فحل شدن گربه

 

فحل شدن گربه چیست؟

 

بسیاری از صاحبان گربه در مواقع مشاهده علائم فحلی دچار استرس می شود اما بهتر است این نکته را بدانید که فحل شدن گربه (Cat estrus) یک امر طبیعی است و به همین دلیل جای نگرانی وجود ندارد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که پس از مشاهده علائم فحل شدن گربه باید به نکاتی توجه کنید و به دنبال درمان فحلی گربه باشید، در ادامه به تمامی موارد لازم اشاره خواهیم کرد.

 

می‌دانیم که زیستگاه اصلی تمامی حیوانات طبیعت است، حیوانات در طبیعت می‌آموزند که چگونه از خود مراقبت کنند، چگونه برای خود غذا پیدا کنند، چگونه بقای خود را ادامه دهند و در کل چگونه زندگی کنند.

 

زمانی که انسان این شرایط را برای برخی از حیوانات تغییر می‌دهد، در واقع شیوه زندگی آن‌ها را تغییر داده است و به دنبال آن، خود را مسئول پاسخگویی به تمامی نیازهای آن حیوان کرده است. گربه از حیواناتی است که توسط انسان نگهداری می‌شود اما متاسفانه گاهی اوقات دلایلی اعم از عدم شناخت کافی از سبک زندگی و نیازهای طبیعی گربه، باعث می‌شود تا نگهداری از آن با مشکلاتی مواجه شود.

 

از کارهای ضروری و حائز اهمیت قبل از خرید و نگهداری گربه در منزل، مطالعه و کسب اطلاعات دقیق راجع به نحوه زندگی و شرایط بدنی گربه است. یکی از رویدادهایی که در بدن گربه ماده اتفاق می‌افتد چرخه ماهیانه است.

 

درست مانند اکثر پستانداران ماده، گربه‌ها چرخه‌های ماهیانه را تجربه می‌کنند. با این حال، (قاعدگی) آن‌ها کاملا با چرخه قاعدگی در انسان متفاوت است.

 

در این مقاله، تمام آنچه را که باید در مورد چرخه قاعدگی گربه بدانید را بررسی می‌کنیم، از جمله اینکه هر چند وقت یک‌بار آن‌ها پریود می‌شوند و اینکه آیا باید اجازه دهید گربه شما یک چرخه اولیه را قبل از عقیم کردن طی کند یا خیر.

 

کسب اطلاعات دقیق و یادگیری اقدامات لازم در هنگام چرخه ماهیانه گربه از موارد بسیار ضروری است که باید به آن توجه کرد. بسیاری از صاحبان گربه‌ها سوالات متعددی راجع به این چرخه دارند و همواره نگران این اتفاق هستند اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که در صورت داشتن اطلاعات در مورد آن و اقدام صحیح در زمان چرخه، این نگرانی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

 

سوالات متداولی که در مورد این چرخه ذهن صاحبان گربه را به خود مشغول کرده عبارت است از:

 

آیا گربه‌ها پریود می‌شوند؟

 

بله گربه‌ها دوره‌های قاعدگی دارند. در گربه سانان به آن (فحل) می‌گویند.

 

فقط گربه‌های ماده عقیم نشده این چرخه‌ها را پشت سر می‌گذارند، اما به جای از بین بردن دیواره رحم قدیمی مانند انسان، دوباره آن را جذب می‌کنند، بنابراین خونریزی یک عارضه جانبی بسیار نادر است.

 

چه زمانی گربه‌ها فحل می‌شوند؟

 

یک بچه گربه عقیم نشده اولین چرخه قاعدگی را در حدود شش ماهگی تجربه می‌کند، اما بسته به گربه ممکن است زودتر یا کمی دیرتر رخ دهد. از آنجایی که گربه‌سانان اولین چرخه قاعدگی خود را در اوایل زندگی تجربه می‌کنند، مهم است که زودتر عقیم شوند تا از بارداری ناخواسته جلوگیری شود.

 

گربه‌ها هر چند وقت یک بار به فحل می‌شوند؟

 

گربه‌ها پلی استروس هستند، به این معنی که آن‌ها می‌توانند چندین بار در سال در طول سال‌های باروری خود فحل شوند. آن‌ها می‌توانند هر دو تا سه هفته یک بار فحل شوند.

 

جالب توجه است که فرکانس فحل در گربه‌ها عمدتا توسط عوامل جغرافیایی و محیطی مانند دما و تعداد ساعات روز تعیین می‌شود. گربه‌هایی که در مناطق گرم‌تر زندگی می‌کنند یا بیشتر وقت خود را در داخل خانه می‌گذرانند می‌توانند چرخه‌های قاعدگی را در تمام طول سال تجربه کنند، در حالی که فصل تولید مثل گربه‌ها در نیمکره شمالی معمولا از اوایل زمستان تا اواخر پاییز است.

 

چرخه قاعدگی در گربه‌ها چقدر طول می‌کشد؟

 

چرخه‌های قاعدگی در گربه‌ها چندین روز طول می‌کشد، میانگین آن شش روز است اما می‌تواند تا دو هفته ادامه یابد. اگر گربه شما در این مدت جفت نگیرد، برای مدتی از فحل خارج می‌شود و سپس دوباره وارد می‌شود. این چرخه‌ها تا زمانی که گربه باردار شود یا عقیم شود، تکرار می‌شود. اگر گربه شما جفت‌گیری کند، ظرف یک یا دو روز از فحلی خارج می‌شود.

 

فحل گربه

علائم فحل شدن گربه

 

  • گربه شما وقتی فحل است به جای علائم فیزیکی علائم رفتاری نشان می‌دهد.

 

  • آواز بیش از حد، بسیاری از گربه‌ها برای صدا زدن به شرکای احتمالی جفت‌گیری زوزه می‌کشند.

 

  • آن‌ها بسیار مهربان خواهند بود و توجه بیشتری را از شما می‌خواهند، آن‌ها احتمالا خود را به شما و همچنین به وسایل اطراف خانه می‌مالند.

 

  • برخی از گربه‌ها ممکن است بیشتر ادرار کنند یا حتی ممکن است اشیا را علامت گذاری کنند، به این دلیل که ادرار آن‌ها حاوی فرمول‌ها و هورمون‌هایی است که به گربه‌های نر سیگنال می‌دهد که آماده جفت‌گیری هستند.

 

  • اما امکان دارد مقدار کمی خون مشاهده کنید، اگر متوجه خون زیاد شدید، این موضوع جای نگرانی دارد و باید فورا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

 

چه زمانی ممکن است بارداری در طول چرخه قاعدگی در گربه‌ها رخ دهد؟

 

  • گربه‌ها تخمک گذار القایی هستند، به این معنی که آن‌ها باید جفت‌گیری کنند تا بتوانند تخمک‌ها را از تخمدان خود آزاد کنند.

 

  • ممکن است سه تا چهار جلسه جفت‌گیری در یک بازه‌ 24 ساعته طول بکشد تا آن‌ها تخمک گذاری کنند.

 

  • در طول این دوره، آن‌ها ممکن است چندین بار جفت‌گیری کنند و این امکان وجود دارد که یک بچه گربه، چندین پدر داشته باشد.

 

درمان فحلی گربه

 

آیا باید اجازه بدهم گربه قبل از عمل عقیم کردن، چرخه قاعدگی را طی کند؟

 

خیر، عقیم نکردن، گربه شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، پستان یا تخمدان قرار می‌دهد و همچنین به افزایش جمعیت گربه کمک می‌کند. یک نکته کلی در اکثر حیوانات خانگی قرار دارد و آن اهمیت این عمل است.

 

در واقع این عمل برای حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه بسیار لازم و حیاتی است، برخی بر این باور هستند که این عمل سبب تغییر شخصیت در حیوان می‌شود و آن را امری غیر اخلاقی می‌دانند درحالی که این باور غلط است.

 

زمانی این عمل امری غیر انسانی تلقی می‌شود که هیچ حیوانی با انسان زندگی نکند و تمامی موجودات زندگی طبیعی خود را در محیط بیرون داشته باشند اما وقتی که انسان شرایط و محیط زندگی حیوانی را تغییر می‌دهد باید شرایط بدنی حیوان را هم متناسب با آن تغییر دهد.

 

مناسب ترین زمان برای این عمل قبل از بلوغ جنسی و بعد از بلوغ جسمی بوده، جلوگیری از قاعدگی گربه یکی از چند فایده این عمل است. از دیگر فواید آن می‌توان به جلوگیری از بروز سرطان دستگاه تناسلی و آرام شدن گربه اشاره کرد.

 

تغذیه مناسب در زمان فحلی گربه

 

از نکات بسیار مهمی که در زمان فحلی گربه باید رعایت کرد، تغذیه مناسب است.

 

تغذیه مناسب همواره و در هر شرایطی از نکات مهمی است که رعایت آن سلامت حیوان را تضمین می‌کند. کمی پیش در علائم فحلی گربه اشاره کردیم که در این زمان گربه آرام و مهربان می‌شود اما ممکن است گاهی عکس این قضیه اتفاق بی افتد، یعنی گربه پرخاشگر و بسیار ناآرام شود.

 

این پرخاشگری با رعایت نکاتی از جمله تغذیه قابل کنترل است، مواد غذایی به خصوصی وجود دارد که با ترکیبات خود باعث آرام کردن و کنترل رفتار گربه می‌شود. غذای calm ازجمله این مواد غذایی است که مصرف آن در طی مدت زمان چندماهه باعث آرام ساختن رفتار گربه می‌شود.

 

ممکن است این سوال ذهن شما را درگیر کند که اگر مدت قاعدگی گربه چند روز بیشتر طول نمی‌کشد، چگونه می‌توانیم با استفاده از این غذا رفتارهای پرخاشگرانه گربه را کنترل کنیم؟

 

جواب این سوال به شناخت شما از رفتارهای گربه خانگی‌تان بازمی‌گردد، در واقع شما پس از طی چند ماه از نگهداری گربه متوجه کلیات رفتاری و اخلاقی گربه خود می‌شوید و درمیابید که گربه در زمان فحلی چه رفتاری از خود نشان می‌دهد، با شناخت این رفتار متوجه می‌شود که در زمان فحلی، گربه چه واکنشی دارد.

 

درنتیجه اگر گربه در زمان فحلی ناآرام باشد باید غذای اصلی آن، غذای خشک calm باشد. علاوه بر این غذا، قطره‌هایی نیز وجود دارد که باعث کنترل رفتار و آرام کردن گربه می‌شوند که ترکیب اصلی این قطره سنبل‌الطیب است، سنبل‌الطیب در واقع از گیاهی گرفته می‌شود که خاصیت آرام کردن و جلوگیری از بروز استرس را دارد.

 

Cat estrus

 

یکی از مشکلاتی که تقریبا تمامی صاحبان گربه‌ها از آن شکایت می‌کنند، ریزش مو گربه است. ریزش مو در گربه امری طبیعی است اما اگر این ریزش مو از حد نرمال خود بیشتر شود، نشان دهنده وجود مشکل یا بیماری در گربه است.

 

در زمان فحلی گربه ممکن است ریزش مو به دلیل استرس افزایش یابد و مشکلاتی را به وجود بیاورد. این مشکل با مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی قابل کنترل است.

 

مکمل‌های غذایی جهت برطرف کردن نیاز بدن گربه بوده و این نیاز در زمان فحلی گربه افزایش می‌یابد. سوال اینجاست که این مکمل‌های غذایی را به چه مقدار و طی چند مدت باید برای گربه استفاده کنیم؟

 

تمامی مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها دارای دستور مصرف هستند. مصرف مکمل‌های غذایی به مدت 30 الی 40 روز همراه با غذا توصیه می‌شود و پس از گذشت یک ماه از این مدت مصرف، دوباره می‌توانیم از مکمل‌های غذایی استفاده کنیم.

 

قاعدگی و فحل شدن در گربه امری عادی و طبیعی است و در صورت بروز آن با رعایت مواردی که گفته شد، جای نگرانی وجود ندارد. همچنین شما همراهان عزیز، می توانید در هر ساعت از شبانه روز با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی کارشناسان ما بهره مند شوید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *