معرفی بیماری آنفولانزای سگ (CIV) :

ویروس آنفولانزای سگ، یک بیماری تنفسی و بسیار واگیر دار است. در این مقاله به معرفی کلی بیماری، علایم بالینی، روش های تشخیصی و درمانی این بیماری می پردازیم.

آنفولانزای سگ برای اولین بار در مسابقه ی تازی­ ها در سال 2003 و در فلوریدا گزارش شد و به سرعت در سراسر آمریکای شمالی پخش شد. این ویروس به عنوان یک پاتوژن نو ظهور در بین جمعیت سگ ­ها شناخته شده است. برخلاف همتای انسانی خود، آنفولانزای سگ الگوی فصلی ندارد. ویروس آنفولانزای سگ در خانواده­ ی آنفولانزای A قرار دارد و بعنوان تحت گونه­ی H3N8 نامگذاری شده است. تصور می شود که این ویروس از جهش ویروس آنفولانزای اسبی به وجود آمده است. مدرکی دال بر اینکه این بیماری زئونوز (مشترک با انسان) است یا گونه های دیگر را هم درگیر می­کند، وجود ندارد. این ویروس در محیط به مدت حدود 2 روز و بر روی دست و لباس تا 24 ساعت زنده می ماند. در طول دوره­ ی کمون که 2 تا 4 روز طول می­کشد، بیماری بسیار واگیر دار است. این بیماری به طور شایع از طریق آئروسول ­های دستگاه تنفسی منتقل می شود. فومیت ها و ناقل های مکانیکی در انتقال بیماری نقش مهمی دارند. واکسن برای پیشگیری این بیماری در سگ ها وجود دارد. لازم به ذکر است که همه ی سگ ها به واکسن CIV نیاز ندارند؛ فقط سگ هایی که خطر ابتلا در آنها بالاست، به آن نیاز دارند.

علایم بالینی آنفولانزای سگ (CIV) :

  • بیشتر سگ ­ها در مقابل این ویروس ایمن نیستند و بعد از قرار گرفتن در معرض آن، بیمار می شوند. همه­ ی نژاد ­ها در معرض خطر این بیماری قرار دارند و در هر سنی نیز می تواند بروز پیدا کند.
  • CIV یک بیماری شایع دستگاه تنفس فوقانی است که باعث سرفه، ترشحات بینی، تب ملایم، ضعف و کاهش اشتها می شود. تشخیص تفریقی CIV و سرفه ی سگدانی معمولا کار دشواری است.
  • در موارد شدید تب بالا و پنومونی دیده می شود، ولی این وضعیت شایع نیست.

تشخیص آنفولانزای سگ (CIV) :

  • برای این بیماری تست های سریع تشخیصی وجود ندارد، ولی تست ­های آزمایشگاهی مرجع در دسترس می­ باشند.
  • در بیشتر موارد، بیماری براساس علایم بالینی و تاریخچه تشخیص داده می­ شود.

درمان آنفولانزای سگ (CIV) :

  • درمان حمایتی برای بهبود این بیماری ضروری است.
  • درمان حمایتی به منظور پیشگیری از ایجاد عفونت­ های ثانویه شامل مایع درمانی (داخل وریدی) و مصرف آنتی بیوتیک ­ها می باشد.
  • شیوع این بیماری بسیار بالاست. برای پیشگیری از انتشار ویروس، جداسازی حیوانات آلوده و رعایت اصول بهداشتی ضروری است. خوشبختانه میزان مرگ و میر این بیماری بسیار کم است (5-1 درصد).
  • یک واکسن جدید برای آنفولانزای سگ در دسترس است. واکسن از مبتلا شدن سگ ­ها جلوگیری نمی­کند، ولی شدت و طول دوره­ ی بیماری را کاهش می ­دهد. این واکسن جزو گران ترین واکسن­ های موجود در بازار است، بنابراین در مورد نیاز سگ ­ها به این واکسن با صاحبان حرف بزنید. واکسن برای همه ­ی سگ­ ها لازم نیست، ولی آن را برای سگ ­های در معرض خطر توصیه می کنند، از جمله سگ های موجود در پناهگاه ­ها، سگدانی ­ها، فروشگاه­ های حیوانات خانگی و غیره.