بیماری هاری در گربه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

 

مهم ترین مسئله‌ای که در ارتباط با نگهداری از حیوانات خانگی وجود دارد، بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است. یکی از این بیماری ها، بیماری هاری در گربه است که در ادامه به طور کامل در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد.

 

از گذشته دور تاکنون همواره بحث انتقال بیماری از حیوان به انسان وجود داشته است. بیماری‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند از حیوانات به انسان منتقل شود که یکی از آن‌ها بیماری هاری گربه است.

 

این بیماری که منشأ ویروسی دارد می‌تواند از حیواناتی چون سگ، گربه، روباه و خفاش به انسان منتقل شود. امروزه افراد بسیاری از گربه به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند.

 

گربه از حیوانات بسیار بامحبت و دوست داشتنی است که نگهداری از آن احساس خوشایندی را به وجود می‌آورد اما همان‌طور که گفته شد گربه از حیواناتی است که می‌تواند به این بیماری دچار شده و آن را به انسان منتقل کند.

 

این بیماری گربه یکی از خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است. بسیاری از کسانی که در منزل خود از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند همواره نگران این بیماری هستند و سوالات متداولی در ارتباط با این بیماری می‌پرسند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • منشأ این بیماری چیست و چگونه ایجاد بیماری‌زایی می‌کند؟

 

  • علائم بیماری هاری در گربه چیست و پس از بروز علائم چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

 

  • آیا این بیماری به همان اندازه که در گربه خطرناک و کشنده است در انسان هم کشنده است؟

 

  • روش‌های درمان و پیشگیری بیماری هاری در گربه چیست؟

 

به برخی از سوالات متداول در ارتباط با بیماری هاری اشاره کردیم که در این مقاله به توضیح کامل در ارتباط با بیماری هاری در گربه می‌پردازیم و همچنین به بررسی علائم و روش‌های پیشگیری بیماری می‌پردازیم.

 

بیماری هاری در گربه بسیار خطرناک و کشنده است و به دلیل آنکه این بیماری جزو بیماری‌های ویروسی است درمان قطعی ندارد و همچنین علائم شدیدی را در گربه به وجود می‌آورد. قبل از علائم آن به نحوه ابتلا گربه به این بیماری می‌پردازیم.

 

بیماری هاری در گربه

 

روش‌های انتقال بیماری هاری گربه

 

این بیماری ویروسی از چندین راه می‌تواند از گربه‌ای به گربه دیگر و همچنین از گربه به انسان منتقل شود که از جمله این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1- گاز گرفتن: یکی از راه‌هایی که این بیماری ویروسی می‌تواند از گربه‌ای به گربه دیگر منتقل شود گاز گرفتن است.

 

گربه‌ها علاقه بسیار زیادی به بازی کردن دارند و در بسیاری از مواقع اقدام به گاز گرفتن یکدیگر می‌کنند.

 

اگر گربه‌ای مبتلا به این بیماری باشد و با گربه دیگر بازی کند و او را گاز بگیرد این ویروس می‌تواند منتقل شود.

 

نکته‌ای که در ارتباط با انتقال ویروس هاری وجود دارد این است که در حین گاز گرفتن گربه خراش‌های سطحی بر روی پوست ایجاد می‌شود که همین خراش سطحی و کوچک راه را برای ورود ویروس به بدن هموار می‌کند.

 

دقت کنید که هیچ‌گاه به گربه خانگی‌تان اجازه بازی کردن با گربه‌های ناشناس و به‌خصوص گربه‌ای خیابانی را ندهید چراکه این بیماری در گربه‌های خیابانی بسیار شایع‌تر است.

 

2- بزاق دهان: ویروس هاری می‌تواند از طریق بزاق دهان نیز به گربه منتقل شود و ایجاد بیماری کند.

 

ظرف آب و غذای مشترک برای گربه‌ها انتقال ویروس از این راه را هموار می‌کند. اگرچه انتقال ویروس از این طریق نسبت به راه‌های دیگر کمتر است اما مواردی از آن گزارش شده است.

 

بسیاری از حیوانات خانگی به‌خصوص گربه‌ها علاقه دارند که ظرف مخصوص به خود را داشته باشند و زمانی که حیوان دیگری بخواهد از ظرف غذای آنان استفاده کند از او جلوگیری می‌کنند، پس ظرف غذای مشترک علاوه بر آنکه می‌تواند این بیماری ویروسی را منتقل کند سبب ایجاد نزاع در بین گربه‌ها نیز می‌شود.

 

   3- ارتباط خونی: می‌توان گفت بیشترین راهی که سبب انتقال بیماری هاری می‌شود، ارتباط خونی است.

 

اگر بر روی بدن گربه زخم بازی وجود داشته باشد و این ناحیه با گربه مبتلا به بیماری هاری در تماس قرار بگیرد می‌تواند سبب انتقال این ویروس شود.

 

علاوه بر آن گاهی گربه‌ها با یکدیگر دعوا می‌کنند و حین آن با چنگ انداختن یکدیگر را زخمی می‌کنند و این موضوع ویروس هاری را منتقل می‌کند.

 

علائم بیماری هاری گربه

 

این بیماری ویروسی علائمی را در گربه به وجود می‌آورد که به‌محض مشاهده آن باید گربه را به کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی منتقل کرد اما نکته‌ای که در ارتباط با بروز علائم بیماری هاری وجود دارد این است که امکان دارد علائم این بیماری تا ماه‌ها نهفته باقی بماند.

 

به‌عنوان مثال گاهی گربه مبتلا به ویروس هاری تا یک سال هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد اما پس از گذشت آن علائم بسیار شدیدی را از خود بروز می‌دهد. از جمله علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

   1- بالا رفتن دمای بدن: اولین علامتی که در بیماری هاری به وجود می‌آید بالا رفتن دمای بدن است اما نکته ‌اینجاست که چگونه متوجه بالا رفتن دمای بدن گربه شویم؟

 

در جواب باید گفت: تعیین دقیق دمای بدن گربه تنها با دستگاه طب سنج امکان پذیر است. برای اندازه گیری دمان بدن نیاز است تا این دستگاه را وارد مقعد گربه کرده و چند ثانیه نگه داریم سپس این دستگاه دمای بدن را نشان می‌دهد.

 

دمای بدن گربه در حالت نرمال بین 36 الی 39 درجه سانتی گراد است که اگر دمای بدن از این عدد بالاتر رود به معنای آن است که گربه تب دارد.

 

   2- تشنج: دیگر علامتی که بیماری هاری بر روی بدن گربه می‌گذارد تشنج است. گربه‌های مبتلا به این بیماری ویروسی پیاپی تشنج می‌کنند و این تشنج بین 5 الی 15 ثانیه طول می‌کشد.

 

این بیماری ویروسی با تاثیری که بر روی دستگاه عصبی مرکزی می‌گذارد سبب اختلال در پیام‌های عصبی می‌شود. می‌دانید که عملکرد تمام دستگاه‌های بدن به فعالیت صحیح دستگاه عصبی بستگی دارد که این ویروس باعث تخریب آن می‌شود.

 

   3- پرخاشگری: از دیگر علامت‌هایی که در بیماری هاری می‌تواند به وجود بیاید پرخاشگری غیرطبیعی است.

 

نکته‌ای که در ارتباط با این علامت وجود دارد این است که امکان دارد گربه مبتلا به بیماری هاری هیچ‌گاه رفتارهای خشونت‌آمیز از خود نشان ندهد و به عبارت دیگر بیماری هاری همواره سبب پرخاشگری گربه نمی‌شود.

 

بسیاری از گربه‌های خانگی آرام و اغلب خوش اخلاق هستند، اگر رفتار همچنین گربه‌ای به یک‌باره تغییر پیدا کرد باید سریعا او را به یک کلینیک دامپزشکی منتقل کرد تا علت بررسی شود.

 

   4- آب گریزی: از مشخصه ترین علامت بیماری هاری در گربه می‌توان به آب گریزی اشاره کرد.

 

بسیاری از گربه‌ها آب را دوست ندارند و مانند سگ‌ها علاقه به بازی با آب ندارند اما گربه‌های مبتلا به ویروس هاری نه‌تنها به آب علاقه‌ای نشان نمی‌دهند بلکه از آن می‌ترسند.

 

به‌عنوان مثال گربه مبتلا به هاری با مشاهده آب پا به فرار می‌گذارد و هیچ‌گاه حتی نزدیک به آب هم نمی‌شود.

 

5- ترشح بزاق: این بیماری ویروسی سبب اختلال در بلع گربه نیز می‌شود و به همین دلیل گربه مبتلا به هاری همواره بزاق از دهانش سرازیر می‌شود.

 

این ویروس علاوه بر ایجاد اختلال در بلع سبب می‌شود گربه قادر به کنترل فک خود نیز نبود و قادر به بستن آن نباشد. نکته‌ای که در ارتباط با این بیماری ویروسی باید به خاطر داشته باشید این است که وجود این علائم در ابتدا ممکن است به‌وضوح قابل رویت نباشد و پس از گذشت زمان به مرور مشهود خواهد بود.

 

Cat rabies

 

درمان و پیشگیری بیماری هاری در گربه

 

درمان این بیماری ویروسی بسیار سخت و زمان بر است، به شرطی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود اما اگر بیماری هاری پیشرفت کند و گربه علائم شدیدی را از خود نشان دهد راهی جز مرگ سبز برای او باقی نمی‌ماند.

 

با این کار می‌توان گربه را از دردهای زیادی که متحمل می‌شود نجات داد اما به خاطر داشته باشید که پیشگیری از این بیماری خطرناک بهترین راه‌حل برای جلوگیری از بروز آن است.

 

واکسن هاری را می‌توان سالی یک‌بار به گربه تزریق کرد. این واکسن تا حد خیلی زیادی از بیماری هاری جلوگیری می‌کند و تقریبا در تمامی کلینیک‌ و بیمارستان‌ دامپزشکی یافت می‌شود.

 

کلام آخر

 

با رعایت اصول پیشگیری، از بروز این بیماری خطرناک و کشنده جلوگیری کنید و به خاطر داشته باشید که این بیماری جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است پس آن را به شدت جدی بگیرد.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *