کک و کنه در سگ و گربه

کک و کنه در سگ و گربه

با شروع فصل گرما، اوج بیماری‌هایی نظیر گزش‌ها توسط انواع حشرات، انواع بیماری‌های ویروسی و مواردی از این قبیل را شاهد هستیم. در ادامه می‌خواهیم در رابطه با روش‌هایی، برای جلوگیری و کنترل کک و کنه در سگ و گربه صحبت کنیم.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر قصد دارید تا حیوان دلبندتان را برای نگهداری به پانسیون حیوانات بسپارید، بهتر است که محیط مرکز مورد نظر را بررسی کنید تا کاملا استریل باشد زیرا بسیاری از بیماری ها واگیر دار، مانند کک و کنه در سگ و گربه بسیار سریع انتقال پیدا می کنند و می توانند، حیوان خانگی شما را نیز با مشکل مواجه کند.

 

محیط‌هایی که پت ها در آن نگهداری می‌شوند و محیط‌هایی که پت خود را می‌برید، نظیر محیط‌هایی که دارای شاخه و برگ و علف‌های بلند هستند، با شروع فصل گرما می‌تواند دارای کک و کنه باشند.

در بسیاری از مواقع، سرعت حرکت این موجودات روی بدن پت ها زیاد است و قابل مشاهده و ردیابی نیست به همین دلیل بهتر است، با استفاده از برخی موارد از ایجاد مشکل، جلوگیری کنید که از مهم ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظیر اسپری ‌های ضد کک و کنه
  • قلاده‌های ضد کک و کنه
  • آمپول ضد کک و کنه سگ

شناخت و تشخیص به موقع

کک و کنه ساختار حرکتی و تغذیه‌ای متفاوت دارند، برای کسب اطلاعات کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کک و کنه می‌توانید بر روی نام آن‌ها کلیک کنید.

صاحبان سگ و گربه معمولا کنه ها را مشاهده نمی‌کنند چراکه کک ها با توجه به سرعت حرکت بالایی که دارند اغلب قابل رویت نیستند و تنها اثر گزش آن‌ها قابل مشاهده است.

معمولا کنه ها ترجیح می‌دهند در قسمت‌های کم مو یا بدون مو بدن بیشتر ظاهر بشوند که برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لاله گوش
  • زیر بغل
  • روی بینی
  • کشاله ران

این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر تب کریمه کنگو، خود صاحبان پت اقدام به کندن و برطرف کردن کنه ها نکنند و حتما به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنند.

از بین بردن کک و کنه در سگ و گربه

راه حل های متفاوتی برای از بین بردن کنه و کک در گربه و سگ وجود دارد از جمله: شامپوهای درمانی، آمپول ایور مکتین (داروی ضد کک و کنه) که توصیه می‌شود شامپوهای درمانی و آمپول ایور مکتین را جهت پیشگیری از کک و کنه استفاده نکنند.

چراکه این قضیه تا به امروز اثبات علمی نشده و همچنین داروهایی نظیر ایور مکتین به‌صورت یک داروی سمی بوده که وارد بدن پت می‌شود و ممکن است خطرناک باشد. توصیه می‌شود همواره به محیط پیرامون حیوانات خانگی خود توجه کنید تا مشکلی آن‌ها را تهدید نکند.

کک ها در بدن سگ و گربه

کک ها، بسیار کوچک هستند و به‌صورت پرشی از محلی به محل دیگر منتقل می‌شوند. کک ها می‌توانند همواره روی بدن سگ و گربه تخم بگذارند به نحوی که تعداد این تخم‌ها به ۵۰ عدد در روز هم می‌تواند برسد.

پس متوجه می‌شویم که قدرت تکثیر و پروش این موجود چقدر بالا است و چقدر ساده می‌تواند انتشار یابد و همین امر سبب می‌شود تا اهمیت این بیماری بسیار بیشتر شود. کک ها همچنین قدرت انتقال از روی بدن سگ و گربه بر روی وسایل منزل و حتی خود بدن انسان را هم دارند.

کک ها در محیط‌های سرد و خشک بسیار کمتر قادر به زندگی، تکثیر و انتقال هستند به همین دلیل، اگر محل نگهداری سگ یا گربه کمی سرد و خشک است، احتمال درگیری با این مشکل بسیار کم بوده و نگرانی خاصی از این بابت نداشته باشید.

Fleas and ticks in dogs and cats

کنه ها در بدن سگ و گربه

کنه ها نیز مانند کک ها قابلیت تولید و انتشار بسیار بالایی دارند با این تفاوت که کک ها روی بدن حیوانات تخم‌گذاری می‌کنند اما کنه ها در محیط تخم می‌گذارند و همچنین تعداد تخم بسیار بیشتری نسبت به کک ها تولید و منتشر می‌کنند. کنه ها ترجیح می‌دهند مدت زمان بیشتری را در محیط باشند به همین منظور زمان زیادی روی بدن سگ و گربه سپری نمی‌کنند.

کک ها و کنه ها نقطه اشتراک بسیار زیادی دارند تا جایی که برای درمان هر دو از یک پرسه درمانی استفاده می‌شود، هر دو آن‌ها خون‌خوار هستند، هر دو برای شرایط مساعد زندگی نیازمند گرما و رطوبت محیط بوده و در غیر این صورت نمی‌توانند زندگی کنند.

علائم بالینی وجود کک و کنه در گربه و سگ:

  • وجود لکه‌های غیرطبیعی بر روی پوست حیوان
  • وجود زائده‌های کوچک روی پشم، پوست، اطراف ناخن‌ها که می‌تواند مدفوع، خود این موجود و یا تخم کک و کنه باشد.
  • بی‌قراری حیوان و کشاندن پشت خود بر روی زمین
  • بی‌حالی و بی‌اشتهایی و عدم تمایل به بازی با صاحب خود

سخن پایانی:

طول عمر این موجودات در بین حشرات تقریبا زیاد بوده و بیش از ۳ ماه هست و در تمام این دوره قادر به رشد، تخم‌گذاری و انتشار هست.

ممکن است این پدیده برای خود شما هم پیش آمده باشد که گاهی توسط این حشرات گزیده شده باشید که شاهد تورم، خارش و درد هستید، حال تصور کنید این موضوع برای جانداری که قادر به تکلم نیست و ممکن است خیلی بیشتر از ما اذیت بشود پیش بیاید.

پس در فصول گرم سال حتما توجه داشته باشید پت خود را هرجایی برای بازی کردن و دویدن رها نکنید که خدایی نکرده درگیر این بیماری نشود و همچنین سبب انتقال این موجودات به محل زندگی خودتان نیز نشود.

توصیه می‌شود که حیوانات خانگی خود را در محلی که شاخه و برگ و علف‌های زیادی دارند، نبرید اما اگر این اتفاق افتاد از چند طریق می‌تواند متوجه شوید که کک و کنه پت شما را درگیر کرده است یا خیر.

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *