مخمر پوستی سگ چیست

 

 

مخمر پوستی سگ چیست

 

مخمر پوستی سگ قارچی است که همیشه در حیوانات خانگی چه در داخل خانه و چه در خارج از منزل یافت می‌شود و بخشی از حالت طبیعی بدن است.

 

تا زمانی که بدن در تعادل باشد، همه چیز خوب است؛ اما اگر سیستم ایمنی ضعیف شود، اگر به سگ آنتی بیوتیک داده شود، سطح پوست تراشیده یا خراشیده شود،

 

مخمر می‌تواند به پوست نفوذ کند و زیر پوست رفته و در فولیکول‌های مو و در سراسر بدن تکثیر شود.

 

در برخی از سگ‌ها اولین نشانه‌های عفونت قارچی ممکن است به صورت برجستگی‌های کوچک سیاه یا قهوه‌ای در قسمت پایین شکم، اطراف اندام تناسلی یا جایی که پاها به بدن می‌رسند ظاهر شود.

 

این علائم اغلب توسط صاحبین نادیده گرفته می‌شوند و با کثیفی و کک اشتباه گرفته می‌شوند. اگر متوجه این علائم شده‌اید، یعنی عفونت قارچی به‌تدریج در سراسر بدن سگ شما پخش شده است.

 

برای اینکه بتوانیم به اندازه کافی از حیوان خود محافظت کنیم، باید این بیماری، روش‌های تشخیص و درمان آن را بشناسیم.

 

جای نگرانی نیست، ما تمام دانش در مورد مخمر پوستی سگ را در ادامه می‌خواهیم با شما عزیزان در میان بگذاریم، همچنین شما مخاطبین محترم با مراجعه به صفحه بیماری سگ، میتوانید از دیگر مقالات ارائه شده دیدن فرمایید.

 

علائم عفونت مخمری پوست

 

علائم عفونت مخمری پوست

 

مخمر پوستی سگ دارای علائمی است که در صورت مشاهده بایستی سریعا حیوان را به بیمارستان دامپزشکی ببرید تا بعد از معاینات و بررسی بیماری، نسبت به رفع آن اقدامات لازم انجام شود.

 

اگر احساس کردید که سگ بیش از اندازه پنجه و انگشتان خود را لیس میزند بایستی دقت کنید و ببینید که آیا میان انگشتان سگ بریدگی یا شکستگی ناخن وجود دارد یا خیر.

 

اگر لیس زدن و جویدن بر اثر شکستگی و یا پارگی نباشد، احتمالا باید عفونت قارچی را در سگ بررسی کنید.

 

توجه داشته باشید که مخمر پوستی سگ باعث می‌شود تا موهای آن ناحیه به رنگ قهوه‌ای و یا قرمز تغییر رنگ دهد، همچنین خارش شدید در ناحیه کناره‌ی گوش نیز ممکن است نشان از عفونت پوستی باشد.

 

در صورتی که متوجه شده‌اید سگ بیش از اندازه به سمت گوش خود دست می‌برد و یا ناحیه گوش خود را دائما می‌خاراند، بایستی نسبت به وجود عفونت شک کنید و اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهید.

 

از دیگر علائم این بیماری می‌توان به کم شدن اشتها و بی حالی اشاره نمود، اما از آن جایی که این 2 علائم در بسیاری از بیماری‌ها خود را بروز میدهد،

 

بایستی دیگر علائم را نیز بررسی کنید و اگر در کنار دیگر علائم با بی حالی و بی‌اشتهایی روبه‌رو شده‌اید بایستی نسبت به ابتلا به مخمر پوستی سگ شک کنید.

 

برخی از حیوانات در فصل بهار دچار آلرژی می‌شوند و ممکن است بعضی از علائم ذکر شده را از خود بروز دهند، اما با اتمام فصل بهار بایستی آلرژی نیز در حیوان تمام شود.

 

در صورتی که علائم در سگ باقی ماند بایستی با دامپزشک خود مشورت کنید و او را در جریان علائم حیوان خود بگذارید.

 

از دیگر علائم مخمر پوستی سگ می‌توان به ریزش مو در ناحیه دم اشاره نمود، توجه داشته باشید که ریزش مو در ناحیه پشت و دم همیشه نشان از مخمر پوست نیست،

 

اما باید تمام جوانب و علائم را در رابطه با این بیماری در نظر گرفت.

 

 

دلایل ابتلا به مخمر پوستی سگ

 

پوست سگ به طور طبیعی دارای یک لایه محافظ است که از آن در برابر باکتری‌ها و مخمرها محافظت می‌کند.

 

اگر پوست سگ ما به هر دلیلی آسیب دیده باشد، مخمرها و باکتری‌ها از این فرصت استفاده می‌کنند و به پوست آسیب می‌رسانند.

 

مخمر به عنوان یک قارچ طبیعی روی بدن حیوانات زندگی می‌کند و در واقع بخشی از حالت طبیعی آن‌ها است، همانطور که گفته شد تا زمانی که بدن سگ ما مشکلی نداشته باشد و همه چیز خوب است،

 

سگ با عارضه‌ای مواجه نخواهد شد؛ اما به طور کلی دلایل اصلی که اجازه رشد بیش از حد مخمر را می‌دهد عبارتند از:

 

دارو و بیماری: یکی از عواملی که سبب مخمر پوستی سگ می‌شود، مصرف بیش از اندازه دارو به خصوص داروهای کورتون و آنتی بیوتیک است.

همچنین بیماری‌هایی چون هیپوفیز، تیروئید و مشکلات کلیوی می‌تواند سبب رشد و تکثیر مخمرها شود.

 

تراشیدن مو: خراش یا بریدگی بسیار کوچک که می‌تواند در اثر اصلاح و کوتاهی مو ایجاد شود، این اجازه را می‌دهد تا قارچ‌ها وارد بدن سگ شوند و سلامت او را به خطر بیندازند.

در واقع هرگونه آسیب به سطح پوست مانند خراش یا بریدگی باعث می‌شود که مخمرها و باکتری‌ها از این فرصت استفاده کنند و زمانی که سیستم دفاعی پوست ضعیف شود، مخمر به سرعت تکثیر می‌شود.

 

رژیم غذایی: رژیم غذایی نامناسب یکی از مهم ترین عواملی که سلامت حیوان را به خطر می‌اندازد و گاهی سبب مخمر پوستی سگ می‌شود،

برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مغذی می‌توانید با دامپزشک مشورت کنید تا رژیم غذایی حاوی پروتئین، ویتامین و مواد مغذی برای سگ در نظر گرفته شود.

 

تشخیص عفونت مخمری در بیمارستان دامپزشکی

 

 

تشخیص عفونت مخمری در بیمارستان دامپزشکی

 

با نمونه برداری و بررسی قسمت‌های مختلف بدن سگ شما، مانند گوش، پا و بررسی نمونه‌های گرفته شده دامپزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا عفونت قارچی وجود دارد یا خیر.

 

این کار در واقع به دامپزشک کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا سگ عفونت باکتریایی یا قارچی دارد یا هر دو.

 

علاوه بر نمونه برداری از ضایعه پوستی و مشاهده آن در زیر میکروسکوپ، دامپزشک شما ممکن است عفونت را با استفاده از لامپ وود یا کشت ناحیه مشکوک تشخیص دهد.

 

با استفاده از لامپ‌های مخصوص در قسمت‌های مختلف بدن سگ، دامپزشک می‌تواند قارچ مخمر سبز را تشخیص دهد.

 

با این حال، این روش چندان دقیق نیست زیرا فقط روی انواع خاصی از قارچ‌های پوستی کار می‌کند.

 

روش دیگر تراشیدن ناحیه مشکوک و نمونه برداری قارچ و بررسی نمونه است. اگرچه این کار دقیق تر است، اما زمان بیشتری را صرف می‌کند.

 

 

درمان مخمر پوست سگ

 

اگر دامپزشک مطمئن باشد که سگ ما دچار عفونت قارچی شده است، ابتدا سعی می‌کند عفونت قارچی سگ را از طریق ضدعفونی یا استفاده از پمادهای ضد قارچ درمان کند.

 

در صورت بدتر شدن وضعیت، داروی خوراکی نیز تجویز می‌کند.

 

کرم‌ها، لوسیون‌ها و شامپوهای ضد قارچ گزینه‌های درمانی دیگری برای عفونت‌های قارچی هستند؛ زیرا ممکن است مخمر پوستی سگ پس از بهبودی نسبی در سگ ما عود کند،

 

در نتیجه برای بهبودی کامل تمام توصیه‌های دامپزشک را دنبال کنید و درمان را تا نیمه متوقف نکنید.

 

 

شامپوی ضد قارچ

 

بهتر است با تمیز کردن سگ خود از سر تا دم با شامپوی ضد قارچ شروع کنید، بهترین راه برای تمیز کردن سگتان این است که کمی شامپو روی حوله بگذارید و به آرامی روی بدن بکشید و سگ را بشویید.

 

شامپوی ضد قارچ نباید وارد بینی، گوش، پوزه یا چشم حیوان شود و اگر گوش سگ ما به قارچ آلوده شده باشد، حتما دامپزشک از ضد قارچ مخصوص جهت تمیز کردن گوش استفاده می‌کند.

 

توجه داشته باشید که برای بهبود مخمر پوستی سگ نباید به طور خودسرانه از داروهای خانگی برای قارچ پوست سگ استفاده کنیم، زیرا ممکن است آسیب بیشتری به حیوان وارد شود.

 

توصیه می‌کنیم درمان سگ خود را به یک دامپزشک بسپارید.

 

فرق بین عفونت مخمری و آلرژی

 

فرق بین عفونت مخمری و آلرژی

 

در ابتدا نمی‌دانید که سگ دچار آلرژی شده و یا به عفونت مبتلا گردیده، با این حال اگر این بیماری به خوبی به یک ضد قارچ موضعی طبیعی پاسخ دهد،

 

موها دوباره رشد کنند، پوست سیاه از بین برود، خارش و لیسیدن متوقف شود و قسمت پایین شکم به رنگ طبیعی خود بازگردد، این می‌تواند خبر خوبی برای شما باشد و احتمالا نشان از رفع آلرژی است.

 

اما در صورتی که همه این علائم با داروهای ضد آلرژی از جمله لوسیون ها پاسخ مثبت ندهد.

 

برای مثال، ممکن است یک واکنش آلرژیک به نیش حشره یا کک که همه این علائم را ایجاد می‌کند با داروی آلرژی بهبود یابد.

 

با این حال، اگر علائم بهبود پیدا نکرد و روزبه‌روز شاهد رشد عفونت بوده‌اید بایستی سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

 

 

پیشگیری از مخمر پوستی

 

برای اینکه بتوانید از ابتلا به مخمر پوستی سگ جلوگیری کنید، بایستی نکاتی را رعایت کرده و در حفظ سلامتی حیوانتان کوشا باشید.

 

توجه داشته باشید که محیط زندگی سگ تاثیر بسزایی در سلامت پوست حیوان دارد، حیوان‌هایی که در محیط آلوده زندگی میکنند بیشتر در معرض مخمر پوستی سگ قرار دارند.

 

توصیه می‌شود موهای بدن، پنجه و گوش همیشه مرتب و پاکیزه باشند، زیرا یکی از راه‌هایی که موجب پیدایش این بیماری در حیوان می‌شود، زخم و پارگی در بدن است.

 

اگر موی حیوان بلند باشد ممکن است صاحب حیوان متوجه زخم در بدن حیوان نشود.

 

مصرف خودسرانه دارو برای حیوان را کنار بگذارید، برخی از داروها ممکن است سبب رشد مخمر پوست گردد. به همین دلیل قبل از مصرف دارو بایستی با دامپزشک مشورت کنید.

 

 

سخن پایانی

 

خیلی خوب است که ما به تغییرات و علائم غیرعادی در ظاهر و رفتار حیوان خانگی کوچکمان دقت میکنیم،

 

این امر به ما این امکان را می‌دهد که خیلی سریع بیماری حیوان را شناسایی کنیم و قبل از اینکه خیلی دیر شود درمان را شروع کنیم.

 

مخمر پوستی سگ مانند بسیاری از بیماری‌های رایج حیوانات می‌تواند در سگ ما رخ دهد و اکنون که درک خوبی از این بیماری داریم قطعا می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *