خوردن جسم خارجی توسط سگ

خوردن جسم خارجی توسط سگ

 

خوردن جسم خارجی توسط سگ یکی از متداول ترین مشکلاتی است که صاحبان پت با آن مواجه هستند به همین دلیل در ادامه به تمامی مواردی که نیاز است بدانید تا در این مواقع بهترین واکنش را نشان دهید، اشاره خواهیم کرد.

 

سگ به عنوان حیوان خانگی، حیوانی بسیار بازیگوش و کنجکاو است. کسانی که در منزل سگ نگهداری می‌کنند می‌دانند که این حیوان، بسیار کنجکاوانه وسایل خانه را بررسی می‌کند و دائما دوست دارد با وسایل منزل بازی کند.

 

یکی از مهم ترین مواردی که حیوانات خانگی به خصوص در سگ ها مشاهده می‌شود، خوردن برخی از وسایل خانه در حین بازی یا بازیگوشی است. حال سوال اینجاست که چرا و چگونه این حیوان اجسام خارجی را می‌خورد و در این زمان صاحب سگ چه اقداماتی باید انجام دهد؟

 

خوردن اجسام خارجی توسط سگ علت های متفاوتی دارد از جمله این علت ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- بعضی اوقات زمانی که سگ مشغول بازی با وسایل خود است امکان دارد ناخواسته این اجسام را وارد دهان خود کنند و ببلعد، در واقع گاهی سگ ناخواسته باعث ورود اجسام خارجی به دستگاه گوارش خود می‌شود.

 

2- برخی از وسایل بازی برای سگ وجود دارد که به شکل ماده خوراکی است، زمانی که سگ گرسنه است امکان دارد این وسیله بازی را به عنوان ماده خوراکی پنداشته و آن را بخورد.

 

3- سگ ها نیز مانند انسان ها دارای عواطف و احساسات (خوشحالی- نارحتی- ترس- استرس- خشم) هستند. گاهی اوقات ممکن است سگ از روی ناراحتی و یا لجبازی اقدام به خوردن اجسام خارجی کند، درواقع سگ ها ناراحتی خود را به شیوه های گوناگون به صاحب خود اعلام می‌کنند.

 

اجسامی که توسط سگ خورده می‌شود عبارت است از: وسایل بازی خود، لباس های کوچک مانند جوراب و دستکش، پارچه، استخوان و مواردی از این قبیل. نکته ای که وجود دارد.

 

استخوان جزو جیره غذایی سگ نیست و گاهی خوردن استخوان می‌تواند مشکلات بسیار شدید و جدی از قبیل پارگی قسمتی از دستگاه گوارش را به وجود بیاورد به همین دلیل گاهی استخوان هم به عنوان جسم خارجی تلقی شده و حتما باید جهت خارج نمودن آن اقدام کرد.

 

Eating a foreign object by a dog

 

علائم خوردن جسم خارجی توسط سگ

 

خوردن جسم خارجی توسط سگ علائمی در بدن ایجاد می‌کند که به محض رؤیت این علائم باید سگ را به بیمارستان دامپزشکی ببرید. علائم خوردن جسم خارجی بسته به نوع و ابعاد جسم، متفاوت است. از علائم خوردن جسم خارجی در سگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- استفراغ: اولین نشانه خوردن جسم خارجی است. زمانی که سگ جسمی را وارد دستگاه گوارشی خود می‌کند، بدن متوجه حضور ماده ای غیرمعمول و به اصطلاح بیگانه می‌شود و سعی می‌کند آن را از بدن خارج کند.

 

استفراغ در دقایق اول خوردن جسم خارجی اتفاق می‌افتد. در این زمان سگ با اوق زدن های متوالی و استفراغ سعی در بیرون کردن جسم خارجی می‌کند. این حالت ممکن است تا یک روز ادامه داشته باشد.

 

همان‌ طور که گفتیم علائم خوردن جسم خارجی بسته به ابعاد و جنس جسم خارجی متفاوت است بنابراین امکان دارد سگ با خوردن جسمی هیچ علائمی از خود نشان ندهد در حالی که با خوردن جسمی دیگر علائمی شدیدی از خود نشان دهد.

 

تفاوت استفراغ ناشی از حضور جسم خارجی در دستگاه گوارش با دیگر استفراغ های ناشی از بیماری و خالی بودن معده، در شدت و حالت قرار دادن بدن است.

 

زمانی که جسم خارجی در بدن وجود داشته باشد، سگ طوری اوق می‌زند که انگار چیزی در گلویش گیر کرده است و حالت خفگی به او دست می‌دهد و حالت بدنی او در زمان استفراغ به صورت جمع کردن بدن و فشردن ناحیه شکم است.

 

   2- اسهال: از دیگر نشانه های وجود جسم خارجی در بدن می‌توان به اسهال اشاره کرد، زمانی که جسم خارجی در طول دستگاه گوارش حرکت می‌کند و خود را به روده رساند، روده دچار اختلال در جذب مواد غذایی شده و سگ دچار اسهال می‌شود.

 

گاهی ممکن است در داخل اسهال رگه های خون مشاهده شود. حضور خون در اسهال سگ که جسم خارجی خورده می‌تواند نشان دهنده آسیب در دستگاه گوارش باشد. گاهی جسم خارجی ممکن است باعث خراش دادن و حتی پارگی قسمتی از دستگاه گوارش شود و این مورد می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 

اسهال سگ می‌تواند علت های مختلف دیگری از جمله تغییر جیره غذایی، بیماری های ویروسی، التهاب دستگاه گوارش و موارد دیگر داشته باشد، اما تفاوت اسهال ناشی از حضور جسم خارجی در دستگاه گوارش و دیگر اسهال های بدن در تعداد دفعات و رنگ اسهال است. اسهال سگی که جسم خارجی خورده است به رنگ تیره تا مشکی است و امکان دارد دفعات کمی اتفاق بی افتد.

 

 3- بی اشتهایی: بی اشتهایی همواره از علائم نگران کننده است. بی اشتهایی می‌تواند ریشه در وجود بیماری در بدن و حضور جسم خارجی در دستگاه گوارش داشته باشد.

 

زمانی که سگ جسم خارجی را می‌خورد، این جسم در طول دستگاه گوارش حرکت می‌کند و گاهی این حرکت با درد و التهاب در ناحیه همراه است. این درد مانع از غذا خوردن سگ می‌شود و از طرفی ممکن است جسم خارجی باعث انسداد در دستگاه گوارش شود و مواد غذایی که سگ از قبل خورده است حرکت نکرده باشد و سگ احساس سیری کند.

 

عموما گفته می‌شود که در صورت غذا نخوردن سگ، تا 24 ساعت به او زمان دهیم اما در صورتی که این بی‌اشتهایی همراه با علائمی دیگر بروز نماید، باید هرچه سریع تر سگ را به مراکز دامپزشکی منتقل کرد.

 

4- بی حالی: با بروز علائم بالا، سگ دچار بی حالی و گوشه گیری می‌شود. جسم خارجی با کاهش اشتها و بروز اسهال و استفراغ سبب می‌شود سگ تمایلی به انجام فعالیت های دیگر نداشته باشد و علاقه ای به بازی کردن با صاحب خود نشان ندهد.

 

بروز بی حالی و کاهش فعالیت های روزمره سگ علاوه بر وجود جسم خارجی در دستگاه گوارش، علت های دیگری از جمله ترس، بیماری و کم خونی می‌تواند داشته باشد.

 

به طور کلی علائمی که در ورود جسم خارجی به دستگاه گوارش، بروز پیدا می‌کند مشابه برخی از بیماری ها و مشکلات دیگر است که برای تشخیص دقیق و قطعی حتما باید به مراکز دامپزشکی مراجعه کرد.

 

 

خوردن جسم توسط سگ

 

نحوه تشخیص

 

برای تشخیص دقیق حضور جسم خارجی در دستگاه گوارش و تعیین نوع جسم، راه های مختلفی وجود دارد. از راه های مختلف تشخیص جسم خارجی می‌توان موارد زیر را نام برد:

 1-معاینه بالینی: یکی از راه های تشخیص حضور جسم خارجی، معاینه سگ در بالین است. زمانی که جسم خارجی در ابتدای دستگاه گوارش است و هنوز موفق به حرکت در طول دستگاه گوارش نشده است، می‌توان از طریق لمس کردن متوجه حضور جسم خارجی شد.

 

البته این روش قطعی و دقیق نیست وصرفا برای اطلاع از وضعیت سگ است. گاهی اوقات جسم خارجی به دلیل ابعاد بزرگی که دارد در ابتدای دستگاه و قبل از معده (مری) می‌ماند و با لمس کردن این ناحیه متوجه حضور آن می‌شویم.

 

 2- رادیوگرافی از دستگاه گوارش: این روش بسیار بهتر و دقیق تر از روش قبلی می‌تواند به پیدا کردن جسم خارجی به دامپزشک کمک کند. در این روش حیوان را به 3 صورت (خوابیده به پهلوی چپ- خوابیده به پهلوی راست-خوابیده به پشت) مقید کرده و از دستگاه گوارش آن (از ابتدای حلق تا انتهای مقعد) عکس رادیولوژی تهیه می‌کنیم.

 

در عکس رادیولوژی نوع جسم خارجی و محل قرارگیری آن مشخص است. نکته ای که وجود دارد این است که اگر جسم خارجی از نوع پارچه یا پلاستیک باشد، تشخیص آن کمی سخت است.

 

از نکاتی که باید به آن توجه ویژه ای کرد این است که در زمان تهیه عکس رادیولوژی، معده سگ خالی باشد، یعنی حداقل 6 الی 8 ساعت به سگ غذایی داده نشود. خالی بودن معده و ناشتا بودن سگ کمک ویژه ای در تشخیص جسم خارجی توسط رادیولوژیست می‌کند.

 

     سونوگرافی: این روش مکمل روش قبلی است و باعث اطمینان از وجود جسم خارجی و محل قرارگیری آن می‌شود.

 

سوال اینجاست که عکس رادیولوژی دقیق تر است یا سونوگرافی؟ در جواب باید گفت: در قدم اول عکس رادیولوژی در اولویت است و تصویر واضح تر و دقیق تری از جسم خارجی را نمایش می‌دهد اما اگر در عکس رادیولوژی، رادیولوژیست دچار ابهام شود، سونوگرافی می‌تواند تاییدی بر وجود جسم خارجی باشد.

 

     4- استفاده از ماده حاجب: پیش تر گفتیم زمانی که جسم خارجی از نوع پارچه یا پلاستیک باشد، تشخیص آن کمی دشوار است. زمانی که سگ این اشیاء را می‌خورد و در عین حال معده اش پر از غذا باشد از ماده ای تحت عنوان ماده حاجب استفاده می‌کنیم که باعث مشخص کردن جسم خارجی می‌شود.

 

در این روش ماده حاجب را که همان باریوم سولفات است در آب حل می‌کنیم و با توجه به وزن، مقداری از آن را به سگ می‌خورانیم سپس بلافاصله از دستگاه گوارش عکس رادیولوژی تهیه می‌کنیم.

 

این مرحله چندین بار تکرار می‌شود تا جسم خارجی تشخیص داده شود. مکانیزم عمل باریوم سولفات بدین گونه است که باعث درخشش دستگاه گوارش می‌شود.

 

ماده حاجب فلز مایعی است که در عکس رادیولوژی به صورت حاله ای نورانی مشخص می‌شود. ماده حاجب در ابتدا مشخص می‌کند که آیا جسم خارجی وجود دارد یا نه و اگر جسم خارجی وجود دارد، انسدادی ایجاد شده است یا نه.

 

خوردن جسم خارجی در سگ

 

درمان

 

درمان های متفاوتی با توجه به جنس و محل قرارگیری جسم خارجی وجود که عبارت است از:

 

  • آندوسکوپی
  • جراحی
  • تحریک دستگاه گوارش برای بالا آوردن
  • به حال خود گذاشتن جسم خارجی

 

در مورد گزینه آخر، گاهی جسم خارجی با توجه به ابعادی که دارد می‌تواند از دستگاه گوارش بدون آسیبی عبور کند به همین دلیل جسم خارجی را به حال خود رها می‌گذاریم تا پس از مدتی از بدن خارج شود.

 

در انتها این نکته را در نظر داشته باشید که خوردن جسم خارجی توسط سگ می تواند، آسیب های فراوانی به سگ وارد کند به همین دلیل صورت مشاهده چنین مواردی به سرعت اقدامات لازم را انجام دهید تا بتوانید از سلامت حیوان دلبندتان محافظت کنید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *