عطسه در سگ

علت عطسه در سگ چیست؟

 

یکی از عواملی که دارندگان حیوانات خانگی به‌خصوص سگ، نیاز است به آن توجه کنند عطسه است. علت عطسه در سگ به چندین عامل بستگی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

سگ‌ها حیواناتی بسیار باهوش و البته بازیگوش هستند و برخی از آنان که به‌عنوان حیوان خانگی در منزل نگهداری می‌شوند از حساسیت بیشتری نسبت به سگ‌های بیرون برخوردار هستند.

 

عده‌ای گمان می‌کنند حیوانات اعم از سگ و گربه نسبت به شرایط مقاوم هستند و نیازی به رسیدگی زیاد ندارند در حالی که این‌گونه نیست و سگ و گربه‌هایی که در منزل نگهداری می‌شوند می‌توانند بسیار آسیب‌پذیر باشند.

 

حتما تاکنون دیده‌اید که سگی عطسه می‌کند یا تنفس او همراه با صدا است؛ این عطسه کردن یا تنفس صدادار سگ به عوامل متعددی بستگی دارد که لازم است جدی گرفته شود.

 

علت عطسه در سگ

 

عوامل موثر در عطسه در سگ

 

حتما شنیده‌اید که می‌گویند: درمان صحیح نیاز به تشخیص دقیق دارد.

 

برای درمان عطسه نیاز است تا ابتدا علت آن را تشخیص دهیم و پس از آن نسبت به درمان اقدام کنیم. از جمله عواملی که در عطسه سگ مؤثر است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

   ۱- گل و گیاه: بسیاری از افراد در منزل خود گل و گیاه نگهداری می‌کنند اما نمی‌دانند که وجود گیاهان می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی برای سگ شود.

 

گفتیم که سگ‌ها حیواناتی بسیار بازیگوش هستند و همواره کنجکاو هستند تا کاربرد تمامی اشیاء موجود در محل زندگی خود را کشف کنند.

 

گیاهان برای رشد نیاز به خاک و کود دارند و همچنین برخی از آن‌ها دائما گاز‌های از خود ساطع می‌کنند. دستگاه تنفسی حیوانات خانگی بسیار حساس است و می‌تواند حتی به کوچک‌ترین عواملی، واکنش نشان دهد.

 

وجود خاک و کود گیاهان و همچنین گاز‌هایی که در هوا پخش می‌کند می‌تواند دستگاه تنفسی پت را تحریک کرده و سبب عطسه شود.

 

   ۲- بیماری: از دیگر عواملی که سبب عطسه در سگ می‌شود بیماری است.

 

برخی از بیماری‌ها مانند بیماری دیستمپر سگ باعث می‌شود سگ عطسه کنند و علاوه بر آن دستگاه تنفسی سگ را مختل کرده و می‌تواند عفونت ایجاد کند. گاهی اوقات سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها دچار سرماخوردگی می‌شوند و در طول این بیماری عطسه می‌کنند.

 

جالب است که بدانید انواع مختلفی از عطسه وجود دارد که هرکدام نشانگر یک بیماری هستند.

 

   ۳- مواد شونده: بسیاری از مواد شوینده و بهداشتی که در منزل استفاده می‌شود (مانند سفید‌کننده‌ها –وایتکس– الکل و مواردی از این قبیل) می‌تواند اثرات مخربی بر روی دستگاه تنفسی سگ بگذارد و سبب شود سگ به‌صورت مکرر عطسه کند.

 

استفاده بیش از حد از این مواد شوینده حتی برای انسان نیز خطرناک است در حالی که دستگاه تنفسی سگ‌های خانگی بسیار حساس‌تر از دستگاه تنفسی انسان است.

 

   ۴- عوامل خارجی: علاوه بر موارد گفته شده دیگر مواردی وجود دارد که ایجاد عطسه در سگ می‌کند که از جمله آن می‌توان به آب یا غذا خوردن اشاره کرد.

 

بسیاری از سگ‌ها مخصوصا توله سگ‌ها ولع زیادی برای خوردن دارند و بسیار تند اقدام به آب و غذا خوردن می‌کنند که گاهی این عامل سبب می‌شود که آب یا غذا وارد نای سگ شده و در این هنگام سگ شروع به عطسه کردن می‌کند.

 

نکته بسیار مهمی که در این مورد وجود دارد و باید به آن توجه کرد این است که عطسه ناشی از پریدن آب یا غذا به داخل گلو می‌تواند تا مدت زیادی باقی بماند و بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند منجر به آسیب شدید دستگاه تنفس شود.

 

عطسه سگ

 

آیا عطسه سگ نگران‌ کننده است؟

 

از سؤالات متعددی که در ارتباط با این موضوع وجود دارد این است که آیا عطسه سگ نگران‌کننده است؟

 

در جواب به این سوال باید علت تحرک و دلیل اصلی این مشکل مشخص شود تا از خطرناک بودن آن اطلاع پیدا کرد اما گاهی اوقات عطسه در سگ به خودی خود خوب می‌شود و نیاز به درمان و رسیدگی آن‌چنانی ندارد اما گاهی اوقات این موضوع باید سریعا درمان شود تا آسیبی به دستگاه گوارش نرساند.

 

این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت ادامه دار بودن این موضوع بهتر است به دامپزشکی مراجعه کنید تا پت شما توسط دکتر متخصص معاینه شود.

 

روش درمان عطسه در سگ

 

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم برای درمان قطعی و دقیق عطسه نیاز است تا منشا آن یافت شود.

 

اولین اقدامی که در زمان عطسه کردن سگ نیاز است که انجام دهید این است که به بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی مراجعه کرده تا سگ توسط دامپزشک معاینه شود.

 

بسیاری از اوقات برای تشخیص دقیق علت عطسه یا سرفه نیاز است تا عکس رادیولوژی از محوطه قفسه سینه سگ گرفته شود.

 

در عکس رادیولوژی وجود هرگونه عامل خارجی، التهاب و دیگر موارد مشخص می‌شود و به دامپزشک در تشخیص عامل عطسه کمک بسزایی می‌کند.

 

– اگر علت عطسه سگ وجود گل و گیاه در خانه باشد باید سریعا نسبت به خارج کردن آن‌ها از منزل اقدام کرد و آثار و بقایای گیاهان را به‌خوبی تمیز کرد.

 

– اگر علت عطسه سگ بیماری باشد باید نسبت به درمان بیماری اقدام کرد و در کنار آن از دارو‌های ضدالتهابی و همچنین دارو‌های اختصاصی دستگاه تنفسی استفاده نمود.

 

– دقت داشته باشید که اگر علت عطسه سگ استفاده از مواد شوینده باشد باید استفاده از این مواد را به حداقل رساند و زمانی که از این مواد شوینده استفاده می‌شود درب‌ها و پنجره‌های خانه را کاملاً باز گذاشت و همچنین سگ را در محیطی دیگر نگهداری کرد تا دستگاه تنفسی سگ آسیب نبیند.

 

 سخن پایانی

 

حتما دقت داشته باشید که هیچ‌گاه اقدام به خود درمانی عطسه در سگ نکنید. جالب است که بدانید اکثر دارو‌هایی که در دامپزشکی استفاده می‌شود جزء دارو‌های انسانی است اما طریقه مصرف و همچنین مقدار مصرف دارو برای حیوانات متفاوت است به همین دلیل خود درمانی در بسیاری از مواقع نه‌تنها بهبودی حاصل نمی‌کند بلکه می‌تواند وضعیت سگ را بدتر کند.

 

بهترین کار برای درمان این مشکل، انتقال پت به دامپزشکی است تا توسط دامپزشک معاینه شود. دامپزشک در مرحله اول ابتدا به صورت بالینی سگ را معاینه می‌کند و پس از آن در برخی شرایط از سگ آزمایش خون می‌گیرد تا بتواند به تشخیص قطعی رسیده و درمان درست را اعمال کند. اقدام به درمان به‌موقع نه‌تنها برای عطسه بلکه برای تمامی علائم و بیماری‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده و تاثیر‌گذار باشد.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله (اولین ستاره از سمت راست کم ترین و آخرین ستاره از سمت چپ بیشترین امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها