lethargic dog

 

علت بی ‌حالی سگ چیست؟

 

یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی که ممکن است تمامی سگ‌ها چندین بار در طول عمر خود با آن مواجه شوند، بی ‌حالی سگ است. معمولا این مشکل بر اثر عوامل مختلفی همچون بیماری، خستگی و … رخ میدهد.

 

به همین خاطر به شما توصیه می‌کنیم که در صورت مشاهده هر گونه علائمی از بی ‌حالی در سگ حتما حیوان خود را به بیمارستان دامپزشکی یا کلینیک دامپزشکی ببرید تا توسط پزشک بررسی‌های لازم انجام شود.

 

در واقع می‌توان گفت که بی‌ حالی و عدم تحرک در سگ‌ها به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه‌ای از یک بیماری است. در ادامه مقاله به برخی عوامل شایع که موجب بروز بی‌ حالی در سگ‌ها می‌شوند، اشاره می‌کنیم.

 

همچنین شما همراهان عزیز در صورت تمایل می توانید با شماره های درج شده در سایت بیمارستان دامپزشکی دکتر تقی پور تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی کارشناسان ما بهره مند شوید.

 

همچنین در صورت لزوم می توانید در هر ساعت از شبانه روزی به مرکز ما مراجعه کنید تا پت شما توسط دامپزشک متخصص ویزیت شود.

 

درمان بی حالی سگ

 

 عفونت‌های ویروسی یکی از دلایل اصلی بی‌ حالی سگ‌

 

همان‌طور که ذکر شد عوامل بسیاری می‌توانند در بی‌ حالی سگ‌ها تاثیرگذار باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به تغذیه نامناسب، دردهای مزمن و عفونت‌های ویروسی و باکتریایی اشاره کرد در ادامه به برخی از شایع‌ترین عفونت‌های ایجاد کننده بی‌ حالی در سگ اشاره می‌کنیم:

 

عفونت دیستمپر: ابتلای سگ به بیماری دیستمپر می‌تواند یکی از عوامل بی‌ حالی او باشد.

 

از علائم این عفونت می‌توان به ضعف، تب، سرفه، ترشحات چشمی و بینی اشاره کرد.

 

این عفونت خطرناک بوده و در صورت درمان نشدن ممکن است موجب ایجاد مشکلات عصبی شود.

 

عفونت عروقی هات‌ ورم: این نوع عفونت از طریق حشرات به ویژه پشه به سگ منتقل می‌شود.

 

از علائم این عفونت می‌توان به تب، ضعف شدید، افسردگی و بی‌ حالی اشاره کرد.

 

بسیاری از دامپزشکان برای درمان این نوع عفونت از داروهای تزریقی استفاده بهره می‌برند.

 

عفونت پاروویروس: بیماری پاروا سگ از طریق مدفوع منتشر می‌شود.

 

از علائم این عفونت می‌توان به اسهال، استفراغ، بی‌ حالی و دل درد اشاره کرد.

 

دامپزشکان برای کاهش این علائم از داروهای ضد تهوع و آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند.

 

توصیه می‌کنیم که تحت هیچ شرایطی سر خود به سگ خود دارو ندهید.

 

عفونت کنل: این نوع عفونت موجب بروز نوعی بیماری تنفسی مسری خواهد شد.

 

این عفونت منجر به سرفه‌های خشک و بی‌ حالی می‌شود.

 

برای درمان این عفونت از داروهای ضد سرفه و آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند.

 

به دلیل مسری بودن این بیماری از تماس سگ خود با سگ‌های دیگر خودداری کنید.

 

اگر اطمینان دارید که علت بی حال سگ دلبندتان، عفونت است. می توانید از روش های درمان عفونت در سگ استفاده کنید.

 

بی حالی سگ

 

علت‌های عاطفی ایجاد بی‌ حالی در سگ‌

 

علاوه بر عفونت‌های ویروسی علت‌های عاطفی نیز در بروز بی‌ حالی در سگ‌ها تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

درد

 

بی‌ حالی و عدم علاقه به فعالیت و بازی کردن می‌تواند نشانه‌ای از وجود درد در حیوان باشد. درد ممکن است بر اثر عوامل مختلفی از جمله بیماری، ناراحتی، شکستگی و یا پارگی رباط‌های زانو و … به وجود بیاید.

 

در سگ‌های پیر ممکن است بیماری‌های مانند آرتروز و آرتریت رخ داده و موجب درد و درنتیجه عدم تحرک و بی‌ حالی سگ شود. در این‌گونه موارد توصیه می‌کنیم که سگ خود را به دامپزشکی برده و هر چه سریع‌تر به درمان آن بپردازید.

 

استرس

 

سگ‌ها نیز مانند سایر حیوانات دچار استرس و اضطراب می‌شوند. آوردن یک حیوان خانگی جدید، نقل مکان به یک جای جدید، تغییر ساعت کاری شما و یا مردن دوست سگ‌ها ممکن است باعث ایجاد استرس و کم‌خوابی و همچنین بی‌ حالی در سگ‌ها شود.

 

ترس

 

در بسیاری از مواقع بی‌ حالی سگ به خاطر ترس از صاحب جدید باشد. از دیگر عوامل ایجاد ترس در سگ‌ها می‌توان به صداهای بلند و غیرمنتظره و … اشاره کرد.

 

معمولا ترس‌های ناشی از این عوامل در مدت زمان کمی از بین خواهند رفت اما گاهی اوقات ممکن است ادامه پیدا کرده و در طولانی مدت موجب بی‌ حالی بیشتر سگ شود.

 

علت بی حالی سگ

 

بیماری‌های ایجاد کننده بی‌ حالی در سگ

علاوه بر عفونت‌های ویروسی و عوامل عاطفی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم برخی از بیماری‌ها نیز ممکن است در بی‌ حالی سگ‌ها تاثیرات فراوانی داشته باشند.

 

در صورت بروز هر کدام از این بیماری‌ها توصیه می‌شود که سگ خود را فورا به کلینیک دامپزشکی برده و نسبت به درمان او اقدام کنید. در ادامه به توضیح برخی از این بیماری‌ها می‌پردازیم:

 

دیابت

در واقع سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها به بیماری دیابت مبتلا شوند. از علائم اولیه بیماری دیابت در سگ‌ها می‌توان به تشنگی مکرر، تکرر ادرار و در طولانی مدت بی‌ حالی اشاره کرد. دامپزشکان به منظور درمان دیابت از تزریق انسولین و تغییر رژیم غذایی استفاده می‌کنند.

 

مشکلات قلبی

گاهی اوقات وجود مشکلات قلبی مختلف مانند اختلال عملکرد دریچه‌های قلبی ممکن است عامل ایجاد بی‌ حالی در سگ‌ها شود. اشتهای کم، نفس‌نفس زیاد، تنگی نفس، بی‌هوش شدن و سرفه می‌توانند از علائم مشکلات قلبی در سگ‌ها باشند.

 

کم‌کاری تیروئید

در واقع کم‌کاری تیروئید ممکن است در سگ‌های میان‌سال و یا پیر که دارای تحرک کمتری هستند اتفاق بیافتد. کم‌کار شدن تیروئید ممکن است باعث بروز علائمی مانند بی‌حالی، ریزش مو و بالا رفتن وزن شود. علائم کم‌کاری تیروئید را می‌توان با مراقبت‌های دارویی کاهش داد.

 

چاقی

یکی دیگر از عوامل ایجاد بی‌ حالی در سگ‌ها چاقی است. در واقع سگ‌هایی که دچار اضافه‌وزن هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، آرتروز، سرطان و بیماری‌های قلبی هستند. پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از چاق شدن و اضافه‌وزن سگ‌های خود جلوگیری کنید.

 

جمع‌ بندی

از آنجایی که میزان جنب‌وجوش و فعالیت یک سگ ممکن است نشان‌دهنده سلامتی او باشد، به همین خاطر باید همواره به میزان فعالیت سگ خود دقت داشته باشید.

 

در این مقاله به برخی بیماری‌ها و عوامل ایجاد کننده بی‌ حالی در سگ‌ها اشاره کردیم. هر کدام از این بیماری‌ها به‌نوبه‌ خود خطرناک بوده و نیاز به درمان دارند.

 

درمان بی‌ حالی سگ به تشخیص بیماری و مشکل او توسط پزشک بستگی دارد. گاهی دامپزشک به منظور درمان بی‌ حالی سگ‌ها ممکن است توصیه به ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، سبک زندگی و عادت‌های سگ داشته باشد، در این صورت باید با دقت به توصیه پزشک عمل کرد.

 

به‌عنوان مثال اگر بی‌ حالی سگ شما بر اثر بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی باشد ممکن است لازم باشد که تا مدتی طولانی تغییراتی را در سبک زندگی سگ خود اعمال کنید.

 

گاهی اوقات برای اطلاع از وضعیت سلامت سگ‌ها و تشخیص بیماری آن‌ها شاید نیاز به انجام آزمایش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی، ام آر آی، عکس‌برداری با اشعه ایکس و … باشد.

 

به همین خاطر برای تشخیص دقیق و درمان به‌موقع و کاربردی بی‌ حالی سگ، باید حتما به دامپزشک مراجعه کنید. در صورت بروز هر علائم و نشانه‌ای از بی‌ حالی در سگ خود حتما او را به دامپزشکی برده تا سریع‌تر از مشکل و بیماری او مطلع شده و تا دیر نشده است درمان را آغاز کنید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *