سرما خوردگی سگ

 

سرما خوردگی سگ

 

سگ‌های خانگی نسبت به سگ‌های بومی حساس‌تر هستند و همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها کرد. برای نگهداری از سگ به عنوان حیوان خانگی در منزل نکاتی وجود دارد که رعایت این نکات برای زندگی سگ مهم و حیاتی است. در این مقاله به تمامی نکات مهم در رابطه با سرما خوردگی سگ صحبت خواهیم کرد.

 

سرما خوردگی در سگ اگرچه ممکن است به اندازه بیماری‌های ویروسی مانند پاروا و دیستمپر بسیار خطرناک و کشنده نباشد اما اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان صورت نگیرد می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

 

جالب است که بدانید عامل سرما خوردگی هم ویروس است. ویروس‌ها، خانواده‌های متفاوتی دارند و هر ویروس که باعث ایجاد بیماری می‌شود از انواع مختلف خانواده‌های ویروسی هستند.

 

برخی گمان می‌کنند که سرما خوردگی در سگ نیاز به درمان و رسیدگی ندارد و خود خوب می‌شود، درحالی که همین سرما خوردگی ساده اگر طولانی مدت حیوان را درگیر کند باعث ضعیف شدن بدن می‌گردد. در خصوص سرما خوردگی سوالات متداولی وجود دارد که بسیاری از صاحبان سگ‌ها به دنبال جواب آن هستند. برخی از سوالات متداول عبارت است از:

 

  • علائم سرما خوردگی سگ چیست؟

 

  • آیا سرما خوردگی سگ قابل انتقال به انسان است؟

 

  • اقدامات لازم در هنگام سرما خوردگی سگ چیست؟

 

  • چه درمانی برای سرما خوردگی وجود دارد؟

 

  • آیا خودمان می‌توانیم اقدامات درمانی را در منزل برای سگمان انجام دهیم؟

 

این سوالات و سوالاتی از این قبیل جزو مواردی است که ذهن صاحبان سگ‌ها را به خود مشغول کرده. در این مقاله با توضیحات تکمیلی از تشخیص تا درمان سرما خوردگی، به کلیه سوالات پاسخ می‌دهیم.

 

سرما خوردگی سگ درمان

 

علائم سرما خوردگی سگ

 

هر بیماری در جانوران دارای علائم و نشانه‌هایی است. درواقع بروز علائم در هنگام ابتلا به بیماری واکنش طبیعی بدن بوده و یک نوع هشدار است.

 

سرما خوردگی دارای علائم و نشانه‌هایی بوده که توجه و رسیدگی به موقع به آن ضروری است. از علائم سرما خوردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- تب بالا: اولین نشانه‌ای که در هنگام بروز سرما خوردگی در بدن اتفاق می‌افتد، بالا رفتن دمای بدن است. سوال اینجاست که چگونه متوجه بالا رفتن دما در بدن سگ شویم؟ برای تشخیص قطعی و دقیق تب بالا در بدن حیوانات خانگی نیازمند وسیله‌ای به نام تب سنج هستیم.

 

روش کارکرد این وسیله به این‌گونه است که ابتدا باید تب سنج را روشن نموده و سپس به اندازه 2 الی 4 سانتی‌متر (بسته به جثه) وارد مقعد سگ کنیم، برای این کار بهتر است از ژل سونوگرافی استفاده کنیم تا سگ دچار درد نشود. دمای طبیعی بدن سگ بین 37 تا 41 درجه سانتی گراد است.

 

اگر تب سنج دمای بالاتری را نشان داد به این معناست که دمای بدن سگ بالا است. یکی از نکاتی که بسیار مهم است، جدی گرفتن تب در بیماری بوده، اگر دمای بدن چه در انسان و چه در حیوان بسیار بالا باشد و این دمای بالا مدت طولانی وجود داشته باشد می‌تواند باعث مرگ شود.

 

در دمای بالا آنزیم‌های بدن تغییر شکل می‌دهند و اگر دمای بالا مدت زمان طولانی وجود داشته باشد، دیگر آنزیم‌ها به حالت اولیه خود بازنمی‌گردند و این قضیه باعث تلف شدن حیوان می‌گردد.

 

2- بی حالی: در پی بروز تب در بدن، سگ کمی بی حال می‌شود. در ابتدای بیماری این علامت خیلی بارز نیست اما هرچه از بیماری می‌گذرد و ویروس سرما خوردگی بیشتر بدن را درگیر می‌کند، این علامت بیشتر خود را نشان می‌دهد به گونه‌ای که سگ تمایل به بازی کردن و فعالیت را ندارد و ترجیح می‌دهد بیشتر بخوابد و استراحت کند.

 

یکی از نکات کلیدی در نگهداری حیوانات خانگی، توجه به تغییر رفتارها است. هر تغییر رفتار در حیوانات خانگی، به‌خصوص سگ و گربه معنا و مفهوم خاصی دارد و همواره این تغییر رفتار باید جدی گرفته شود.

 

از دیگر عواملی که در سرما خوردگی سبب بی حالی سگ می‌شود، کوفتگی بدن است. همان‌طور که وقتی خودمان سرما می‌خوریم احساس کمی درد و کوفتگی می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم استراحت کنیم، در سگ نیز این‌گونه است و باعث کاهش فعالیت می‌شود.

 

3- کم اشتهایی: از دیگر علائم سرما خوردگی می‌توان به کم شدن اشتها اشاره کرد. اشتها بالا و علاقه به غذا یکی از نشانه‌های سلامت بدن است اما اگر سگی علاقه‌ای به خوردن غذای همیشگی از خود نشان ندهد یا از آن غذا کم‌مصرف کند باید به وجود بیماری در بدن شک کرد.

 

یکی از عللی که باعث بروز کم اشتهایی می‌شود، حالت تهوع است. زمانی که سگ حالت تهوع دارد از مصرف غذا صرفه نظر می‌کند، البته استفراغ در سرما خوردگی بسیار کم است اما حالت تهوع ممکن است ایجاد شود.

 

*یک نکته اساسی در علائم بسیاری از بیماری‌ها وجود دارد که بسیار حائز اهمیت بوده و آن این است که بسیاری از بیماری‌ها وجود دارد که علائم مشترکی دارند و علت قطعی و دقیق بروز علائم با مراجعه به بیمارستان دامپزشکی و انجام تست‌های آزمایشگاهی مشخص می‌شود.

 

پس در هنگام مشاهده هرگونه تغییر در وضعیت عمومی سگ، نه باید بسیار نگران شویم و نه اینکه بی‌توجه باشیم.

 

    4- سرفه و عطسه: می‌توان گفت بارزترین نشانه سرما خوردگی در سگ، سرفه و عطسه‌های مکرر است. همان‌طور که میدانید سرفه و عطسه واکنش طبیعی در مواجه با ورود ذرات و عوامل خارجی به دستگاه تنفسی است.

 

در واقع زمانی که ذره غباری وارد دستگاه تنفس می‌شود مژک‌های موجود در طول دستگاه تنفسی با حرکات خود باعث دفع ذره از بدن می‌شود؛ اما در سرما خوردگی سرفه و عطسه علت دیگری هم می‌تواند داشته باشد و آن آلرژی است.

 

آلرژی به معنای واکنش بیش از حد بدن به عامل خارجی است. در سرما خوردگی امکان دارد ریه درگیر شود و تنفس کمی مختل شود، به گونه‌ای که اگر نزدیک سگ شویم متوجه صدای تنفس او می‌شویم. اگر این سرفه و عطسه در سرما خوردگی زیاد طول بکشد باعث به جا گذاشتن عواقب جبران ناپذیری می‌شود.

 

5- آبریزش بینی و ترشحات: سرما خوردگی همان‌طور که در انسان ایجاد آبریزش بینی می‌کند، در سگ نیز باعث ریزش آب بینی و ترشحات از چشم می‌شود.

 

انتقال سرما خوردگی از سگ به انسان

 

خوشبختانه سرما خوردگی از سگ به انسان منتقل نمی‌شود و همین‌طور از انسان به سگ انتقال پیدا نمی‌کند اما باید مسائل بهداشتی رعایت شود. برخی از بیماری‌ها بین انسان و حیوان مشترک هستند.

 

نظیر بیماری‌ هاری که یک بیماری بسیار خطرناک و کشنده است و برخی دیگر از بیماری‌ها مشترک نیستند اما در هر کدام سویه مربوط به خود را دارد و جداگانه ایجاد بیماری می‌کند مثل همین سرما خوردگی سگ.

 

علت سرما خوردگی سگ

 

علت سرما خوردگی سگ

 

سرما خوردگی در سگ دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- در معرض قرار گرفتن باد مستقیم: یکی از مهم ترین دلایلی که باعث ایجاد سرما خوردگی در سگ می‌شود، قرار گرفتن در معرض باد سرد به مدت طولانی است. این مورد بیشتر در فصل تابستان اتفاق می‌افتد، زمانی که کولر روشن است، سگ روبه روی آن می‌خوابد و این موضوع سبب سرما خوردگی سگ می‌شود.

 

تقریبا تمامی سگ‌ها خنکی را دوست دارند و ممکن است دیده باشید که سگ در منزل ترجیح می‌دهد که در نقاط خنک، مانند موزاییک، سرامیک و پارکت بنشیند و استراحت کنند. همین علاقه سبب شده تا زمانی که کولر روشن باشد، سگ رو به روی آن بنشیند و اگر صاحبش او را از این کار منع نکند باعث ایجاد سرما خوردگی می‌شود.

 

2- انتقال از سگ دیگر: متاسفانه سرما خوردگی به سرعت از سگی به سگ دیگر منتقل می‌شود. اگر سگی سرماخورده باشد و سگ سالمی به او نزدیک شود یا با او بازی کند به احتمال زیاد سرما خوردگی را از او می‌گیرد.

 

به همین دلیل از اقدامات لازم و ضروری که در زمان سرما خوردگی سگ باید انجام دهیم این است که سگ را قرنطینه کنیم. سگی که سرماخورده است از طریق ظرف آب و غذا، وسایل بازی، نزدیک شدن به سگ دیگر و جفت‌گیری می‌تواند این بیماری را منتقل کند.

 

3- ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن: همان‌طور که گفتیم عامل سرما خوردگی، ویروس است و می‌دانید که برای بیماری‌های ویروسی درمان اختصاصی وجود ندارد و مهم ترین راه مقابله با آن سیستم دفاعی خود بدن است. به همین خاطر ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن می‌تواند عاملی باشد تا ویروس سرما خوردگی بدن را احاطه کند.

 

سرما خوردگی در سگ

 

درمان سرما خوردگی در سگ

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که به هیچ عنوان نباید درمان خودسرانه انجام شود، با اینکه بسیاری از داروهای حیوانات خانگی با انسان یکسان است اما نباید اقدام به خود درمانی صورت گیرد.

 

بهترین و درست ترین اقدام در هنگام سرما خوردگی سگ، مراجعه به بیمارستان دامپزشکی است. دامپزشک با معاینه بالینی و تست‌های لازم در مرحله اول ابتدا از وجود سرما خوردگی مطمئن می‌شود و در مرحله بعد پرسه درمان را برای سگ آغاز می‌کند.

 

مجموعه اقداماتی که در درمان سرما خوردگی انجام می‌شود عبارت است از:

 

      1- آنتی ‌بیوتیک تراپی: استفاده از آنتی بیوتیک بر روی ویروس اثری ندارد اما از بروز عفونت‌های ثانویه جلوگیری می‌کند. زمانی که ویروس بدن را درگیر می‌کند در مرحله اول بدن را ضعیف می‌کند که ضعیف شدن بدن باعث مستعد شدن بدن به دیگر بیماری‌ها می‌شود و در مرحله بعدی به بافت هدف می‌رود وسعی در تخریب آن می‌کند.

 

حال از طرفی بدن ضعیف شده و مستعد بیماری‌های دیگر است و از طرفی دیگر یک بافت اصلی در بدن در حال نابودی است که مجموعه این اتفاقات باعث به وجود آمدن عفونت می‌شود و آنتی بیوتیک تراپی به همین دلیل تجویز می‌شود.

 

      2- استفاده از ویتامین‌ها: وجود ویتامین‌ها برای بهبود عملکرد دستگاه‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی لازم است، به همین دلیل در درمان سرماخوردگی انواع ویتامین نیز تجویز می‌شود.

 

      3- گرم کردن محل نگهداری سگ: در سرماخوردگی بدن ضعیف می‌شود و این ضعیف شدن باعث می‌شود سگ احساس سرما داشته باشد. گرم کردن محیط به تسریع بهبودی کمک ویژه‌ای می‌کند.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *