علت بی حالی گربه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

 

اگر در خانه گربه‌ای دارید و از آن نگهداری می‌کنید احتمالا متوجه شده‌اید که گاهی اوقات شرایط فیزیکی گربه‌ها تغییر می‌کند و آن‌ها بی‌حال می‌شوند. این مقاله به علت بی‌ حالی گربه‌ها می‌پردازد تا با مشاهده علائم بی‌ حالی سریع‌تر نسبت به درمان آن‌ها اقدام شود.

 

بی‌ حالی گربه می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. بی‌ حالی یعنی فقدان انرژی و انگیزه برای انجام فعالیت‌های عادی روزانه مانند غذا خوردن، بازی، شیطنت و غیره است.

 

بهترین راه برای مقابله با بی‌ حالی این است که سایر علائم و نشانه‌های بی‌ حالی گربه خود را زیر نظر بگیرید تا ابتدا علت اصلی آن مشخص شود سپس درمان آغاز گردد. دلایل مختلفی برای بی‌ حالی گربه وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

بیماری

 

انسان‌ها در زمان بیماری حوصله و انرژی همیشگی را ندارند و توان جسمی آن‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد، گربه‌ها نیز مانند ما انسان‌ها در زمان بیماری بی‌حال می‌شوند و توان لازم برای بازی و شیطنت را ندارند.

 

درنتیجه علت بی‌ حالی گربه می‌تواند وجود عفونت و بیماری در گربه باشد. از بیماری‌های رایج گربه‌ها می‌توان به دیابت، بیماری دستگاه گوارش، بیماری کلیوی و کبد اشاره نمود. همچنین برای مطالعه کامل تر بیماری گربه می توانید از مقالات تخصصی ما دیدن کنید.

 

کم‌ خونی

 

بهتر است بدانید گلبول‌های قرمز مسئول اکسیژن رسانی هستند و زمانی که بدن دچار کم‌خونی باشد به طبع سلامت گلبول‌های قرمز را به خطر می‌اندازد و باعث ضعیف شدن بدن می‌شود، بنابراین کم‌خونی را می‌توان به عنوان یکی از دلایل بی‌ حالی گربه نام برد.

 

افزایش وزن

 

دقت کرده‌اید افرادی که از اضافه وزن دارند، تمایل کمتری به حرکت و فعالیت‌های روزانه از خود نشان می‌دهند؟ این امر در گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها بوده و گربه‌هایی که اضافه وزن دارند، مشتاق بازی و شیطنت نیستند و اغلب دوست دارند بی‌حرکت باشند و استراحت کنند.

 

توصیه می‌شود به وزن گربه خود دقت داشته باشید تا به یک‌باره دچار اضافه وزن نشود، برای این کار می‌توانید در روز زمانی را برای دویدن و یا بازی با گربه در نظر بگیرید.

 

آسیب جسمی

 

اگر می‌بینید گربه کم‌تحرک شده و دیگر مثل سابق شوقی برای بازی و شیطنت ندارد بایستی وضعیت سلامت جسمی او را بررسی کنید. گاهی بر اثر فعالیت‌های خطرناک آسیبی به جسم گربه وارد می‌شود و گربه را از ادامه فعالیت‌های جسمی باز می‌دارد.

 

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که این امر علت بی‌ حالی گربه است یا خیر، باید اندام‌های حرکتی مانند دست و پای گربه را بررسی نمایید و به دکتر دامپزشک مراجعه نمایید.

 

ترسیدن

 

اگر گربه‌ای را از محیط زندگی خود جدا کرده‌اید و به محیط جدیدی برده‌اید، ممکن است محیط جدید برای حیوان ترس ایجاد کند. در این مواقع از نزدیک شدن به گربه، در آغوش گرفتن او و از نگاه کردن به چشم گربه و زل زدن به او خودداری کنید. در این مواقع تا زمانی که به محیط جدید عادت کند ممکن است شاهد بی‌ حالی گربه باشیم، بنابراین علت بی‌ حالی گربه می‌تواند ترسیدن از محیط جدید و ناامن بودن محیط باشد.

 

واکسن

 

یکی دیگر از علل بی‌ حالی در گربه‌ها تزریق واکسن است. همه گربه‌ها تا یک روز بعد از تزریق دچار بی‌ حالی می‌شوند که کاملا طبیعی است و بعد از یکی دو روز این بی‌ حالی از بین می‌رود و به‌طور کامل ناپدید می‌شود، درنتیجه لازم نیست نگران باشید. اگر بی‌ حالی گربه بیش از دو روز پس از واکسیناسیون ادامه داشت، حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

دلیل بی حالی سگ

 

نشانه‌های بی‌ حالی گربه

 

این سوال برای بسیاری از افراد پیش می‌آید که از کجا بفهمیم گربه بی‌حال است؟ در ادامه به انواع نشانه‌های بی‌ حالی گربه می‌پردازیم و نشانه‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

افزایش ساعت خواب

 

اول از همه به خاطر داشته باشید که گربه‌ها بیشتر روز را می‌خوابند و با افزایش سن فعالیت آن‌ها کاهش می‌یابد و بعد از مدتی مانند گذشته راه نمی‌روند و ترجیح می‌دهند بنشینند و استراحت کنند؛ اما همه‌ی این فعالیت‌ها مدت زمان مشخصی دارند، برای مثال ساعت خواب گربه‌ها حدودا از 12 تا 14 ساعت است، توجه داشته باشید که خواب طولانی‌تر می‌تواند نشانه بیماری و علت بی‌ حالی گربه باشد.

 

پرخاشگری

 

اگر گربه شما نمی‌خواهد مانند گذشته نوازش شود، یا هنگام نوازش عصبی می‌شود یا حتی فرار می‌کند (اگر این در ابتدا در خلق‌وخوی او نبود)، باید این رفتار گربه را مورد بررسی قرار دهید تا مشخص شود مشکل چیست.

 

بی‌ اشتها بودن گربه

 

غیر از خوابیدن، یکی از سرگرمی‌های موردعلاقه گربه‌ها خوردن غذا و تشویقی است. اگر روزی از خواب بیدار شده‌اید و مشاهده کردید که گربه به کاسه غذا دست نزده است یا مانند گذشته به غذا علاقه‌ای ندارد، 2 روز رفتار او را زیر نظر بگیرید و اگر وضعیت گربه‌ تغییر نکرد، باید او را نزد دامپزشک ببرید.

 

پنهان شدن گربه

 

اگر گربه‌ی شما ترجیح می‌دهد برای مدت طولانی در مکان‌های تاریک و تنگ پنهان شود و حتی با تشویق شما بیرون نمی‌آید، ممکن است مشکلی داشته باشد یا از چیزی می‌ترسد. گاهی ترس علت بی‌ حالی گربه می‌شود و ترجیح می‌دهند خود را پنهان کنند.

 

بی حالی سگ

 

بی‌ حوصلگی

 

اگر صاحب گربه هستید، می‌دانید که گربه‌ها چقدر بازی کردن را دوست دارند. اگر گربه شما تمایلی به بازی نداشته باشد ممکن است بی‌حال، بیمار یا بدن درد داشته باشد که مانع حرکت و بازی شود، همچنین در زمان بی‌حوصلگی گربه، وقتی او را صدا می‌کنید پاسخی از او دریافت نخواهید کرد.

 

آیا مشکلات روانی علت بی‌ حالی گربه است؟

 

گاهی اوقات گربه‌ها افسرده می‌شوند و دلیل آن می‌تواند این باشد که صاحب را نسبت به خود بی‌توجه می‌بینند، اگر نسبت به گربه خود بی‌اعتنا باشید، گربه را دائما مورد سرزنش قرار دهید یا با او دعوا کنید، گربه افسرده می‌شود. درنتیجه علت بی‌ حالی گربه می‌تواند افسردگی او باشد.

 

چگونه بی‌ حالی گربه را درمان کنیم؟

 

بهترین درمان مراجعه به دامپزشک است، اما می‌توانید ابتدا علت بی‌ حالی گربه خود را بیابید. به‌عنوان‌مثال، اگر از چیزی می‌ترسد، دلیل ترسش را دریابید.

 

اگر فکر می‌کنید او مورد سوءاستفاده قرارگرفته است سعی کنید از تکرار این موضوع جلوگیری نمایید و اگر ماده غذایی با سیستم بدن او ناسازگار است و باعث ناراحتی او شده آن غذا را به او ندهید.

 

بی‌حال بودن گربه را جدی بگیرید زیرا اگر علائم بی‌ حالی را نادیده بگیرید. بعد از مدتی ممکن است، گربه شما با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو شود، حتی امکان دارد گربه خود را از دست بدهید.

 

سخن پایانی

 

درنهایت نباید فراموش کنیم که بهترین پاسخ به بیماری و بی‌ حالی گربه یا حیوان خانگی دیگر، مراجعه به دامپزشک است.  این امکان وجود دارد که اگر خودمان سعی کنیم آن را درمان کنیم، نه‌تنها موثر نخواهد بود بلکه شرایط را به نحوی بدتر خواهیم کرد که دیگر بهبود آن توسط پزشک نیز غیرممکن است.

 

اگر برای درمان بی حالی گربه خود نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید، می توانید در هر ساعت از شبانه روز به بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی دکتر تقی پور مراجعه کنید و از خدمات تخصصی ما بهره مند شوید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که در بیمارستان دکتر تقی پور، پزشکانی حضور دارند که به صورت تخصصی، ویزیت گربه سانان را انجام میدهند.

 

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله (اولین ستاره از سمت راست کم ترین و آخرین ستاره از سمت چپ بیشترین امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها