بیماری fip گربه

بیماری Fip گربه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

 

پریتونیت عفونی گربه سانان توسط یک ویروس از خانواده کرونا ویروس ایجاد می‌شود که بسیار کشنده است. بیماری Fip گربه معمولا در گربه سانان وحشی کمتر دیده می‌شود.

 

 همچنین بسیاری از گربه ها به کرونا ویروس آلوده می‌شوند و تعداد محدودی از آن‌ها دچار بیماری FIP می‌شوند. تصور بر این است که این بیماری به علت جهش در کرونا ویروس روده‌ای یا یک پاسخ ایمنی غیرطبیعی در گربه ها اتفاق می‌افتد.

 

شدت بیماری fip گربه در بین سویه‌های مختلف آن، متفاوت است. این ویروس به مدت 4 الی 6 هفته در محیط زنده می‌ماند، با این حال به‌راحتی توسط ضدعفونی کننده‌های معمولی از بین می‌رود.

 

واکسن بیماری fip گربه

 

واکسن پیشگیری کننده از بیماری FIP وجود دارد، ولی به علت اثربخشی کم، به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکسیناسیون ممکن است در موقعیت‌های با ریسک بالا از جمله گربه‌های موجود در مکان‌های ویژه از جمله مکان‌های پرورشی، پناهگاه‌ها، یا گربه‌هایی که با بیرون از خانه در ارتباط هستند، انجام شود. 

 

این نکته را در نظر داشته باشید که بیماری fip در گربه می تواند، بسیار خطرناک و کشنده باشد به همین دلیل در صورت مشاهده علائم این بیماری گربه به سرعت با یک پزشک مشورت کنید.

 

fip گربه

بیماری اف آی پی چگونه وارد بدن گربه می‌شود؟

 

fip گربه، اغلب از طریق خوردن یا استنشاق وارد بدن می‌شود. بیماری اف آی پی همراه مدفوع و بزاق از بدن دفع و از طریق تماس گربه ها با یکدیگر انتشار پیدا می‌کند.

 

ویروس اف آی پی در اپیتلییوم روده شروع به تکثیر می‌کند و سپس از طریق گلبول‌های سفید به چندین دستگاه بدن منتقل می‌شود.

 

بیماری Fip کدام قسمت از بدن گربه را درگیر می‌کند؟

 

اندام‌هایی که در این بیماری درگیر می‌شوند:

 

  • کبد
  • طحال
  • کلیه‌ها
  • مغز و گره‌های لنفاوی

 

همچنین این ویروس باعث التهاب بسیار شدید در داخل عروق خونی می‌شود. در خانه‌هایی که تعداد زیادی گربه نگهداری می‌شود و در مکان‌های با ریسک بالا، رعایت اصول بهداشتی و جدا کردن حیوانات بیمار گامی مهم در پیشگیری از این بیماری به شمار می‌رود.

 

علائم بالینی پریتونیت عفونی گربه سانان (fip):

 

  • گربه ها در تمامی سنین در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، ولی بیشترین شیوع بیماری در گربه‌های کمتر از ۲ سال دیده می‌شود. این بیماری در گربه‌های خالص و اصیل شایع‌تر است و در بین آن‌ها، برخی از نژادها نسبت به بقیه حساس‌تر هستند.

 

  • ممکن است فرم حاد بیماری بدون علائم بالینی باشد یا علائم خفیفی از بیماری بروز پیدا کند که عبارت‌اند از تب، بیماری دستگاه تنفسی و اسهال. در تعداد محدودی از این گربه ها، هفته‌ها تا سال‌ها بعد از قرار گرفتن در معرض بیماری، فرم بالینی FIP اتفاق می‌افتد.

 

  • پاسخ ایمنی گربه ها در شدت بیماری و علائم بالینی نقش مهمی دارد. دو فرم از بیماری FIP وجود دارد: فرم مرطوب (همراه با تجمع مایعات) و فرم خشک (بدون تجمع مایعات). امکان دارد که گربه ها علائم بالینی هر دو فرم را بروز دهند.

 

  • فرم مرطوب سریع‌تر از فرم خشک ایجاد می‌شود. التهاب عروقی شدید باعث نشت پلاسما و پروتئین‌های پلاسما به حفره‌های بدن می‌شود، درنتیجه مایعات در محوطه‌ی شکم و حفره جنب تجمع می‌یابند. به علت بروز آسیت، گربه ها علائمی از تورم شکمی و تنگی نفس را نشان می‌دهند.

 

  • فرم خشک FIP بیشتر حالت مزمن دارد و با علائم بالینی غیراختصاصی از جمله تب، ضعف، بی‌حالی، کاهش اشتها و کاهش وزن همراه است و امکان درگیری چشمی و دستگاه عصبی مرکزی نیز وجود دارد. علاوه بر این التهاب قسمت قدامی عنبیه، خون‌ریزی شبکیه، کوری و تشنج می‌تواند مشاهده شود. در برخی از فرم‌های خشک این بیماری فقط درگیری چشم و مغز مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

  • سیستم ایمنی سعی می‌کند که این ویروس را محدود کند، به همین دلیل ضایعات پیوگرانولوماتوز در محوطه‌ی شکم شکل می‌گیرند. این ضایعات می‌توانند عملکرد دستگاه گوارش را متوقف کنند.

 

بیماری اف آی پی گربه

 

تشخیص پریتونیت عفونی گربه سانان: (FIP یا FIPV)

 

  • هیچ تست قطعی برای بیماری FIP وجود ندارد. مشکل اینجاست که این آزمایش‌ها نمی‌توانند تفاوت بین کرونا ویروس‌های روده‌ای و آنتی‌ژن‌های FIP یا تفاوت بین آنتی‌بادی‌های تشکیل شده را از هم تشخیص بدهند. مثبت بودن تیتر آنتی‌بادی یا PCR به این معنا نیست که گربه ها مبتلا FIP هستند. تشخیص FIP معمولا بر اساس علائم بالینی، تاریخچه و تشخیص تفریقی انجام می‌گیرد.

 

  • در فرم مرطوب بیماری، بررسی و آنالیز مایعات می‌تواند به تشخیص بیماری منجر شود. مایعات گرفته شده از محوطه‌ی شکمی و سینه‌ای، چسبناک بوده و به رنگ کاهی متمایل به زرد مشاهده می‌شوند. این مایعات مخلوطی از سلول‌های التهابی، پروتئین‌ها و یون های پلاسما هستند.

 

  • تست‌های تشخیصی آزمایشگاهی قطعی نیستند، ولی به تشخیص بیماری کمک می‌کنند و برای فرم خشک بیماری مفید تر هستند.

 

درمان بیماری fip گربه

 

بهتر است بدانید تا به امروز درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده، همچنین بد نیست بدانید بعد از هاری این بیماری دومین بیماری مهلک برای گربه ها است. اخیرا برای کنترل فرم خشک بیماری از داروهایی استفاده می‌شود که به طور کلی این داروها بر فرم ترشحی اثر بخشی نداشته و در مراحل تحقیقاتی است.

 

این بیماری برای گربه ها تا حدی خطرناک است که طی روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها ممکن است حیوان را از پا در آورد. همان‌طور که گفته شد درمانی برای این بیماری وجود ندارد و از درمان‌های حمایتی برای کنترل این بیماری استفاده می‌شود که در ادامه به انواع آن‌ها می‌پردازیم:

 

  1. برخی آنتی بیوتیک ها (تایلوزین)
  2. داروهای کورتیکواستروئیدی (پردنیزولون)
  3. داروهای سرکوب کننده ایمنی (سیکلوسپورین)
  4. داروهای تقویت کننده ایمنی (اینترفرون)
  5. برخی ویتامین‌ها

 

اکثر گربه‌هایی که به این بیماری مبتلا می‌شوند باوجود درمان‌های حمایتی نیز جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

پیشگیری بیماری اف آی پی گربه

 

صاحبان حیوانات خانگی دوست ندارند حیوان خود را از دست بدهند، اما بیماری‌هایی وجود دارد که سلامت حیوان را به خطر می‌اندازد و متاسفانه درمانی برای آن‌ها نیز وجود ندارد، به همین خاطر پیشگیری بهترین راهکار برای دور نگه داشتن حیوانات از بیماری‌های کشنده است.

 

در ادامه به مواردی که می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر باشد اشاره می‌کنیم:

 

1-واکسیناسیون نقش مهمی در سلامت حیوانات دارد، بنابراین توصیه می‌شود واکسیناسیون گربه را در زمان مقرر انجام دهید و در رابطه با واکسیناسیون این بیماری با دامپزشک مشورت نمایید.

 

2-تا حد ممکن از بردن گربه خود به مکان‌هایی که چندین گربه وجود دارد جلوگیری کنید. هرچه تعداد گربه در یک محیط کمتر باشد، احتمال ابتلا به این بیماری کمتر خواهد بود.

 

3-اگر قصد دارید برای مدتی گربه خود را به پانسیون‌ها و مراکز نگهداری از حیوانات بدهید بهتر است نسبت به نحوه نگهداری و تمیزی آن مکان اطمینان حاصل کنید و زمان نگهداری را به حداقل برسانید.

 

4-از جفت‌گیری گربه‌های نر با گربه‌هایی که به این بیماری مبتلا هستند جلوگیری کنید.

 

سخن پایانی

 

این بیماری دومین بیماری کشنده در گربه ها است که درمان و تشخیص قطعی برای آن وجود ندارد و درنتیجه توصیه می‌شود نسبت به نگهداری گربه کمی وسواس به خرج دهید تا سلامت حیوان به خطر نیافتد. همچنین برای پیشگیری از این بیماری و تزریق واکسن بایستی با دامپزشک مشورت نمایید زیرا بسیاری از گربه ها نباید واکسن‌های مرتبط با این بیماری را دریافت کنند.

 

در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید، می توانید در هر ساعت از شبانه روزی با شماره های درج شده در بیمارستان دامپزشکی تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی پزشکان ما استفاده کنید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

1 دیدگاه

  • سلام
    گربه من هم به این بیماری مبتلا شده، چیکار کنم تا در کمترین زمان ممکن این مشکل برطرف بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *