پروستات و ورم بیضه سگ

پروستات و ورم بیضه سگ

در هر شرایط پروستات و ورم بیضه سگ نیاز به درمان و ارجاع به دامپزشک دارد. به طور کلی، بیضه‌ها یکی از حساس ترین قسمت‌های بدن سگ هستند.

علاوه بر این، از آنجایی که آن‌ها در خارج از بدن قرار دارند، احتمال آسیب ناشی از تماس با اشیا و عوامل خارجی بسیار زیاد است.

به عنوان مثال، زمانی که سگ را برای گردش و سرگرمی به بیرون از خانه می‌برید، خطر آسیب رسیدن به بیضه‌ها بیشتر است زیرا این آسیب می‌تواند در اثر تماس با بوته یا اشیا دیگر ایجاد شود.

توجه داشته باشید که فقط عوامل خارجی باعث آسیب رسیدن به بیضه سگ نیست، گاهی اوقات در مشکلات پروستات و ورم بیضه سگ باید عوامل پاتولوژیک را بررسی نمود. همچنین چندین بیماری نیز می‌تواند به بیضه سگ‌ها آسیب برساند.

این بیماری که در اثر عملکرد هورمون‌های جنسی ایجاد می‌شود با افزایش تعداد سلول‌های پروستات خود را نشان می‌دهد.

این را می‌توان یک تغییر طبیعی در روند پیری حیوان دانست، اما در هر صورت ناشی از رشد غیرطبیعی غده پروستات است که بیشتر به سمت بیرون هدایت می‌شود و یبوست و تنش در هنگام اجابت مزاج را به همراه خواهد داشت، و همچنین شما همراهان محترم میتوانید با کلیک بر روی بیماری سگ و مراجعه به مطالب عنوان شده ار اطلاعات مفید ذکر شده دیدن فرمایید.

راه‌های تشخیص پروستات و ورم بیضه سگ

برای تشخیص این بیماری ابتدا با معاینه مقعد و لمس یک پروستات متقارن بزرگ شده انجام می‌شود. رادیولوژی و سونوگرافی می‌تواند در تشخیص بزرگی بیضه مفید باشد، دامپزشک شما همچنین ممکن است آزمایش‌ یا بافت‌شناسی را برای تشخیص دقیق‌تر انجام دهد.

گزینه بعدی برای تشخیص پروستات و ورم بیضه سگ آزمایش خون برای تشخیص تغییرات در سطح قند، پروتئین و الکترولیت خون است.

همچنین آزمایش ادرار برای اندازه گیری میزان پروتئین دفع شده در ادرار، خون و چرک انجام می‌شود. با توجه به نظر دامپزشک ممکن است از رادیوگرافی برای تعیین وجود فتق استفاده نمود.

علائم ورم بیضه سگ و التهاب

اگر بیضه‌های سگ شما به دلیل ورم ملتهب شده است، احتمالا متوجه خواهید شد که این ناحیه از بدن سگ شما زخم یا حساس شده، هنگامی که بیضه‌های سگ متورم می‌شود، حیوان معمولا آن ناحیه را می‌لیسد.افزایش سایز و درد ناشی از آن باعث ایجاد ناراحتی در سگ‌های خانگی می‌شود.

این بدان معنی است که امکان دارد سگ در راه رفتن، نشستن یا دراز کشیدن مشکل داشته باشد. ممکن است متوجه شوید که هر دو بیضه سگ شما ملتهب است، اما به طور معمول فقط یک بیضه تغییرسایز داده و بزرگ می‌شود، اما در صورتی که عفونت گسترش یابد، هر دو بیضه ممکن است ملتهب شود. در ادامه با علائم بیشتری از پروستات و ورم بیضه سگ آشنا خواهید شد.

چه زمانی باید به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کرد؟

علائم پروستات و ورم بیضه سگ که در قسمت فوق بیان شد می‌تواند نشانگر بیماری و ابتلای سگ به پروستات باشد، اگر می‌خواهید به صورت جزئی‌تر به علائم سگ توجه کنید بایستی به موارد زیر در سگ دقت داشته باشید.

  1. تب
  2. لیس زدن بیش از اندازه ناحیه
  3. سفت شدن بیضه
  4. کم شدن اشتها
  5. علاقه سگ به نشستن در سطوح سرد
  6. التهاب روی پوست بیضه
  7. تغیر در حالت نشستن و راه رفتن

توصیه می‌کنیم برای ویزیت دوره‌ای و اطلاع از وضعیت سلامت حیوان خود به طور منظم در زمان‌های مشخص شده توسط دامپزشک به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا در صورت بروز بیماری، دامپزشک بتواند خیلی زود بیماری را تشخیص و نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام دهد.

شایع ترین دلایل التهاب و ورم بیضه‌ها در سگ

شایع ترین دلایل التهاب و ورم بیضه‌ها در سگ

بیماری پروستات و ورم بیضه سگ ممکن است به دلایل مختلفی سگ را درگیر کند، اما در ادامه قصد داریم به شایع ترین دلایل این بیماری اشاره کنیم.

در صورتی که متوجه شده‌اید سگ مبتلا به پروستات یا ورم بیضه شده است، بایستی سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا بعد از شناسایی بیماری، اقدامات لازم برای درمان صورت گیرد.

عفونت: باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند لزوما از محیط وارد بدن سگ نمی‌شوند. اگر سگ شما عفونت ادرار یا عفونت خون داشته باشد، باکتری به راحتی وارد بیضه‌ها شده و باعث تورم شود.

تروما: اگر باکتری وارد زخم بیضه شود می‌تواند باعث عفونت و التهاب بیضه سگ می‌شود. علاوه بر این، تغییر رنگ مانند قرمزی در محل عفونت یا ترشحات چرکی نیز ممکن است مشاهده شود.

علت زخم متفاوت بوده و ممکن است در اثر ضربه ناشی از درگیری با سگ دیگر یا حتی سوختگی باشد، همچنین رشد مو می‌تواند منجر به التهاب بیضه شود.

ماده تحریک کننده: مانند دیگر قسمت‌های پوست بدن، اگر بیضه سگ نیز با یک ماده تحریک کننده تماس پیدا کند امکان دارد تماس با ورم بیضه همراه باشد.

این محرک می‌تواند یک گیاه سمی برای سگ، یک پاک کننده شیمیایی یا محرک دیگری باشد که می‌تواند باعث التهاب بیضه شود.

پیچ خوردن بیضه: از آنجایی که بیضه‌ها به بدن متصل اند، به تأثیرات خارجی حساس هستند. اگر بیضه سگ به هر دلیلی پیچ خورده باشد، بافت همبند بیضه نیز آسیب می‌بیند.

اگرچه این وضعیت نسبتا نادر است، اما می‌تواند منجر به اورکیت یا اپیدیدیمیت گردد.

کیست پروستات: یکی از عواملی که می‌تواند باعث پروستات و ورم بیضه سگ شود وجود کیست در پروستات است.

کیست‌ها در واقع غدد کوچکی هستند که می‌توانند متعدد باشند یا در بیضه‌ها وجود داشته باشند، در برخی موارد تعداد کمی از این کیست‌های کوچک مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در واقع، اکثر کیست‌های پروستات بی‌ضرر هستند. با این حال افزایش تعداد آن‌ها می‌توانند خطرناک شوند و باعث ایجاد تومورهای سرطانی شوند؛ بنابراین درمان کیست پروستات برای پیشگیری از سرطان پروستات ضروری است.

آلرژی پوستی: توجه داشته باشید که آلرژی‌های پوستی ممکن است بیضه‌ها را درگیر کند و سبب ورم بیضه‌ها شود.

دلایل ذکر شده تنها بخشی از علل التهاب و ورم بیضه سگ است، در صورتی که احساس کردید بیضه سگ ورم کرده، بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا در رابطه با بیماری پروستات و ورم بیضه سگ بررسی‌های کامل انجام شود.

التهاب بیضه در سگ چه عوارضی دارد؟

اگر سگ شما اورکیت داشته باشد، پس از کنترل التهاب ممکن است بیضه‌ها کوچک شده و سفت شوند. در این صورت بعید است که اسپرم تولید شود، در برخی موارد عفونت ممکن است به مرحله‌ای برسد که دیگر قابل درمان نباشد و بیضه‌ها باید برداشته شوند.

عمل جراحی بیضه‌ها و برداشتن آن به عنوان بخشی از عقیم سازی انجام می‌شود. از مزایای این روش می‌توان به کاهش برخی مشکلات رفتاری و همچنین کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها اشاره کرد،

اگرچه عقیم کردن سگ با برخی از عوارض احتمالی همراه است، اما دامپزشکان این روش را به عنوان راهی برای بهبود سلامت سگ و درمان پروستات و ورم بیضه سگ پیشنهاد می‌کنند.

درمان ورم بیضه و پروستات سگ

درمان ورم بیضه و پروستات سگ

برای شروع درمان پروستات و ورم بیضه سگ می‌توانید بیضه‌های سگ را با آب گرم حاوی نمک اپسوم به میزان یک قاشق غذاخوری در لیتر تحریک کنید، اما همیشه بهتر است این عارضه توسط دامپزشک درمان شود.

دامپزشک احتمالا کورتیزون با اثربخشی طولانی و آنتی بیوتیک تزریق می‌کند و مسکن‌های خوراکی یا داروهای ضد التهابی را تجویز می‌کند.

درمان پروستات و ورم بیضه سگ که در آن علائم بالینی نگران کننده وجود ندارد ضروری نیست، اما در موارد دیگر درمان با جراحی شامل عقیم کردن حیوان بهترین روش درمان محسوب می‌شود.

جراحی برداشتن بیضه با حذف منبع اصلی هورمون‌های جنسی، اندازه پروستات را طی مدت 3 تا 12 هفته کاهش می‌دهد.

آیا التهاب بیضه نشانه تومور است؟

در رابطه با پروستات و ورم بیضه سگ و تومورهای سرطانی باید بگوییم که ایجاد سرطان در سگ‌هایی که بیضه‌های آن‌ها متورم شده نسبتا نادر است.

در بیشتر موارد اگر تومور وجود داشته باشد با افزایش سایز بیضه و برآمدگی روی بیضه خود را بروز می‌دهد.

همچنین برخی از تومورها بیضه را بزرگ نمی‌کنند، بلکه قوام آن را تغییر می‌دهند. برخی از تومورهای سگ می‌توانند استروژن تولید کنند، استروژن یک هورمون زنانه است که می‌تواند باعث شود سگ نر ویژگی‌های زنانه خود را نشان دهد.

به همین دلیل سگ‌های نر مبتلا به تومورهای بیضه ممکن است سینه‌های بزرگ یا متورم داشته باشند.

همچنین ممکن است پوست شلی روی شکم یا ریزش مو در آن ناحیه داشته باشند، درمان سرطان بیضه در سگ‌ها عموما با جراحی همراه خواهد بود.

آیا داروهای پروستات عوارض دارند؟

استفاده از داروهای خاص برای درمان این بیماری می‌تواند منجر به عوارض شود، یکی از راه‌های کاهش اندازه پروستات تزریق هورمون است که می‌تواند منجر به عوارضی مانند کم خونی و آبسه‌های متعدد شود، بنابراین استفاده از این روش توصیه نمی‌شود.

در اکثر موارد دامپزشک سعی می‌کند تا اندازه پروستات سگ را با دارو کنترل کنند که این روش نیز عوارض جانبی منحصربه‌فردی دارد.

افزایش وزن، سرطان سینه، افزایش اشتها و دیابت تنها برخی از عوارض جانبی مصرف دارو برای این بیماری است.

در صورتی که زمان زیادی از تشخیص این بیماری نگذشته باشد و روند درمان زود آغاز شود، کمک شایانی به نحوه درمان و مدت زمان درمان می‌کند.

همچنین با توجه به نوع این بیماری و موارد دیگر، دامپزشک روشی از درمان را پیش می‌گیرد که کمترین عوارض را داشته باشد.

سخن پایانی

اگر متوجه شده‌اید که حیوانتان به پروستات و یا التهاب بیضه مبتلا شده، بایستی سریعا نسبت به درمان و رفع بیماری اقدامات لازم را انجام دهید.

در این مطلب نکاتی در مورد پروستات و ورم بیضه سگ بیان شد که امیدواریم برای شما مفید باشد، در صورتی که در مورد این بیماری و درمان سگ خود به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید می‌توانید با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *