عقیم سازی سگ

عقیم سازی سگ

 

عقیم سازی سگ چیست؟ هر آنچه که نیاز است بدانید!

 

نگهداری از حیوانات خانگی دارای اصول و قواعدی است که باید رعایت شود، یکی از کارهایی که انجام آن جزو موارد مهم به حساب می‌آید، عقیم سازی سگ در زمان مناسب آن است.

 

اگر شما سرپرست این حیوان خانگی هستید، باید در رابطه با بحث عقیم سازی سگ، اطلاعات کاملی داشته باشید تا بتوانید بر اساس آن بهترین تصمیم ممکن را بگیرید به همین دلیل تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا تمامی سوالات مربوط به عقیم کردن سگ را دریافت کنید.

 

عقیم سازی سگ در دامپزشکی دکتر تقی پور

 

در این مقاله به تمامی سوالات زیر پاسخ داده می‌شود:

 

  • چرا حیوانات خانگی را باید عقیم کنیم؟

 

  • پس از عقیم کردن حیوان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

 

  • هزینه عقیم کردن هر حیوان چقدر است؟

 

  • آیا در صورت عقیم کردن حیوان خانگی، تغییری در رفتار و شخصیت او ایجاد می‌شود؟

 

  • مزایا و معایب عقیم کردن حیوانات خانگی چیست؟

 

  • چه مراقبت‌هایی پس از عمل عقیم سازی باید برای حیوان انجام داد؟

 

  • طی عمل عقیم سازی آیا دستگاه تناسلی از بدن خارج می‌شود؟

 

  • آیا خود حیوان متوجه تغییر اعمال شده در بدنش می‌شود؟

 

عقیم سازی سگ ماده

 

سگ حیوان بسیار با وفا و مهربانی است که از چند هزار سال قبل با انسان زندگی کرده است. می‌دانیم که تمامی حیوانات برای زندگی در طبیعت ساخته شده و پرورش یافته‌اند، حال اگر بخواهیم تغییری در محیط و شیوه زندگی حیوانی اعمال کنیم، در حقیقت چرخه طبیعی زندگی او را مختل کرده‌ایم.

 

سگ نیز مانند سایر حیوانات برای زندگی در طبیعت و محیط بیرون تکامل یافته است و اگر بخواهیم او را در منزل نگهداری کنیم در واقع تغییر اساسی در نحوه زندگی او ایجاد کرده‌ایم. عمل عقیم سازی در جهت این تغییر در نحوه زندگی شکل گرفته است، به این ترتیب که در صورت تغییر نحوه زندگی سگ، باید شرایط زندگی و قوانین او هم تغییر پیدا کند.

 

عمل عقیم سازی برای حیوانی که در منزل نگهداری می‌شود ضروری است. سگی که در محیط بیرون زندگی می‌کند به صورت غریزی از بدو تولد به دنبال غذا است و پس از گذشت چند ماه از زندگی‌اش به دنبال جفت برای خود می‌گردد و جفت‌گیری می‌کند؛ حال اگر بخواهیم همین سگ را در منزل نگهداری کنیم باید شرایط زندگی را برای او تغییر دهیم تا دچار مشکل نشود.

 

اگر سگی را در منزل نگهداری کنیم و برای او جفت فراهم نکنیم، سگ دچار استرس و بداخلاقی می‌شود و دائما پارس می‌کند. در واقع عمل عقیم سازی برای مطابقت دادن شرایط زندگی سگ با قوانینی است که ما برای زندگی او وضع می‌کنیم.

 

با تمامی این تفاسیر عقیم سازی دارای مزایا و معایبی است که به شرح زیر است:

 

عقیم سازی سگ نر

مزایا عقیم سازی سگ

 

مطالعات نشان می‌دهند، سگ‌های عقیم شده عمر بیشتری نسبت به سایر سگ‌ها دارند، همچنین سرطان بیضه در زمان کهولت سن گریبان گیر سگ‌ها می‌شود که سگ‌های عقیم شده از این بیماری در امان هستند. در کل می‌توان گفت عقیم سازی شروع زندگی سالم برای سگ‌ها بوده و آن‌ها را از برخی بیماری‌ها دور نگه می‌دارد.

 

      1- جلوگیری از فرار سگ از خانه: سگ‌هایی که عقیم نشده باشند گاهی خودسرانه از منزل خارج می‌شوند تا برای خود جفت پیدا کنند. این رفتار جفت‌یابی امری طبیعی در سگ‌ها است و نمی‌توان مانع آن شد. عمل عقیم سازی از این فرار جلوگیری می‌کند.

 

با عمل عقیم سازی، سگ تمایلی به جفت ندارد و دیگر هیچ‌گاه از منزل فرار نمی‌کند. یکی از نکات مثبتی که عمل عقیم سازی دارد این باعث افزایش وابستگی سگ به صاحبش می‌شود.

 

      2- افزایش طول عمر: از دیگر مزایا عقیم سازی این است که باعث افزایش طول عمر می‌شود. سگ‌هایی که عقیم می‌شوند 23 درصد بیشتر از سگ‌های دیگر عمر می‌کنند.

 

امروزه با توجه به پیشرفت امکانات و اطلاعات علمی در نحوه نگهداری از حیوانات خانگی، میانگین عمر این حیوانات بیشتر شده است که عمل عقیم سازی هم نقش بسیار موثری در این افزایش عمر داشته است.

 

عقیم سازی سگ ماده

 

    3- جلوگیری از حامله شدن: بارزترین مزایا عمل عقیم سازی این است که از حامله شدن ناخواسته جلوگیری می‌کند.

 

گاهی سگ شرایط بارداری را ندارد، به عنوان مثال بدن ضعیفی دارد یا دارای بیماری شدیدی است که در صورت باردارشدن مشکل جدی برایش به وجود می‌آید. عقیم سازی از این بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند.

 

      4- کاهش درصد ابتلا به سرطان: عمل عقیم سازی درصد ابتلا به سرطان دستگاه تناسلی را بسیار کاهش می‌دهد. عقیم کردن سبب کاهش درصد ابتلا به سرطان تخمدان در سگ‌های ماده و کاهش درصد ابتلا به سرطان پروستات در سگ‌های نر می‌شود.

 

سرطان بیماری بسیار خطرناک و کشنده‌ای است که تا به امروز درمان قطعی برای آن پیدا نشده است و در صورت مبتلا شدن سگ به سرطان، امید برای زنده ماندنش بسیار کم است.

 

      5- عدم خونریزی در زمان عادت ماهانه سگ: زمانی که سگ ماده عقیم می‌شود به علت برداشتن رحم و تخمدان، دیگر پریودی در کار نیست و در نتیجه خونریزی مشاهده نمی‌شود. این عدم خونریزی در زمان عادت ماهیانه، بهداشت را دوچندان افزایش می‌دهد و سبب کثیفی منزل نمی‌شود.

 

      6- کاهش زوزه کشیدن و پرخاشگری: کمی پیش‌تر گفتیم که اگر سگ عقیم نشود، در پی یافتن جفت برای خود ممکن است رفتارش عوض شود و پرخاشگری کند. زمانی که سگ به سن بلوغ می‌رسد به‌طور غریزی رفتارهایی از خود بروز می‌دهد که بروز این رفتارها در منزل سبب آزار و اذیت صاحب سگ می‌شود. عقیم کردن سگ این رفتارها را از بین می‌برد.

 

      7- عدم رشد بی‌رویه حیوان: عقیم سازی از رشد بی‌رویه سگ جلوگیری می‌کند و آن را در حد متعادلی نگه می‌دارد.

 

نکته‌ای بسیار مهمی که در فواید عقیم سازی سگ وجود دارد این است که تمامی فواید عقیم سازی به شرطی ایجاد می‌شود که عمل عقیم سازی در زمان مناسبی انجام شود. اگر عمل عقیم سازی در زمان مناسب انجام نشود ممکن است هیچ‌یک از فواید ذکر شده ایجاد نشود.

 

توصیه می‌شود عمل عقیم سازی برای سگ‌های نر تا سن 12 ماهگی انجام شود با اینکه تا 10 سالگی هم می‌توان این عمل را انجام داد، ولی بهترین زمان برای این کار بین 6 تا 12 ماهگی است.

 

بهترین زمان برای عقیم سازی سگ ماده نیز بین 6 تا 9 ماهگی بوده که البته برای نژادهای مختلف این زمان متغیر است. از دیگر نکاتی که در فواید عقیم سازی وجود دارد این است که این عمل نیاز به مراقبت خاصی ندارد و بلافاصله پس از عمل عقیم سازی، سگ می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد به شرطی که ناحیه عمل را به مدت دو هفته لیس نزند.

 

Dog sterilization

معایب عقیم سازی سگ

 

1- کم کاری غده تیروئید: یکی از معایبی که در عقیم سازی ممکن است رخ بدهد، کم کاری غده تیروئید است اما این مشکل بر اثر مصرف دارو، درمان می‌شود.

 

  2- اضافه وزن: از عمده ترین مشکلاتی که بعد از عمل عقیم سازی رخ می‌دهد، افزایش وزن سگ است. با عقیم سازی ترشح برخی از هورمون‌ها متوقف شده و همین امر سبب چاقی می‌شود.

 

همین دلیل سبب شده تا کمپانی‌های ساخت غذای خشک برای سگ‌ها، غذایی تولید و ارائه کنند که مخصوص سگ‌های عقیم شده است. این غذا با انرژی کمتری که دارد از افزایش وزن در سگ جلوگیری می‌کند.

 

3- امکان ایجاد مشکل قلبی: نژادهایی چون گلدن رتریور، ویشلا و افغان ممکن است با عمل عقیم سازی به بیماری قلبی دچار شوند که بهتر است در این باره با دامپزشک مشورت نمایید. البته احتمال ایجاد این عارضه بسیار کم است اما باید آن را در نظر داشته باشید.

 

4- نافرم شدن لگن و استخوان‌های پا: از معایب بسیار نادر عمل عقیم سازی می‌توان به نافرم شدن لگن و استخوان‌های پا در بعضی از نژادها اشاره کرد. گزارش‌های محدودی از این موارد براثر عمل عقیم سازی دریافت شده است.

 

به‌طور کلی فواید عقیم سازی سگ نسبت به معایب آن به‌مراتب بیشتر بوده و در سلانت سگ نیز تاثیر بسزایی دارد.

 

عمل عقیم سازی دارای قواعد و اصولی است و برای عقیم کردن یک سگ مراحل مختلفی طی می‌شود که عبارت است از:

 

  • معاینه بالینی

 

  • آزمایش خون

 

  • گرفتن تاریخچه از صاحب سگ

 

  • عقیم کردن سگ

 

  • ریکاوری سریع و مطمئن

 

تفاوت‌هایی میان عقیم کردن سگ نر و ماده وجود دارد که به شرح زیر است:

 

   سگ نر: برای عمل عقیم سازی سگ نر برای خارج کردن کیسه‌ها برشی بالای کیسه بیضه ایجاد می‌شود که درنهایت، این امر باعث کاهش هورمون خواهد شد.

 

   سگ ماده: عقیم سازی سگ‌های ماده نسبت به سگ‌ها نر کمی متفاوت است؛ به نحوی که جراحی سگ ماده دشوارتر از نر بوده و برداشتن تخمدان‌ها، برداشتن رحم و بستن لوله رحمی از جمله کارهایی است که در جراحی عقیم سازی سگ‌های ماده انجام می‌شود.

 

برای سگ‌های جوان درد و رنج حاصل از جراحی عقیم سازی بسیار ناچیز بوده و طی زمان 15 الی 20 دقیقه جراحی انجام می‌شود.

 

هزینه عقیم سازی

 

عقیم سازی حیوانات با توجه به نوع و نژاد حیوان و مواردی از این قبیل متفاوت است. مکان‌هایی برای عقیم سازی وجود دارد که به صورت رایگان این کار را انجام می‌دهند اما به صورت همیشگی نیست و فقط زمان مشخصی از سال این کار را انجام می‌دهند.

 

برای اطمینان بیشتر می‌توانید عقیم سازی حیوانات را در بیمارستان دامپزشکی و زیر نظر متخصص، جراحی را برای حیوان خود انجام دهید و همچنین می‌توانید از دامپزشک مشورت بگیرید تا بهترین روش عقیم سازی در بهترین زمان را انتخاب کرده و نسبت به جراحی حیوان اقدام نمایید.

 

باور‌های نادرست در ارتباط با عقیم‌سازی سگ

در ابتدا اشاره کردیم که یکی از سؤالات متداولی که در ارتباط با عقیم‌سازی سگ پرسیده می‌شود این است که آیا در صورت عقیم کردن سگ، تغییری در رفتار و شخصیت او ایجاد می‌شود؟

 

بسیاری از افرادی که این سؤال را مطرح می‌کنند بر این باور هستند که بعد از عقیم‌سازی سگ، تغییرات چشم‌گیری در رفتار‌های سگ به وجود می‌آید و شخصیت او به کلی تغییر می‌کند در حالی که این طور نیست.

 

عمل عقیم‌سازی هیچگونه تأثیری بر روی شخصیت سگ ندارد و تنها سبب می‌شود که سگ رفتار‌های نادرست و عادت‌های غلط خود را اعم از پرخاشگری و فرمان ناپذیری ترک کند.

 

عده بسیار کمی بر این باور هستند که سگ بعد از عقیم‌سازی دیگر صاحب خود را نمی‌شناسد و هیچ حسی به صاحب خود ندارد در صورتی که این باور بسیار نادرست و هم از نظر علمی و هم از نظر عملی ثابت نشده است.

 

عقیم کردن سگ

 

اقدامات لازم پس از جراحی عقیم‌ سازی برای سگ

عمل عقیم‌ سازی سگ، عملی بسیار ساده است و در زمان کوتاهی انجام می‌شود اما همین عمل ساده اگر به دست افراد غیر متخصص انجام شود می‌تواند مشکلات فراوانی به دنبال داشته باشد.

 

به عنوان مثال اگر این عمل توسط فردی بی‌تجربه و غیر متخصص انجام شود می‌تواند مشکلاتی از قبیل خونریزی داخلی، جاماندگی قسمتی از رحم و تخمدان در بدن و همچنین آسیب رساندن به امعاء و احشاء بدن سگ را به دنبال داشته باشد. با تمامی این تفاسیر اگر این عمل به دست فرد متخصص و خبره انجام شود هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

 

اقداماتی که پس از عمل عقیم‌سازی نیاز است که برای سگ انجام دهیم به شرح زیر است:

1- گرم نگه داشتن بدن تا ۲۴ ساعت بعد از عمل: بدن حیوان بعد از عمل به دلیل از دست دادن خون دچار کاهش دما می‌شود و گرم نگه داشتن بدن سگ از کار‌هایی است که بلافاصله بعد از عقیم‌سازی باید انجام شود. علاوه بر آن افزایش دمای محیط نگهداری سگ بعد از عمل عقیم‌سازی سبب ریکاوری سریع‌تر سگ می‌شود.

 

2- خودداری از در اختیار قرار دادن آب و غذا به سگ تا هوشیاری کامل: داروی بیهوشی سبب قفل شدن دستگاه گوارش می‌شود و تا زمانی که سگ کاملا هوشیار نشده است به هیچ عنوان نباید آب یا غذایی در اختیار داشته باشد چراکه ممکن است تا زمانی که نیمه هوشیار است آب و غذا را وارد دستگاه تنفس خود کرده و خفه شود. کاری که باید کرد این است که بعد از هوشیاری کامل مقداری آب به سگ داده شود و پس از آن غذا (به مقدار کم) در اختیارش قرار دهیم.

3- بستن الیزابت: بستن گردنبند الیزابت تا ۱۴ روز پس از عمل عقیم‌سازی برای سگ ضروری است. این گردنبند مانع از این می‌شود که سگ ناحیه جراحی خود را لیس بزند.

سخن پایانی

نکته‌ای که در ارتباط با عقیم‌سازی سگ باید همواره به خاطر داشته باشید این است که این عمل برای سگ‌های خانگی امری ضروری است و باید حتماً صورت گیرد و مهم‌تر از آن این است که این عمل باید در زمان مقرر شده (که در بالا به آن اشاره کردیم) انجام شود تا موثر باشد.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسلوکیشنپرونده