تیروئید در گربه

تیروئید در گربه چیست و چگونه درمان می شود؟

 

تیروئید غده کوچکی در گلو بوده که وظیفه آن تنظیم سوخت و ساز بدن است. این بیماری فقط در انسان نیست، تیروئید در گربه نیز بروز می‌کند و علائم و نشانه‌هایی مانند ریزش مو، لاغری غیر طبیعی و … دارد.

 

این بیماری معمولا در گربه‌های مسن رخ می‌دهد و برای آن‌ها نیز مشکل ساز است، پس نباید نسبت به این بیماری بی‌اعتنا بود و گربه را بدون درمان رها کرد. در ادامه قصد داریم راجب این بیماری و علائم آن و همچنین روش‌های درمان تیروئید در گربه‌ها صحبت کنیم.

 

پرکاری تیروئید گربه و تشخیص آن

 

در ابتدا، پزشک که به مشکل تیروئیدی گربه مشکوک است، یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و گردن گربه را لمس می‌کند تا تیروئید بزرگ شده را پیدا کند. همچنین می‌توانید ضربان قلب و فشارخون گربه خود را بررسی کنید.

 

اگر مشکوک به بیماری تیروئید باشد، دامپزشک احتمالا پانل شیمی خون و تجزیه و تحلیل سطح هورمون تیروئید را بررسی خواهد کرد.

 

اکثر گربه‌های مبتلا به پرکاری تیروئید سطح هورمون تیروئید T4 در خونشان افزایش یافته است؛ اما درصد کمی از گربه‌هایی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند سطح T4 در محدوده طبیعی دارند. اگر دامپزشک به پرکاری تیروئید مشکوک است، امکان دارد آزمایش‌های بیشتری بر روی حیوان انجام دهد.

 

پرکاری تیروئید می‌تواند سلامت حیوان را تحت تاثیر قرار دهد، به همین خاطر بهتر است معاینه‌های دوره‌ای را فراموش نکنید تا از سالم بودن گربه اطمینان حاصل کنید. پانل شیمی خون و آزمایش ادرار اطلاعاتی در مورد سایر اندام‌ها ارائه خواهد داد و اطلاعات کاملی از سلامت گربه به دامپزشک شما ارائه می‌دهد.

 

علائم تیروئید در گربه

 

علائم پرکاری تیروئید در گربه

 

گربه‌های که به این بیماری هستند علائمی از خود نشان می‌دهند، این علائم با پیشرفت بیماری بیشتر و شدیدتر خواهد شد. ازجمله علائم تیروئید پرکار:

 

  • کاهش وزن

 

  • میل شدید به نوشیدن مایعات

 

  • افزایش دفعات ادرار

 

  • زیادشدن اشتها

 

  • اسهال

 

  • استفراغ

 

با مشاهده این علائم باید سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا دلایل این علائم بررسی شود.

 

علائم کم‌ کاری تیروئید گربه

 

کم‌ کاری تیروئید در گربه

 

این بیماری در میان گربه‌ها نادر بوده و پرکاری تیروئید بیشتر در میان گربه‌ها شایع است. موضوعی که در رابطه با این بیماری برای گربه‌ها بسیار مهم و قابل توجه بوده این است که کمبود هورمون تیروئید عملکرد تمام اندام‌های بدن را با اختلال روبه‌رو می‌کند.

 

کم‌کاری تیروئید در گربه دارای علائمی است، اما تشخیص این بیماری با مشاهده علائم قابل بررسی نیست و برای تشخیص این بیماری بایستی از آزمایش هایی استفاده نمود تا به تشخیص درست و دقیق این بیماری دست پیدا کرد.

 

علائم کم‌ کاری تیروئید گربه

 

کم‌کاری نیز مانند پرکاری تیروئید دارای علائمی است که به ما هشدار وجود بیماری در گربه را می‌دهد، علائمی که نشان از کم‌کاری تیروئید در گربه را می‌دهد عبارت‌اند از:

 

  • کاهش ضربان قلب

 

  • ریزش مو

 

  • نداشتن انرژی

 

  • دمای پایین بدن گربه

 

  • نداشتن میل به غذا

 

  • چاقی

 

درمان تیروئید در گربه

 

درمان تیروئید در گربه

 

ازجمله درمان‌های تیروئید در گربه می‌توان به درمان با دارو، درمان با ید رادیواکتیو، جراحی و رژیم غذایی اشاره نمود.

 

توجه داشته باشید که هر کدام از درمان‌های تیروئید مزایا و معایبی دارد، دامپزشک شرایطی اعم از وضعیت جسمانی گربه، ملاحظات مالی و توانایی گربه در برابر انواع درمان را بررسی می‌کند و بهترین درمان را انتخاب می‌کند.

 

رژیم درمانی چیست؟

 

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که برای بعضی از گربه‌های مبتلا به پرکاری تیروئید، محدود کردن مقدار ید در رژیم غذایی آن‌ها می‌تواند گزینه خوبی برای درمان این بیماری باشد. این امر می‌تواند به ویژه برای گربه‌هایی با شرایط پزشکی که گزینه‌های درمانی دیگر را ممنوع می‌کند مفید باشد.

 

افزایش هورمون‌های تیروئید منجر به افزایش ضربان قلب و انقباض قوی عضله قلب می‌شود. با گذشت زمان، همچنین می‌تواند باعث ضخیم شدن بطن چپ شود. در صورت عدم درمان و کنترل، این تغییرات در نهایت می‌تواند در عملکرد طبیعی قلب اختلال ایجاد کند و حتی منجر به نارسایی قلبی شود.

 

به همین دلیل، گربه مبتلا به پرکاری تیروئید ممکن است به درمان اضافی برای درمان بیماری قلبی ثانویه نیاز داشته باشد. با این حال، هنگامی که پرکاری تیروئید کنترل شود، مشکلات به وجود آمده درعملکرد قلب اغلب بهبود می‌یابند یا حتی ممکن است به طور کامل ناپدید شوند.

 

سخن پایانی

 

فشار خون بالا یکی دیگر از عوارض احتمالی پرکاری تیروئید است. همچنین می‌تواند باعث آسیب جانبی به بسیاری از اندام‌ها ازجمله چشم، کلیه، قلب و مغز شود. اگر فشار خون بالا با پرکاری تیروئید تشخیص داده شود، ممکن است نیاز به دارو برای کنترل فشار خون و کاهش خطر آسیب به سایر اندام‌ها باشد. فشار خون بالا اغلب با درمان موثر پرکاری تیروئید کنترل می‌شود، حتی ممکن است نیاز به درمان مداوم نداشته باشد.

 

در این مقاله نکاتی در مورد تیروئید در گربه و پرکاری و کم‌کاری تیروئید بیان شد، امیدواریم این نکات در مواجه با تیروئید حیوانتان برایتان مفید باشد. در صورتی که متوجه شده‌اید تغییراتی در سلامت و عملکرد حیوانتان به وجود آمده بهتر است سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه نمایید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *