بیماری بروسلوز سگ

 

بیماری بروسلوز سگ

 

بیماری بروسلوز سگ یا بروسلوز کنیس یک نوع عفونت باکتریایی بسیار واگیردار است. این بیماری آسیب های جدی به دستگاه تناسلی سگ ها میرساند که میتواند باعث اتفاقات و عوارض جدی مانند ناباروری شود. این بیماری معمولا از طریق تماس جنسی، ترشحات عفونی بدن، استنشاق هوا و خوردن مواد آلوده منتقل میشود. بیماری بروسلوز سگ جزو بیماری های مشترک بین سگ و انسان است، که هر دو گروه میتوانند این بیماری را به یکدیگر منتقل کنند. این بیماری در انسان ها به بیماری تب مالت معروف است.

 

بیماری بروسلوز سگ فقط محدود به سگ ها نیست و در حیوانات مختلفی همچون گوسفند، بز، اسب و گاو نیز مشاهده میشود. در صورتی که این بیماری در گله حیوانات مختلف شیوع پیدا کند، به قدری مسری است که میتواند در مدت زمان کوتاهی تمام گله را مبتلا کند، و از نظر اقتصادی هم ضرر جبران ناپذیری به همراه دارد، به طوری که باعث اختلال در عملکرد تولید مثل شده و تمام گله دچار ناباروری میشوند.

 

در ادامه به بررسی کامل بیماری بروسلوز سگ و همچنین علائم و عوارض این بیماری خواهیم پرداخت.

همچنین شما همراهان محترم میتوانید با مراجعه به بیماری لیشمانیا در سگ، از مطالب عنوان شده درباره این بیماری دیدن فرمائید.

 

علائم و عوارض بیماری بروسلوز سگ

 

علائم و عوارض بیماری بروسلوز سگ

 

بیشتر تاثیراتی که این بیماری در بدن سگ ها میگذارد در دستگاه تناسلی سگ ها میباشد، به طوری که اگر دچار این بیماری شوند، عوارضی نظیر: ناباروری، سقط جنین، مرده زایی و تولد توله های ضعیف یا مریض را به همراه دارد. اما عوارض این بیماری فقط در این موارد خلاصه نمیشود، به طوری که حتی میتواند به سایر اعضای بدن مانند: چشم، استخوان و مفصل، گره های لنفاوی و کبد نیز سرایت کند و باعث اختلال در عملکرد هر بخش شود.

زمانی که سگ به این بیماری مبتلا میشود علائمی مانند: بیحالی، تورم، درد و التهاب و بیماری های چشمی را از خود نشان دهد.

 

عوارض و علائم بیماری بروسلوز سگ در انسان

 

همانطور که عنوان شده این بیماری از طریق حیوانات به انسان نیز منتقل میشود که به بیماری تب مالت معروف است. این بیماری عفونی ممکن است چند روز و حتی چند ماه پس از آلودگی ظاهر شود و علائمی از خود نشان دهد.

این علائم شباهت بسیاری با آنفولانزا دارند که برخی از آنها عبارتند از:

 

  • تب و لرز
  • تعریق بدن
  • حالت تهوع
  • سردرد و سرگیجه
  • خستگی و بیحالی
  • تورم کبد و طحال
  • بیماری های عصبی
  • درد عضلات و مفاصل
  • بی اشتهایی و کاهش وزن

 

البته لازم به ذکر است که عوارض بیماری بروسلوز سگ در انسان فقط به همین موارد محدود نمیشود، و عوارض خطرناک تری همچون ایجاد عفونت برای قلب، مغز و سیستم عصبی، کلیه ها و بیضه را به همراه دارد. در صورتی که هرکدام از این علائم را در خود احساس کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشکان معمولا برای تشخیص این بیماری ابتدا اقدام به آزمایشاتی نظیر آزمایش خون و ادرار میکنند که در تشخیص نوع و سطح بیماری تاثیر بسیاری دارند، سپس باتوجه به میزان شدت بیماری اقدام به تجویز داروهای ضد باکتری مانند داکسی سایکلین، تتراسایکلین و ریفامپین خواهند کرد.

البته بهتر است قبل از ابتلا به بیماری از آن جلوگیری کنید. برای پیشگیری شما میتوانید از مصرف گوشت و پنیر خام، سوسیس و کالباس، همچنین از تماس مستقیم با حیوانات مبتلا شده پرهیز کنید.

 

چگونه بیماری بروسلوز سگ را تشخیص دهیم؟

 

چگونه بیماری بروسلوز سگ را تشخیص دهیم؟

 

باتوجه به اینکه بروسلوز جزو بیماری هایی است که علائم مشخصی از خود نشان میدهد، میتوان در صورت آگاهی داشتن درباره این بیماری و مشاهده هرکدام از علائم، میتواند تا حدودی راه را برای تشخیص و درمان بیماری هموار کند. در صورتی که سگ شما به این بیماری مبتلا شد باید فورا به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشکان بعد از معاینات بالینی و مشاهده علائمی که وجود دارد، اقدام به تشخیص میزان و شدت بیماری خواهند کرد. بعد از معاینات بالینی تجویز آزمایشات مختلف در دستور کار قرار دارد.

 

اولین آزمایش، آزمایش خون میباشد که به راحتی باکتری بروسلا را در خون سگ شناسایی میکند. البته آزمایش خون معمولا تا 3 هفته بعد از آلودگی نتیجه مثبت خواهد داد. همچنین تست های مختلفی مانند تست RST و تست TAT وجود دارد که در نتیجه گیری شدت عفونت تاثیر زیادی دارند.

 

تست RST: این تست به تشخیص سگ های منفی کمک زیادی میکند. به این صورت که اگر نتیجه تست منفی بود، به این معناست که سگ منفی است، اما اگر مثبت شد به آزمایشات بیشتری نیاز است.

 

تست TAT: برعکس تست RST این آزمایش برای تشخیص سگ های مثبت استفاده میشود. البته در برخی موارد ممکن است در اثر استفاده از آنتی بیوتیک ها نتیجه تست منفی باشد، که این به معنای آلوده نبودن سگ نیست.

 

هر دو تست عنوان شده نتیجه نهایی را بر اساس واکنش خون سگ با آنتی ژن بروسلا اعلام میکنند.

 

چگونه بیماری بروسلوز سگ را درمان کنیم؟

 

چگونه بیماری بروسلوز سگ را درمان کنیم؟

 

متاسفانه درمان بیماری بروسلوز سگ بسیار سخت و دشوار است و در برخی موادر ممکن است نتیجه مثبت به همراه نداشته باشد، به این ترتیب که اگر سگی به این بیماری مبتلا شود در تمام عمر به این بیماری آلوده باقی خواهند ماند. لازم است این بیماری فقط تحت نظر دامپزشک درمان شود و از تجویز خودآگاهانه دارو خودداری شود. برای درمان بیماری دامپزشکان از داروهای آنتی بیوتیکی بسیار سنگین استفاده میکنند که حتما توجه داشته باشید در کنار این داروها باید از یک برنامه غذایی سرشار از پروتئین استفاده کنید، که در اثر مصرف این داروها سیستم ایمنی سگ دچار ضعف نشود و درمان نتیجه برعکس داشته باشد.

 

این آنتی بیوتیک ها عبارتند از: تتراسایکلین، داکسی سایکلین، ژنتامایسین که باید حداقل به مدت 4 تا 6 هفته مصرف شوند. درمان بیماری ممکن با درد همراه باشد که در چنین مواقعی در صورت اطلاع دامپزشک، استفاده از آسپرین و ایبوپروفن برای تسکین درد و التهاب بلامانع است. در موارد حاد درمان بیماری نیاز به جراحی دارد که دامپزشکان اقدام به عقیم سازی سگ های نر و ماده میکنند. به این صورت که اندام های تناسلی سگ در جهت جلوگیری از انتشار بیماری، برداشته میشود.

 

در صورتی که از سگ دیگری نگهداری میکنید، حتما از سگ مبتلا جدا کنید، زیرا در اثر ارتباط با سگ و مدفوع آن بیماری به راحتی منتقل میشود. حتما در نظر داشته باشید که از نزدیک شدن به سگ آلوده خودداری کنید و حتما از اقدامات بهداشتی مانند: استفاده از دستکش و ماسک، شستشوی دست پیروی کنید.

 

چگونه از بیماری بروسلوز سگ پیشگیری کنیم؟

 

چگونه از بیماری بروسلوز سگ پیشگیری کنیم؟

 

باتوجه به اینکه بیماری بروسلوز درمان طولانی و دشواری دارد، توصیه میشود از اقدامات پیشگیرانه پیروی کنید.

که برخی از این اقدامات عبارتند از:

 

  • همواره غذا و آب تازه و سالم برای سگ خود فراهم کنید.
  • از تماس سگ با وسایل شخصی سگ های دیگر جلوگیری کنید.
  • از هرگونه تماس سگ با مدفوع، ادرار و خون سگ های دیگر جلوگیری کنید.
  • حتما از تماس جنسی سگ خود با سگ های ناشناس و آلوده جلوگیری کنید.
  • از گوشت خام، سوسیس و کالباس، شیرخام و آب آلوده در برنامه غذایی سگ استفاده نکنید.
  • از تزریق واکسن های مختلف غافل نشوید و به طور منظم برای معاینه به دامپزشک مراجعه کنید.
  • ارائه یک برنامه غذایی سالم، مقوی و سرشار از پروتئین تاثیر بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی سگ میگذارد.
  • قبل از به سرپرستی گرفتن سگ از سلامت کامل، تاریخچه پزشکی و واکسن ها تزریق شده سگ اطمینان کامل داشته باشید.

 

بیماری بروسلوز سگ چگونه منتقل میشود؟

 

طبیعت و ذات سگ ها به اینگونه است که دوست دارند وسایل و محیط های مختلف را بجوند و ببویند، به همین خاطر است که به بیماری های مختلف مبتلا میشوند. بیماری بروسلوز هم به دلیل عفونی بودن از آن دسته از بیماری ها است که بعد از مدفوع سگ آلوده، به مدت 6 هفته باقی میماند و در محیط های مرطوب رشد و تکثیر میشود.

به همین ترتیب اگر سگ تماسی با مدفوع سگ بیمار داشته باشد به سرعت آلوده میشود. بیماری بروسلوز بسیار مسری است و به راحتی به موجودات دیگر از جمله انسان منتقل میشود.

 

سخن پایانی

 

همانطور که عنوان شد بیماری بروسلوز سگ بسیار نادر است اما اگر به این بیماری آلوده شوند، درمان بسیار سخت و دشواری به همراه خواهد داشت، به همین دلیل توصیه میشود از اقدامات پیشگیرانه غافل نشوید، و حتما به صورت مرتب به دامپزشک برای معاینات مختلف مراجعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *