دیابت در گربه

 

دیابت در گربه

 

دیابت در گربه همانند دیابت در انسان ها عمل میکند، به این صورت که اگر گربه نتواند سطح قند خون یا هورمون انسولین بدن خود را تنظیم کند، درگیر این بیماری میشود. به طور کلی دیابت نوعی اختلال متابولیکی بوده و زمانی که انسولین در بدن کاهش یابد، به وجود می آید.

بیماری دیابت در گربه ها اگر فورا تحت درمان قرار نگیرد، میتواند به وضعیتی تهدید کننده و خطرناک تبدیل شود که در برخی موارد حتی مرگ را به همراه دارد.

مانند انسان ها، دیابت در گربه هم به 2 نوع تقسیم میشوند.

 

نوع 1: در این نوع دیابت زمانی که قند خون پایین بیاید، در اثر همین اتفاق باعث اختلال در عملکرد پروتئین هم میشود که به آن دیابت نوع 1 میگویند.

 

نوع 2: بیشترین نوع گزارش شده در گربه ها، همین نوع 2 میباشد. زمانی که سطح گلوکز به دلیل اختلال در انرژی رسانی به وسیله انسولین بالا رود، موجب ایجاد دیابت نوع 2 میشود.

 

البته در مراحل اولیه این بیماری، تشخیص اینکه گربه به کدام نوع دچار شده است، بسیار مشکل است اما با گرفتن آزمایشات مختلف پزشکان به نوع دیابت پی خواهند برد.

 

در ادامه به بررسی موارد مختلف دیابت در گربه خواهیم پرداخت.

همچنین توصیه میشود با مراجعه به بیماری درماتوفیتوز، از مطالب ارائه شده درباره این بیماری دیدن فرمائید.

 

تشخیص دیابت در گربه

 

تشخیص دیابت در گربه

 

دیابت در گربه علائم مختلفی دارد که به همین منظور دامپزشکان اقدام به تشخیص این بیماری میکنند. برای تشخیص این بیماری لازم است که آزمایشات خون و ادرار انجام شود. این آزمایشات نشان دهنده مقدار قند در خون و ادرار گربه ها است که برای نتیجه گیری در روند درمان تاثیر زیادی دارند. البته این ها تازه بخشی از آزمایشات هستند که دامپزشک تجویز میکند، اما در برخی موارد حاد نیاز به آزمایشاتی نظیر: آزمایش فریتوزامین، آزمایش کلیه، آزمایش کبد و در نهایت آزمایش تیروئید میباشد که به تشخیص نوع بیماری کمک بسیاری میکند.

در برخی موارد نیاز است که گربه در بیمارستان بستری شود که باتوجه به صلاحدید دامپزشک و معاینات روزانه انجام میشود.

 

علائم دیابت در گربه کدامند؟

 

علائم دیابت در گربه کدامند؟

 

در اثر این بیماری، گربه توانایی تنظیم قند خون خود را از دست میدهد که در نتیجه به بیماری دیابت دچار میشود. توجه داشته باشید که بررسی هر کدام از علائمی زیر باید در دستور کار قرار گیرد تا روند درمان به درستی انجام شود. زمانی که گربه ها وارد مراحل اولیه این بیماری میشوند، علائم مشخصی را از خود بروز خواهند داد.

برخی از این علائم عبارتند از:

 

  • افسردگی: وقتی بدن نتواند انرژی مورد نیاز را تامین کند باعث بیحالی گربه شده که همین موضوع باعث افسرده شدن آن میشود.
  • عطش زیاد: در اثر این بیماری بدن گربه آب زیادی را از دست میدهد، به همین دلیل مصرف آب به طرز غیر معمولی افزایش میابد.
  • دفع مکرر ادرار: زمانی که مصرف آب گربه زیاد شود، ناخودآگاه دچار افزایش ادرار میشود که همین مورد در عطش گربه هم تاثیر بسیار میگذارد.
  • کاهش وزن شدید: کاهش وزن در هر 2 نوع دیابت وجود دارد، به دلیل اینکه گربه از گلوکز نمیتواند استفاده کند که در نتیجه برای تامین انرژی از پروتئین ها و چربی ها استفاده میکند، و همین موضوع تاثیر زیادی در کاهش وزن گربه میگذارد.
  • بیحالی و کاهش تحرک: زمانی که بدن گربه با کاهش انسولین مواجه میشود، گلوکز وارد سلول ها نخواهد شد که به همین دلیل باعث بیحالی گربه میگردد.
  • کاهش بینایی و آب مروارید: یکی از عوارضی که دیابت در گربه دارد، تاثیر زیادی در بینایی گربه میگذارد.
  • زردی پوست، چشم و همچنین دهان و لثه

 

توجه داشته باشید در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، باید سریعا به دامپزشک مراجعه کرده و درمان را آغاز کنید، زیرا در صورت سهل انگاری میتواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

 

درمان دیابت در گربه

 

درمان دیابت در گربه

 

نکته مثبتی که در این بیماری وجود دارد از نوع بیماری های قابل درمان است که با توجه به تجویز پزشک انجام میشود. هدف اصلی از درمان این بیماری برای تنظیم میزان قند خون به اندازه طبیعی میباشد. یکی از راههای درمان دیابت در گربه استفاده از انسولین میباشد.

 

کار اصلی انسولین کمک به انتقال گلوکز از خون به سلول ها است، که با توجه به نوع دیابت و شدت بیماری تجویز میشود. روش تزریق انسولین به این گوننه است که ابتدا مایع انسولین را وارد سرنگ مخصوص کرده و سپس به زیر پوست گربه تزریق میکنند. معمولا دامپزشک ها انسولین را دوبار در روز و بعد از غذا تجویز میکنند.

 

البته توجه داشته باشید که انسولین فقط یکی از راههای درمان دیابت در گربه میباشد و شما حتما باید توجه زیادی به تغذیه گربه خود داشته باشید. استفاده از غذاهایی که کربوهیدرات کم و همچنین پروتئین زیادی دارند، تاثیر زیادی در کنترل قند خون کاهش وزن گربه دارند.

مواردی که شما میتوانید در برنامه غذایی گربه استفاده کنید عبارتند از:

 

  • ماهی
  • مرغ و تخم مرغ
  • گوشت پخته شده بدون افزودنی
  • غذاهای خشک و تر مناسب گربه های دیابتی

 

مواردی که عنوان شد به سلامت گربه مبتلا شده کمک زیادی میکند، اما بعضی مواد غذایی هم هستند که نباید از آنها تا مدتی استفاده کرد،

 

که این موارد عبارتند از:

 

  • نشاسته و آرد
  • میوه و سبزیحات حاوی قند
  • غذاهای حاوی شکر و نشاسته

 

علل اصلی دیابت در گربه

 

علل اصلی دیابت در گربه

 

بیماری دیابت میتواند به صورت ارثی به بچه گربه ها منتقل گردد، اما در کنار این موضوع عوامل تاثیر گذاری هم وجود دارند که باعث ایجاد بیماری دیابت میشود،

برخی از این دلایل عبارتند از:

 

  • عدم تحرک روزانه
  • استفاده از غذای انسان
  • استفاده از غذاهای قندی
  • چاقی و اضافه وزن بیش از حد

 

همه موارد ذکر شده تاثیر بسیار زیادی در ابتلا شدن به این بیماری میگذارند، پس توصیه میشود توجه زیادی به تغذیه گربه خود داشته باشید و به گونه ای با این طریق از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنید. همچنین شما میتوانید با تشویق گربه خود به ورزش کردن از چاق شدن و عدم تحرک گربه جلوگیری کنید.

 

سخن پایانی

 

دیابت در گربه یک بیماری بسیار تاثیر گذار میباشد که روند زندگی گربه را مختل میسازد، به همین علت توصیه میشود در اولین مرحله باتوجه به راهکارها از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید، اما اگر به هر دلیلی گربه دچار دیابت شد در صورت مشاهده هر کدام از علائم ذکر شده در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کرده و طبق تجویز دکتر، روند درمان را آغاز کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *