افسردگی گربه

افسردگی گربه

 

گربه ها بر اساس نژادشان خلق و خوی متفاوتی دارند به عنوان مثال برخی از نژادها تمایلی به انجام فعالیت ندارند اما برخی دیگر، به شدت علاقمند به معاشرت و بازی کردن هستند به همین دلیل قبل از اینکه برای درمان افسردگی گربه اقدام کنید، باید با روحیات و خلق و خوی آن آشنا شوید.

 

در برخی شرایط تشخیص افسردگی در گربه کمی دشوار است به همین دلیل اگر برای این موضوع نیاز به مشاوره دارید، می توانید از کلینیک های دامپزشکی کمک بگیرید.

 

گربه ها موجوداتی مستقل هستند و دوست دارند تا اوضاع پیرامون را تحت کنترل خود داشته باشند و اگر احساس کنند که چیزی از کنترلشان خارج شده احساس ناراحتی و افسرگی میکنند. البته این امر برای تمامی نژاد ها صدق نمیکند و با توجه به رفتار صاحب گربه در طول زمان قابل تغییر است.

 

افسردگی در این حیوانات دوست داشتنی جزو موارد مهم به حساب می آید که در صورت مشاهده علائم باید به سرعت درمان شود. این بیماری گربه می تواند، آسیب های جدی به آن ها وارد کند.

 

آیا گربه ها ناراحت می‌ شوند؟

 

تنها ماندن گربه برای چندین روز، بی اعتنایی و عدم توجه به گربه، برهم زدن روال زندگی و مواردی از این قبیل می تواند گربه را ناراحت و گوشه گیر کند، گربه خانگی را باید جزئی از اعضای خانواده دانست زیرا حیوان به محیط و افراد خانه عادت می‌کند و در طول زمان نبود هریک از اعضای خانواده برای او ناراحت کننده بوده و دچار افسردگی میشوند.

 

دلایل افسردگی گربه چیست؟

 

تغییرات محیط

اگر از خانه‌ای به خانه جدیدی، نقل‌مکان کرده باشید، احتمالا متوجه تغییرات رفتاری در گربه خواهید شد زیرا گربه ها به مکان زندگی خود عادت می‌کنند و این جا به جایی آن‌ها را از حریم امن خود خارج کرده و همین موضوع می‌تواند در ناراحتی و افسردگی آن‌ها تاثیر مستقیمی داشته باشد.

 

همچنین هر اتفاقی که باعث شود، محیط زندگی گربه و محیط پیرامون تغییر نماید مانند تغییر دکوراسیون، تعمیرات و بازسازی منزل و مواردی از این قبیل نیز در افسردگی گربه بی تاثیر نیست.

 

افسردگی در گربه

 

ورود تازه وارد

همانطور که گفته شد گربه ها احساس مالکیت را دوست دارند به همین دلیل، زمانی که حیوان جدیدی به خانه اضافه شود این نگرانی و استرس برای گربه به وجود می آید که حال با ورود یک تازه وارد باز هم می‌تواند روی همه چیز کنترل داشته باشد یا همه چیز به یک باره بهم خواهد ریخت، همچنین به طبع زمانی که برای بازی و ابراز علاقه به او میشد آیا مثل سابق است یا با ورود یک حیوان دیگر توجهات نسبت به او کمتر می‌شود.

 

جالب است بدانید این امر فقط برای ورود حیوان جدید به خانه نیست بلکه اگر صاحب گربه بچه دار شود و عضو جدیدی به خانواده اضافه گردد نیز همین احساسات بروی گربه تاثیر میگذارد. در واقع این نگرانی ها در بلند مدت باعث افسردگی گربه می شود.

 

مشکلات صاحب گربه

یکی از مواردی که گربه را برای صاحبش عزیز و دوست داشتنی تر می‌کند این است که گربه تمامی احوالات صاحبش را درک می‌کند به نحوی که اگر احساس کند صاحبش افسرده است و یا مشکلات خانوادگی مثل طلاق دارد بسیار ناراحت می‌شود و احتمال افسردگی گربه در این مواقع بسیار زیاد است، برای جلوگیری از افسردگی گربه در این مواقع سعی کنید برای گربه وقت بگذارید تا شما را در سیلی از غم و اندوه نبیند.

 

علائم افسردگی گربه

 

  • عدم تمایل به تمیزی و حمام

 

  • کاهش یا افزایش وزن ناگهانی (کاهش وزن بسیار بی اشتها و در اضافه وزن پرخوری زیادی دارند.)

 

  • افزایش مدت زمان خواب و عدم تمایل به فعالیت

 

  • میومیو بیشتر از حد یا کمتر از حد معمول نیز از علائم افسردگی است.

 

  • بعضی از صاحبان گربه‌ها تغییرات چشم و چهره را متوجه می‌شوند، تغییر در حالت چهره خبر از ناراحتی گربه می‌دهد.

 

به طور کلی منزوی شدن و تغییر عادت‌ها از اصلی ترین علائم افسردگی گربه به حساب می آید. بیشترین چیزی که گربه را مضطرب می‌کند خارج شدن از روال زندگی روزمره است.

 

درمان افسردگی گربه

چگونه افسردگی گربه را درمان کنیم؟

 

  • یکی از راه‌های درمان افسردگی سرگرم کردن گربه است، اجازه ندهید که زمان زیادی منزوی باشد.

 

  • سرگرم کردن گربه با استفاده از لیزر نیز می‌تواند در درمان افسردگی گربه موثر باشد زیرا گربه ها نسبت به محیط پیرامون خود کنجکاو هستند و نسبت به نور لیزر واکنش نشان داده و برایشان هیجان انگیز است.

 

  • سعی کنید، حیوان خود را سرگرم کنید به عنوان مثال، گربه را نزدیک پنجره ببرید تا رفت و آمدهای بیرون را ببیند.

 

  • گاهی اوقات گربه افسرده در جایی از خانه پنهان می‌شود و منتظر میماند تا صاحبش او را پیدا کند، این امر حس با ارزش بودن به گربه می‌دهد.

 

افسردگی گربه قابل درمان بوده و جای نگرانی ندارد اما اگر احساس کردید که با انجام بازی و سرگرم کردن آن، نمی‌توانید گربه را درمان کنید و افسردگی آن بسیار زیاد است و نیاز دارید تا به طور تخصصی درمان انجام شود می‌توانید به پانسیون گربه و کلینیک های تخصصی مراجعه نموده و از متخصصین روانشناسی حیوانات کمک بگیرید، همچنین برای در میان گذاشتن مسئله و مشورت گرفتن از مشاورین می‌توانید با کارشناسان بیمارستان دامپزشکی دکتر تقی پور در تماس باشید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسلوکیشنپرونده