جرم گیری دندان سگ

جرم گیری دندان سگ

زمانی که دهان سگ بوی بدی بدهد نه تنها افراد از بازی کردن با حیوان دوری می‌کنند بلکه صاحب سگ هم در بسیاری از مواقع این بو را نمی‌تواند تحمل کند و از نزدیکی با سگ اجتناب می‌کند، حال همین مسئله را با انسان‌ها مقایسه کنید.

تصور کنید برای مدت طولانی مسواک نزنید و برای جرمگیری دندان اقدام نکنید، بوی بد دهانتان نه تنها برای خودتان بلکه برای اطرافیان و افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید، نیز آزار دهنده خواهد بود.

عدم رعایت بهداشت دندان و دهان در حیوانات به خصوص سگ، فقط به بوی بد دهان منتهی نمی‌شود بلکه در مرور زمان بی‌میلی به غذا و آبسه را به همراه خواهد داشت، ضمنا در بسیاری از موارد از دست دادن دندان را در پی دارد، به همین دلیل به جرم گیری دندان سگ اهمیت دهید.

چه زمانی برای جرم گیری دندان سگ اقدام کنیم؟

با توجه به مراقبت‌های روزانه، زمان جرم گیری دندان سگ ها متفاوت است. برای مثال صاحبانی که برای تشویقی سگ از جویدنی‌ها استفاده می‌کنند و از محلول‌های جرمگیری بهره می‌برند و همچنین به طور مرتب دندان‌های حیوان را مسواک می‌زنند به طبع جرمگیری دندان دیر به دیر نیاز خواهد بود.

بهتر است بدانید جرم گیری دندان سگ برای سگ های بالای سه سال به طور معمول، باید هر شش ماه یک بار انجام شود.

جرم گیری دندان سگ

روند جرم گیری دندان سگ

برای جرم گیری در ابتدا از القای بیهوشی در سگ استفاده نموده و سپس برای بررسی سلامت دندان‌ها عکس رادیولوژی تهیه شده و در مرحله بعد با استفاده از محلول، شستشوی دهان صورت می‌گیرد.

مهم ترین مرحله جرم گیری دندان سگ زمانی است که با استفاده از ابزارهای مخصوص جرم های دندان از بین می‌رود و از دندان‌های بالایی تا زیر لثه پاک‌سازی می‌شود، در بیمارستان دامپزشکی محلول‌هایی برای افشای جرم دندان وجود دارد تا بعد از جرم گیری، بررسی جرم های باقی‌مانده احتمالی صورت گیرد.

جرم گیری دندان سگ بسیار تخصصی بوده و حتما باید نزد دامپزشک انجام شود، بی‌هوش کردن سگ قبل از جرمگیری یکی از دغدغه‌های صاحبان سگ ها بوده به نحوی که از بی‌هوش شدن حیوان خود هراس داشته و نگران هستند.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که تمام علائم حیاتی چون ضربان قلب، تعداد تنفس، فشار شریانی و میزان اشباع هموگلوبین خون از اکسیژن توسط دستگاه بررسی شده و به روی مانیتور نمایش می‌دهد. در نتیجه دامپزشک همه چیز را تحت کنترل داشته و در صورت بروز مشکلی سریعا برای رفع آن اقدام می‌کند.

علت لق شدن دندان سگ بالغ

بهتر است بدانید توله سگ ها 28 دندان دارند که شیری بوده و در طی زمان دندان‌های اصلی جایگزین دندان‌های شیری شده و تعداد این دندان‌ها به 42 می‌رسد، حال گاهی اوقات این امکان وجود دارد که براثر بیماری پریودنتال یک حیوان خانگی مانند سگ، دندان خود را از دست بدهد.

پریودنتال معمولا بیماری لثه نامیده می‌شود که درصد زیادی از سگ ها تا سن 2 سالگی به نوعی به این بیماری مبتلا خواهند شد، منشا این بیماری از باکتری‌های داخل دهان بوده و به لثه، استخوان، همچنین ساختارهای محافظ دندان آسیب می‌زند.

گاهی به دلیل نامرتب بودن دندان‌ها، سگ دهان خود را گاز می‌گیرد. این گازگرفتگی داخل دهان می‌تواند باعث ایجاد باکتری و درنهایت ایجاد بیماری پریودنتال شود.همچنین عدم رعایت بهداشت دندان و ژنتیک از عوامل موثر در رشد این بیماری بوده که در نژادهای کوچک و سگ هایی که پوزه کوتاه دارند امکان بروز این بیماری بیشتر خواهد بود.

لق شدن دندان سگ

از آنجایی که پریودنتال در زیر لثه شکل می‌گیرد تا مدت‌ها یک بیماری خاموش بوده و علائم خاصی ندارد تا زمانی که پیشرفت کند، به همین دلیل توجه به بهداشت دهان و دندان مخصوصا از سنین پایین در سگ ها بسیار مهم بوده و بهتر است چند مرتبه در طول سال، سلامت دندان‌های سگ توسط دامپزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

بسیاری از صاحبان سگ ها لق بودن دندان سگ را جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند که دندان شیری سگ لق شده اما از 6 ماهگی به بعد دندان‌های دائمی جایگزین دندان شیری شده و اگر لق بودن دندان بعد از این سن برای سگ اتفاق بی افتد باید نسبت به درمان آن اقدام نمود چرا که تکان خوردن دندان برای سگ ها آزار دهنده بوده و زمان غذا خوردن با مشکل رو به رو شده و گاهی ترجیح می‌دهند چیزی نخورند که این عامل باعث ضعف بدنی سگ ها می‌شود.

در مواجهه با لق شدن دندان سگ، خودسرانه نسبت به کشیدن دندان عمل نکنید، زیرا گاهی دندان لق توسط دامپزشک درمان شده و با انجام کانال ریشه دندان حفظ می‌شود و در برخی موارد راهی برای درمان وجود نداشته و دندان کنده می‌شود.

علت زرد شدن دندان سگ

علت زرد شدن دندان سگ

دندان‌های سگ هایی که سن پایینی دارند سفید مرواریدی بوده و با گذشت زمان و بالا رفتن سن، کمی از درخشان بودن دندان کم می‌شود اما تغییر رنگ دندان طبیعی نبوده و نشان از عدم سلامت دهان و دندان است. وجود پلاک سبب زرد شدن دندان سگ شده و زمانی که این پلاک‌ها برای مدت زیادی روی دندان‌ها بماند کم‌کم باعث تغییر رنگ دندان می‌شود.

مسواک زدن برای سگ ها حداقل 2 مرتبه در روز می‌تواند از وجود پلاک‌ها جلوگیری کند، همچنین بهتر است در امر تغذیه سگ از غذاهای خشک استفاده شود، غذاهای نرم ممکن است در برخی از موارد به تشکیل پلاک‌ها روی دندان کمک کند.

همچنین اضافه کردن بیسکویت به غذای سگ می‌تواند در سلامت دندان موثر باشد، به‌طوری که بیسکویت‌ها در زمان جویده شدن با سطح رویی دندان برخورد داشته و پلاک‌های دندان را تا حدی از بین می‌برند. توجه داشته باشید که تکه‌هایی از بیسکویت ممکن است بین دندان‌های سگ گیر کند که با مسواک می‌توان آن‌ها را نیز از بین برد.

ارتودنسی دندان سگ

گاهی اوقات شاهد این هستیم که دندان بعضی از سگ ها به‌صورت نامرتب رشد می‌کند و باعث اذیت شدن سگ می‌گردد، دندان‌های نامرتب باعث می‌شود تا غذا خوردن برای حیوان سخت شده و نتواند به‌خوبی بعضی از غذاها را بجود. همچنین گاز گرفتن دهان از معضل‌های دیگری است که دندان‌های نامرتب برای سگ ها ایجاد می‌کنند.

برای اقدام نسبت به ارتودنسی دندان سگ بهتر است با متخصصین بیمارستان دامپزشکی مشورت نمایید تا در بهترین سن ارتودنسی انجام شود، همچنین مراقبت‌هایی بعد از ارتودنسی دندان سگ وجود دارد که باید نحوه اصولی رعایت آن‌ها را از دامپزشک جویا شوید.

علت سیاه شدن دندان سگ

شکسته شدن دندان می تواند باعث ورود باکتری و آلوده شدن دندان شود، گاهی اوقات این عفونت به اطراف ریشه سرایت می‌کند و باعث سیاه شدن دندان سگ می شود، همچنین جویدن استخوان‌های سفت و سخت، بازی‌های خطرناک، برخورد جسم سنگین با دندان موجب شکستگی دندان شده و با جمع شدن چرک که از عفونت به وجود می‌آید، باعث سیاه شدن دندان می‌شود.

در آخر باید بدانید برای حفظ سلامتی سگ خانگی خود بهتر است توجه ویژه‌ای به بهداشت دهان و دندان حیوان داشته باشید و به‌محض بروز مشکل در دندان سگ، با مشاوره از دامپزشک خطرات احتمالی که ممکن است گریبان گیر سگ بشود را دور کنید. اگر نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید، می توانید با شماره های درج شده در بیمارستان دامپزشکی دکتر تقی پور تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی کارشناسان ما بهره مند شوید.

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

هرچند وقت یک بار باید دندان سگ بررسی شود؟

به طور کلی هر 6 ماه یک بار باید وضعیت دندان ها بررسی شود.

برای جرم گیری دندان سگ نیاز به بیهوشی است؟

بستگی به وضعیت دندان سگ دارد. اما به طور کلی برای جرم گیری سطحی نیاز به بیهوشی نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسلوکیشنپرونده