درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ

 

 

درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ

 

اگر شما هم صاحب سگ هستید و به این فکر میکنید که برای درمان لیسیدن پنجه ها در سگ چه کارهایی باید انجام دهید و چگونه باید حیوان خود را از این حالت نجات دهید.

 

توجه داشته باشید که لیسیدن پنجه‌ها به منظور نظافت سگ‌ها طبیعی بوده و در تمام سگ‌ها مشاهده می‌شود اما در صورتی که این امر دائما تکرار شود بایستی علت آن را جویا شوید و نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.

 

زمانی که لیس زدن دست و پای سگ دائما تکرار شود، نورودرماتیت رخ می‌دهد. این ناهنجاری پوستی به دلیل لیس زدن مکرر پنجه‌های خود حیوان به وجود می‌آید که باعث می‌شود در دست یا پای حیوان، تشکیل پلاک گرد و زخم ضخیم و سفتی در پاها ایجاد شود. علت این امر می‌تواند ماهیت ارگانیک یا روانی داشته باشد.

 

در ادامه قصد داریم دلایل لیس زدن پنچه ها و درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ را بررسی کنیم و نکات مهمی را بیان کنیم، اگر سگ شما هم دست و پای خود را لیس میزند و شما به فکر رفع این کار هستید، بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و همچنین میتوانید با کلیک بر روی بیماری سگ از دیگر مطالب ارائه شده دیدن فرمایید.

 

آلرژی

 

اگر سگ شما خارش پنجه دارد، ممکن است به دلیل آلرژی باشد. آلرژی می‌تواند ناشی از محیط، غذا یا مواد محرکی باشد که با پوست سگ شما تماس دارد.

 

قرمزی، رنگدانه های تیره یا لکه‌های قهوه ای روی پنجه‌ها ناشی از لیسیدن مداوم می‌تواند نشانه آلرژی باشد.

 

تمیز نگه داشتن پنجه ها به وسیله شستشو و دفع باکتری‌ها به وسیله کرم‌ها و اسپری‌های موضعی برای سگ‌ها ممکن است به طور موقت خارش را تسکین دهد، اما درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ در موارد شدیدتر باید با داروهای سیستمیک که روی کل بدن اثر می‌گذارد کنترل شود.

 

سوختگی

 

سوختگی

 

سوختگی پنجه ممکن است به وسیله سوختگی پنجه می‌تواند در اثر راه رفتن روی سطوح داغ یا تماس با مواد شیمیایی رقیق نشده مانند شوینده‌ها ایجاد شود.

 

ممکن است با پنجه‌های قرمز یا ترک خورده سگ روبه‌رو شوید که تاول‌ها یا پوسته پوسته ها روی پنجه تشکیل شده است.

 

دارو ممکن است برای عفونت ثانویه یا برای تسکین درد ضروری باشد، برای درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا داروهای لازم را تجویز کند.

 

خستگی و اضطراب

 

خستگی و بی حوصلگی معمولا باعث می‌شود سگ به لیسیدن پنجه‌هایش ادامه دهد، انجام این حرکت حس آرامش بخشی روی سگ‌ها دارد. ریزش مو، پوست ضخیم و برآمده ممکن است در ناحیه رخ دهد.

 

درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ در این مورد با لوسیونی که دامپزشک تجویز می‌کند سریعا جواب خواهد داد.

 

استفاده از داروهای موضعی تجویز شده می‌تواند کمک کننده باشد، اما باید علت اصلی لیسیدن پنچه ها را متوجه شوید. با دامپزشک خود مشورت کنید تا علت را بفهمید و برنامه‌ای برای کمک به سگ خود تهیه کنید.

 

حشرات و نیش آن‌ها

 

زمانی که سگ را برای بازی و سرگرمی به بیرون از خانه می‌برید امکان دارد در فضای پارک و بیرون از خانه پنجه سگ توسط حشرات نیش زده شود.

 

سگ برای اینکه به درد و خارش تسکین دهد شروع به لیسیدن پنجه خود می‌کند، برای درمان نیش حشرات می‌توان از آنتی هیستامین خوراکی و یا استروئیدهای موضعی استفاده کرد.

 

اگر احساس کردید پنجه سگ توسط حشرات نیش زده شده بهتر است برای درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ به دامپزشک مراجعه کنید.

 

وجود کیست در پنجه

 

ممکن است کیست روی پنجه پا ایجاد شود و باعث گردد سگ پنجه‌های خود را لیس بزند.

 

این تورم‌ها با مایعی پر می‌شوند که در بین انگشتان پا می‌توانند جمع شوند، برخی از کیست ها توده‌هایی هستند که ممکن است حاوی مواد ضخیم باشند و در طول زمان رشد کنند.

 

برای درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ و درمان کیست، با دامپزشک خود مشورت کنید که ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی را برای درمان عفونت تجویز کند.

 

کرم حلقوی

 

کرم حلقوی

 

کرم حلقوی یک عفونت قارچی بوده که به راحتی از طریق تماس با خاک یا حیوانات آلوده پخش می‌شود. در سگ‌ها، معمولا بیشتر روی پنجه‌ها و همچنین سر، گوش‌ها و اندام‌ها قابل توجه است.

 

ریزش مو و قرمزی پوست ممکن است رخ دهد، اما امکان دارد برخی از حیوانات مبتلا به کرم حلقوی باشند و علائمی را نشان ندهند.

 

شامپوها، کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی می‌توانند در پاکسازی عفونت‌های قارچی مفید باشند و در درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ موثر باشند.

 

علاوه بر این حیوانات خانگی مو بلند ممکن است برای جلوگیری از عفونت مجدد نیاز به تراشیدن مو داشته باشند.

 

کدام نژاد مستعد نورودرماتیت است؟

 

قبل از درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ بهتر است بدانیم که نورودرماتیت یا همان گرانولوم بیشتر کدام نژاد از سگ‌ها را درگیر می‌کند؟ کدام سگ‌ها مستعد لیس زدن پنجه‌های خود هستند؟

 

بد نیست بدانید که هر سگی ممکن است به گرانولوم مبتلا شود، اما برخی از نژادها مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

 

سگ‌هایی که آسیب‌های عاطفی مانند سوء استفاده یا بی توجهی را تجربه کرده‌اند، بیشتر مستعد استرس و اضطراب هستند.

 

سگ‌هایی که در موقعیت‌های استرس زا قرار می‌گیرند، مانند پناهگاه‌های حیوانات، اغلب بیشتر دچار گرانولوم می‌شوند.

 

همچنین اگر سگ شما از نژادهایی چون ژرمن شپرد، گلدن رتریور، ماستیف ناپل، لابرادور رتریور،  گریت دین و اسپانیش ماستیف هستند باید بیشتر مراقب باشید تا سگ به این بیماری مبتلا نشود.

 

جلوگیری از گرانولوم سگ

 

ابتدا باید علت گرانولوم سگ خود را کشف کنید، به همین دلیل است که می‌گوییم دانستن کافی در سبک زندگی سگ‌ها بسیار مهم است.

 

به خصوص اگر این یک مشکل رفتاری باشد، باید تغییر بزرگی در زندگی سگ خود داشته باشید. رژیم غذایی، ورزش، اطاعت پذیری، بازی و همراهی برخی از راه‌های جلوگیری از گرانولوم است.

 

جملات تاکیدی مثبت نیز در تربیت سگ مهم است و باید نیازهای عاطفی آن‌ها را با عشق و همراهی برطرف کنیم. اگر گرانولوم ناشی از انگل یا باکتری باشد، لازم است بهداشت سگ و زیستگاه آن بهبود یابد.

 

ما همچنین باید مطمئن شویم که برنامه‌های واکسیناسیون و کرم‌ زدایی را برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف به خوبی انجام می‌شود.

 

اگر در رابطه با جلوگیری و یا درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل کنید.

 

عوارض لیسیدن پنجه در سگ

 

عوارض لیسیدن پنجه در سگ

 

فرآیند لیسیدن می‌تواند به پنجه آسیب برساند زیرا زبان سگ مرطوب و سفت است، بنابراین سگ به لیسیدن برای بهبود زخم ادامه می‌دهد، در صورتی که زخم بدتر شود ممکن است منجر به آسیب‌های جدی به پنجه سگ شود.

 

علاوه بر این لیس زدن بیش از حد پنجه ممکن است با عفونت قارچی یا باکتریایی پوست همراه باشد؛ بنابراین اگر متوجه شدید که سگتان مرتبا پنجه‌هایش را می‌لیسد، به دنبال درمان باشید.

 

لیسیدن بیش از حد پنجه سگ ممکن است نشان از زخم یا سوراخ پنجه، وجود نیش حشرات در انگشتان پا، یا شاید شکستگی انگشت باشد؛ بنابراین، شما باید در اسرع وقت نسبت به درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ اقدامات لازم را انجام دهید.

 

اگر لیسیدن پنجه در سگ افزایش یافت، اطراف پنجه را به خوبی بررسی کنید که آیا خبری از ترک، برآمدگی، بریدگی، پارگی و زخم در قسمت‌های مختلف پنجه مشاهده می‌شود یا خیر.

 

نکات مهم در رابطه با درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ

 

  1. برای درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ سعی کنید او را سرگرم کنید و برای او بازی‌های مهیج در نظر بگیرید.
  2. اگر سگ به بیماری مبتلا شده، او را تنها نگذارید و به او اهمیت دهید.
  3. اگر از جوراب برای سگ خود استفاده می‌کنید بایستی نسبت به تمیز بودن جوراب اطمینان حاصل کنید.
  4. آنتی هیستامین‌هایی مانند سیپروهپتادین معمولا از لیسیدن پنجه سگ‌ها جلوگیری نمی‌کند. درواقع تنها تاثیر مثبت آن‌ها این است که سگ را می‌خوابانند و سگ در زمانی که خواب است قطعا پنجه اش را نمی‌لیسد، آرام‌بخش‌ها نیز تأثیر مشابهی روی سگ‌ها دارند. شستن پنجه‌های سگ با محلول حاوی جوش شیرین احتمالا نتایج بهتری نسبت به این داروها خواهد داشت.
  5. اگر می‌خواهید سگ را برای گردش به بیرون از خانه ببرید، بایستی مکان‌هایی را انتخاب کنید که هموار بوده و آسیبی به پنجه سگ وارد نمی‌کند.
  6. سگ‌هایی که تنها حیوان خانه هستند نسبت به سگ‌هایی که جفت دارند بیشتر در معرض این عارضه قرار می‌گیرند.
  7. برای درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ وقت را از دست ندهید و بلافاصله بعد از اینکه متوجه شده‌اید سگ بیش از اندازه پنجه خود را لیس میزند، به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

 

ما در این مطلب سعی کردیم نکات مهمی در رابطه با درمان لیسیدن پنجه‌ها در سگ بیان کنیم، اگر برای حیوان خود ارزش قائل هستید و سلامت سگ برایتان مهم است؛ باید نسبت به پیشگیری و درمان این بیماری کوشا باشید.

 

در صورتی که نمی‌دانید سگ به این بیماری مبتلا شده اما علائمی مبنی بر ابتلا به این عارضه دارد، می‌توانید با ما تماس بگیرید و یا به صورت حضوری برای ویزیت حیوان دلبندتان به بیمارستان دامپزشکی مراجعه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *