معرفی پاروویروس نوع 2 (CPV-2) در حیوانات خانگی :

پاروویروس نوع 2 سگ ­ها میزان واگیری بالایی دارد و باعث گاستروآنتریت حاد و شدید در سگ­ ها می شود. CPV-2 همانند سگ­های اهلی در سگ­سانان وحشی نیز دیده می­شود. CPV-2 یک دناویروس فاقد پوشینه پوشش از خانواده­ی پاروویریده است. ویروس های این خانواده گونه­ های زیادی را مبتلا می­کند. CPV-2 انتقال بین گونه­ای ندارد. سگ­های آلوده به پاروویروس، علایم بالینی را پس از 9-4 روز بعد از قرارگیری در معرض عفونت نشان می­دهند. ویروس­ های خانواده ی پاروویریده جزو مقاوم ترین ویروس­های شناخته شده هستند. ویروس CPV-2 تقریبا به مدت یک سال یا احتمالا بیشتر، در محیط زنده می ­ماند. ویروس در برابر تعداد زیادی از ضدعفونی کننده­ ها، دمای بسیار بالا و تغیرات pH مقاوم است. به هرحال مایع سفیدکننده رقیق شده می تواند ویروس را در سطوح سخت از بین ببرد. مشخص شده که بعضی نژاد­ ها نسبت به بقیه به این بیماری حساس ­تر هستند. روتوایلر، دوبرمن پینچر، پیت بول، ژرمن شپرد و لابرادور رتریور از جمله­ی این نژاد ها هستند. برای پیشگیری بهتر بیماری در این نژاد­ ها ممکن است یک دوز اضافی از واکسن لازم باشد. بیشتر سگ ­هایی که به علت پاروویروس به کلینیک آورده می­شوند، توله­ های جوان هستند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که CPV-2 می تواند در سگ های بالغ نیز دیده شود. سگ های مسن که واکسینه نشده و یا بصورت نامناسب واکسینه شده­اند یا سگ­ های واجد سیستم ایمنی ضعیف شده و سگ­ های با واکسن نا کارامد ممکن است در خطر ابتلا به CPV-2 باشند. بیشتر سگ­ های که بهبود پیدا می­کنند و زنده می­مانند، نسبت به این بیماری ایمن می­شوند. لازم نیست که صاحبان این حیوانات در مورد آلودگی دوباره سگ ­ها نگران باشند. واکسیناسیون، جدا کردن و رعایت اصول بهداشتی نکات کلیدی در جلوگیری از انتشار ویروس هستند. پاروویروس از طریق مدفوع منتشر می ­شود. سگ ­ها از راه مدفوعی ـ دهانی آلوده می­شوند. ویروس از طریق تماس مستقیم با سگ ­های آلوده، مدفوع و حاملین (به ویژه فومیت­­ ها) انتشار می یابد. در سگ­ های مبتلا تا 3 روز قبل از شروع علایم بالینی و تا 3 هفته بعد از بهبودی، ویروس از مدفوع دفع می شود.

پاروویروس ابتدا در بافت لنفاوی حفره­ی دهان و حلق تکثیر می­یابد، سپس وارد گردش خون می­شود. ویروس به سرعت به بافت ­ها یا سلول ­های در حال تقسیم از جمله مغز استخوان، بافت لنفاوی و سلول­های کریپت روده حمله می­کند.

علایم بالینی

  • نشانه­های مشخص بیماری مربوط به توله های زیر 1 سال است، اگرچه نمی­توان گفت ویروس در سگ ­های مسن ­تر با علایم بالینی همراه نیست.
  • استفراغ حاد، اسهال، کاهش اشتها و ضعف از علایم معمول بیماری هستند. اسهال اغلب خونی و با بوی خاص و متمایز به خود می­باشد.
  • علامت تب اغلب همراه با سایر علایم بالینی دیده می­شود.
  • بعضی از سگ­ ها می­ توانند حاملین بدون علامت این بیماری باشند.

تشخیص

  • با توجه به علایم بالینی می توان بیماری را تا حدود زیادی تشخیص داد.
  • تشخیص معمول این بیماری از طریق تست سریع الایزا (ELISA) انجام می گیرد. این تست آنتی ژن ­های پاروویروس را در مدفوع سگ­ های آلوده شناسایی کرده و یک تست قطعی و نهایی به شمار می­آید.
  • ممکن است بررسی آزمایشگاهی خون به تشخیص این بیماری کمک کند، اما اگر به تنهایی استفاده شود، نتایج آن قطعی و نهایی نخواهد بود جعبه­ی فنی 3-2 : تشخیص قطعی پاروویروس به آسانی در منزل انجام می­گیرد. آزمایش آن به راحتی در دسترس است، نسبتا ارزان است و یک تشخیص سریع را به دامپزشک و صاحب حیوان می­دهد

درمان

  • درمان بصورت حمایتی و با هدف تصحیح تعادل الکترولیت و مایعات بدن، پیشگیری از گسترش باکتری ها و سپتی سمی و کنترل علایم بالینی انجام می گیرد.
  • تا زمانی که استفراغ برطرف می شود، سگ ها باید از خوردن غذا، آب و دارو از راه دهان منع شوند. بسیاری از دامپزشکان معتقدند که تغذیه پارنترال (وریدی) باعث تسریع بهبودی می شود، اما دریافت مواد مغذی به بهبود سلول ­های روده بیمار سرعت می بخشد. استفراغ حیوان باید کنترل شود تا بتواند تغذیه از طریق انترال (از راه دستگاه گوارش) را شروع کند.
  • سگ­ های بیمار باید در یک بخش جداگانه بستری شوند. به علت تضعیف سیستم ایمنی، این سگ ها مستعد عفونت­ های ثانویه هستند. نگهداری سگ های بیمار در یک بخش جدا، آن ها را در برابر عفونت ­های بیماران بستری شده حفظ می­کند.
  • بیشتر کلینیک ­ها برای درمان بیماران باید کوکتل پاروو مخصوص به خود را داشته باشند. این کوکتل­ها متنوع می­باشند، ولی اغلب شامل مخلوطی از مایعات کریستالوئیدی به همراه دکستروز، آنتی بیوتیک ­های وسیع الطیف، الکترولیت ها، دارو­ های ضد استفراغ و ضد درد هستند. برخی از آن ها ممکن است حاوی ویتامین­ های تقویت کننده­ی سیستم ایمنی نیز باشند.
  • توله­های مبتلا به پاروو به علت اسهال و استفراغ، دهیدراتاسیون شدیدی را نشان می دهند، به همین دلیل رفع دهیدراتاسیون و تصحیح تعادل الکترولیتی باید در اولویت قرار بگیرد. بهترین کار دریافت وریدی مایعات کریستالوئیدی برای بیمار است. مایع درمانی به روش زیر جلدی باعث بالا رفتن خطر ایجاد عفونت می­شود و در ادامه­ی روند درمان، معمولا نمی تواند احتیاجات سگ­ها را تأمین کند. کاتتری که در ورید قرار داده شده باید هر 72-48 ساعت تعویض شود، تا از بروز عفونت و التهاب جلوگیری شود.