تاثیر حیوانات خانگی بر سلامتی انسان ها :

سلامت فرد به دو بخش روانی و جسمانی تقسیم بندی می شود. ابتدا فقط به سلامتی جسمانی توجه می شد که با پیشرفت علم، بشر به جنبه های دیگر سلامت از جمله سلامتی روانی دست پیدا کرد. سلامت روانی به اندازه ی سلامت جسمانی در حفظ سلامت و تندرستی عمومی افراد نقش دارد. سلامت روان زمانی تامین می‌شود که فرد از نظر روانی در آرامش کامل به سر ببرد. یکی از راه‌های تامین سلامت روان، دوری از استرس‌ های روزمره است. سلامت روان مسئله‌ ای است که متاسفانه در بسیاری از جوامع به آن اهمیت چندانی داده نمی‌ شود و اگر از فردی خواسته شود تا برای بررسی سلامت روانی خود نزد روانپزشک یا روان‌شناس برود، به سختی قبول می کند. این در حالی است که پرداختن به بحث سلامت روان در کنار سلامت جسم، یکی از ارکان اساسی حفظ سلامت و تندرستی در بسیاری از کشورهای پیشرفته ‌است.

روانشناسان عقیده دارند که رابطه بین سلامت روان و سلامت جسم غیر قابل چشم پوشی است. افکار منفی و ناامید کننده درباره خود، می‌تواند فهرست بلندی از مشکلات جسمی از قبیل سندرم روده تحریک پذیر، نارسایی کبد، افسردگی، اختلالات خوردن و انواع انگل‌ های روده ‌ای را ایجاد کند، حتی استفاده از دارو ‌ها و واکسن ‌ها برای بیماری ‌هایی که علت روان شناختی دارند، ممکن است باعث ایجاد عوارض دیگری از جمله خستگی و کوفتگی در فرد شود. برای بررسی رابطه ی بین سلامت روان و سلامت جسم، مکانیزم‌ های مختلفی توسط دانشمندان ارائه شده است. وقتی ما احساس غمگینی یا افسردگی می‌کنیم، بدن ما تمایل به ذخیره چربی ‌ها دارد، چرا که مغز به بدن دستور می دهد که در حال زنده ماندن قرار دارد. حالت زنده ماندن به شرایطی گفته می ‌شود که در آن بدن احساس خطر می ‌کند و برای پیشگیری از مشکلات آینده شروع به ذخیره انرژی می ‌کند. همین ذخیره چربی ‌ها می‌تواند مشکلات بسیار جدی را برای ما ایجاد کند. از سوی دیگر مغز همانند سایر بخش‌ های بدن، یک سیستم شیمیایی و فیزیولوژیکی دارد. همان گونه که میکروب ‌ها و عفونت ‌ها از سایر بخش‌ های بدن به مغز راه می‌ یابند، فعالیت ‌های شیمیایی مغز نیز به سایر ارگان‌ ها منتقل شده و بر آن ‌ها اثر می ‌گذارد. وقتی شما احساس غم، افسردگی، استرس و اضطراب دارید، انواع مختلف مواد شیمیایی و هورمونی مضر در سیستم گردش خون شما پخش می‌شود و به سایر بخش ‌های بدن شما آسیب می‌رساند. یکی از بارزترین اثرات منفی این مواد شیمیایی، تضعیف سیستم ایمنی و افزایش ابتلا به بیماری‌ ها در نتیجه استرس است، بنابراین بیشتر اعضای مهم بدن ما در ارتباط مستقیم با هیجان و ذهن ما هستند و مراقبت از هیجانات می‌تواند اعضای بدن را نیز سالم ‌تر کند.

تا این جا مشخص شد که سلامت جسمانی افراد می تواند با سلامت روانی شان مرتبط باشد. حالا سوال این جا است که چگونه سلامت روانی خودمان را تضمین کنیم ؟ راه های زیادی برای این کار وجود دارد، از جمله زندگی کردن در زمان حال، عدم فکر کردن به مشکلات و اتفاقات گذشته، امید و توکل به خدا، نگهداری حیوانات خانگی و غیره. تاکنون تحقیقات زیادی در ارتباط با نقش حیوانات خانگی بر سلامت روحی و جسمی صاحبان صورت گرفته است که براساس نتایج بیشتر این تحقیقات، نگهداری از حیوانات خانگی و ارتباط مداوم با آن ها باعث افزایش سلامت روان صاحبان و در نتیجه سلامت جسمانی آن ها می شود. حیوانات خانگی به عنوان ابزاری مهم در حفظ سلامت روان افراد در نظر گرفته می شوند، زیرا بدون هیچ قید و شرطی به صاحبان خود عشق می ورزند و برای آن ها یک دوست واقعی به حساب می آیند که تحت هیچ شرایطی آن ها را تنها نمی گذارند. برخی از آن ها طوری وابسته ی صاحب خود می شوند که نمی توانند با غم از دست دادن آن کنار بیایند. مطالعه ای که در سال 1975 انجام گرفت، نشان داد که نگهداری حیوانات خانگی و مراقبت از آن ها، سلامت روانی افراد را به نسبت قابل توجهی افزایش می دهد. داشتن حیوان خانگی باعث می شود که بسیاری از نیاز های عاطفی صاحبان برآورده شود، از طرفی دیگر افسردگی و اختلالات روانی کمتر در آن ها بروز پیدا می کند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن اخیر، روابط بین انسان ها روز به روز در حال کاهش است، افسردگی و بیمار ی های روانی نیز به مراتب افزایش پیدا کرده است؛ این باعث شده است که نگهداری حیوانات خانگی به تدریج در حال افزایش باشد. از دیگر نقش های مثبت نگهداری حیوانات خانگی، ثبات هیجانی و ایجاد شخصیت برون گرایی در افراد است که تحقیقات دانشمندان در سال 2005، این یافته ها را تایید کرد. تحقیقات دیگری که در این مورد انجام گرفته، نشان داده است که صاحبان حیوانات خانگی نسبت به افراد دیگر، از روان رنجوری پایینی برخوردار هستند، البته برخی دیگر از تحقیقات، نتایج متناقض را نشان می دهند که می تواند ریشه در اعتقادات دینی و فرهنگی آن جامعه داشته باشد. زندگی کردن با حیوانات خانگی می تواند برای صاحبان، منافع زیادی داشته باشد، از جمله افزایش شانس زنده ماندن پس از حمله ی قلبی، افزایش سلامت روانی و به تبع آن سلامت جسمانی در افراد سالخورده، کاهش اختلالات خواب، کاهش بروز بیماری و هزینه های پزشکی، کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید، کاهش فشار خون قلبی و افزایش حس شادابی. مطالعات همچنین نشان داده است که صاحبان حیوانات خانگی کمتر احساس تنهایی می کنند و بهتر می توانند با غم از دست دادن خویشاوندان خود کنار بیایند. در واقع داشتن حیوان خانگی باعث افزایش کیفیت زندگی افراد می شود.

نقش چشمگیر حیوانات در سلامت انسان ها باعث شد که موضوع حیوان درمانی توسط دانشمندی در سال 1962 ارائه شود و پس از آن، در سال 1977 سازمانی در ارتباط با پیوند بین انسان ها و حیوانات تاسیس شد. ارتباط بین صاحبان و حیوانات خانگی به صورتی است که مانع از واکنش در موقعیت های استرس زا می شود. نگهداری حیوانات خانگی باعث شکل گیری چندین مزیت اجتماعی می شود، از جمله پیشنهاد مصاحبت با افراد، عدم احساس تنهایی، فراهم آوردن احساس امنیت، اطمینان خاطر و گرایش به سوی واقعیت. موضوع حیوان درمانی که در سال 1962 ارائه شد، خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نتایج تحقیقی نشان داده است که افرادی که دچار زوال عقل می باشند، با نگهداری حیوان خانگی می توانند بهبودی خود را سرعت ببخشند. براساس نتایج این تحقیقات، نگهداری حیوانات خانگی توسط این بیماران باعث باعث می شود که سطح اجتماع پذیری و مهارت های محاوره ای آن ها افزایش پیدا کند.

طبق بررسی های صورت گرفته، سطح فعالیت جسمانی صاحبان حیوانات خانگی زیاد است که این فعالیت های روزمره، بخشی از سلامتی آن ها را رقم می زند. رضایت مندی شخص از موقعیت اجتماعی، احساسات و وضعیت جسمی خود، تحمل پذیری بیشتر شخص در برابر فشار های روان شناختی، افزایش تعاملات اجتماعی و مشارکت پذیری بیشتر شخص در کار های جمعی از جمله تاثیرات پراهمیت حیوانات خانگی بر صاحبان است. صاحبان حیوانات خانگی معمولا خوشحال تر هستند، کمتر احساس تنهایی می کنند، اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتری دارند و کمتر خودخواه هستند. داشتن حیوان خانگی باعث افزایش تعاملات اجتماعی در افراد مبتلا به اوتیسم نیز می شود.

انسان ها از گذشته تاکنون با حیوانات تعامل داشته اند. در گذشته، ارتباط با حیوانات بیشتر بر مبنای نیاز های غذایی و کشاورزی بوده است، حال آن که در دهه های اخیر، داشتن حیوان خانگی بیشتر به دلیل تمایل و علاقه ی افراد به آن ها صورت می گیرد. پیشرفت تکنولوژی و ارتباطلات باعث شده است که انسان های امروزی بیشتر از هر چیز دیگر، از تنهایی رنج ببرند، زیرا تعامل انسان ها با یکدیگر روز به روز به سمت کاهش است که افراد به جای ملاقات یکدیگر، از تلفن و شبکه های مجازی برای احوال پرسی همدیگر کمک می گیرند، بدین ترتیب تنهایی نوعی بحران در عصر امروزی تلقی می شود. نگهداری از حیوانات خانگی باعث می شود که افراد احساس تنهایی نکنند. طبق تحقیقات صورت گرفته، علت بیشتر بیماری های روحی و جسمی، استرس است که نگهداری حیوانات خانگی مانع از بروز آن در افراد می شود، پس می توان به این نتیجه دست پیدا کرد که صاحبان حیوانات خانگی نسبت به دیگر افراد از وضعیت سلامتی بهتری برخوردارند، زیرا ارتباط مداوم با حیوانات باعث کاهش سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) و افزایش سطح هورمون سروتونین (هورمون شادی) در افراد می شود. نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی همچنین باعث می شود که فرد احساس مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشد، زیرا به تدریج یاد می گیرند که سر وقت به حیوان خانگی شان آب و غذا بدهند و به طور منظم و برنامه ای به آن ها رسیدگی کنند.

حیوانات خانگی انگیزه ای عالی برای صاحبان به شمار می روند، به ویژه در ترغیب صاحبان خود به ورزش کردن پراهمیت هستند و این می تواند برای افرادی که از افسردگی رنج می برند، مفید باشد. آن ها همچنین می توانند اثرات آرام بخشی را بر روی صاحبان خود داشته باشند.