مشکل رفتاری در پرندگان

مشکل رفتاری در پرندگان چیست و چگونه درمان می شود؟

اگر در خانه و یا محل کار خود از پرنده‌ای نگهداری می‌کنید حداقل یک یا دو بار متوجه رفتار بد پرنده خود شده‌اید و نمی‌دانید برای اصلاح آن چه کاری انجام دهید.

جای نگرانی نیست زیرا همه کسانی که پرنده پرورش می‌دهند و صاحب پرنده هستند با مشکل رفتاری در پرندگان مواجه شده‌اند.
اگر صاحب پرنده‌ای هستید و یا قصد دارید پرنده‌ای را به خانه بیاورید و از آن نگهداری کنید بهتر است در رابطه با مشکل رفتاری پرندگان اطلاعاتی کسب کنید.
همچنین شما همراه عزیز می توانید از صفحه مخصوص به بیماری پرندگان نیز دیدن کنید.
در ادامه قصد داریم ۶ مشکل رفتاری در پرندگان را بررسی کنیم، نکته نویدبخش این است که تمام مشکل‌های رفتاری پرندگان قابل اصلاح است و برای بهبود رفتار پرنده خود می‌توانید اقدامات اصولی انجام دهید.
پرکنی پرندگان
معمولاً کندن پر‌های پرنده نشانه یک مشکل عاطفی است، با این حال اولین کاری که باید در صورت مشاهده این صحنه انجام دهید این است که پرنده خود را نزد دامپزشک ببرید تا سلامت جسمی آن به خطر نیفتد.
اگر پرنده شما از نظر جسمی خوب نیست، باید به برنامه روزانه آن نگاهی بیندازید.
آیا زمان کافی برای ارتباط با پرنده خود صرف کرده‌اید؟ آیا پرنده آن‌قدر از قفس خارج می‌شود که بتواند بازی کند و سرگرم شود؟ آیا اسباب بازی کافی برای او دارید؟ اگر محیط پرنده خود را بررسی کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که دلیل افسردگی یا استرس و در نهایت پرکنی پرندگان چیست.
جیغ و فریاد پرندگان
جیغ و فریاد پرندگان
از دیگر مشکل رفتاری در پرندگان که اغلب مردم در پرندگان خود مشاهده می‌کنند صدای جیغ و فریاد پرنده است.
توجه داشته باشید که جیغ زدن یک عادت طبیعی برای پرنده محسوب می‌شود و در طبیعت، پرندگان گاهی اوقات برای برقراری ارتباط با یکدیگر زمانی که بخواهند همدیگر را صدا بزنند و نیاز به تماس داشته باشند با صدای جیغ این کار را انجام می‌دهند.
توجه داشته باشید که پرندگان زمانی که استرس داشته باشند و یا دچار افسردگی و خستگی باشند ممکن است حالات خود را با جیغ زدن بروز دهند، بهتر است برای شناخت اینکه جیغ زدن پرنده صرفاً بابت جلب توجه است یا دچار افسردگی شده بایستی در طول روز زمانی را صرف بازی و سرگرم کردن پرنده بکنید.
گاز گرفتن پرندگان
از دیگر مشکل رفتاری در پرندگان که در اکثر پرندگان خانگی رخ می‌دهد گاز گرفتن است.
البته در این مورد هم مشکل رفتاری جدی پرندگان محسوب نمی‌شود زیرا گاهی اوقات این موجودات نیاز به استفاده از نوک برای گاز گرفتن چیزی دارند.
در چنین شرایطی صاحبان رفتار پرنده را غیرعادی می‌دانند، همچنین گاز گرفتن می‌تواند یکی از رفتار‌های عصبی این حیوانات باشد.
اگر متوجه چنین مشکل رفتاری در پرنده خود شده‌اید، بهتر است از خود بپرسید که آیا او از چیزی می‌ترسد؟ آیا او دوست دارد بازی کند؟ هنگامی که به این سؤالات پاسخ دادید، در موقعیت بسیار بهتری خواهید بود تا برای حل این مشکل رفتاری اقدام کنید.
قلمرو پرندگان
گاهی اوقات ممکن است مشکل رفتاری در پرندگان به دلیل مشکلات هورمونی ناشی از فصل تولید مثل باشد، در این مواقع پرنده رفتار‌هایی از خود بروز می‌دهد که نشان دهنده حفظ قلمرو است.
با این حال اگر بد رفتاری پرنده ادامه یابد، باید علل دیگری را در نظر گرفت.
ممکن است پرنده ما آن‌طور که باید از حضور در خانه خوشحال نباشد. برای کمک به پرنده خود، باید سعی کنید رابطه نزدیک‌تری با او ایجاد کنید.
یکی از راه‌های رسیدن به صمیمیت با پرنده، صرف زمان بیشتر و بازی با او است. اگر متوجه شده‌اید که تلاش شما بیهوده است و پرنده همچنان مانند گذشته رفتار می‌کند، با دامپزشک تماس بگیرید.
پرنده ویرانگر
پرنده ویرانگر پرنده‌ی بی‌حوصله‌ای است که احساس می‌کند کسی به او توجه نمی‌کند، به همین خاطر شروع به خراب کردن‌اشیا و وسایل خانه می‌کند یا عمیقاً افسرده می‌شود.
البته برخی بیماری‌ها می‌توانند باعث این رفتار شوند، بنابراین بهتر است ابتدا پرنده را نزد پزشک ببرید تا از سلامت جسمانی آن اطمینان حاصل کنید.
قبل از اینکه این کار پرنده را مشکل رفتاری در پرندگان محسوب کنید بایستی محیط زندگی پرنده را بررسی کنید و اگر مدت زمان زیادی قفس پرنده را جابجا نکرده‌اید و جدیدا این کار را انجام داده‌اید ممکن است با پرخاشگری پرنده روبه‌رو شوید زیرا تغییرات ممکن است سبب مشکلات رفتاری در پرندگان شود.
اعتصاب غذا
اعتصاب غذا
از دیگر مشکل رفتاری در پرندگان می‌توان به اعتصاب غذا در آنان اشاره نمود، بد نیست بدانید پرنده به دلایلی اعم از تغییر صاحب خود از شخصی به شخص دیگر، تغییر رفتار صاحب خود، جابجایی محیطی، بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به او و… ممکن است قهر کند و رفتار خود را تغییر بدهد.
بعضی اوقات پرنده قهر و مشکل رفتاری خود را با غذا نخوردن بروز می‌دهد، گاهی صاحبان پرندگان تصور می‌کنند که کم شدن غذای پرنده طبیعی است اما از قهر او خبری ندارند.
به همین خاطر توصیه می‌کنیم با مشاهده تغییرات سبک زندگی پرنده به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا بعد از مشاوره از دامپزشک نسبت به رفع مشکلات رفتاری اقدامات لازم صورت گیرد.
چه زمانی باید به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنیم؟
همان‌طور که گفته شد هر زمان که احساس نمودید رفتار و سبک زندگی پرنده نسبت به حالت عادی دچار تغییر شده و مشکل رفتاری در پرندگان برایتان آزار دهنده شده بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.
البته بسیاری از صاحبان حیوانات شعار پیشگیری بهتر از درمان است را الگوی نگهداری از حیوان خود قرار می‌دهند و طی زمان مشخصی به طور مرتب حیوان خود را برای چکاب به بیمارستان می‌برند.
در صورتی که قصد دارید به طور مرتب چکاب برای حیوانتان انجام شود و سلامتی پرنده برایتان مهم است بایستی به دامپزشک مراجعه کنید تا بعد از ویزیت اولیه تاریخ‌های ویزیت منظم برای حیوان دلبندتان تنظیم شود، همچنین در صورتی که به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.
سخن پایانی
در این مطلب ۶ مشکل رفتاری در پرندگان را باهم بررسی کردیم، ‌امیدواریم این مطالب برایتان مفید بوده باشد.
توجه داشته باشید که مشکل رفتاری پرندگان ممکن است برای مدت طولانی همراه پرنده باقی بماند و اگر تشخیص و درمان صورت نگیرد ممکن است این امر برای پرنده و صاحبش آزار دهنده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *