بیماری موی گربه

 

بیماری موی گربه باعث مریضی میشود؟ جامع ترین اطلاعات از شایعه تا واقعیت.

 

درباره بیماری موی گربه، باید گفت که خیر. موی گربه برای انسان باعث مریضی نمیشود، اما اگر افرادی که به مو و شوره گربه حساسیت داشته باشند، ممکن است فقط دچار سرفه یا عطسه شوند که با برخی داروهای ساده، میتوان از این اتفاق جلوگیری کرد، البته این موارد بسیار محدود بوده و تعداد کمی از افراد دچار بیماری موی گربه میشوند.

 

لازم به ذکر است که موی گربه باکتری یا میکروب مضری برای انسان ها ندارد و در صورت نوازش گربه، دچار بیماری یا حساسیت خاصی نخواهید شد. توجه داشته باشید که راهکارهایی برای جلوگیری از حساسیت های احتمالی و تمیز نگهداشتن محل زندگی شما وجود دارد که توصیه میشود این موارد را جدی بگیرید:

 

  • نظافت مرتب: حتما توجه داشته باشید به صورت روزانه با شانه های مخصوص، موهای گربه خود را شانه بزنید.
  • یکی از راه های جمع آوری موهای ریخته شده روی سطوح، استفاده رول های مخصوص است، که میتوان به راحتی موها را جمع کرد.
  • شست و شو دست: بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به بیماری موی گربه بعد از نوازش گربه های خیابانی، به خصوص قبل از غذا دست های خود را بشوئید.

 

در ادامه به بررسی اینکه آیا موی گربه باعث مریضی میشود یا خیر، خواهیم پرداخت.

 

همچنین شما همراهان گرامی میتوانید با کلیک بر روی بیماری توکسوپلاسموز مطالب ارائه شده درباره این بیماری را مشاهده فرمائید.

 

بیماری توکسوپلاسموز چیست؟

 

بیماری توکسوپلاسموز چیست؟

 

توکسوپلاسموز یکی از مهمترین بیماری های انگلی در حیوانات و انسان ها به شمار می رود، به این صورت که توکسوپلاسموز یکی از بیماری عفونی شایع در حیوانات خانگی بوده که توسط یک انگل تک یاخته ای زئونوز تحت عنوان توکسوپلاسما گوندی ایجاد شده و دارای گسترش جهانی می باشد.

 

 گربه سانان (هم گربه های وحشی و هم اهلی) میزبان نهایی این انگل هستند، به عبارتی دیگر با اینکه سایر گونه ها می توانند به این بیماری مبتلا شوند، اما گربه ها تنها حیواناتی هستند که اووسیست های عفونی را از طریق مدفوع خود دفع می کنند.

 

 گربه ها به ندرت علایم بالینی ناشی از این بیماری را بروز می دهند، با این حال حامل های مهمی برای این بیماری به شمار می روند. این بیماری بین حیوانات و انسان ها مشترک است که در زنان باردار و افراد دارای ضعف شدید ایمنی می تواند خطرناک واقع شود.

 

 آلودگی به توکسوپلاسما گوندی در طول دوره ی بارداری به نقص های مادر زادی در نوزادان منجر می شود. انتقال توکسوپلاسما گوندی از طریق خوردن کیست های موجود در گوشت و محصولات لبنی، اووسیست های دفع شده از مدفوع گربه یا انتقال جفتی از مادر به جنین صورت می گیرد.

 

علائم بیماری توکسوپلاسموز در انسان ها و گربه ها

 

توکسوپلاسموز در انسان ها معمولا به صورت: کوری، ناشنوایی و اختلالات دستگاه عصبی مرکزی خود را نشان میدهد، که این بیماری به صورت مادرزادی به وجود نمی آید و معمولا بعد از گذشت چند هفته، ماه یا سال مشاهده میشود.

 

توکسوپلاسموز در گربه ها: این بیماری بیشتر بر گربه هایی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند تاثیر میگذارد، و علائمی مانند: کاهش اشتها، ضعف و بیحالی، تب، اسهال، تنگی نفس، زردی، تشنج و حتی احتمال مرگ را به همراه دارد.

 

راههای تشخیص و درمان بیماری توکسوپلاسموز کدامند؟

 

راههای تشخیص و درمان بیماری توکسوپلاسموز کدامند؟

 

تشخیص

 

  • علایم بالینی توکسوپلاسموز عمومی هستند و نمی تواند در تشخیص قطعی بیماری مورد استفاده قرار بگیرد.
  • تست تیتر آنتی بادی توکسوپلاسما گوندی در آزمایشگاه های مرجع پزشکی و دامپزشکی موجود است. خانم های باردار می توانند با مراجعه به آن جا، از وضعیت سلامتی گربه شان اطمینان حاصل کنند. گربه های با آنتی بادی مثبت و بدون وجود عفونت فعلی، احتمالا در خطر انتقال بیماری نیستند، اما از تماس با گربه های منفی باید پرهیز کرد. نتیجه ی آنتی بادی مثبت بدون عفونت فعلی به این معناست که گربه در گذشته دچار عفونت بوده، ولی امروزه ناقل بیماری نیست و خانم ها نیز در خطر انتقال بیماری به جنین خود نیستند.
  • با مشاهده تغییرات هیستوپاتولوژیکی بافت های جمع آوری شده پس از مرگ و نیز مشاهده ی مرحله ی تاکی زوئیت انگل در بافت ها می توان به تشخیص قطعی بیماری دست پیدا کرد.
  • مدفوع گربه ها به منظور جست و جوی اوسیست ها می تواند مورد بررسی قرار بگیرد، البته نمی تواند به تشخیص قطعی این بیماری منجر شود، زیرا اووسیست های انگل توکسوپلاسما گوندی ظاهری شبیه بقیه ی انگل ها دارند.

 

درمان

 

  • درمان در گربه ها به ندرت لازم می شود. اگر لازم شد ترکیبی از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد انگل استفاده می شود.
  • انسان ها برای دریافت توصیه های درمانی و گزینه های حمایتی باید با پزشک خود مشورت کنند.
  • گربه ها فقط در اولین مواجهه خود با بیماری، اووسیست ها را پخش می کنند و در مواجهه ی بعدی تهدیدی ایجاد نمی کنند، پس لازم است که گربه ها را یک بار در زندگی و به مدت دو روز عفونی کنید.
  • احتمال ابتلا به این بیماری در گربه هایی که همیشه در داخل خانه هستند، بسیار کم است، چون طعمه های ناقل بیماری را شکار نمی کنند.
  • تنها ترشحاتی از گربه ها که آلوده می باشد، مدفوع آن ها است. خانم های باردار در صورت تماس تصادفی با گربه ها مبتلا نمی شوند، بلکه تماس با مدفوع باعث انتقال بیماری می شود.
  • خانم های باردار یا دارای ضعف سیستم ایمنی باید از تمیز کردن جعبه ی خاک گربه یا تماس با مدفوع گربه خودداری کنند، در غیر اینصورت باید از دستکش استفاده شود. جعبه ی خاک گربه باید به صورت روزانه تمیز شود. این جعبه باید با استفاده از وایتکس و یا آب جوش تمیز و ضدعفونی شود، همچنین دست ها را باید بلافاصله بعد از خارج کردن دستکش ها به خوبی بشویید.
  • در آمریکای شمالی، مردم بیشتر به علت مصرف گوشت خام، نوشیدن یا خوردن محصولات لبنی غبر پاستوریزه یا خوردن سبزیجات خام و کثیف در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند و انتقال مستقیم عفونت از گربه ها به انسان کمتر است.
  • سایر راه های پیشگیری برای محافظت از انسان ها عبارتند از دور نگه داشتن گربه ها از باغچه و جعبه ی شن کودکان، پوشیدن دستکش هنگام باغبانی و نگه داشتن گربه ها در داخل خانه و دور از طعمه های خارجی.

 

 

آیا موی گربه کثیف است؟

 

آیا موی گربه کثیف است؟

 

گربه ها موجوداتی هستند که به نظافت و تمیزی خود اهمیت زیادی میدهند، به همین منظور پوست و موی گربه معمولا تمیز و عاری از آلودگی هاست، همچنین پوست و موی گربه با انسان ها تفاوت زیادی دارد که به همین دلیل بر اثر تحرک یا گرما عرق نمیکنند، زیرا موهای گربه ها محل رشد باکتری نیست و دچار تعریق نمیشوند.

 

توجه داشته باشید اگر شما همواره به نظافت موهای گربه خود اهمیت دهید و مرتب آن ها را تمیز کنید، موهای او تمیز و سالم باقی میماند. البته توجه داشته باشید که ممکن است گربه شما دچار ریزش مو شود که به این معنا نیست که موهای گربه شما کثیف شده، در صورت مشاهده ریزش مو شما میتوانید به دامپزشک مراجعه کرده و علت ریزش را متوجه شوید.

 

علائم بیماری موی گربه در انسان

 

اگر قرار است گربه ای را به سرپرستی بگیرید باید به این نکته توجه کنید که برخی از بیماری ها بین انسان و گربه مشترک است و در صورت رعایت نکردن واکسن ها و علائم، ممکن است بیماری هایی از گربه مثل بیماری موی گربه به انسان منتقل گردد.

 

این بیماری ها معمولا به صورت انگلی و باکتریایی خود را نشان میدهند، که میتوانند برای انسان ها مضر و خطرناک باشند.

برخی از این بیماری ها عبارتند از:

 

هاری گربه:

 

هاری گربه نوعی بیماری بسیار خطرناک به شمار میرود که در صورت جلوگیری نکردن از این بیماری و تزریق نکردن واکسن های موجود، میتواند برای انسان خطرناک باشد. البته خوشبختانه تا این لحظه واکسن های مختلفی ساخته شده اند که کمک بسیار زیادی به جلوگیری از این بیماری کرده اند.

 

این بیماری از طریق گازگرفتی توسط گربه ناقل به انسان منتقل میشود. توصیه میشود اگر دچار گزش توسط گربه شدید، فورا محل زخم را بشویید و به پزشک مراجعه کنید، زیرا اگر پس از بروز علائم، اقدام به درمان کنید، درمان موثر نخواهد بود.

 

توجه داشته باشید گربه ها پس از ابتلا به این بیماری علائمی نظیر: نفس نفس زدن، بیقراری و حمله ور شدن به اشیا دیگر را از خود بروز میدهند که اگر حیوانی دچار این بیماری شود، معمولا بعد از گذشت مدت کوتاهی دچار مرگ میشوند.

 

خراش گربه:

 

این بیماری در اثر گزیدگی گربه به وسیله کک و شپش یا درگیری با گربه آلوده به وجود می آید، که به وسیله ایجاد خراش یا زخم به انسان ها منتقل میشود. در اثر این بیماری معمولا افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند مشاهده میشود و علائمی نظیر: تب، درد عضلانی، عفونت محل خراشیده شده و حتی علائم شدیدتری را به همراه دارد.

 

کرم حلقوی:

تاثیر گذاری این بیماری معمولا در پوست، مو و ناخن افراد به وجود می آید. به این صورت که در اثر گسترش این بیماری، پوست فرد دچار التهاب، قرمزی و خارش شده به این صورت که در کل بدن فرد دیده میشود.

در کنار این موارد، بیماری های دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:

·         اسپوروتریکوز

·         سالمونلوز

·         توکسوپلاسموز

·         ژیاردیازیس

·         طاعون

·         درماتوفیتوز

 

موی گربه در معده انسان

 

موی گربه در معده انسان

 

برخلاف تصورات ورود موی گربه به معده انسان، خطری به وجود نمی آورد و باعث ایجاد بیماری موی گربه نمیشود، همچنین به راحتی از طریق دستگاه گوارش دفع میشود. در گذشته تصوراتی وجود که ورود موی گربه به معده انسان باعث ایحاد عفونت و بیماری های شدید میشود که با توجه به پیشرفت تکنولوژی دامپزشکان متوجه شدند، موی گربه در بدن انسان تاثیر نمیگذارد.

 

آیا بیماری موی گربه باعث نازایی میشود؟

 

یکی دیگر از تصورات غلط جامعه، خطر احتمالی نازایی بانوان در اثر بیماری موی گربه میباشد. این مساله اصلا ریشه حقیقی و پزشکی ندارد و در اثر ناآگاهی افراد مختلف به وجود آمده است.

تنها موردی که وجود دارد این است که اگر گربه ای دچار بیماری توکسوپلاسموز شده باشد، ممکن است باعث نازایی شود البته توجه داشته باشید گربه های خانگی که تغذیه مناسب دارند و واکسن زده اند دچار این بیماری نخواهند شد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

 

آیا بیماری موی گربه باعث سرطان میشود؟

 

در جواب این سوال و باور غلطی که وجود دارد، باید گفت که خیر، بیماری موی گربه باعث سرطان نخواهد شد. گربه ها موجودات بسیار تمیزی هستند و همواره به سلام پوست و موی خود اهمیت میدهند، و همینطور اگر شما با شامپوها و مواد بهداشتی متناسب با گربه اقدام به نظافت گربه خود کنید، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

 

آیا موی گربه باعث سل میشود؟

 

آیا بیماری موی گربه باعث سل میشود؟

 

متاسفانه نگهداری از گربه ممکن است باعث ایجاد سل شود. تحقیقات ثابت کرده است که برخی حیوانات مانند گربه و گاو میتوانند ناقل بیماری سل باشند. معمولا افرادی که در دامداری ها کار میکنند در خطر ابتلا به بیماری سل هستند.

 

علائم که این بیماری به همراه دارد عبارتند از: تب، استفراق، کاهش وزن و کم اشتهایی. نکته مثبت درباره این بیماری این است که از نوع بیماری های قابل درمان است، مگر اینکه بیماری دیر شخیص داده شود.

 

آیا دست زدن به گربه باعث بیماری موی گربه میشود؟

 

دست زدن به گربه به تنهایی باعث بیماری نخواهد شد، مگر اینکه گربه دچار بیماری باشد. یکی از این بیماری های که احتمال دارد به وجود بیاید، بیماری خراش گربه است که در اثر خراشیدگی توسط گربه به وجود می آید.

بیماری خراش گربه میتواند عوارض خطرناکی داشته باشد که توصیه میشود در صورت خراشیدگی توسط گربه، محل خراشیده را به خوبی بشوئید و به پزشک مراجعه کنید.

 

آیا بیماری موی گربه باعث سقط جنین میشود؟

 

آیا بیماری موی گربه باعث سقط جنین میشود؟

 

موی گربه به تنهایی باعث سقط جنین نخواهد شد، مگر اینکه گربه به بیماری توکسوپلاسموز مبتلا شده باشد که در این صورت ممکن است باعث نازایی، سقط جنین و ناقص شدن بچه شود.

توصیه میشود قبل از سرپرستی از گربه ها، حتما واکسن های مربوطه را به گربه خود تزریق کنید که از بروز بیماری های مختلف جلوگیری شود.

زیرا اگر گربه دچار بیماری توکسوپلاسموز شود، میتواند تمام اعضای خانواده را تحت تاثیر خود قرار دهد و عواقب جبران ناپذیری به همراه خود دارد.

 

سخن پایانی

 

حقیقتی که درباره همه حیوانات وجود دارد، این است که میتوانند ناقل بیماری های مختلفی باشند، که در صورت رعایت نکردن به نکات پزشکی مانند واکسن ها و دستورالعمل ها میتوانند عواقب مختلفی به همراه داشته باشند.

توصیه میشود قبل از هر چیزی ابتدا بستر مناسب برای حیوانات مختلف فراهم کرده،سپس اقدام به سرپرستی کنید زیرا در صورت سهل انگاری از هر نکته ای که وجود دارد، میتواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *