بیماری پرندگان

 

معرفی کامل بیماری پرندگان

 

اگر از پرنده‌ای نگهداری می‌کنید مطمئنا میدانید که داشتن پرندگان چقدر لذت بخش است، اما زمانی که پرندگان به بیماری مبتلا می‌شوند این لذت تبدیل به تلخی خواهد شد. زمانی که متوجه آن بیماری نشویم و پرنده را به حال خود رها کنیم، ممکن است حیوان خانگی خود را از دست بدهیم. شناخت شایع ترین بیماری‌ پرندگان خانگی و دانستن بهترین راه حل برای درمان این بیماری‌ها می‌تواند زندگی شاد و سالم پرنده شما را تضمین کند.

 

بیماری‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند پرندگان را مبتلا کند، همچنین نژادهای مختلف پرندگان در ابتلا به بیماری‌های گوناگون تاثیرگذار است.

 

خطرناک ترین بیماری پرندگان

 

در ادامه قصد داریم در رابطه با بیماری پرندگان بیشتر صحبت کنیم و شایع ترین بیماری‌ پرندگان را مورد بررسی قرار دهیم.

 

بیماری‌های منقار و تغییر فرم پر در پرندگان این بیماری ویروسی در همه گونه‌های طوطی مشترک است.

 

همچنین می‌تواند به طوطی‌های جوانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند نیز منتقل شود. علائم این بیماری شامل از دست دادن و شل شدن پرهای اطراف دم و بال ها و تغییر شکل یا تغییر رنگ پرها است.

 

از دیگر علائم این بیماری می‌توان به کاهش توانایی پرواز حیوان اشاره نمود. تشخیص این بیماری با نمونه برداری از پر توسط دامپزشک صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که این بیماری کشنده بوده و درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

 

دامپزشکی شبانه روزی دکتر تقی پور با در اختیار داشتن پزشک متخصص حیوانات میتواند به صورت 24 ساعته در خدمت شما همراهان عزیز باشد.

 

Bird disease

 

کاندیدیازیس پرندگان

 

این بیماری با علائمی چون ضایعات سفیدرنگ در دهان و حلق خود را نشان می‌دهد و در برخی موارد امکان دارد با استفراغ نیز همراه باشد.

 

همچنین از دیگر علائم این بیماری می‌توان به کم شدن اشتها و سختی در بلع کردن نیز اشاره نمود، کاندیدیازیس یکی از بیماری پرندگان است که بر اثر یک آلودگی مخمری به وجود می‌آید و در اکثر موارد برای درمان آن از داروهای ضد قارچ استفاده می‌شود.

 

سندرم ماکا

 

از ماکا به عنوان سندرم کشنده طوطی‌ها یاد می‌شود. علائم این بیماری شامل کم شدن وزن پرنده و استفراغ است. همچنین زمانی که پرنده به این بیماری مبتلا شود علائمی مانند تشنج و افسردگی نیز در پرنده دیده می‌شود.

 

درمان این عارضه شامل ایجاد محیطی بدون استرس و ارائه یک رژیم غذایی خاص است. در مواردی که بیماری پیشرفت کرده باشد، ممکن است استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مورد نیاز باشد. سندرم ماکا در دسته بندی بیماری پرندگان جزو بیماری‌های خطرناک و کشنده است.

 

درمان بیماری پرندگان

 

بیماری گواتر

 

در بیماری گواتر غده تیروئید به دلیل کمبود ید از حد طبیعی بزرگ‌تر خواهد شد و سبب اختلال در غذا خوردن پرندگان می‌شود و پرندگان را نسبت به غذا بی‌میل می‌کند. در مواردی مشاهده شده که صدای پرنده نیز تغییر می‌کند.

 

از دیگر علائم این بیماری می‌توان به استفراغ و کاهش پرنده اشاره نمود. معمولا دامپزشک برای این دسته از بیماری پرندگان که سبب لاغر شدن آن‌ها می‌شود جیره و برنامه غذایی در نظر می‌گیرد که در روند درمان بسیار موثر است، اما در صورتی که بیماری پیشرفته باشد استفاده از مکمل‌های حاوی ید پیشنهاد خواهد شد.

 

ویروس پلیوما پرندگان

 

این عفونت ویروسی بر پرهای پرندگان تأثیر می‌گذارد و باعث رشد غیر طبیعی پرها می‌شود. این ویروس همچنین می‌تواند از رشد پرهای پرواز یا پرهای دم جلوگیری کند. از دیگر علائم این بیماری بی اشتهایی، اسهال و بی قراری حیوان است. پیشرفت این بیماری بسیار سریع است و هنوز درمان قطعی در سال برای آن وجود ندارد.

 

 

معرفی بیماری پرندگان

 

پاکو پرندگان

 

این بیماری تقریبا در تمام طوطی‌ها شایع است و باعث آسیب شدید به کبد و کلیه می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به اسهال، سرگیجه، مدفوع رنگ پریده و لرزش عضلات اشاره کرد. درحالی‌که درمان این بیماری کمی دشوار است اما درمان پاکو می‌تواند توسط دامپزشک در بیمارستان دامپزشکی انجام شود.

 

بیماری ژیاردیوزیس در پرندگان

 

این بیماری با علائمی چون استفراغ و اسهال، کاهش وزن و خارش پوست شروع می‌شود و بر اثر خارش‌های متوالی کم‌کم شاهد کنده شدن پر پرنده خواهیم بود. برای درمان بیماری پرندگان باید به دامپزشکی مراجعه کنید، نکته‌ای که در درمان بیماری ژیاردیوزیس وجود دارد این است که محیط زندگی پرنده را تا جای ممکن خلوت کنید و آب تمیز در دسترس پرنده قرار دهید.

 

زیتاکوزیس

 

این بیماری باکتریایی که با نام تب طوطی سانان نیز شناخته می‌شود در بین پرندگان واگیردار بوده و علائمی ازجمله: سرعت تنفس بالا، بی حالی، سرگیجه و عفونت چشمی را به همراه دارد. برای درمان زیتاکوزیس استفاده از آنتی بیوتیک ضروری به شمار می‌رود.

 

اگر از پرندگان نگهداری می‌کنید و سلامت آن‌ها برایتان قابل اهمیت است باید رفتار و عادت‌های پرنده خود را زیر نظر بگیرید. بیماری پرندگان گاهی موجب از دست دادن پرنده می‌شود، درنتیجه بهتر است با مشاهده علائم بیماری سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید و سلامت پرنده را مورد بررسی قرار دهید.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله با شایع ترین بیماری پرندگان آشنا شدیم، امیدواریم در رابطه با سلامت پرندگان خانگی خود وسواس به خرج دهید و نسبت به علائم بیماری بی‌اعتنا نباشید. در صورتی که به مشاوره و یا ویزیت پرنده نیاز دارید می‌توانید با ما در تماس باشید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *