بیماری پاروا سگ

بیماری پاروا سگ

 

بیماری پاروا سگ یکی از بیماری های ویروسی و خطرناک است که اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان صورت نگیرد می‌تواند حیوان را تلف کند، این نکته را در نظر داشته باشید که این بیماری، شباهت زیادی به بیماری دیستمپر سگ دارد.

 

بیماری پاروا، اختلال زیادی در دستگاه گوارش به وجود می‌آورد و سبب آسیب به دستگاه گوارش، به خصوص روده می‌شود. این ویروس سبب تضعیف شدید سیستم ایمنی نیز خواهد شد.

 

یعنی در طول بیماری پاروا ویروس، علاوه بر اینکه آسیب زیادی به دستگاه گوارش وارد می‌شود، بدن به دلیل تضعیف سیستم ایمنی مستعد دریافت انواع بیماری های دیگر نیز خواهد شد.

یکی دیگر از آسیب‌هایی که این بیماری در بدن به وجود می‌آورد تخریب مغز استخوان است که وظیفه تولید گلبول سفید و قرمز را در بدن دارد.

 

پس متوجه می‌شویم که چرا بیماری پاروا باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، با تخریب مغز استخوان دیگر گلبول‌های سفید که مسئول دفاع از بدن و تقویت سیستم ایمنی است، تولید نمی‌شود و همین امر ‌سبب تضعیف شدید سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

بیماری پاروا چند روز طول می‌کشد

 

این بیماری خطرناک می‌تواند تا یک هفته نهفته باقی بماند، یعنی سگ آلوده به ویروس پاروا تا یک هفته هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد ولی به محض بروز علائم باید سریعا تشخیص داده شود و درمان صورت گیرد.

پس از بروز علائم، ۲ الی ۳ روز فرصت دارید که درمان جدی را انجام دهید، در غیر این صورت احتمال تلف شدن سگ بسیار بالا خواهد بود.

 

بیماری پاروا می‌تواند حتی تا ۲ هفته سگ را درگیر کند و پس از بهبودی نیز سگ تا ۱ ماه ناقل این بیماری به سگ های دیگر خواهد بود، این بیماری اغلب توله سگ های بین ۴ تا ۸ هفته را درگیر می‌کند، همچنین سگ ها در سنین بالاتر هم ممکن است به بیماری پاروا مبتلا شوند.

 

علائم بیماری پاروا سگ

 

این بیماری معمولا به همراه اسهال (اغلب اسهال خونی)، استفراغ، بی‌حالی، بی‌اشتهایی و تب همراه است، توله‌هایی که واکسن چندگانه دریافت نکرده‌اند یا مادر آن‌ها واکسیناسیون نشده‌اند، بسیار بیشتر درخطر ابتلا به بیماری پاروا قرار دارند.

البته باید این مسئله را به خاطر داشته باشید، با توجه به علائمی که از این بیماری گفته شد هرگونه اسهال و استفراغی را نشانه بیماری پاروا قلمداد نکنید و تا زمانی که از وجود این بیماری ‌در بدن حیوان مطمئن نشده‌اید اقدام به درمان خودسرانه نکرده و حتما به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

چراکه بیماری های دیگری وجود دارد که علائم مشابهی با این بیماری دارد؛ مانند بیماری گوارشی، التهاب دستگاه گوارش و مواردی از این قبیل.

 

Parva dog disease

تشخیص بیماری پاروا

روش‌های تشخیصی متعددی وجود دارد که امروزه در مراکز‌ درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعضی از این روش‌ها بازه زمانی ۲ الی ۳ روز نیاز دارند و برخی دیگر در کمتر از ۲ ساعت پاسخ می‌دهند که با توجه به اهمیت زمان در این بیماری، همان‌طور که گفته شد فرصت زیادی برای اتلاف وقت وجود نداشته و باید در کوتاه‌ترین زمان درمان آغاز گردد.

 

روش‌های تشخیص بیماری پاروا عبارت است از:

  • کیت‌های تشخیصی
  • نمونه گیری خون
  • PCR
  • دریافت اطلاعات از صاحب سگ

 

شاید مورد آخر کمی برای شما جای سوال داشته باشد که آیا سوال پرسیدن از صاحب سگ و گرفتن تاریخچه می‌تواند مبنای دقیق و محکمی باشد که ما بخواهیم به آن استناد کنیم؟

 

در جواب باید بگویم خیر؛ اما در ‌مواردی ما راه دیگری وجود ندارد، فرض کنید صاحبی با سگ خود همراه با وضعیت بسیار بد و کاملا بی‌حال به‌طوری که سگ فقط چشمانش باز است وارد مرکز دامپزشکی شود.

در این زمان دامپزشک حتی ۲ ساعت هم فرصت ندارد تا از روش‌های تشخیصی دقیق استفاده کند و مجبور است با پرسیدن چندین سوال از صاحب حیوان روند درمان را آغاز کند تا سگ کمی سرحال شده و بعد از آن بتواند روش‌های تشخیصی دقیق را انجام دهد.

 

نحوه انتقال بیماری پاروا در بین سگ ها

 

متاسفانه این بیماری خطرناک می‌تواند خیلی سریع و از راه‌های مختلف از سگی به سگ دیگر منتقل شود، این بیماری از چندین راه می‌تواند به سگ انتقال پیدا کند.

  • مدفوع سگ آلوده
  • ادرار سگ آلوده
  • ترشحات (بزاق، مایع منی و ترشحات بینی)
  • لمس سگ آلوده به بیماری پاروا (لیس زدن، بازی کردن، غذا خوردن، بو کردن و خوابیدن کنار سگ آلوده)

 

توجه داشته باشید که اگر سگ شما به بیماری پاروا مبتلا شد در مرحله اول سریعا به مراکز دامپزشکی مراجعه کرده تا درمان را آغاز کنید و پس از بهبودی نیز تا حداقل یک ماه اجازه نزدیک شدن به سگ دیگری را به او ندهید تا این بیماری نشر پیدا نکند.

 

این بیماری بسیار مقاوم است به صورتی که می‌تواند چندین هفته در محیط باقی بماند پس حتما توجه داشته باشید که محل نگهداری سگ خود را همواره تمیز کنید و تا زمانی که واکسیناسیون سگ کامل نشده آن را بیرون نبرید، به هیچ عنوان اجازه بازی کردن و دویدن نامحدود در محیط بیرون را به او ندهید.

زمانی که وارد خانه می‌شوید ابتدا لباس‌های خود را عوض کرده، دست‌هایتان را بشویید و کفش خود را از دسترس سگ دور نگهدارید چراکه شما نیز می‌توانید به عنوان ناقل مکانیکی این بیماری را به سگ خود منتقل کنید.

علائم بیماری پاروا سگ 

درمان بیماری پاروا

 

همان‌طور که گفتیم بیماری پاروا، بیماری ویروسی بوده، پس درمان اختصاصی و قطعی برای این بیماری در کل دنیا وجود ندارد. کاری که می‌توان انجام داد درمان حمایتی است.

درمان حمایتی چیست؟

 

درمان حمایتی به معنای تقویت سیستم ایمنی است، همان‌طور که گفته شد بیماری پاروا باعث تضعیف سیستم ایمنی شدید بدن می‌شود و در درمان حمایتی ما سعی بر تقویت سیستم ایمنی بدن داریم.

روشی که در درمان بیماری پاروا به کار گرفته می‌شود عبارت است از: مایع درمانی، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف، استفاده از ویتامین‌ها و منع کردن خوردن آب و غذا در طول بیماری.

 

همان‌طور که گفته شد یکی از علائم بیماری پاروا بی‌اشتهایی است، در طول روند درمان ممکن است بعد از گذشت ۲ الی ۳ روز اشتها برگردد و حیوان علاقه به خوردن آب و غذا داشته باشد که معمولا دامپزشکان توصیه می‌کنند از دادن آب و غذا پرهیز شود و تا زمانی که سگ استفراغ دارد این پرهیز ادامه داشته باشد.

 

در بیماری پاروا ممکن است معده تا یک هفته خالی باشد به همین دلیل بعد از برگشت اشتها باید ابتدا مایعات (در حجم کم)، غذاهای سوپی، کنسرو ریکاوری و مواردی از این قبیل به حیوان داده شود.

 

آیا بیماری پاروا به انسان منتقل می‌شود؟

 

جواب این سوال خیر است، بیماری پاروا ویروس مختص خود سگ بوده و به هیچ عنوان به انسان منتقل نمی‌شود. سویه‌های دیگری از این بیماری در حیوانات مختلف وجود دارد مانند پن لو کوپنی در گربه ها که سویه دیگر این ویروس بوده.

لازم به ذکر است اگرچه حیوانات دیگر نظیر گربه پاروا نمی‌گیرند اما هیچ گاه سگ آلوده به پاروا ویروس را در معرض گربه قرار ندهید چراکه ممکن است بیماری پاروا به صورت پن لو کوپنی به گربه انتقال پیدا کند.

 

همان‌طور که گفته شد این بیماری به انسان منتقل نمی‌شود اما می‌تواند از طریق انسان به سگ دیگر انتقال پیدا کند، پس اگر در منزل حیوان خانگی دارید حتما نظافت و اصول پیشگیری این بیماری را به‌ کار گیرید.

 

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *