درمان بیماری گوارشی گربه

بیماری گوارشی گربه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

گربه‌های خانگی دستگاه گوارش حساسی دارند و عدم رعایت تغذیه مناسب و همچنین سهل انگاری در رژیم غذایی آنان سبب می‌شود تا مشکلات گوارشی گربه به وجود آید. در ادامه به موارد مهم در رابطه با بیماری گوارشی در گربه اشاره می‌کنیم.

نگهداری از گربه به‌عنوان حیوان خانگی دارای مسئولیت‌هایی است که صاحب گربه موظف به رعایت آن است. یکی از مشکلاتی که بسیاری از گربه‌های خانگی با آن مواجه هستند بیماری‌های گوارشی است.

همه روزه افراد زیادی به کلینیک و بیمارستان دامپزشکی مراجعه می‌کنند و از مشکلات گوارشی گربه خود شکایت می‌کنند و همچنین سوالات متعددی در این رابطه می‌پرسند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات گوارشی چگونه به وجود می‌آیند و منشاء اصلی آن چیست؟
  • بیماری‌های گوارشی چه علائمی دارند و چگونه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؟
  • آیا این بیماری می‌تواند از گربه‌ای به گربه دیگر منتقل شود و اقدامات لازم در زمان بروز این بیماری چیست؟
  • این بیماری قطعا قابل درمان است یا خیر و آیا می‌تواند خطرناک باشد؟
  • این سوالات از سوالات پرتکراری هستند که صاحبان گربه‌ها از دامپزشکان می‌پرسند. در این مقاله به بررسی کامل بیماری گوارشی و همچنین علائم و درمان آن می‌پردازیم. اطلاع از منشاء بیماری‌های گوارشی کمک بسزایی در جلوگیری از آن می‌کند.

بیماری گوارشی گربه

علت بیماری‌ گوارشی گربه

این بیماری گربه از طریق چند عامل ایجاد می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

   تغذیه: اولین و مهم ترین عاملی که در ارتباط با ایجاد مستقیم بیماری‌های گوارشی نقش دارند، تغذیه است. از اصولی که در ارتباط با نگهداری از حیوان خانگی به خصوص گربه بسیار اهمیت دارد رعایت جیره غذایی است.

بهترین جیره غذایی که می‌توان برای گربه‌های خانگی استفاده کرد غذای خشک است. غذای خشک با دارا بودن تمامی مواد مورد نیاز بدن گربه و همچنین انتقال انرژی مفید و سالم سبب می‌شود گربه زندگی سالم و همچنین و عمر طولانی تری داشته باشد.

برخی از افراد به اشتباه از غذای خانگی برای گربه استفاده می‌کنند که این موضوع علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی سبب می‌شود بدن گربه به بیماری‌های گوناگونی دچار شود و همچنین عمر کمتری داشته باشد. یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند سبب مشکل گوارش در گربه شود تغییر جیره غذایی به صورت ناگهانی است.

   استرس: دیگر عاملی که می‌تواند سبب بیماری گوارش در گربه شود استرس است. ایجاد اضطراب در طولانی مدت تاثیرات مخربی بر روی دستگاه گوارش می‌گذارد و سبب می‌شود گربه به بیماری‌های گوارشی شدیدی مبتلا شود.

بسیاری از گربه‌ها زمانی که وارد کلینیک‌های دامپزشکی می‌شوند و به علت استشمام بوهای حیوانات مختلف دچار استرس می‌شوند و علاوه بر آن برخی از گربه‌ها به صاحب خود وابسته هستند و دوری از صاحبشان ایجاد ترس و استرس برای گربه می‌کند.

یکی از نکاتی که در نگهداری از حیوانات خانگی باید رعایت شود این است که همواره باید محیطی آرام و به دور از ترس و استرس برای حیوان مهیا باشد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که این عامل علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی سبب تضعیف سیستم ایمنی نیز می‌شود و بدن را مستعد دریافت انواع مختلفی از بیماری‌ها می‌کند.

   بیماری: بسیاری از بیماری‌ها وجود دارد که علائم گوارشی شدیدی در بدن گربه به وجود می‌آورند. به‌عنوان مثال برخی از بیماری‌های ویروسی مانند پنلوکوپنی ایجاد اسهال و استفراغ می‌کند که اگر درمان نشود آسیب جدی به دستگاه گوارش می‌رساند.

علاوه بر بیماری‌های ویروسی برخی از بیماری‌هایی که عامل باکتریایی دارند نیز می‌توانند همچنین علائمی را ایجاد کنند.

در حقیقت ایجاد بیماری‌های گوارشی از مشکلات ثانویه‌ای است که این بیماری‌ها در بدن گربه به وجود می‌آورند.

برخی دیگر از بیماری‌ها با تاثیر مستقیم بر روی گوارش ایجاد بیماری می‌کنند؛ به‌عنوان مثال مسمویت از مواردی است که علائم گوارشی شدیدی را به وجود می‌آورد و می‌تواند مشکلات شدیدی به دستگاه گوارش وارد کند.

   دیگر عوامل: از دیگر عواملی که موجب ایجاد بیماری گوارشی در گربه می‌شود می‌توان به عوامل محیطی اشاره کرد. تغییر به یک‌باره دما و همچنین تغییر آب و هوا و شرایط جوی می‌تواند به دستگاه گوارش گربه آسیب برساند.

علاوه بر آن دیگر عاملی که بیماری گوارشی در گربه به وجود می‌آورد خوردن جسم خارجی است. می‌دانید که گربه‌ها حیواناتی ذاتا بازیگوش و کنجکاو هستند و همین امر سبب می‌شود گاهی اجسامی را وارد دستگاه گوارش خود کنند.

بسیاری از کسانی که در منزل خود از گربه نگهداری می‌کنند گاهی به مراکز دامپزشکی مراجعه می‌کنند و از بروز علائمی همچون استفراغ‌های مکرر و مدفوع خونی گربه شکایت می‌کنند؛ با بررسی‌هایی که در مرکز دامپزشکی صورت می‌گیرد مشخص می‌شود که گربه اقدام به خوردن جسم خارجی کرده است.

خوردن جسم خارجی توسط گربه علاوه بر ایجاد علائم گوارش ممکن است سبب پارگی قسمتی از دستگاه گوارش نیز شود و به همین دلیل دامپزشکان همواره توصیه می‌کنند که از قرار دادن اجسام کوچک و قابل بلع برای گربه بر روی زمین خودداری شود.

بیماری گوارشی در گربه

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری‌های گوارشی بسته به منشاء آن و همچنین شدت آن متفاوت است اما اغلب علائمی که در اکثر بیماری‌های گوارشی به وجود می‌آید شامل اسهال، استفراغ و بی‌اشتهایی است.

نکته‌ای که در ارتباط با بیماری‌های گوارشی وجود دارد این است که امکان دارد علائم ایجاد شده پس از گذشت چندین ساعت از بین برود اما این موضوع نباید سبب اطمینان خاطر صاحبان شود چراکه ممکن است با قطع شدن علائم مشکل جدی‌تری برای گربه به وجود آید.

به همین دلیل توصیه می‌شود همواره با مشاهده هرگونه تغییر در وضعیت عمومی گربه حتما به کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی مراجعه کرده و علت را مشخص کنید. کمی پیش در ارتباط با منشاء بیماری‌های گوارشی صحبت کردیم و گفتیم که این بیماری می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد اما اغلب علائم گوارشی مربوط به تغییر یک‌باره جیره غذایی است.

این عمل سبب می‌شود در مرحله اول گربه غذای خورده شده را بالا بیاورد و در مرحله بعدی گربه دچار اسهال و بی حالی شود. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که برای هرگونه تغییر در جیره غذایی به گربه زمان بدهید و این تغیر را در طی چند هفته اعمال کنید تا مشکل گوارشی برای گربه‌، ایجاد نشود.

درمان بیماری گوارشی گربه

برای درمان بیماری گوارشی ابتدا باید علت مشخص شود و پس از آن درمان متناسب با آن صورت گیرد اما به صورت کلی درمان این بیماری شامل درمان علامتی است.

درمان علامتی چیست؟ درمان علامتی به معنای آن است که با توجه به علائمی که گربه دارد، داروی متناسب با آن را می‌دهیم.

به‌عنوان مثال گربه‌ای که تنها استفراغ دارد با تجویز داروی ضد تهوع می‌توانم این علامت را کنترل کنیم اما باید دقت شود که این درمان تنها در صورت پیدا کردن منشاء علامت است و در غیر این صورت درمان علامتی هیچ کمکی به گربه و سلامتش نمی‌کند.

نتیجه گیری

در صورت مشاهده هرگونه علائم در گربه حتما به کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا علت مشخص شود و همواره به یاد داشته باشید که درمان خودسرانه می‌تواند وضعیت گربه را بدتر کرده و سلامتش را به خطر بی اندازد، پس هیچ‌گاه اقدام به درمان خودسرانه گربه نکنید و حتما از یک دامپزشک مشورت بگیرید.

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *