علت مدفوع خواری در سگ

علت مدفوع خواری سگ چیست؟

 

شاید تصور کنید که مدفوع خواری سگ نشانه‌ای غیرطبیعی از سوء تغذیه است یا این که سگ شما غذای کافی دریافت نمی‌کند، اما به گفته دکتر هارت این‌طور نیست.

 

در مطالعه‌ای که او و همکارانش روی 1548 سگ انجام دادند و سگ‌هایی را که مدفوع می‌خوردند با سگ‌هایی که مدفوع نمی‌خوردند مقایسه کردند، نشان داد که رژیم غذایی عامل  اصلی مدفوع خواری نیست.

 

تحقیقات بیشتری بر روی سگ‌هایی که بیش از 10 بار مدفوع خواری کرده‌اند انجام گردید و بیشتر بر روی علت این رفتار متمرکز شد.

 

دکتر می‌گوید: 85 درصد مدفوع خواران، مدفوع سگ‌های دیگر را می‌خورند. در نتیجه هرچه تعداد سگ‌ها در یک محیط بیشتر باشد دسترسی بیشتری به مدفوع سگ‌ها وجود داشته و مدفوع خواری سگ نیز افزایش می‌یابد.

 

ممکن است تعجب کنید که چگونه این رفتار در سگ‌ها تکامل یافته است، بهتر است بدانید تقریبا 10000 سال است که سگ‌ها می‌توانند ابتدا در اطراف انسان‌ها پرسه بزنند و سپس شروع به خوردن زباله‌های ما کنند، این رفتار هنوز در سگ‌ها مشاهده می‌شود.

 

برخلاف سگ‌های شهری که در خانه‌های گرم و راحت زندگی می‌کنند و به غذای خوب و معاینات منظم دامپزشکی دسترسی دارند، سه‌چهارم سگ‌های دنیا ولگرد هستند و بیشتر آن‌ها در مجاورت شهرها و روستاها زندگی می‌کنند. آن‌ها زندگی خود را با دزدیدن غذا از سطل‌های زباله یا خوردن مدفوع می‌گذرانند.

 

Puppy from Eating Poop

 

چگونه از مدفوع خواری سگ جلوگیری کنیم؟

 

بهتر است خیلی خودتان را با محصولات تجاری دل‌خوش نکنید، تحقیقات دکتر هارت نشان می‌دهد که اکثر محصولات پیشگیری از مدفوع خواری سگ در بازار نهایتا روی 2 درصد از سگ‌ها تاثیرگذار است.

 

از طرفی چه ماده‌ای بدتر از مدفوع است که بتوانیم آن را جایگزین مدفوع کنیم تا سگ از آن دوری کند؟ استفاده از قلاده‌های الکترونیکی، فریاد زدن بر سر حیوان یا تنبیه حیوان نیز خیلی کارساز نخواهد بود.

 

یک‌راه حل موثر اما دشوار این است که با برداشتن مدفوع در اسرع وقت، دسترسی حیوان به مدفوع را از بین ببرید و به‌جای تنبیه سگ، قبل از اینکه مدفوع خواری کند او را صدا بزنید و به‌محض اینکه دیدید به شما نزدیک شد فورا به او جایزه بدهید و از حیوان بخواهید که منتظر بماند تا جای مدفوع را تمیز کنید، با این روش کم‌کم متوجه این موضوع می‌شود که شما دوست ندارید سگ مدفوع خواری را تکرار کند.

 

علت مدفوع خواری سگ شیتزو

 

سگ شیتزو و بسیاری از نژادهای دیگر گاهی به مدفوع خواری تمایل پیدا می‌کنند، اما این موضوع علت‌های گوناگونی دارد که در ادامه قصد داریم به تعدادی از مهم‌ترین دلایل مدفوع خواری سگ اشاره‌کنیم.

 

جلب توجه

وقتی سگ متوجه می‌شود که می‌تواند توجه صاحبش را به خود جلب کند، حتی به قیمت تنبیه شدن هم که باشد دست به مدفوع خواری میزند، توجه بیش از حد و مداوم به سگ اشتباه بوده و باعث می‌شود تا سگ توقع داشته باشد که این توجه همیشگی باشد.

 

در نتیجه زمانی که حس کند کمی نسبت به آن کم توجه شده‌اید رفتارهای عجیبی چون مدفوع خواری را شروع می‌کند. توصیه می‌شود تا حیوان خانگی در طول روز و شب در حضور صاحب خود زمان‌هایی احساس تنهایی کند تا این امر برایش طبیعی شود.

 

تقلید

 

گاهی اوقات تقلید دلیل اصلی مدفوع خواری است. زمانی که سگ دیگری در مقابل چشم سگ شما یک کاری انجام میدهد در اسرع وقت سگ خود را از آن محیط دور کنید تا تقلید نکند.

 

انگل

توصیه می‌شود درمان ضد انگلی و واکسیناسیون حیوانات را جدی بگیرید چراکه وجود انگل در بدن سگ باعث می‌شود تا حیوان به مدفوع خواری تمایل پیدا کند.

 

محدود کردن محیط زندگی

 

زمانی که سگ خود را در جایی ببندید یا او را در جعبه یا قسمت کوچکی قرار دهید، ممکن است برای تمیز کردن فضای زندگی خود مدفوع را بخورد، با اصلاح وضعیت نگهداری و بیشتر کردن فضای زندگی می‌توان از مدفوع خواری جلوگیری نمود.

 

کمبود ویتامین B

 

این اختلال اغلب به دلیل کمبود ویتامین B رخ می‌دهد که به طور طبیعی در روده توسط باکتری‌ها تولید می‌شود.

 

در طول بیماری‌های گوارشی، برخی از ویتامین‌های B تولید شده توسط باکتری‌ها در روده می‌تواند کاهش یابد. در نتیجه، مقدار ویتامین B در بدن کاهش یافته و سگ را به سمت مدفوع خواری سوق می‌دهد.

 

کنجکاوی

 

در بسیاری از مواقع سگ صرفا جهت کنجکاوی هر چیزی که سر راهش باشد را زبان‌زده و گاهی می‌خورد، در نتیجه مدفوع خواری نیز می‌تواند جهت کنجکاوی از طرف سگ انجام شود.

 

مدفوع خواری سگ

 

عوارض مدفوع خواری سگ

 

در صورت عدم درمان، مدفوع خواری سگ می‌تواند باعث مسمومیت و بیماری‌های مختلفی شود که منجر به مرگ سگ می‌شود.

 

از دیگر عوارض مدفوع خواری سگ می‌توان به انتقال انگل‌های مختلف اشاره کرد، توجه داشته باشید که مدفوع خواری سگ می‌تواند انواع انگل‌ها و میکروارگانیسم های بیماری‌زا را به انسان انتقال دهد. در نتیجه توصیه می‌شود در سریع‌ترین زمان ممکن برای درمان سگ خود اقدام فرمایید.

 

این نکته را در نظر داشته باشید که با جلوگیری و درمان مدفوع خواری می توانید از انواع بیماری سگ جلوگیری کنید.

 

داروی مدفوع خواری سگ

 

همان‌طور که گفته شد بهتر است برای جلوگیری از مدفوع خواری از روش‌های تربیتی بهره ببرید، همچنین می‌توانید در نوع برخورد با سگ در زمان مدفوع خواری با دامپزشک مشورت نمایید و در صورت صلاح‌دید دامپزشک از داروی مدفوع خواری سگ استفاده کنید، در ادامه به برخی از داروها و قرص‌های ضد مدفوع خواری اشاره خواهیم کرد.

 

 

استفاده از مکمل‌های پروتئینی: در حال حاضر، رژیم غذایی سگ‌ها اساسا بر پایه کربوهیدرات است و رژیم غذایی آن‌ها پروتئین و چربی کمتری نسبت به گوشت دارد، این باعث می‌شود سگ‌ها هوس مدفوع کنند و بخواهند آن را بخورند. بر این اساس، برخی از افراد از مواد پروتئینی به‌عنوان مکمل غذایی برای سگ‌های خود استفاده می‌کنند.

 

 

قطره ضد مدفوع خواری سگ اچ اند جی اسپانیا: این قطره یکی از محصولاتی است که می‌توان برای جلوگیری از مدفوع خواری سگ بهره برد. برای استفاده از این دارو باید توجه داشته باشید که به ازای هر ۱۰ کیلوگرم وزن بدن حیوان روزانه ۱۵ قطره از محلول را روی غذای سگ خود بچکانید. همچنین این قطره مناسب برای سگ بالغ، توله سگ، سگ‌های باردار و شیرده است.

 

 

قرص ضد مدفوع خواری سگ

 

برای درمان می‌توان از قرص ضد مدفوع خواری بایولاین استفاده نمود، نحوه عملکرد این قرص به نحوی است که با بد مزه کردن مدفوع برای حیوان، باعث می‌شود مدفوع و فضولات برای حیوان جذاب به نظر نرسد و سگ را از مدفوع دور کند.

 

این محصول حاوی 160 عدد قرص است و عناصر اصلی آن از گلوکز، نشاسته، پودر جگر مرغ بوده و دارای ترکیباتی چون میکرو کریستالی، سلولز، ریز عنصر (کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، رویِ، منگنز، ید، سلنیوم)، دی اکسید سیلیکون است.

 

Deter به شکل قرص‌های مسطح با رنگ روشن و همراه با ویتامین‌ها ساخته شده است که به عادی‌سازی متابولیسم ویتامین و مواد معدنی کمک می‌کند، به خاطر داشته باشید که برای رهایی از این اختلال بایستی قرص‌ها را تا پایان دوره در رژیم غذایی سگ بگنجانید.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله مطالبی در رابطه با علت مدفوع خواری سگ، عوارض مدفوع خواری سگ و داروهای ضد مدفوع خواری را بیان کردیم، اگر سگ شما به‌تازگی با این اختلال روبه‌رو شده و تمایل به مدفوع خواری دارد، باید برای جلوگیری از آن از روش‌های درست استفاده کنید و از تنبیه دوری نمایید، مشورت با دامپزشک بهترین راه برای جلوگیری از این اختلال است.

 

اگر برای درمان مدفوع خواری سگ نیاز به مشاوره تخصصی دارید، می توانید به بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی ما مراجعه کنید تا در کمترین زمان ممکن، با پزشکان متخصص در ارتباط باشید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله (اولین ستاره از سمت راست کم ترین و آخرین ستاره از سمت چپ بیشترین امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها