نئوپلازی دستگاه تولید مثل جنس نر در سگ ها و گربه ها

تومور­ های بیضه در سگ ­ها نسبت به گربه ­ها شایع تر هستند که در این مقاله به معرفی کلی آن، علایم بالینی، روش های تشخیصی و درمانی آن می پردازیم. نئوپلازی بیضه معمولا در سگ­ های بالای 6-4 سال دیده می ­شود و در حیواناتی که نهان بیضگی دارند، نسبت به آن هایی که بیضه هایشان پایین آمده، بیشتر یافت می ­شود. تومور سلول­ های لیدیگ یا تومور سلول­ های بینابینی معمولا خوش ­خیم و کوچک بوده و اغلب یک یافته­ی تصادفی هستند. سمینوما ­ها دومین تومور های شایع بیضه هستند که در بافت بیضه تشکیل شده و اغلب خوش­ خیم ­اند. تومور سلول­ های سرتولی در لوله های­ منی ساز یافت می­ شوند و بیشترین احتمال متاستاز را دارند. تومور سلول های سرتولی غالبا در بیضه ­های پایین نیامده ایجاد می ­شود. آدنوکارسینوم پروستات نادر، ولی بسیار تهاجمی است و احتمالا به سرعت متاستاز پیدا می کند. این تومور ­ها در سگ ­ها نسبت به گربه­ ها بیشتر یافت می ­شوند (در سگ ­های بالای 9 سال ایجاد می­ شوند).

علایم بالینی نئوپلازی دستگاه تولید مثل جنس نر :

  • علایم بالینی تومور بیضه عبارتند از بیضه های سفت یا سخت، احساس گره گره بودن بیضه ها یا بزرگ بودن یک بیضه نسبت به دیگری. ممکن است به همراه بیضه ی پایین نیامده، تورم یا یک توده ی سفت در کانال اینگوئینال لمس شود.
  • تومور سلول ­های سرتولی به تولید استروژن و در نتیجه ایجاد حالت زنانگی در سگ نر منجر می شود که شامل بزرگ شدگی غدد پستانی، ریزش مو متقارن و دو طرفه و در موارد شدید سرکوب مغز استخوان می ­باشد. استروژن همچنین ممکن است باعث هیپرپلازی غده­ ی پروستات شود.
  • LCT منجر به تورم نرم همراه با یک یا چند توده­ی گرد قابل لمس خواهد شد.
  • سمینوما ها اغلب تحت بالینی بوده و به ندرت قابل لمس هستند، اگرچه علایم درد ناشی از فشار رشد تومور ممکن است دیده شود.
  • علایم بالینی تومور پروستات شباهت زیادی با علایم سایر اختلالات پروستات دارند. این علایم عبارتند از دیس اوری یا دفع دردناک ادرار، بی­اختیاری ادرار، هماچوری و تنسموس. با پیشرفت بیماری ممکن است ضعف، بی حالی، کاهش اشتها یا بی اشتهایی و درد وجود داشته باشند.

تشخیص نئوپلازی دستگاه تولید مثل جنس نر :

  • اغلب تومور­ های بیضه را می توان با دست لمس کرد. سونوگرافی می ­تواند برای تأیید تومور و موقعیت آن مورد استفاده قرار بگیرد و در زمان حذف تومور می توان بافت برداری انجام داد.
  • جهت بررسی متاستاز می­توان از رادیوگرافی و سونوگرافی قفسه­ی سینه استفاده کرد.
  • تشخیص تومور پروستات مشابه سایر بیماری­های پروستات است و عبارت است از سیتولوژی مایع پروستات، سونوگرافی، و ملامسه­ی شکمی و مقعدی.

درمان نئوپلازی دستگاه تولید مثل جنس نر :

  • بهترین راه پیشگیری از تومور ­های بیضه یا پروستات، اخته کردن است.
  • تومور های پروستات به خوبی به درمان پاسخ نمی­ دهند، هرچند که اخته کردن به تسکین علایم بالینی کمک خواهد کرد. اگر تومور متاستاز نشده باشد، جراحی برداشت پروستات توصیه می­ شود.
  • اخته کردن درمان انتخابی تومور­ های بیضه بوده و معمولا علاج بخش است. اگر هدف صاحبان، تولید مثل و پرورش است، بیضه­ی سالم می تواند باقی بماند. اخته کردن سگ ­های مبتلا به نهان بیضگی اهمیت زیادی دارد، زیرا وقوع سرطان در آن ها بسیار بالاست. نهان بیضگی ژنتیکی است و این سگ ­ها نباید پرورش داده شوند.