سرطان در سگ ها

 

سرطان در سگ ها

 

سرطان در سگ ها را میتوان یکی از بیماری های سخت و تاثیر گذار عنوان کرد. در گذشته حتی این ذهنیت وجود نداشت که حیوانات هم میتواند درگیر این بیماری شوند و به همین دلیل بسیاری از حیوانات در اثر بیماری سرطان، تلف میشدند. این بیماری در سگ ها اغلب در سنین 10 سال به بالا پدیدار میشوند که با رعایت نکات درمانی که وجود دارد، میتوان این بیماری خطرناک را درمان کرد.

 

به طور کلی تعریفی که برای بیماری سرطان وجود دارد این گونه است که زمانی که سلول های بدن به طرز عجیب و غیر طبیعی شروع به رشد کردن کند، باعث ایجاد تومور میشود، که با توجه به نقطه ای که دچار تومور شده، عملکرد آن نقطه را مختل میکند، حال اگر تومورها در همان نقطه باقی بمانند به تومورهای خوش خیم شهرت دارند که به این از تومورها، سرطان نمیگوییم، اما در شرایطی متفاوت اگر این تومورها از بافتی که در آن تولید شده، خارج شوند باعث ایجاد تومور بدخیم یا سرطان میشوند.

 

نکات قبلی مفهوم کلی از بیماری سرطان هستند که همین موارد باعث ایجاد سرطان در انسان ها و تمامی موجودات دیگر میشوند.

 

در ادامه به بررسی موارد مختلف و همچنین انواع گوناگونی که از این بیماری وجود دارد خواهیم پرداخت.

 

همچنین به شما همراهان محترم توصیه میشود با کلیک روی بیماری دیستمپر سگ ، از مطالب ارائه شده دیدن فرمایید و در جریان عوارض این بیماری قرار گیرید.

 

انواع سرطان در سگ ها

 

انواع سرطان در سگ ها

 

به دلیل وجود موارد گوناگون، سرطان در سگ ها میتواند به شکل های مختلفی بروز کند که هر کدام از این موارد دارای ویژگی ها و روش های درمان مخصوص به خود است.

برخی از شایع ترین انواع سرطان در سگ ها عبارتند از:

  • سرطان کبد
  • سرطان مثانه
  • سرطان معده
  • سرطان پستان
  • سرطان بیضه
  • سرطان تیروئید
  • سرطان ساک مقعدی
  • سرطان استخوان (استئوسارکوما)

 

این ها تنها بخشی از انواع سرطان هستند که در جوامع از آشنایی بیشتر برخورداند، انواع دیگری از سرطان ها وجود دارند که در اثر بررسی های بیشتر توسط دامپزشک تشخیص داده میشود.

این سرطان ها عبارتند از:

 

  • همانژیوسارکوم
  • سرطان ملانوما دهان
  • تومور سلول ماست سل
  • لنفوما یا لوسمی بدخیم
  • سرطان پوست (ملانوما)
  • سرطان سارکومای بافت نرم

 

تاثیرات انواع سرطان در سگ ها

 

تاثیرات انواع سرطان در سگ ها

 

حال که با انواع مختلف سرطان سگ ها آشنا شدیم، میبایست تاثیراتی که در بدن سگ ها میگذارند هم بدانیم که در صورت وجود هرکدام از این موارد، فورا به پزشک معالج مراجعه و روند درمان را آغاز کنیم.

 

سرطان کبد

 

سرطان کبد معمولا به صورت یک تومور بزرگ در کبد ظاهر میشود و با توجه به اینکه علائم بالینی خاصی ندارد، به بیماری سرطان خاموش در سگ ها معروف است. سرطان کبد اغلب در سگ های مسن دیده میشود، ولی نکته مثبتی که در این بیماری خطرناک وجود دارد، این است که معمولا به نقاط دیگر بدن سرایت نمیکند.

 

سرطان مثانه

 

این نوع از سرطان اغلب در سگ های ماده میانسال و مسن ایجاد میشود و همه نژادهای سگ ها را در بر میگیرد. این سرطان در اثر ایجاد تومورهای متعدد در مثانه ایجاد میشود و با رشد حداکثری که دارد باعث مسدود شدن مجرای ادراری شده و مشکلات زیادی برای ادرار سگ ها به وجود می آورد.

سرطان مثانه در سگ ها به دلیل اینکه تا چند ماه هیچ علائمی از خود بروز نمیدهد، جزو خطرناک ترین نوع سرطان در سگ ها قلمداد میشود.

 

سرطان معده

 

سرطان معده

 

خوشبختانه سرطان معده جزو سرطان های رایج و شایع محسوب نمیشود اما با توجه به این که تا مراحل پیشرفته، هیچ علائمی از خود بروز نمیدهد، که به همین دلیل از خطرناک ترین نوع سرطان در سگ ها محسوب میشود. لازم به ذکر است این بیماری توسط چندین تومور به هم پیوسته در معده سگ ایجاد و به نقاط دیگر بدن سگ منتشر میشود.

سرطان معده در سگ ها معمولا در سنین بالا مشاهده میشود و تقریبا نیمی از نژاد سگ ها، مستعد این بیماری هستند.

 

سرطان پستان

 

سرطان پستان در سگ های ماده یکی از بیماری های رایج میباشد، به خصوص سگ های مسن که عقیم نشده اند، در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. به طور کلی در بدن سگ های ماده 10 غده پستانی وجود دارد که به 2 ردیف 5 عددی تقسیم میشود که این بیماری میتواند در 1 یا چند غده پستانی به وجود آید.

 

سرطان بیضه

 

بیماری رایجی که میان سگ های نر وجود دارد، سرطان بیضه میباشد. تاثیر گذاری این بیماری معمولا روی سگ های بالای 10 سال است البته با توجه به عمل تولید مثل، سرطان بیضه میتواند به سگ های نر تازه متولد شده هم سرایت کند. روند تشکیل این بیماری به این شکل است که در اثر ایجاد تومورهای بدخیم روی بیضه به وجود می آید.

 

سرطان ساک مقعدی

 

تاثیر گذاری سرطان ساک مقعدی روی همه نوع نژاد سگ ها و همچنین سگ های نر و ماده میباشد، که معمولا در سنین 10سال به بالا به پدیدار میشود. این بیماری در اثر تشکیل غده در اطراف مقعد سگ به وجود می آید و در تمام نقاط بدن سگ منتشر میشود.

 

سرطان تیروئید

 

سرطان تیروئید

 

با وجود اینکه سرطان تیروئید روی عملکرد ترشح هرمون های مهم تاثیر مستقیم میگذارد اما نکته مثبتی که وجود دارد، به عنوان یک بیماری غیر معمول در سگ ها شناخته میشود و معمولا در سگ های بالای 10 سال دیده میشود.

ولی توضیحی که راجب سرطان تیروئید وجود دارد، این است که از نوع تومورهای بدخیم هستند که گستردگی تاثیرگذاری این بیماری حتی به ریه ها و غدد لنفاوی میرسد.

 

سرطان استخوان (استئوسارکوما)

 

سرطان استخوان یکی از شایع ترین سرطان در سگ ها قلمداد میشود به طوری که در تمام سنین و نژادها به وجود می آید. این سرطان بیشتر در استخوان های بلند، مانند: استخوان بازو و ران رخ می دهد که یکی از دردناک ترین بیماری ها عنوان میشود و به سرعت به سایر قسمت های بدن منتقل میگردد.

برای درمان این بیماری از شیمی درمانی و برداشتن تومور برای جلوگیری از گسترش بیماری استفاده میشود.

 

همانژیوسارکوم

 

این مدل از سرطان، جزو خطرناک ترین نوع بیماری در سگ ها میباشد، به این منظور که در قلب و رگ های خونی ایجاد شده و در تمام نقاط بدن رشد و تکثیر میشود. همانژیوسارکوم بیشتر در سگ های نر وجود دارد و بر هر نژادی تاثیر میگذارد. به طور معمول در میان سگ های پیر و میانسال پدیدار میشود.

 

سرطان سارکومای بافت نرم

 

سرطان سارکومای بافت نرم

 

این بیماری معمولا به صورت تومورهای بدخیم در عضلات چربی و غضروف مشاهده میشود. از نکات منفی این بیماری، به وجود آمدن توده های غیر دردناک در قفسه سینه و دیواره شکم است که علائم خاص و واضحی ندارد که عملا روند درمان و تشخیص را بسیار دشوار میسازد.

همچنین تمامی نژاد در تمامی سنین را درگیر خود میکند و به سرعت در سایر اندام های بدن سگ تکثیر میشود.

 

تومور سلول ماست سل

 

این سرطان معمولا روی پوست بر اثر توده های سرطانی دیده میشود همچنین میتواند دستگاه های تنفسی و گوارشی را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. این سرطان معمولا در سگ های پیر به وجود می آید و نژادهای بزرگ تر نسبت به ابتلا به این بیماری، حساس تر هستند.

 

لنفوما یا لوسمی بدخیم

 

اندام های که تحت تاثیر این سرطان قرار میگیرند عبارتند از بافت های زیر پوستی و همچنین غدد و سیستم لنفاوی. عوارضی که این بیماری در سگ ها میگذارد، بیحالی و کاهش وزن میباشد که برای درمان، شیمی درمانی یکی از روش های درمان لنفوما است.

تمامی نژاد ها در خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند و بیشتر در سنین 5 به بالا مشاهده میشود.

 

سرطان پوست (ملانوما)

 

سرطان پوست جزو اشباع ترین نوع سرطان در سگ ها است، که اغلب در نقاط پوشیده از مو مانند دهان و پنجه ها به وجود می آید. این سرطان بسیار بدخیم بوده و به سرعت گسترش میابد، به طوری که به سایر نقاط بدن منتشر شده و در تمامی نژاد و سنین دیده میشود. یکی از علائمی که در این بیماری وجود دارد، خونریزی پوست است در شرایط خاص، شدید تر میشود.

برای درمان ملانوما روش هایی مانند جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی در نظر گرفته میشود.

 

سرطان ملانوما دهان

 

سرطان ملانوما دهان

 

به طور کلی ملانومای دهان به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم میشود و برروی لب، داخل دهان و لثه ایجاد میشود که به طرز طاقت فرسایی باعث ناراحتی و کلافگی سگ ها شده، زیرا باعث ایجاد مشکل در خوردن و آشامیدن سگ میشود. این بیماری معمولا در سگ های مسن دیده میشود اما در تمام سنین میتواند ایجاد شود.

 

 

دلایل بروز سرطان در سگ ها کدامند؟

 

با توجه به اینکه سگ ها به شدت موجودات بازیگوش و پرانرژی هستند، همواره در معرض تمامی بیماری ها قرار میگیرند. عوامل متعددی در سگ ها وجود دارد که باعث مبتلا شدن به این بیماری میشوند.

برخی از مواردی در مبتلا شدن به این بیماری تاثیر بسیاری دارند عبارتند از:

 

  • ژنتیک
  • افزایش سن
  • برنامه غذایی
  • عوامل جسمی
  • شرایط نگهداری
  • بهداشت محیط

 

راه های پیشگیری این بیماری کدامند؟

 

راه های پیشگیری این بیماری کدامند؟

 

توجه داشته باشید در برخی مواقع سرطان در سگ ها به صورت ژنتیکی و سابقه خانوادگی در سگ ها وجود دارد که در این چنین مواردی روش های پیشگیری در دستور کار قرار نمیگیرند، اما در صورت اطلاع کامل از سلامت سگ و انجام معاینه های دوره ای، میتوان از مبتلا شدن به این بیماری خطرناک جلوگیری کرد.

 

پیشگیری از سرطان در سگ ها شامل اقداماتی نظیر:

  • تغذیه سالم
  • تمرینات منظم
  • عقیم سازی سگ ها
  • مراقبت از دهان و دندان
  • مراقبت ها و معاینات دوره ای

 

راه های درمان سرطان در سگ ها

 

روش های درمان با توجه به نوع سرطان، محل تومور، میزان گستردگی سرطان، سیستم ایمنی سگ، سلامت عمومی و سن سگ انجام میشود. با توجه به گستردگی این بیماری و متنوع بودن علائم و عوارض هرکدام، روش های درمانی متفاوتی برای هرکدام وجود دارد، برخی از روش های رایج درمان شامل موارد زیر میباشند.

 

  • شیمی درمانی: در این روش دامپزشک باتوجه به نوع سرطان، اقدام به درمان از طریق داروهای خاص برای کشتن سلول های سرطانی میکند.
  • پرتو درمانی: یکی از روش های تاثیرگذار برای درمان سرطان در سگ ها، پرتو درمانی نام دارد. به این صورت که با استفاده از اشعه اقدام به از بین بردن سلول های سرطانی میکنند.
  • جراحی: تاثیرگذار ترین راه برای درمان این بیماری جراحی است، در این روش دامپزشکان اقدام به برداشتن تومور سرطانی میکنند، تاثیرگذاری این روش زمانی مشخص میشود که سرطان در مراحل اولیه خود باشد.
  • MRI و CT: این روش به منظور تصویربرداری و آزمایش های خونی برای شناسایی مارکرهای تومور و بیوپسی های دقیق تر انجام میگردد.

 

علائم وجود سرطان در سگ ها

 

علائم وجود سرطان در سگ ها

 

سرطان در سگ ها به دلیل متنوع بودن نوع سرطان میتواند متغیر باشد، اما در صورت مشاهده وجود هرکدام از موارد زیر در اسرع به دامپزشکی مراجعه کرده و اقدام به درمان آن کنید.

برخی از این علائم عبارتند از:

  • تشنج
  • ایجاد زخم
  • کاهش اشتها
  • تغییرات وزن
  • تغییر در رفتار
  • توده های دهانی
  • سرفه های متعدد
  • خستگی و بیحالی
  • بی قراری و کلافگی
  • خارج شدن مایعات غیرعادی
  • نشانه های درد در بدن سگ

 

تاثیر مستقیم سرطان در طول عمر سگ ها

 

موضوعی که کمتر به آن پرداخته میشود، تاثیر تشخیص به موقع سرطان در سگ ها بر طول عمر آن هاست، به این صورت که اگر به موقع اقدامات لازم برای درمان بیماری انجام شود، تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی این موجودات دوست داشتنی میگذارد به همین منظور دامپزشکان به صورت مداوم در حال بررسی انواع راهکارها و روش های متنوع برای درمان این بیماری خطرناک هستند.

برخی از این روش ها عبارتند از ایمونوتراپی و نانوتکنولوژی، برای فراهم کردن داروهای مناسب که اثربخشی بیشتری برای درمان این بیماری داشته باشند.

 

سخن پایانی

 

متاسفانه گستردگی بیماری سرطان به حدی است که در کنار انسان ها، حیوانات هم درگیر این بیماری میشوند به طوری که اگر به صورت جدی پیگیری های لازم و روند درمان مناسب در نظر گرفته نشود، عواقبی ناراحت کننده و مرگبار خواهد داشت.

خوشبختانه جامعه پزشکی به صورت روزانه و مداوم در حال پیشرفت و پیدا کردن روش های متنوع و پایدار برای درمان و حتی ریشه کن کردن بیماری سرطان در سگ ها هستند، که با توجه به پیشرفت تکنولوژی در آینده ای نه چندان دور شاهد روزهای امیدبخش برای درمان این بیماری خطرناک خواهیم بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *