علت پرکنی عروس هلندی

 

علت پرکنی عروس هلندی چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

 

علت پرکنی عروس هلندی را می‌توان یک سندرم پیچیده دانست که ممکن است به دلیل مشکلات جسمی یا روانی رخ دهد.

 

شدت این مشکل و همچنین منطقه کندن پر در بین عروس هلندی ها متفاوت است. برای مثال، یک عروس هلندی ممکن است دوست داشته باشد که پرهای سینه‌اش را بکند، درحالی‌که دیگری ممکن است پرهای زیر بال‌هایش را بکند.

 

عوامل مختلفی برای پرکنی عروس هلندی وجود دارد که در این مقاله با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد. همچنین شما همراهان عزیز می‌توانید از صفحه مربوط به بیماری پرندگان نیز دیدن کنید.

 

استرس

 

یکی از عواملی که سبب پرکنی عروس هلندی می‌شود استرس است. حال این استرس برای هر کدام از عروس هلندی ها می‌تواند معنی جداگانه‌ای داشته باشد.

 

برای مثال برخی از عروس هلندی ها با جابجا شدن صاحب خود در زمانی که خرید و فروش این پرنده زینتی صورت می‌گیرد دچار استرس می‌شوند و شروع به پرکنی می‌کنند.

 

سروصدا

 

در بسیاری موارد عروس هلندی بر اثر سروصدای زیاد شروع به پرکنی می‌کند، این سروصدا ممکن است صدای بلند تلویزیون و رادیو، سروصدای زیاد افراد خانواده و… باشد.

 

برخی افراد با این موضوع آشنایی ندارند و هرروز برای عروس هلندی موزیک پخش می‌کنند و تصور می‌کنند این کار مورد پسند این پرنده است.

 

درمان پرکنی عروس هلندی

 

گرما و سرما

 

ما انسان‌ها در گرمای زیاد کلافه می‌شویم و این رفتار را در سرمای زیاد نیز خواهیم داشت. عروس هلندی نیز گرما و رطوبت را دوست ندارد و در مواجه با دمای غیر مناسب شروع به پرکنی می‌کند، توصیه می‌شود عروس هلندی را در محیطی با دمای مناسب نگهداری کنید.

 

نداشتن فعالیت اگر ساعات زیادی عروس هلندی را در خانه یا مغازه خود تنها می‌گذارید و برای سرگرمی او برنامه‌ای ندارید احتمالا با پرکنی عروس هلندی مواجه خواهید شد، در نتیجه علت پرکنی عروس هلندی را می‌توان نداشتن فعالیت و عدم بازی با صاحبش دانست.

 

رژیم غذایی

 

تغذیه پرندگان زینتی تاثیر بسزایی در سلامت جسم و روح آن‌ها دارد. اگر غذای عروس هلندی خوب نباشد یا فقط از یک نوع دانه یا سبزی برای او استفاده کنید، ممکن است با پرکنی او روبه‌رو شوید.

 

علاوه بر این، مصرف غذاهای ممنوعه عروس هلندی باعث آسیب پذیری و بدتر شدن پرکنی می‌شود. بهتر است بدانید که اکثر پرندگان به گندم، ذرت و برنج حساسیت دارند.

 

زندانی بودن

 

دیگر علت پرکنی عروس هلندی را می‌توان زندانی کردن او در قفس دانست. عروس هلندی دوست دارد ساعاتی را بیرون از قفس و در محیط باز باشد تا حس زندانی بودن و محدودیت از او دور شود، اگر زمانی را برای آزاد گذاشتن او در نظر نگرفته‌اید احتمالا با پرکنی عروس هلندی روبه‌رو خواهید شد.

 

بیماری

 

گاهی وجود بیماری علت پرکنی عروس هلندی است. توجه داشته باشید که بیماری خود به 2 دسته بیماری‌های داخلی و بیماری‌های خارجی تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم و هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم.

 

حس حسادت

 

حس حسادت را در عروس هلندی بیدار نکنید، اگر پرنده متوجه شود که شما نسبت به او بی‌اعتنا شده‌اید و به حیوان دیگری در خانه توجه می‌کنید نسبت به حیوان دیگر حسادت خواهد کرد و اعتراض خود را با پرکنی به شما نشان می‌دهد.

 

 

پرکنی عروس هلندی

 

 

آلرژی

 

بهتر است بدانید پرندگان به بوی عطر قوی، بوی سیگار و قلیان حساس بوده و همین امر گاهی سبب ایجاد آلرژی در عروس هلندی می‌شود. در نتیجه آلرژی را می‌توان دیگر علت پرکنی عروس هلندی دانست. توصیه می‌شود پرندگان را در معرض عطر و بوی این چنینی قرار ندهید.

 

  1. بیماری داخلی

 

بیماری‌هایی که از داخل بدن پرنده را درگیر می‌کند و اغلب نشانه خارجی روی بدن ندارند، این بیماری‌ها با علائمی مانند نداشتن اشتها، کم شدن فعالیت روزانه، اسهال و مواردی از این قبیل خود را نشان می‌دهند. در نتیجه عروس هلندی برای تسکین درد تصمیم می‌گیرد بدن خود را خارش بزند که این امر گاهی پرکنی پرنده را در پی خواهد داشت.

 

  1. بیماری خارجی

 

دیگر علت پرکنی عروس هلندی را می‌توان بیماری خارجی دانست. همان‌طور که گفته شد به غیر از بیماری‌های داخلی، بیماری‌های خارجی روی سطح بدن وجود دارد که سبب پرکنی عروس هلندی می‌شود. در این مواقع عروس هلندی نقطه‌ای از بدن خود را که با بیماری خارجی درگیر شده را آن‌قدر خارش میزند که تمام پرهای آن نقطه از بدن ریزش پیدا می‌کند.

 

برای جلوگیری از پرکنی که بر اثر بیماری به وجود می‌آید چه باید کرد؟

 

برای جلوگیری از بیمار شدن عروس هلندی بایستی در مرحله اول دمای محیط را معتدل نگهدارید، دمای محیط نه آن‌قدر سرد باشد که سبب سرماخوردگی عروس هلندی شود و نه آن‌قدر گرم باشد که پرنده را با مشکل روبه‌رو کند. عوامل دیگری در جلوگیری از بیماری عروس هلندی وجود دارد که عبارت‌اند از:

 

تمیز بودن محیط: سعی کنید همیشه محیط زندگی عروس هلندی را تمیز نگه دارید، آلوده بودن محیط زندگی سبب بیماری عروس هلندی می‌شود. در نتیجه دیگر علت پرکنی عروس هلندی را می‌توان در همین مولفه پیدا کرد.

 

ظرف غذا و آب: یکی از عواملی که سبب بیماری پرنده می‌شود کثیف بودن ظرف غذا و ظرف آب است، سعی کنید همواره غذا و آب تازه در دسترس عروس هلندی قرار دهید و از تمیز بودن ظروف آن اطمینان حاصل کنید.

 

دوری از حیوانات بیمار: اگر هم‌زمان از چند پرنده نگهداری می‌کنید و یکی از آن‌ها بیمار شده است بایستی سریعا ظرف غذا و آب و محیط نگهداری را جدا کنید تا بیماری به عروس هلندی سرایت نکند.

 

ویتامین‌ها: مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها نقش موثری در حفظ سلامت عروس هلندی دارند، با مشاوره از دامپزشک می‌توانید مکمل و ویتامین مناسب عروس هلندی را خریداری کنید و در رژیم غذایی عروس هلندی بگنجانید.

 

نقش جفت در پرکنی عروس هلندی همان‌طور که گفته شد عروس هلندی دوست دارد سرگرم باشد و با صاحب خود بازی کند و تنهایی برایش آزاردهنده است. حال آیا تمام نیاز عروس هلندی در بازی با صاحبش رفع می‌شود؟

 

در اینکه وقت گذاشتن و توجه صاحب پرنده برای او لازم است، قطعا زمانی فرا می‌رسد که عروس هلندی به جفت نیاز دارد و در صورتی که برای او جفتی فراهم نشود ممکن است شروع به پرکنی کند، معمولا علت پرکنی عروس هلندی بر اثر نداشتن جفت در فصل بهار را بیشتر از فصل‌های دیگر شاهد خواهد بود.

 

درمان پرکنی عروس هلندی

 

برای اینکه بتوان درمان مناسبی برای پرکنی پیدا کرد باید ابتدا علت پرکنی عروس هلندی را دانست، اگر می‌توانید علت را تشخیص بدهید که شروع به درمان خواهید کرد اما اگر موفق به تشخیص علت پرکنی نشده‌اید بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا دامپزشک نسبت به رفع پرکنی اقدام نماید. در ادامه به برخی از راه‌های درمان پرکنی عروس هلندی اشاره خواهیم کرد.

 

حمام

 

اگر علت پرکنی عروس هلندی بیماری‌های خارجی و یا حشرات موذی که به بدن او چسبیده است باشد بایستی شرایطی فراهم کنید تا عروس هلندی بتواند در ظرف بزرگ پر از آب نسبت به تمیز کردن بدن خود اقدام کند.

 

بازی و سرگرمی

 

اگر علت پرکنی عروس هلندی حسادت و یا نداشتن فعالیت باشد می‌توانید در صورت مشاهده پرکنی سریعا حواس او را به بازی پرت کرده و عروس هلندی را با وسایل بازی مخصوص پرندگان سرگرم کنید.

 

این کار را چند بار متوالی در صورتی که متوجه پرکنی شدید انجام بدهید، در صورتی که با موفقیت همراه نبود به دامپزشک مراجعه کنید.

 

آرامش خودتان را حفظ کنید

 

عروس هلندی نیز احساسات خانوادگی را درک می‌کند. به عنوان مثال، اگر شما مضطرب هستید یا استرس دارید پرنده متوجه می‌شود و ممکن است باعث شود عروس هلندی نیز دچار استرس شود. همان‌طور که گفته شد می‌توان استرس را علت پرکنی عروس هلندی دانست.

 

حداقل سعی کنید هنگام صحبت با پرنده خوب و با حوصله باشید. سعی کنید آرامش خودتان را حفظ کنید اما در صورتی که دائما در خانه دعوا می‌شود، قفس را به اتاق دیگری منتقل کنید.

 

اسباب بازی جدید

 

برای عروس هلندی تنوع ایجاد کنید. برای مثال اسباب بازی جدیدی به اسباب بازی هایش اضافه کنید تا درگیر شناخت آن شود، در این صورت ذهنش دیگر درگیر پرکنی نیست و خود را با اسباب بازی جدید سرگرم می‌کند.

 

تغییر محیط

 

تعویض قفس ممکن است روحیه خوبی به عروس هلندی بدهد، اگر عروس هلندی خود را در قفس کوچکی نگهداری می‌کنید بهتر است قفسی بزرگ تر برایش فراهم کنید. گاهی تغییرات در محیط زندگی می‌تواند برای عروس هلندی جذاب و مورد پسند باشد.

 

عروس هلندی من پرکنی دارد یا پر ریزی؟

 

گاهی پرکنی و پر ریزی عروس هلندی اشتباه گرفته می‌شود. اولین پر ریزی عروس هلندی بین 6 تا 12 ماهگی اتفاق می‌افتد. این دوره تقریبا بین 30 تا 60 روز طول می‌کشد. در این زمان پرهای قدیمی عروس هلندی ریخته و سپس پرهای جدید جایگزین می‌شوند.

 

هنگام پر ریزی می‌توانید پرهای پرنده را همراه با پوسته‌های کراتینی ببینید. پر ریزی برای عروس هلندی با درد همراه نخواهد بود اما تا مدتی او را گوشه گیر می‌کند، در این زمان بهتر است پرنده را به خوبی تغذیه کنید و محیطی آرام برای آن فراهم نمایید.

 

سخن پایانی

 

پرکنی بیش از حد یکی از رایج ترین مشکلات پرندگان است. وقتی پرهای زیادی را در قفس عروس هلندی می‌بینید، باید متوجه شوید که پرنده در حال پرکنی است. هنگامی که متوجه پرکنی عروس هلندی شده‌اید باید علت پرکنی عروس هلندی را پیدا کرده و سعی کنید آن را برطرف کنید.

 

در این مقاله برخی از دلایلی که می‌تواند سبب پرکنی مانند بیماری، استرس، حسادت، آلرژی، هوای نامناسب و غیره باشد را بررسی کردیم. در صورتی که متوجه پرکنی عروس هلندی شده‌اید بایستی نزد دامپزشک بروید و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *