درمان عفونت در سگ

درمان عفونت در سگ

درمان عفونت در سگ: با وجود پیشرفت علم و تجهیزات، متاسفانه برخی از بیماری‌ها همچنان وجود دارند و با علائم و خطراتی که دارند جان انسان‌ها و حیوانات را تهدید می‌کنند، سگ جزو حیوانات خانگی بسیار پرطرفداری است که رسیدگی و مراقبت از آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، برخی از بیماری‌ها در سگ وجود دارد که بسیار شایع است و پیشگیری از آن بسیار مهم و حیاتی محسوب می‌شود.

 

بیشترین و مهم‌ترین بیماری برای سگ، بیماری‌های عفونی است. متاسفانه بیماری‌های عفونی بسیار گسترده هستند و انواع مختلفی دارند؛ برخی از بیماری‌های عفونی کم‌خطر و برخی دیگر بسیار خطرناک هستند.

 

مهم‌ترین مسئله‌ای که برای نگهداری سگ باید به آن توجه کرد، اطلاع از نحوه مراقبت از سگ در برابر این بیماری‌ها است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که عفونت قارچی در حیوانات نیز یکی از مواردی است که می تواند مشکلات جدی را به وجود بیاورد.

 

در این مقاله به انواع بیماری‌های عفونی، علائم، پیشگیری و درمان آن می‌پردازیم. توجه به این بیماری‌ها و اقدامات لازم در هنگام مواجه با بیماری بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. انواع بیماری‌های عفونی در سگ به شرح زیر است:

 

Infection in dogs

1- بیماری عفونی حاصل از ویروس‌ها

دو نوع بیماری ویروسی بسیار خطرناک و کشنده در سگ‌ها داریم که اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان صورت نگیرد، طی مدت زمان کوتاهی باعث تلف شدن حیوان می‌گردد. این بیماری‌های ویروسی عبارت‌اند از:

 

پاروا ویروس

این بیماری عفونی، سگ‌ها و به خصوص توله سگ‌ها را درگیر می‌کند، یکی از نکاتی که در بیماری پاروا در سگ  وجود دارد این است که زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود باعث ضعف سیستم ایمنی شده و همان‌طور که می‌دانید، سیستم ایمنی بدن بعد از پوست مهم‌ترین و اصلی‌ترین دفاع بدن در مقابله با بیماری است.

 

پس بیماری‌های ویروسی سبب از بین رفتن مقاومت بدن در مواجه با بیماری می‌شود، پاروا ویروس دارای علائمی است که به محض مشاهده آن باید سگ را به مراکز درمانی جهت اقدام سریع به درمان منتقل کرد.

 

این ویروس می‌تواند از راه‌های مختلفی وارد بدن شود؛ به‌عنوان مثال سگ آلوده به این بیماری عفونی می‌تواند این ویروس را از طریق ظرف غذای مشترک، مدفوع، بازی کردن و مواردی از این قبیل، به سگ دیگری انتقال دهد.

 

علائم بیماری

از علائم این بیماری عفونی سگ می‌توان به اسهال، استفراغ، بی‌حالی، بی‌اشتهایی و کم‌خونی اشاره کرد، مهم‌ترین عملی که این ویروس در بدن انجام می‌دهد که باعث بروز این مشکلات می‌شود، کاهش و از بین بردن سلول‌های سفید خون است.

 

نکته‌ای که وجود دارد این است که این بیماری ممکن است با بروز تمامی علائم خود را نشان ندهد، یعنی در ابتدای بیماری ممکن است سگ فقط بی‌حال باشد، به همین خاطر توصیه می‌شود که هرگاه، هرگونه تغییر در وضعیت عمومی سگ مشاهده شد سریعا نسبت به یافتن علت آن اقدام شود.

 

Infection dogs

درمان بیماری

همان‌طور که می‌دانید بیماری‌های ویروسی درمان اختصاصی ندارند و به همین خاطر تنها کاری که می‌توان انجام داد، درمان حمایتی است. منظور از درمان حمایتی، تقویت بدن به کمک مکمل‌های تقویتی، سرم و ویتامین‌ها است.

 

پیشگیری

مهم‌ترین مسئله در بیماری‌های ویروسی، پیشگیری از ابتلا است. همواره می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. خوشبختانه، واکسن این بیماری وجود دارد و از دوماهگی می‌توان برای سگ استفاده کرد.

 

از روش‌های پیشگیری این بیماری عفونی در سگ می‌توان به: تزریق به موقع واکسن، عدم حضور سگ در محیط بیرون تا پایان دوره واکسیناسیون، حفظ مسائل بهداشتی هم برای سگ و هم برای صاحب سگ اشاره کرد.

 

عفونت در سگ

ویروس دیستمپر

بیماری دیگری که در گروه بیماری‌های عفونی حاصل از ویروس‌ها قرار دارد، بیماری دیستمپر سگ است. این بیماری عفونی بسیار خطرناک و کشنده بوده و اغلب سگ‌های زیر یک سال را درگیر می‌کند. می‌توان گفت این بیماری از بیماری عفونی قبلی خطرناک‌تر و کشنده‌تر است.

 

وجه مشترکی که این بیماری با بیماری عفونی قبلی دارد این است که هر دو باعث کاهش سلول‌های سفید خون می‌شوند، یکی از خطرات احتمالی این بیماری، انتقال آن به انسان است. متاسفانه گاهی این ویروس می‌تواند با تغییر سویه وارد بدن انسان شده و بدن را دچار مشکلات جدی کند.

 

علائم بیماری

برخی از علائم این بیماری عفونی سگ مشابه پاروا است، مثل بی‌حالی، بی‌اشتهایی، اسهال و استفراغ. این ویروس دارای یک نشانه مختص به خود است و آن ترشح چرکی بینی و چشم‌ها است. زمانی که سگ به این بیماری عفونی مبتلا می‌شود، از بینی و چشم‌هایش ترشحات چرکی خارج می‌شود.

 

اصلی‌ترین راه انتقال این عفونت در سگ طریق تنفس است، متاسفانه این ویروس بسیار سریع منتشر می‌شود و از حیوانی به حیوان دیگر انتقال می‌یابد. این ویروس در خارج از بدن مدت بسیار کمی می‌تواند زنده بماند به‌طوری که اگر 30 دقیقه در محیط بیرون باشد از بین می‌رود و به همین دلیل باید سریعا میزبان خود را پیدا کرده و وارد بدنش شود.

 

درمان بیماری

همان‌طور که در توضیحات دو بیماری عفونی مهم در سگ گفتیم، درمان اختصاصی برای بیماری‌های ویروسی وجود ندارد و تنها اقدامی که می‌توان انجام داد، درمان حمایتی است. در درمان حمایتی، بدن تقویت می‌شود و شانس مبارزه با ویروس را پیدا می‌کند.

 

پیشگیری

از عوامل بسیار مهم پیشگیری بیماری‌های ویروسی، واکسیناسیون است. منطقی ترین و علمی ترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیستمپر، تزریق به موقع واکسن بوده، سگ‌ها دارای 2 نوع واکسن کلی هستند که عبارت است از: واکسن هاری و واکسن چندگانه. واکسن چندگانه آنتی‌ژن بیماری‌های پاروا و دیستمپر را وارد بدن می‌کند و سبب تحریک سیستم ایمنی می‌شود.

 

عفونت سگ

2- بیماری‌های عفونی حاصل از قارچ‌ها

از دیگر عوامل عفونت‌زا در بدن، قارچ‌ها هستند. خوشبختانه تعداد و گونه کمی از قارچ‌ها وجود دارند که باعث انتقال بیماری به بدن می‌شوند، حدود 150 گونه از قارچ‌ها در طبیعت وجود دارند که به‌عنوان پاتوژن مشترک با انسان و حیوان شناخته شده‌اند.

 

عفونت‌های حاصل از قارچ در بدن سگ به 2 دسته تقسیم می‌شود:

  1. عفونت‌های موضعی
  2. عفونت‌های سیستمی

 

عده‌ای از قارچ‌ها فرصت طلب هستند و تنها سگ‌هایی را مبتلا می‌کنند که سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند اما برخی دیگر از قارچ‌ها سیستم ایمنی سگ برایشان فرقی نمی‌کند و این نوع از قارچ‌ها از قارچ‌های فرصت طلب خطرناک‌تر هستند.

 

با وجود کم بودن قارچ‌هایی که باعث بیماری در سگ می‌شود، متاسفانه یکی از شایع ترین بیماری‌های عفونی در سگ‌ها است. ابتلا به این بیماری دلایل مختلفی دارد که ازجمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عدم رعایت بهداشت، مهم‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری عفونی در سگ است. قارچ برای رشد و تکثیر نیاز به شرایطی از جمله: حضور اکسیژن و رطوبت دارد، زمانی که قارچ بر روی بدن ساکن می‌شود از موادی که روی پوست است تغذیه می‌کند. مواد غذایی مورد نیاز قارچ برای رشد، نمک و ترکیباتی است که بر روی پوست قرار دارد.

 

علائم بیماری

قارچ‌های مختلف، علائم مختلفی ایجاد می‌کنند. برخی از قارچ‌ها سطح بدن را درگیر می‌کند و برخی دیگر فقط در نواحی خاص رشد می‌کنند. (مانند گوش، اطراف چشم و اطراف بینی)

 

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که هر زخم روی بدن را نباید به ضایعه حاصل از قارچ‌ها نسبت داد، تشخیص قطعی و دقیق قارچ، با تست‌های آزمایشگاهی مشخص می‌شود.

 

درمان بیماری

خوشبختانه برخلاف بیماری‌های ویروسی، بیماری‌های عفونی سگ حاصل از قارچ‌ها درمان دارد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که امکان دارد، زمانی روند درمان آغاز شود که دیگر دیر شده باشد.

 

پیشرفت بیماری‌های قارچی سبب از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود، در این وضعیت، درمان تنها از پیشرفت بیشتر بیماری جلوگیری می‌کند و باعث رشد مجدد مو نمی‌شود.

 

نکته دیگری که در درمان بیماری عفونی سگ وجود دارد این است که امکان دارد، روند درمان تا ماه‌ها طول بکشد. در واقع این بیماری در بین بیماری عفونی بیشترین زمان را برای بهبودی می‌خواهد. با این حال اگر روند درمان با صبر و حوصله و دقیق انجام شود، بیمار بهبود می‌یابد.

 

در کل، درمان بیماری عفونی در سگ باید خیلی دقیق و به موقع انجام شود تا سگ بتواند با این بیماری‌ها مقابله کند.

 

پیشگیری

برای بیماری‌های قارچی، هم در انسان و هم در حیوانات واکسنی وجود ندارد. پیشگیری از این بیماری با رعایت بهداشت امکان‌پذیر است، رعایت بهداشت فردی و محیطی سبب می‌شود، قارچ‌ها فرصتی برای رشد نداشته باشند.

 

یکی از نکته‌هایی که برای پیشگیری از اکثر بیماری‌ها در سگ وجود دارد این است که اجازه ندهیم سگمان با سگ‌های خیابانی بازی کند و همچنین از بهداشت مکانی که سگمان را به آنجا می‌بریم مطمئن باشیم.

 

عفونت سگ درمان

3- بیماری ویروسی هاری

از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری مشترک انسان با حیوان می‌توان به بیماری‌، هاری اشاره کرد. ویروس ‌هاری یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده بیماری عفونی در سگ است، این ویروس می‌تواند تا ماه‌ها در بدن سگ نهفته باقی بماند و در عین حال در این مدت از سگ به حیوان دیگر یا حتی به انسان منتقل شود.

 

این بیماری عفونی سگ، بر روی اعصاب مرکزی سگ تاثیر گذاشته و سبب می‌شود حیوان علائم عصبی شدیدی از خود نشان بدهد، یک وجه اشتراکی میان این بیماری با بیماری دیستمپر وجود دارد و آن تیک‌های عصبی است، در آن بیماری هم تیک‌های عصبی وجود دارد اما علائم عصبی حاصل از وجود این بیماری عفونی سگ در بدن به‌مراتب بدتر و شدیدتر خواهد بود، از راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ظرف غذای مشترک: یکی از راه‌های انتقال این بیماری عفونی در سگ، از طریق بزاق است و به همین دلیل ظرف غذا و ظرف آب مشترک می‌تواند این ویروس را از سگی به سگ دیگر منتقل کند.

 

نزاع: از دیگر راه‌هایی که سبب انتقال این ویروس می‌شود، خون است. زمانی که سگ‌ها با یکدیگر دعوا می‌کنند ممکن است باعث آسیب و خونریزی یکدیگر شوند. تماس با خون سگ آلوده به بیماری‌هاری، این ویروس را منتقل می‌کند.

 

از طریق جفت: ممکن است جنین یک سگ در حالی که مادرش به بیماری‌هاری مبتلا است، دچار بیماری این بیماری عفونی شود. درواقع این ویروس می‌تواند از طریق جفت به بدن جنین برود و او را مبتلا کند. اگر این اتفاق رخ دهد تقریبا 100% جنین تلف می‌شود.

 

علائم بیماری

از علائم مربوط به این بیماری می‌توان به تب، لرزش ماهیچه‌های بدن به خصوص ماهیچه‌های صورت، قفل شدن فک، بی‌قراری شدید، آبریزش زیاد آب دهان، ترشحات و قرمزی چشم اشاره کرد. زمانی که این بیماری در دوره پنهان خود به سر می‌برد، هیچ علائمی مشاهده نمی‌شود.

 

درمان بیماری

متاسفانه هیچ روش قطعی برای درمان بیماری عفونی در سگ وجود ندارد و تنها راهکار، درمان حمایتی است.

 

پیشگیری

بهترین پیشگیری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هاری، واکسیناسیون است. واکسن هاری به‌صورت دوره‌ای و سالی یک‌بار تزریق می‌شود و بهترین روش برای پیشگیری از این بیماری است.

 

درمان بیماری عفونی در سگ به مراتب سخت‌تر و هزینه‌بر تر از پیشگیری است، به همین دلیل همواره توصیه می شود که تمامی بیماری‌های عفونی در سگ جدی گرفته شود و برای پیشگیری از ابتلا به آن اقدامات لازم به عمل آید.

 

Infection dogs-

نتیجه گیری

در صورت مشاهده هرگونه علائم و تغییر در وضعیت عمومی سگ، باید در اسرع وقت به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کرد، چراکه اگر این علائم، علائم بیماری عفونی در سگ باشد باید سریعا پرسه درمان آغاز شود.

 

نکته‌ای که در درمان بیماری عفونی در سگ وجود دارد این است که زمان بسیار مهم و حیاتی است و از دست دادن زمان به معنای یک‌قدم نزدیک‌تر شدن به تلف شدن سگ است.

 

همواره به خاطر داشته باشید که درمان بیماری عفونی در سگ باید گزینه آخر باشد و باید قبل از ابتلا به این بیماری‌ها، اقدامات پیشگیرانه صحیح را برای سگ انجام شود.

 

در صورتی که در هر ساعت از شبانه روز، نیاز به دریافت مشاوره تخصصی داشتید، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا به صورت حضوری به بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی دکتر تقی پور مراجعه کنید.

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *