کم خونی گربه ها

 

کم خونی گربه

 

گربه به عنوان حیوان خانگی دارای شرایطی برای زندگی است که رعایت و توجه به آن توسط صاحب گربه از ملزومات است. یکی از نکات مهمی که باید در نگهداری گربه رعایت شود، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها است. انواع زیادی از بیماری‌ها در گربه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها قابل پیشگیری است. در این مقاله قصد داریم تا تمامی موارد مربوط به کم خونی گربه را بیان کنیم.

 

یکی از بیماری‌هایی که امکان دارد، گربه به آن مبتلا شود، کم خونی است. کم خونی در گربه، مخصوصا بچه گربه بسیار شایع بوده و متاسفانه از بیماری‌هایی است که اگر تشخیص داده نشود یا اقدامی جهت درمان آن صورت نگیرد باعث تلف شدن گربه می‌شود. خون از مایعات حیاتی بدن است که وظایف متعددی را انجام می‌دهد، از وظایف خون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

     1- عملکرد دستگاه‌های بدن: خون با جریانی که در بدن دارد تقریبا به تمامی نقاط بدن می‌رود و این جریان خون باعث عملکرد صحیح تمامی دستگاه‌های بدن می‌شود. سرعت جریان خون در بدن بسیار مهم است و اگر این سرعت یا به‌اصطلاح فشار خون بیشتر یا کمتر از حالت نرمال خود بشود مشکلات شدیدی را ایجاد می‌کند.

 

به عنوان مثال افزایش فشارخون سبب تنگی نفس می‌شود که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و کاهش فشار خون سبب بی‌حالی و استفراغ می‌شود. تفاوت میان فشارخون بالا و پایین در این است که فشارخون بالا ممکن است علائمی از خود نشان ندهد و در طی مدت زمان طولانی سبب مرگ حیوان شود اما فشار خون پایین معمولا با بروز علائم در همان ابتدای بیماری همراه است.

 

     2- انتقال مواد غذایی به بافت‌ها: از دیگر وظایف مهم خون، انتقال مواد غذایی به بافت‌های بدن است. تمامی بافت‌های زنده و دستگاه‌های بدن برای عملکرد خود نیاز به مواد غذایی و دریافت انرژی دارند و خون این انتقال را انجام می‌دهد. زمانی که غذا خورده می‌شود وارد معده شده و پس از آن وارد روده باریک و سپس وارد روده بزرگ می‌شود.

 

کم خونی در گربه

 

جذب مواد غذایی، اندکی در معده و بیشتر در روده باریک صورت می‌گیرد. مواد غذایی از لوله گوارش وارد دستگاه گردش خون می‌شوند و از طریق خون به بافت‌ها رسانده می‌شود. برخی از مواد غذایی وجود دارد که استفاده از آن سبب تغییر سرعت گردش خون در بدن می‌شود که مصرف این مواد غذایی برای گربه ممنوع است.

 

     3- انتقال اکسیژن در بدن: از نیازهای اساسی بدن حیوانات، اکسیژن بوده، هوا از طریق بینی و دهان وارد دستگاه تنفس می‌شود. مسیر ورود هوا به ریه به این صورت است که پس از عبور از بینی و دهان، ابتدا وارد نای می‌شود.

 

از نای وارد نایژه و پس از آن وارد نایژک می‌شود و در انتها، هوا وارد کیسه‌های هوایی که در انتهایی نایژک‌ها وجود دارد می‌شود.

 

در این قسمت خون با سطح این کیسه‌های هوایی کوچک در ارتباط است و تبادل گازهای تنفسی را انجام می‌دهد. اکسیژن وارد خون می‌شود و دی اکسید کربن از خون وارد این کیسه‌های هوایی شده و از بدن خارج می‌شود.

 

اکسیژن منتقل شده به خون به گردش درآمده و به نقاط مختلف بدن می‌رود. سوال اینجاست که خون با چه مکانیزمی اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رساند؟ در جواب باید گفت که خون دارای هموگلوبین است و هموگلوبین در واقع جایگاهی برای قرارگیری اکسیژن است.

 

زمانی که اکسیژن وارد خون می‌شود بر روی هموگلوبین قرار گرفته و توسط آن حمل می‌شود. در کم خونی تعداد این هموگلوبین‌ها کم شده و در انتقال اکسیژن اختلال به وجود می‌آید.

 

علت کم خونی در گربه:

 

بروز کم خونی دلایل متفاوتی دارد که از جمله این دلایل می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

1- مشکلات زمینه‌ای: یکی از علل بروز کم خونی در گربه به دلیل وجود مشکلات زمینه‌ای یا به ارث بردن این بیماری است.

 

بروز کم خونی دارای حدت و شدت متفاوت است؛ به عنوان مثال ممکن است گربه‌ای دارای بیماری کم خونی باشد اما به دلیل شدت کم آن نیاز به اقدامی نباشد و گربه تا پایان عمر خود دچار هیچ مشکلی نشود، از طرفی دیگر ممکن است کم خونی به حدی شدید باشد که در عرض یک ساعت گربه تلف شود.

 

در اکثر بچه گربه‌ها کم خونی مشاهده می‌شود که تا حدودی طبیعی است و معمولا بعد از 8 هفتگی از بین می‌رود اما اگر این زمان بیشتر شد باید نسب رفع آن اقدام نمود.

 

     2- ضربه: از دیگر دلایلی که می‌تواند کم خونی در گربه ایجاد کند، ضربه است. ضربه می‌تواند باعث خونریزی داخلی در بدن گربه شده و علاوه بر ایجاد کم خونی خطر مرگ را برای گربه به همراه داشته باشد.

 

3- خونریزی خارجی: مهم ترین و اصلی‌ترین علت کم خونی در تمامی حیوانات، خونریزی است. خونریزی باعث خارج شدن بسیار سریع خون از بدن می‌شود و اگر میزان خونریزی زیاد باشد و جلوی آن گرفته نشود در عرض کمتر از یک ساعت باعث تلف شدن حیوان می‌شود.

 

زمانی که سطح بدن آسیب می‌بیند و پوست دچار تخریب می‌شود، بدن سعی می‌کند با ایجاد لخته در ناحیه خونریزی جلوی خارج شدن خون را بگیرد. در خونریزی‌های خفیف، در محل آسیب‌دیدگی لخته ایجاد می‌شود اما در خونریزی‌های شدید ایجاد لخته خون کمکی به جلوگیری از خروج خون از بدن نمی‌کند.

 

4- کاهش آهن موجود در تغذیه: تغذیه نقش مهمی در سلامتی و عملکرد دستگاه‌های بدن دارد. یکی از موادی که تامین آن از طریق تغذیه لازم است، آهن است. آهن موجود در مواد غذایی در خون‌سازی و نحوه صحیح عملکرد خون نقش اساسی دارد. اگر آهن از طریق تغذیه به بدن نرسد، بدن دچار کم خونی می‌شود و به دنبال آن علائم کم خونی ظاهر می‌شود.

 

Feline anemia

 

انواع کم خونی در گربه:

 

به صورت کلی دو نوع کم خونی در بدن ایجاد می‌شود که عبارت است از:

 

1- کم خونی جبران پذیر: این کم خونی به دنبال کاهش گلوله‌ای قرمز خون روی می‌دهد. زمانی که این کم خونی ایجاد می‌شود، مغز استخوان که مسئول تولید گلبول قرمز است، فعالیت خود را افزایش داده و این کم خونی را جبران می‌کند. این نوع کم خونی بیشتر در بچه گربه‌ها اتفاق می‌افتد و خوشبختانه جبران پذیر است.

 

     2- کم خونی جبران ناپذیر: از دیگر کم خونی‌هایی که در بدن روی می‌دهد، کم خونی است که در پی آن مغز استخوان قادر به تولید گلبول‌های قرمز خون نیست و این خون از دست رفته باید از طریق منبع خارجی تامین شود. در واقع مغز استخوان کارخانه تولید خون است و خون از گلوله‌ای قرمز، گلبول‌های سفید و پلاسما تشکیل شده است.

 

نحوه تشخیص کم خونی در گربه:

 

برای تشخیص دقیق و قطعی کم خونی در گربه روش‌های متفاوتی وجود دارد که با استفاده از این روش‌ها می‌توانیم کم خونی را به‌سرعت تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام کنیم. روش‌های تشخیص کم خونی عبارت است از:

 

1- نشانه‌های بالینی: کم خونی دارای علائم و نشانه‌هایی است که اگر حجم خون از دست رفته زیاد باشد کاملا مشهود است. از نشانه‌های کم خونی در گربه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تغییر رنگ لثه و مخاط‌های بدن: از اولین نشانه‌هایی که در کم خونی قابل مشاهده است، تغییر رنگ لثه و مخاط است. در کم خونی لثه به رنگ سفید و در کم خونی شدید به رنگ زرد می‌شود.

 

البته این نشانه مختص کم خونی نیست اما به‌محض رویت آن باید سریعا گربه را به بیمارستان دامپزشکی منتقل کرد تا علت دقیق آن مشخص شود. یک قاعده کلی در نگهداری حیوانات خانگی وجود دارد و آن توجه به هرگونه تغییر در وضعیت بدن است.

 

کسانی که حیوان خانگی به‌خصوص سگ و گربه در منزل نگهداری می‌کنند باید نسبت به هرگونه تغییر در وضعیت حیوان (چه تغییر رفتاری و چه تغییر بالینی) هشیار باشند.

 

بی‌حالی: کم خونی سبب بی‌حال شدن گربه می‌شود، به‌طوری که گربه علاقه‌ای به بازی و انجام فعالیت‌های همیشگی از خود نشان نمی‌دهد. بی‌حالی در انواع بسیاری از بیماری‌ها به وجود می‌آید و توجه به آن بسیار اهمیت دارد.

 

کم خونی گربه

 

موردی که در بروز این علامت در کم خونی وجود دارد این است که بی‌حالی در ابتدای بیماری به وجود نمی‌آید و جزو علائم اولیه نیست. پس اگر در کم خونی، بی‌حالی مشاهده شد به این معناست که زمان زیادی از کم خونی گذشته است.

 

 مشاهده رگه‌های خونی در مدفوع و ادرار گربه: از نشانه‌هایی که در کم خونی شدید ظاهر می‌شود، وجود مشاهده رگه‌های خون در ادرار یا مدفوع گربه است.

 

استفراغ: همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از علائم کم خونی در گربه حالت تهوع و استفراغ است. زمانی که کم خونی در بدن روی می‌دهد در واقع تمامی سیستم‌های بدن دچار اختلال می‌شود.

 

دستگاهی که زودتر از بقیه دچار تغییرات می‌شود، دستگاه گوارش است. زمانی که حجم خون موجود در بدن کم می‌شود، به گربه حالت تهوع دست می‌دهد و مدام استفراغ می‌کند. در پی این حالت تهوع و استفراغ، گربه بی‌اشتها یا بسیار کم‌اشتها می‌شود.

 

افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس: زمانی که کم خونی روی می‌دهد، قلب تلاش می‌کند با افزایش ضربان خود، این کمبود خون را جبران کند و از طرفی دیگر با کم خونی تعداد تنفس افزایش می‌یابد چراکه کم خونی سبب کاهش ظرفیت تنفسی می‌شود.

 

2- نشانه‌های آزمایشگاهی: بهترین راه برای مشخص شدن بروز کم خونی در بدن، اخذ نمونه خون از گربه است. با نمونه‌گیری خون از گربه و ارسال نمونه به آزمایشگاه می‌توانیم متوجه بروز کم خونی در بدن شویم.

 

درمان کم خونی گربه:

 

درمان کم خونی به دو دسته تقسیم می‌شود:

 

   1 -درمان کم خونی خفیف: در این روش از درمان سعی در بازگرداندن خون با مایع درمانی می‌کنیم. استفاده از محلول‌های کلوئیدی که در عروق باقی می‌مانند و به خون سازی کمک می‌کنند

 2- درمان کم خونی شدید: زمانی که کم خونی شدید باشد دیگر نمی‌توان از محلول‌های غیره جهت جبران آن استفاده کرد. در کم‌خونی‌های شدید ما مجبور به انتقال خون به گربه هستیم.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *