مشکلات رفتاری در سگ

 

متداول ترین مشکلات رفتاری در سگ + درمان

 

صاحبان سگ در مورد مشکلات رفتاری در سگ مطلع هستند، اما گاهی اوقات تعجب می‌کنند که چرا سگ من این‌گونه رفتار می‌کند. برخی از این رفتارها عبارت‌اند از: پارس کردن، جویدن، گاز گرفتن و سایر رفتارهایی که اغلب ناشی از ناآگاهی و رفتار ناخودآگاه صاحب سگ است. برای حل این مشکلات، باید مشکلات رفتاری سگ خود را بشناسید و برای اصلاح آن اقدام فرمایید.

 

در ادامه قصد داریم 7 مورد از مشکلات رفتاری در سگ‌ها و روش‌های درمان آن را بررسی کنیم. همچنین شما همراهان عزیز می‌توانید از صفحه مخصوص به بیماری سگ نیز دیدن کنید تا اطلاعات جامع تری از انواع بیماری های سگ کسب کنید.

 

پارس کردن سگ

 

  1. پارس کردن سگ

 

پارس کردن سگ همیشه یک مشکل رفتاری نیست و تا حدی رفتاری کاملا طبیعی در سگ‌ها به شمار می‌رود اما پارس کردن بیش از حد، حتی زمانی که از او می‌خواهید پارس را متوقف کند، می‌تواند تبدیل به یک مشکل رفتاری در سگ شود.

 

درمان

 

زمانی که سگ پارس می‌کند یعنی قصد دارد با ما ارتباط برقرار کند، بنابراین پارس آن‌ها دلیلی دارد. اگر سگ زیاد پارس می‌کند، ابتدا علت آن را مشخص کنید.

 

برخی از مهمترین دلایل پارس کردن سگ‌ها هشدار، نیاز به توجه، ترس، هیجان، واکنش به پارس سگ‌های دیگر، بی‌حوصلگی و غیره هستند. هنگامی‌که متوجه شدید که سگ شما چه زمانی شروع به پارس کردن می‌کند، باید او را آموزش دهید تا در صورت تکرار به نحو دیگری رفتار کند.

 

جویدن اشیا

 

  1. جویدن اشیاء

 

سگ‌ها، به خصوص توله سگ‌ها دنیا را از طریق دهان خود تجربه و کشف می‌کنند. آن‌ها عاشق جویدن هستند زیرا این کار آن‌ها را آرام می‌کند؛ اما گاهی این کار باعث آسیب به وسایل و حتی آسیب به سلامت خودشان خواهد شد، برای مثال زمانی که جوراب بجوند و آن را بخورند باعث مسدود شدن روده سگ می‌شود.

 

درمان

 

سگ‌ها باید این عادت را در اسرع وقت ترک کنند؛ بنابراین با خرید اسباب‌بازی‌های سگ ازجمله اسباب‌بازی‌های جویدنی و قرار دادن آن‌ها در کنار سگ خود و حذف چیزهایی که نباید جویده شوند، این رفتار را کنترل کنید.

 

اگر دیدید در حال جویدن چیزی است که از نظر شما ممنوع بوده بایستی سگ را از این کار منع کنید و اسباب‌بازی جویدنی را در اختیار سگ بگذارید.

 

گاز گرفتن سگ

 

  1. گاز گرفتن

 

هر سگی وقتی احساس خطر یا عصبانیت می‌کند می‌تواند گاز بگیرد، اما معاشرت اولیه به آن‌ها می‌آموزد که در کنار مردم راحت باشند. زمان زیادی را با او بگذرانید تا یاد بگیرد به مردم اعتماد کند.

 

گاهی گاز گرفتن سگ می‌تواند تلفاتی در پی داشته باشد و برایتان دردسرساز شود. گاز گرفتن یکی از مشکلات رفتاری در سگ‌ محسوب می‌شود که بایستی سریعا درمان شود.

 

درمان

 

اما اولین قدم برای هدف قرار دادن رفع پرخاشگری و گاز گرفتن این است که برای هر رفتاری که شامل گاز گرفتن یا پرخاشگری نباشد به او جایزه بدهید.

 

تنبیه با ضربه زدن به سگ بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. این کار نه‌تنها ظالمانه و بی‌رحمانه بوده بلکه تحقیقات نشان می‌دهد که صاحبانی که از روش‌های تهاجمی استفاده می‌کنند، پرخاشگری بیشتری از سگ‌های خود می‌بینند.

 

پنجه کشیدن سگ

 

  1. پنجه کشیدن

 

این نوع از مشکلات رفتاری در سگ‌ها ارتباط زیادی با محیط آن‌ها دارد. دلایل زیادی وجود دارد که سگ شما ممکن است دیوارهای خانه شما را خراش دهد. این رفتار که از کسالت تا اضطراب در سگ را در برمی‌گیرد، نشان دهنده مشکل خاصی است که معمولا توسط عوامل خارجی ایجاد می‌شود.

 

درمان

 

شما باید سگ خود را طوری آموزش دهید که در همه شرایط آرام و ساکت باشد؛ بنابراین، ارائه ورزش مناسب به او و ایجاد برنامه‌های روزانه می‌تواند به کاهش اضطراب او و شما کمک کند. سرگرمی یکی دیگر از دلایلی است که باعث که پنجه کشیدن سگ‌ها می‌شود. وقتی سگ شما حوصله‌اش سر می‌رود، ممکن است برای سرگرمی پنجه‌هایش را بخراشد.

 

در صورتی که برای سگ وقت می‌گذارید و سعی دارید از استرس و اضطراب او را دور نگه‌دارید ولی باز هم این مشکل رفتاری در سگ وجود دارد بایستی با یک متخصص دامپزشک مشورت نمایید.

 

ادرار سگ

 

  1. ادرار کردن

 

ادرار در جای نامناسب یکی دیگر از مشکلات رفتاری در سگ‌ به شمار می‌رود که گاهی این رفتار برای صاحب سگ بسیار ناراحت کننده است.

 

این رفتار نه‌تنها خانه را آلوده می‌کند و بایستی نظافت کامل انجام شود بلکه این رفتار سگ در مکان‌های عمومی و حتی خانه دیگران در زمانی که مهمان هستید بسیار شرم‌آور خواهد بود، سگ شما ممکن است به دلیل مسائل محیطی، ادرار غیرارادی و هیجانی، توجه جویی، اضطراب و غیره این رفتار را انجام دهد.

 

درمان

 

ابتدا با دامپزشک صحبت کنید و بررسی نمایید که این رفتار به دلیل مشکلات سلامتی است یا خیر. اگر دلیل این رفتار یک مشکل پزشکی یا سلامتی نیست، سعی کنید بفهمید که چه چیزی باعث این رفتار شده است. همچنین می‌توانید یک مربی برای ادرار کردن سگ خود و حل این مشکل برای همیشه کمک بگیرید.

 

لحبازی در سگ

 

  1. لجبازی

 

از آزاردهنده‌ترین مشکلات رفتاری در سگ‌ لجبازی و بی‌اعتنایی آن‌ها به حرف صاحبش است. اگر زمانی که نام سگ خود را صدا می‌زنید و هیچ عکس‌العملی از سگ نمی‌بینید یا اگر سگ شما با شنیدن نه» ناراحت می‌شود، این نشانه لجبازی سگ شما است.

 

بی‌توجهی و لجبازی سگ به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می‌شود. حالت فعال زمانی است که سگ شما هنگام دستور دادن شما را نادیده می‌گیرد، درحالی‌که حالت غیرفعال زمانی است که سگ شما خوشحال می‌شود که دستورات شما را نادیده گرفته و از این کار لذت می‌برد.

 

درمان

 

برای درمان و اصلاح لجبازی سگ خود نباید از تنبیه و دعوا استفاده کنید، زیرا این کار باعث می‌شود تا سگ رفتار خود را با شدت بیشتری انجام دهد. برنامه منظمی برای ساعت‌های پیاده‌روی، خوردن غذا و بازی کردن تهیه ببینید تا برتری شما نشان داده شود.

 

هرزمانی که سگ شروع به لجبازی کرد او را نادیده بگیرید به نحوی که انگار سگی وجود ندارد، این کار را زمانی که به حرفتان توجه کرد برعکس انجام بدهید و شما نیز به او توجه کرده و تشویقش کنید.

 

حفاری سگ

 

  1. حفاری کردن

 

بیشتر سگ‌ها به دلایلی مانند ترس یا استرس، خستگی و بی‌حوصلگی، انرژی زیاد، غریزه شکار، مخفی کردن اموال، فرار و غیره حفاری می‌کنند. اگر از حفاری سگ در حیاط خود بسیار عصبی هستید، ابتدا علت حفاری را پیدا کنید و سپس راه‌حلی بیابید. حفاری یکی دیگر از مشکلات رفتاری در سگ‌ است که می‌تواند نتیجه تخلیه نشدن انرژی باشد.

 

درمان

 

وقتی حفاری کردن سگ را دیدید، رو به او نه بگویید. سپس سعی کنید با یک اسباب‌بازی حواس او را پرت کنید، سرزنش آن‌ها کمکی به شما نمی‌کند. زمانی که سگ را در حال حفاری می‌بینید کاملا جدی باشید تا بفهمد این کار پسندیده شما نیست.

 

اگر دیدید سگ دائما در حیاط حفاری می‌کند، مکانی را درست کنید که سگ بتواند آزادانه حفاری کند، همچنین به سگ خود بیاموزید که فقط در منطقه‌ای که برای او تعیین کرده‌اید حفاری کند.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله نکاتی در رابطه با مشکلات رفتاری سگ‌ و روش‌های درمان آن بیان شد، در صورتی که موفق نشده‌اید تا از مشکلات رفتاری سگ جلوگیری کنید، بایستی با دامپزشک و متخصص مشورت کنید تا تربیت حیوان دلبندتان به بهترین نحو انجام شود.

 

اگر برای برطرف کردن مشکلات رفتاری سگ نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید، می‌توانید به دامپزشکی شبانه روزی دکتر تقی پور مراجعه کنید و از مشاوره پزشکان متخصص بهره مند شوید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله (اولین ستاره از سمت راست کم ترین و آخرین ستاره از سمت چپ بیشترین امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها