حساسیت پوستی سگ

 

از شایع ترین نوع حساسیت می‌توان به آلرژی یا همان حساسیت پوستی سگ اشاره کرد، خطر عفونت در تمام آلرژی ها وجود داشته و با لیس زدن پوست، گاز گرفتن و خاراندن، عفونت های باکتریایی و قارچی گریبان گیر سگ می‌شود.

 

البته این نکته را در نظر داشته باشید که حساسیت پوستی با آلرژی در سگ متفاوت بوده و بحث آلرژی سگ کاملا بحث جداگانه ای است.

 

بیرون رفتن سگ به صورت مداوم و قرار گرفتن در فضای آلوده خطر ابتلا به حساسیت پوستی سگ را افزایش می‌دهد.

 

سگ ها عادت دارند تا هر از چند گاهی بدن خود را بخارانند ولی این رفتار اگر دفعات زیادی تکرار شود باید کمی نگران ابتلا به حساسیت باشیم.

 

هرگونه التهاب، پوست پوست شدن و زخم روی پوست می‌تواند نشانه‌ای از حساسیت پوستی سگ باشد. منظور از التهاب این است که دمای تمام نقاط پوست یکسان بوده ولی یک نقطه از بدن داغ باشد.

 

این نکته را در نظر داشته باشید که در هنگام مشاهده علائم بیماری پوستی سگ باید به سرعت به دامپزشکی مراجعه کنید تا این مورد توسط افراد متخصص بررسی شود. عدم رسیدگی به این موضوع می‌تواند مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد که یکی از این موارد افسردگی در سگ است.

 

تغذیه

 

اگر حیوان خانگی دارید باید بدانید در بسیاری از اوقات حساسیت پوستی سگ، ناشی از تغذیه او بوده و لزوما حساسیت غذایی با استفراغ و یا اسهال بروز داده نمی‌شود، ممکن است در برخی موارد این علائم وجود داشته باشد اما کهیر، خارش و تورم صورت از علائم اصلی در برابر غذاهای حساسیت زا است، البته این علائم گاهی با آبریزش بینی و آبریزش چشم نیز همراه خواهد بود.

 

از رایج ترین غذاهای آلرژی زا در سگ می‌توان به تخم مرغ، ماهی، ذرت، سویا، گوشت گاو، مرغ، لبنیات و گوشت بره اشاره کرد، در ضمن سگ های بالای 6 ماه و نژادهایی چون پاگ، بولداگ، شناوزر مینیاتوری، کوکر و تریرها حساسیت بیشتری نسبت به این غذاها دارند.

 

اگر برای غذا دادن به سگ خانگی خود از غذاهای خشک استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید غذاهای خشکی که کیفیت بالایی ندارند گاها می‌توان کنه ها را در آن مشاهده کرد، کنه ها در بلند مدت تکثیر شده و سبب حساسیت پوستی سگ می‌شوند، پس در زمان خرید غذاهای خشک از برندهای با کیفیت استفاده نموده و بعد از مصرف درب آن را به‌خوبی ببندید.

 

برای درمان حساسیت پوستی سگ ناشی از تغذیه باید به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کرده تا طی مدت زمان مشخصی زیر نظر دامپزشک تغذیه انجام شود، جزئیات بیشتر در رابطه با این نوع حساسیت بسته به نظر دامپزشک است.

 

Dog skin allergies

 

عفونت مخمری

مخمرها قارچ‌هایی هستند که به طور طبیعی روی پوست سگ وجود دارد، حال زمانی عفونت مخمری رخ می‌دهد که تعداد زیادی از این مخمر ها در یک نقطه از سطح بدن جمع شوند. معمولا نواحی گرم بدن مانند کشاله ران، بین انگشت‌ها، گوش و نواحی تناسلی دچار این عفونت شده و سیستم دفاعی پوست را ضعیف می‌کند.

 

پوست در نواحی آسیب دیده قرمز شده و با التهاب رو به رو می‌شود، واکنش سگ نسبت به این عفونت، خاراندن و گاز گرفتن مدام آن نواحی است. در صورتی که عفونت شدت پیدا کند، پوست ضخیم شده و به رنگ تیره تغییر می‌کند.

 

استفاده از دستمال مرطوب، کرم موضعی، شستشوی ناحیه آسیب دیده با شامپو و قرص مخصوص برای درمان این عفونت موثر بوده، میکونازول وکلرهگزیدین از ماده‌های موضعی هستند که به درمان کمک خواهد کرد البته در مواردی که پیشرفت عفونت بیشتر شده باشد داروهای ضد قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرد که طبق دستور دامپزشک تجویز خواهد شد.

 

درماتوفیتوز یا قارچ پوستی در سگ ها

 

یکی دیگر از بیماری های شایع در سگ ها درماتوفیتوز یا قارچ پوستی است، این بیماری توسط قارچ‌های درماتوفیتی از طریق پنجه، پوست و مو حیوان را آلوده می‌کند. این بیماری ریزش شدید مو را به همراه خواهد داشت، این ریزش مو گاهی به صورت سکه‌ای و گاهی گرد خود را نشان می‌دهد.

 

در این مواقع تمام وسایل بازی، وسایل خواب و اتاق خواب سگ را به خوبی ضدعفونی کرده و در صورت امکان وسایل را دور ریخته و وسایل جدیدی جایگزین نمایید، این بیماری بین انسان و حیوان مشترک بوده و به محض مشاهده علائم قارچ پوستی، سریعا سگ را به بیمارستان دامپزشکی برده تا بعد از تشخیص بیماری، طول درمان آغاز شود، توجه داشته باشید طول درمان برای این بیماری از 2 تا 12 ماه خواهد بود.

 

جرب یا گال پوستی

 

از جرب یا گال پوستی به عنوان یکی از شدید ترین حساسیت پوستی سگ نام برده می‌شود. انگل ها توسط کنه از طریق مو، ناخن و پوست به سگ نفوذ کرده و از مواد مغذی بدن تغذیه می‌کند، این بیماری خارش‌های زیادی برای سگ به همراه داشته و باعث ریزش مو نیز می‌شود.

 

از علائم این بیماری می‌توان به قرمز شدن و التهاب پوست، کلافگی و رفتارهایی شبیه خود زنی، خونریزی از نقاطی که زخم شده و بو دادن سگ اشاره کرد. لازم به ذکر است عواملی چون حضور سگ در محیط آلوده، تماس با حیواناتی که گال پوستی داشته‌اند و ضعف بدنی پس از بیماری موجب این نوع از بیماری و در نتیجه حساسیت پوستی سگ می‌شود.

 

برای درمان این بیماری می‌توانید با استفاده از شامپوهای مخصوص پوست آسیب دیده را از بین برده تا پوست جایگزین شود، همچنین داروهای ضد انگل و پماد ضد کنه از مواردی است که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اگر سگ دیگری در خانه نگه داری می‌کنید بهتر است نسبت به جداسازی محیط سگ ها اقدام نمایید زیرا این بیماری بین سگ ها سرایت دارد. توصیه می‌شود با مشاهده اولین علائم از این بیماری، سگ را به کلینیک دامپزشکی برده تا درمان به صورت اصولی انجام شود.

 

حساسیت فصلی در سگ ها

حساسیت‌های شیمیایی

 

طی تحقیقات انجام شده، نوعی از حساسیت پوستی سگ بر اثر تماس با مواد شیمیایی مثل ضدعفونی کننده‌ها، اسپری ها، صابون و شامپو به وجود می‌آید. بهتر است بدانید زمان شستشوی رخت خواب سگ از شوینده‌های ارگانیک و بدون بو استفاده کنید.

 

همچنین در صورتی که بدن سگ با آب استخر تماس داشته باشد، کلر موجود در آب موجب حساسیت پوستی سگ شده و شاهد خارش‌های پی در پی و قرمزی پوست خواهید بود.

 

حساسیت فصلی در سگ ها

 

همان‌طور که بسیاری از انسان‌ها دچار حساسیت‌های فصلی هستند، حیوانات نیز با آمدن فصل جدید ممکن است دچار این حساسیت شوند، برای مثال گل‌هایی که در باغچه حیاط کاشته شده و یا گل‌های آپارتمانی وقتی به زمان گلدهی می‌رسند ممکن است سگ را با سوزش و خارش پوست رو به رو نماید.

 

به طور کلی حساسیت پوستی سگ را باید جدی گرفت و در اولین فرصت برای درمان آن اقدام کرد چراکه عوارض این بیماری و تحمل علائم حساسیت برای حیوانات بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و گاهی موجب افسردگی سگ ها می‌شود.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسلوکیشنپرونده