بی اشتهایی سگ

 

علت بی اشتهایی سگ چیست؟ چگونه درمان می‌شود؟

 

وقتی سگ غذا نمی‌خورد و یا مانند گذشته میل به غذا ندارد بایستی سریعا به حال و روز سگ رسیدگی نمود، زیرا بی اشتهایی سگ ممکن است به زودی او را از پا در بیاورد. نداشتن اشتها می‌تواند برای صاحب حیوان بسیار ناراحت کننده باشد.

 

چه آن حیوان سال‌ها با شما زندگی کرده باشد یا به تازگی متولد شده باشد، بی اشتهایی در سگ‌ها همیشه باعث نگرانی است. عوامل مختلفی باعث کاهش اشتها در سگ‌ها می‌شود، برای درمان بهتر ابتدا باید علت آن را شناسایی کرد.

 

همچنین شما همراهان عزیز می توانید از مقاله تخصصی بیماری سگ دیدن کنید.

 

True Anorexia

 

بی اشتهایی کامل و یا True Anorexia زمانی رخ می‌دهد که سگ هیچ تمایلی برای خوردن غذا از خود نشان نمی‌دهد. در این مواقع وقتی در ظرف غذای سگ، غذا می‌گذارید هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهد. حتی نزدیک غذا هم نمی‌شود و انگار نه انگار زمان خوردن غذا فرا رسیده!

 

 

Dog anorexia

 

Pseudo Anorexia

 

گاهی اوقات بی اشتهایی سگ یک نوع بی اشتهایی کاذب است. در Pseudo Anorexia یا همان بی اشتهایی کاذب، سگ به سمت غذا می‌رود و تمایل به خوردن غذا دارد اما قادر به بلعیدن و یا جویدن غذا نیست، در نتیجه از خوردن غذا صرف نظر می‌کند و نسبت به آن بی اعتنا می‌شود.

 

چه چیزی باعث بی اشتهایی سگ می‌شود؟

 

همان‌طور که گفته شد برای درمان بی اشتهایی در سگ بایستی ابتدا دلیل بی اشتهایی را پیدا کرد. عوامل گوناگونی در بی اشتهایی سگ تاثیرگذار هستند که در ادامه قصد داریم این عوامل را معرفی و هر یک را جداگانه بررسی کنیم.

 

کیفیت غذا

 

اگرچه سگ‌ها به طور طبیعی حیوانات تنوع طلبی نیستند، اما به مرور زمان از تغذیه بیش از حد یک نوع غذا و کمبود تنوع خسته می‌شوند. علاوه بر این، سگی که عادت به خوردن غذای باکیفیت دارد، نمی‌تواند ناگهان غذای ارزان و بی‌کیفیت بخورد.

 

بنابراین اگر به طور ناگهانی رژیم غذایی سگ خود را به غذای ارزان تر تغییر دهید، طبیعی است که سگ غذا نخورد.

 

سگ‌ها نیز در تشخیص غذای فاسد بسیار بهتر از انسان ها هستند؛ بنابراین اگر متوجه بی اشتهایی در سگ خود شده‌اید به تاریخ انقضا روی بسته غذایی نگاه کنید و از غذاهای ارزان و بی‌کیفیت برای سگ خود استفاده نکنید.

 

بسته شدن راه روده

 

سگ‌های همه چیزخوار گاهی اوقات با اسباب بازی‌های کوچک خود یا حتی وسایل کوچک خانگی بازی می‌کنند و ممکن است آن وسایل را در دهان خود بگذارند که این امر باعث انسداد روده می‌شوند.

 

در این حالت سگ نمی‌تواند به‌سادگی غذا را بخورد بنابراین اگر متوجه شده‌اید که سگتان به دنبال غذا می‌رود اما نمی‌تواند آن را بخورد، مشکل می‌تواند ناشی از انسداد روده باشد. برای تشخیص علت و نجات سگ خود باید به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

 

بیماری خونی

 

به طور کلی، اختلالات خونی که باعث از دست دادن اشتها می‌شود منجر به بی حالی و احتمالا علائم ضعف مانند فروپاشی دوره‌ای می‌شود.

 

اختلالات خونی که باعث کاهش اشتها می‌شوند عبارت‌اند از کم خونی شدید که به دلایل مختلفی مانند کم خونی همولیتیک، سرطان خون، از دست دادن خون ناشی از بیماری زخم معده ایجاد می‌شوند.

 

علت بی اشتهایی سگ

 

اضطراب

 

از عوامل دیگری که در بی اشتهایی سگ تاثیر گذار خواهد بود ترس و اضطراب است. اگر سگی به هر دلیلی بترسد یا ترسیده باشد، میل به غذا را از دست می‌دهد. البته برای اینکه بدانید سگ شما ترسیده است یا نه باید وضعیت او را بررسی کنید.

 

اگر سگ شما گوشه گیر است، مانند گذشته سرزنده نیست، مکررا پارس می‌کند یا رفتارهای غیرعادی و وحشتناک دیگری از خود نشان می‌دهد، این نشانه ترس یا اضطراب است.

 

در این شرایط بی اشتهایی سگ امری طبیعی محسوب می‌شود؛ بنابراین باید سعی کنید به سگ خود توجه بیشتری داشته باشید و با کمک دامپزشک خود کاری برای رهایی از ترس، وحشت و بی قراری حیوان دلبندتان انجام دهید.

 

مسموم شدن سگ

 

اگر سگ شما به هر دلیلی مسموم شود، نمی‌تواند غذای خود را بخورد. البته مسمومیت معمولا با علائمی همراه است که به راحتی قابل تشخیص است؛ مثلا وقتی سگی مسموم شود بی حال می‌شود، بی حرکت می‌نشیند یا اسهال و استفراغ دارد.

 

اگر بی اشتهایی سگ با این علائم همراه باشد، می‌توان دلیل بی اشتهایی حیوان را مسمومیت دانست و باید فورا به دامپزشک ارجاع داده شود.

 

واکسن

 

یکی از رفتارهایی که سگ‌ها بعد از واکسیناسیون از خود نشان می‌دهند، بی میلی به خوردن غذا است؛ بنابراین اگر سگ شما به تازگی واکسینه شده است و از خوردن غذا امتناع می‌کند، نگران نباشید؛ زیرا این بی اشتهایی سگ موقتی است و حیوان معمولا پس از چند ساعت یا احتمالا یک روز بعد از واکسیناسیون به رژیم غذایی عادی خود باز می‌گردد.

 

درمان بی اشتهایی در سگ

 

برای درمان بی اشتهایی سگ بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا بعد از مشخص نمودن دلیل بی اشتهایی، اقدامات لازم برای درمان صورت گیرد.

 

برای مثال اگر علت بی اشتهایی درد در ناحیه دهان و دندان باشد، این امر توسط دندان‌پزشک حیوانات بررسی می‌شود و درمان صورت می‌گیرد تا حیوان بتواند دوباره به خوبی غذا بخورد.

 

 این امر نه تنها برای بیماری دهان و دندان بلکه برای سلامتی عمومی حیوان انجام می‌شود و بعد از پیدا کردن علت بی اشتهایی نسبت به رفع مشکل اقدامات لازم انجام خواهد شد.

 

آیا ریزه‌خواری سگ باعث بی اشتهایی می‌شود؟

 

سگ‌ها همه چیزخوار هستند و اگر اجازه بازی در بیرون را داشته باشند می‌توانند مقدار زیادی از تمام چیزهایی که روی زمین ریخته است را بخورند. حتی در خانه اگر به خوراکی ها دسترسی داشته باشند مرتب ریزه‌خواری می‌کنند.

 

البته برخی از صاحبان بیش از حد سگ‌های خود را به خوردن خوراکی و غذای غیر اصلی تشویق می‌کنند باعث ایجاد احساس سیری در آن‌ها می‌شود.

 

در این حالت سگ جایی برای خوردن غذای اصلی خود ندارد و به بی اشتهایی مبتلا می‌شود. در نتیجه در طول روز مراقب سگ خود باشید و ببینید چه می‌خورد و چه نمی‌خورد، همچنین از دادن بیش از حد غذاهای غیر اصلی به حیوان خودداری کنید.

 

سخن پایانی

 

در این مطلب در مورد بی اشتهایی در سگ‌ها صحبت کردیم و نکات مهمی در این باره بیان شد که توصیه می‌کنیم صاحبان حیوانات به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشند تا سلامت حیوان حفظ شود. در صورتی که برای حیوان خود نیاز به مشاوره و ویزیت حضوری دارید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی از دامپزشکی شبانه روزی می توانید از طریق روش های زیر با ما ارتباط برقرار کنید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *