معروف ترین نژادهای همستر در ایران

بعد از سگ ها و گربه ها، همستر ها و خرگوش ها جزو پر طرفدار ترین حیوانات خانگی به شمار می روند. این حیوانات آنقدر دوست داشتنی و جذاب هستند که به راحتی در دل صاحبان جای می گیرند. جثه ی کوچک، نیاز های مراقبتی کم و هزینه ی پایین نگهداری آن ها از دیگر مواردی هستند که اونا را به حیوانات خانگی ایده آل تبدیل کرده، به ویژه برای آن دسته از افرادی که در آپارتمان ها و خانه های کوچک زندگی می کنند و فضای کافی برای نگهداری حیواناتی مثل سگ و گربه ندارند. همستر جزو جوندگان به شمار می روند که دوست دارند هر چیزی رو بجوند و گاز بگیرند، پس باید اسباب بازی های جویدنی در اختیار اونا قرار بدهید تا از رشد بیش ار حد دندان هایشان جلوگیری کند. آن ها به اندازه ی سگ ها و گربه ها اجتماعی نیستند و از نظر احساسات هم در حد آن ها نیستند، پس در طول روز شاید لازم نباشد که وقت تون را برای سرگرمی آن ها از دست بدهید، از این رو می توان گفت که این حیوانات گزینه ی مناسب برای افرادی هستند که مشغله ی زیادی دارند و نمی توانند مدت زمان زیادی را با حیوان خانگی شان بگزرانند. در ادامه به محبوب ترین نژاد های همستر در ایران اشاره می کنیم که با توجه به ویژگی های آن ها و نیز سلیقه ی خودتان، می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید و با مراجعه به محل های پرورش و پت شاپ ها، آن ها را به خانه بیاورید :

همستر روبروفسکی : این همسترها کوچکترین نژاد همستر هستند که اندازه ای ۴ الی ٩ سانتی متر دارند. بسیار فعال و پرانرژی هستند، بنابراین بهتر است در قفس های بزرگ و دارای لواز بازی نگهداری شوند. نگهداری از این همستر ها به علت بوی ادرار و مدفوع زیاد و هم نوع خواری توصیه نمی شود. همسترهای روبروفسکی معمولا طلایی رنگ هستند و در بالای چشم و روی شکم لکه های سفید رنگ دارند. زادگاه انها شمال چین و مغلوستان می باشد. این همسترها بین ٣ الی ۴ سال عمر میکنند و معمولا ۶ توله به دنیا می اورند.

همستر سوری: معمولا بین ١٢ تا ١۶ سانتی متر طول دارند و حدود ٢ تا ۴ سال عمر می کنند. همسترهای سوری به علت داشتن موی طلایی همستر طلایی نیز نامیده می شوند. اما همه انها طلایی رنگ نیستند و ممکن است به رنگ مشکی و قهوه ای نیز باشند. این همستر ها تمایل دارند در قفس تنها باشند، در صورتی که گروهی زندگی کنند ممکن است به یکدیگر صدمه بزنند. همستر سوری نر در مقایسه با همستر ماده موهای بلندتری دارد و زیباتر است.

همستر کوتوله روسی کمپبل: همسترهای کوتوله روسی بین ٨ الی ١١ سانتی متر طول دارند و معمولا از همسترهای سوری کوچکتر هستند. بدنی چاق و گرد و پاهایی پر از خز دارند. این همسترها قهوه ای رنگ هستند و روی ستون فقراتشان راه راه های خرمایی رنگ دارند. با توجه به رژیم غذایی که دارند و فصلی که در ان متولد شده اند بین ١ تا ۵/٢ سال عمر می کنند. برای مثال انهایی که در تابستان متولد شده اند عمر طولانی تری دارند. این همسترها به عنوان حیوان خانگی ۴ تا ۶ توله به دنیا می اورند، اما اگر در جنگل زندگی کنند معمولا ٨ توله به دنیا می اورند.

همستر کوتوله سفید زمستانی روسی: این همستر ها در مقایسه با دیگر گونه های خود مانند همستر کوتوله روسی کمپبل اندازه کوچکتری دارند و بین ٨ تا ١٠ سانتی متر طول دارند. همسترهای روسی در قسمت ستون فقرات خود انحنایی به سمت عقب دارند که باعث شده ظاهری گرد و تخم مرغی شکل داشته باشند. انها معمولا به رنگ خاکستری تیره و روشن هستند و در پشت خود نیز نوارهای تیره دارند اما در فصل زمستان تغییر رنگ می دهند و سفید می شوند. طول عمر همسترهای روسی بین ۵/١ الی ٢ سال است و به صورت گروهی نیز میتوانند زندگی کنند.

همستر چینی: این همسترها قدی حدود ١٠ الی ١٢ سانتی متر دارند، قهوه ای رنگ هستند و در طول ستون فقرات نوارهای قهوه ای تیره تری دارند. همسترهای چینی دم دارند که دم بلند انها باعث شده به موش ها شباهت داشته باشند. نژاد همسترهای چینی خیلی ترسو و چابک هستند و میتوانند تا ارتفاع زیادی بالا روند، بنابراین نگهداری از انها کار اسانی نیست. این همسترها نیز همانند همسترهای روبروفسکی به قفس بزرگ و لوازم بازی نیاز دارند. طول عمر انها نیز معمولا ٣ سال است.