آلرژی در سگ

آلرژی در سگ + علائم و روش های درمان آن

 

امروزه به دلیل افزایش نگهداری از حیوانات خانگی در منزل، رعایت اصول نگهداری از حیوانات بسیار اهمیت دارد. رعایت این اصول و همچنین توجه به آن از بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. یکی از مشکلات رایجی که متاسفانه در سگ‌ها وجود دارد آلرژی است.

آلرژی به معنای حساسیت است. حساسیت در بدن زمانی رخ می‌دهد که سیستم دفاعی بدن بیش از حد به یک عامل واکنش نشان دهد. البته حساسیت پوستی سگ یک مبحث کاملا جدا از آلرژی سگ به حساب می آید.

حتما دیده‌اید برخی از انسان‌ها در شروع فصل بهار دچار آبریزش بینی، قرمزی چشم و عطسه می‌شوند و زمانی که به دکتر مراجعه می‌کنند متوجه شروع حساسیت خود می‌شوند. بروز آلرژی در بدن سگ می‌تواند اکتسابی یا ارثی باشد که پس از بروز آن باید نسبت به درمان آن اقدام کرد.

 

حتما سوالات متداولی که در ارتباط با آلرژی در سگ وجود دارد عبارت است از:

 

  •  چه عواملی سبب بروز آلرژی در سگ می‌شوند؟

 

  • اقدامات لازم پس از بروز علائم آلرژی در سگ چیست؟

 

  • آلرژی دارای چه علائمی است و آیا امکان دارد بدون داشتن علائم، سگ را درگیر کند؟

 

  • روش‌های پیشگیری و درمان حساسیت در سگ چیست؟

 

این سوالات از سوالاتی است که برای بسیاری از صاحبان سگ‌ها پیش‌آمده است. در این مقاله به توضیح و بررسی کامل این واکنش غیرطبیعی در سگ می‌پردازیم.

 

 

آلرژی سگ

 

علائم آلرژی در سگ:

 

      1- آبریزش بینی و چشم‌ها: اولیه‌ترین علامتی که در بروز آلرژی خود را نمایان می‌کند آبریزش بینی و چشم‌ها است. سگ‌هایی که دچار آلرژی شده‌اند دائما از چشم‌ها و بینیشان ترشح خارج می‌شود.

 

سوال اینجاست که حساسیت چگونه این علامت را به وجود می‌آورد؟ کمی پیش گفتیم که حساسیت در بدن سگ زمانی رخ می‌دهد که سیستم دفاعی بدن بیش از اندازه و حد نرمان به عاملی واکنش نشان دهد.

 

همواره ذرات محیطی که سگ در آن زندگی می‌کند از طریق دهان و بینی وارد بدنش می‌شود اما گاهی به دلایل مختلف از جمله تغییر فصل یا عامل ارثی این ذرات سبب تحریک بیش از حد سیستم دفاعی می‌شوند و باعث می‌شوند ترشح از بینی و چشم افزایش یابد.

 

در حالت نرمان با ورود ذارت به دستگاه تنفسی، این ذرات توسط مژک‌هایی که در طول مسیر وجود دارند گرفته می‌شوند اما در زمان حساسیت این ذرات، ترشح بینی را به وجود می‌آورد. ترشحات بدن روشی برای خارج کردن عوامل خارجی و بیماری‌زا در بدن است.

 

      2- سرفه و عطسه: دیگر علامتی که به واسطه ایجاد آلرژی در بدن سگ به وجود می‌آید، سرفه و عطسه‌های مکرر است. نکته‌ای که در ارتباط با این علامت وجود دارد این است که این علامت در برخی از بیماری‌های دیگر وجود دارد و بروز آن صد در صد به معنای وجود حساسیت در بدن نیست.

 

برای تشخیص وجود آلرژی حتما باید سگ توسط دامپزشک معاینه شود. در معاینه بالینی، دامپزشک با گوش دادن به صدای ریه و همچنین روش‌های تشخیصی بالینی متوجه علت سرفه و عطسه می‌شود.

 

در حساسیت، بیشتر عطسه اتفاق می‌افتد و سرفه به این دلیل رخ می‌دهد که نای مانند گذشته مرطوب نیست و خشکی سبب سرفه می‌شود.

 

      3- خارش شدید بدن: آلرژی در سگ می‌تواند خارش‌های شدیدی را به وجود بیاورد. حتما دیده‌اید که سگ‌های خانگی و حتی سگ‌های خیابانی گاهی خیلی شدید و مکرر خود را می‌خارانند، این خارش یکی دیگر از علائم آلرژی در سگ است.

 

این مورد فراموش نشود که این علامت هم مانند علامت قبلی مختص به آلرژی نیست و بسیاری از موارد می‌تواند سبب خارش در بدن سگ شود. گاهی این خارش‌ها آن‌قدر شدید است که باعث می‌شود سگ به خود صدمه بزند و پوست خود را تخریب بدهند.

 

خارش به غیر از آلرژی دلایل مختلفی از جمله: وجود کک و کنه در بدن، بیماری قارچی و عدم رعایت بهداشت می‌تواند داشته باشد.

 

      4- التهاب پوستی: در پی خارش‌های شدیدی که اتفاق می‌افتد و سگ طولانی مدت خود را می‌خاراند، پوست دچار التهاب شده و اگر درمان نشود و همچنین خارش‌ها ادامه داشته باشد می‌تواند سبب خونریزی و حتی ایجاد عفونت بشود.

 

التهاب پوستی ممکن است واضح نباشد و به همین دلیل توجه صاحب سگ را به خود جلب نکند. از توصیه‌های دامپزشکان به صاحبان حیوانات خانگی به خصوص سگ این است که همواره وضعیت عمومی حیوان چک شود و در صورت بروز تغییری در وضعیت عمومی سریعا به مراکز دامپزشکی مراجعه شود تا علت مشخص شود و همچنین به طور متوسط هر سه ماه یک‌بار نسبت به چکاب کامل بدن اقدام شود تا مشکلی برای سگ به وجود نیاید.

 

Dog Allergy

 

عوامل ایجاد آلرژی در سگ:

 

گفتیم آلرژی ممکن است ارثی یا اکتسابی باشد. شناخت عواملی که ایجاد آلرژی در سگ می‌کند به پیشگیری و کنترل آن کمک بسزایی می‌کند. از جمله مواردی که امکان دارد حساسیت در سگ به وجود بیاورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

      1- گل و گیاه: بیشتری عاملی که ایجاد حساسیت در سگ می‌کند وجود گل و گیاه در منزل است و بسیاری از صاحبان از آن بی‌اطلاع هستند. گل و گیاه با دارا بودن ریز ذرات بسیار و انتشار آن در خانه برای سگ آلرژی به وجود می‌آورند.

 

کسانی که در منزل حیوان خانگی دارند به هیچ عنوان نباید گیاهی نگهداری کنند. نکته که در این رابطه وجود دارد این است که حساسیت ناشی از وجود گیاه در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد و از طرفی حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه علاقه زیادی به بازی کردن با گیاهان دارند و این موضوع سبب تشدید حساسیت می‌شود.

 

      2- تغذیه و رژیم غذایی: یکی دیگر از عواملی که در ایجاد آلرژی نقش دارد استفاده از غذاهای نامناسب است. متاسفانه یکی از اصولی که در نگهداری از سگ رعایت نمی‌شود، استفاده از غذاهای خانگی است.

 

غذاهای خانگی به خصوص غذاهایی که دارای ادویه نسبتا زیادی هستند ممکن است آلرژی شدیدی را برای سگ به وجود بیاورند. بهترین جیره غذایی برای سگ غذای خشک است.

 

استفاده از غذای خشک از سن 2 ماهگی تا پایان عمر برای سگ سبب می‌شود که بدن سالم بماند و همچنین بسیاری از بیماری‌ها توان بیماری‌زایی در بدن نداشته باشند.

 

زمانی که آلرژی حاصل از غذای خانگی در بدن سگ رخ می‌دهد، استفاده از غذای خشک مخصوص هایپوآلرژی توصیه می‌شود. این غذای خشک با حذف محتویات تحریک کننده و همچنین کاهش حساسیت باعث از بین رفتن آلرژی می‌شود.

 

      3- برخی از وسایل منزل: به غیر از گل و گیاه برخی دیگر از وسایل هستند که ممکن است ایجاد حساسیت در بدن سگ کنند. از جمله این وسایل می‌توان به برخی از لباس‌ها، جای خواب سگ و وسایل اسباب بازی اشاره کرد.

 

گاهی این اشیاء می‌توانند آلرژی در بدن سگ ایجاد کنند و تا زمانی که سگ با این اشیاء در ارتباط باشد، حساسیت از بین نمی‌رود. برخی از الیافت به واسطه بافتی که دارند ممکن است ایجاد حساسیت کنند و نباید در دسترس سگ قرار بگیرند.

 

نتیجه گیری:

 

بهترین راه مقابله با حساسیت در سگ پیشگیری از بروز آن است. با حذف موارد حساسیت زا و همچنین رعایت اصول بهداشتی می‌توان از بروز این مشکل خودداری کرد. برای درمان حساسیت در سگ ابتدا باید عامل ایجاد کننده آن شناسایی و سپس حذف شود.

 

نکته‌ای که در ارتباط با درمان حساسیت وجود دارد این است به هیچ عنوان نباید درمان در منزل و همچنین زیر نظر فردی غیر متخصص انجام شود. درمان خودسرانه آلرژی می‌توان سبب تشدید آن شود و همچنین ممکن است خطرات بسیاری از جمله تشنج و مرگ را برای سگ به دنبال داشته باشد.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *