بیماری‌های دندان گربه

بیماری‌های دندان گربه

بیماری‌های دندان گربه جزو شایع‌ترین مشکلات سلامتی در گربه‌ها محسوب می‌شود، دهان و دندان سالم گربه‌ها برای سلامت گوارش و کیفیت زندگی آن‌ها بسیار مهم است.

وقتی گربه‌ها دندان درد یا مشکل دهان و دندان دارند، نمی‌توانند زمانی را صرف نظافت دندان خود کنند و در نتیجه این امر باعث می‌شود تا دندان‌های نامرتبی داشته باشند.

به یاد داشته باشید که یکی از مهم ترین موارد در مراقبت از حیوانات خانگی از جمله گربه‌ها، شناخت علائم بیماری‌های مختلف در آن‌ها است.

ما نیز باید برای درمان بیماری آن‌ها بایستی کوشا باشیم و در اولین فرصت نسبت به رفع مشکل سلامتی آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم، این نشان دهنده اهمیت و ارزشی است که ما برای حیوان خانگی خود قائل هستیم.

اگر شما هم از گربه نگهداری می‌کنید و نگران سلامتی حیوان خود هستید، بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا نکات مهمی درباره بیماری‌های دندان گربه بیان کنیم.

همچنین شما همراهان گرامی میتوانید با کلیک بر روی بیماری گربه ، مطالب دیگر را مشاهده فرمایید.

علت دندان درد گربه

علت دندان درد گربه

گربه‌ها مانند سگ‌ها، مردم و سایر موجودات دندان دار ممکن است از دندان درد رنج ببرند. شایع‌ترین علت دندان درد در گربه‌ها عفونت دندان است، در برخی موارد دندان‌های پوسیده و خراب باعث دندان درد می‌شوند.

خوشبختانه، پوسیدگی دندان در گربه‌ها به اندازه انسان و سگ‌ها دردسرساز نیست.

همان‌طور که دندان درد برای انسان‌ها آزار دهنده بوده و سخت است، برای گربه‌ها نیز دردی سخت و اذیت کننده محسوب می‌شود.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر متوجه دندان درد گربه‌ی خود شده‌اید سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا بیماری‌های دندان گربه درمان شود.

رایج ترین بیماری‌های دندان گربه

بیماری‌های دندان گربه ممکن است به اشکال مختلف آن‌ها را درگیر کند اما به طور کلی 5 بیماری جزو رایج ترین بیماری‌های دندان در گربه‌ها به شمار می‌رود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

استوماتیت: این بیماری جزو بیماری‌های دردناک دهان و دندان گربه‌ها محسوب می‌شود، زمانی که بر روی دندان‌ها پلاک تشکیل می‌شود، سیستم دفاعی بدن به سرعت واکنش شدیدی از خود نشان می‌دهد و این امر باعث می‌شود تا لثه و دهان گربه مبتلا به این بیماری سریعا متورم و قرمز شود. همچنین درد ناشی از این التهاب شدید بوده و غذا خوردن و لذت بردن از زندگی را برای گربه دشوار می‌کند.

مال اکلوژن: قرار گرفتن و هماهنگی دندان‌ها در فک بالا و پایین را اکلوژن می‌گویند. اگر این ترتیب درست نباشد، مال اکلوژن رخ می‌دهد.این چینش غیرمعمول دندان‌ها در گربه‌ها روی دندان نیش قابل مشاهده است و می‌تواند باعث اختلال در عملکرد دندان‌های گربه شود.

پریودنتال: دندان‌های کج و نامرتب عامل اصلی ایجاد بیماری پریودنتال در گربه‌ها هستند و باکتری‌ها به راحتی در لثه و دندان گربه‌ها جمع می‌شوند و تشکیل جرم و پلاک می‌دهند که عامل بیماری‌های دندان گربه و اساس عفونت و التهاب لثه ها هستند.

تومورها: شایع‌ترین تومور دهان در گربه‌ها مربوط به سلول های سنگفرشی است. این توده تومور بدخیم سرطانی بسیار خطرناک بوده و نیاز به تشخیص و درمان به موقع دارد. متاسفانه اکثر گربه‌هایی که به این بیماری مبتلا می‌شوند با تشخیص دیر هنگام مواجه شده و تحمل این بیماری برایشان دردناک خواهد بود.

آبسه: یکی دیگر از بیماری‌های دندان گربه آبسه است که علت اصلی آبسه‌های دندانی در گربه‌ها شکستگی دندان‌ها است، دندان‌های آسیب دیده بیشتر در معرض عفونت و تهاجم باکتری‌ها هستند.

باکتری‌ها به راحتی می‌توانند زیر لثه ها نفوذ کنند و باعث ایجاد آبسه در ریشه دندان گربه‌ها شوند. به طور کلی دندان‌های نیش گربه‌ها بیشتر در معرض شکستگی هستند، آبسه روی ریشه دندان معمولا با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

نحوه مراقبت از دندان‌های گربه

نحوه مراقبت از دندان‌های گربه

به طور کلی برای جلوگیری از بیماری‌های دندان گربه و جلوگیری از دندان درد در گربه‌ها، باید قوانینی را رعایت کنید که از دندان‌ها و لثه‌های حیوان خانگی خود محافظت می‌کند.

به عنوان مثال، شما باید هر روز دندان‌های گربه خود را با مسواک مخصوص گربه‌ها مسواک بزنید.

همچنین مطمئن شوید که بعد از خوردن غذای خشک چیزی بین دندان‌های گربه شما باقی نمی‌ماند، زیرا در این صورت ممکن است بیماری لثه و التهاب ایجاد شود.

به یاد داشته باشید که خرید انواع اسباب‌بازی‌های جویدنی می‌تواند به طور مرتب میزان پلاک روی سطح دندان گربه شما را کاهش دهد.

توصیه می‌کنیم هنگام مسواک زدن دندان‌های گربه خود از مسواک های کوچک و خمیر دندان‌های مخصوص استفاده کنید تا از آسیب بیشتر به دندان‌ها و لثه‌های حیوان خانگی خود جلوگیری کنید.

علاوه بر این، توصیه می‌کنیم گربه خود را هر از چند گاهی نزد دامپزشک ببرید تا وضعیت دندان‌هایش را بررسی کند.

در این صورت می‌توانید اقدامات موثری برای جلوگیری از بیماری‌های دندان گربه انجام دهید؛ زیرا در این صورت حیوان خانگی شما تحت نظر پزشک است و حتی اگر مشکل کوچکی پیش بیاید به سرعت متوجه آن خواهید شد و به سرعت آن را برطرف خواهید کرد.

دندان درد گربه چه علائمی دارد؟

گربه با دهان و دندان سالم می‌تواند خوب غذا بخورد، احساس ناراحتی نمی‌کند، به راحتی خود را تمیز می‌کند و دهانش بو نمی‌دهد.

گاهی اوقات آن‌ها با وجود بیماری‌های دندان گربه می‌توانند رفتار طبیعی داشته باشند، با این حال علائم و نشانه‌های رایجی وجود دارد که ممکن است نشان دهد گربه خانگی شما از بیماری دندان رنج می‌برد.

از علائم دندان درد در گربه‌ها می‌توان به بوی بد دهان، لثه‌های متورم و خونریزی، از دست دادن اشتها، استفراغ و بی میلی به نظافت اشاره کرد.

گربه‌ای که دندان درد دارد ممکن است تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد و شاهد کاهش اشتهای او باشیم. در بیشتر موارد، کاهش اشتها با کاهش وزن نیز همراه است.

با این حال مقدار و نوع غذایی که یک گربه در هر روز مصرف می‌کند، تاثیر عمده ای بر وزن و اشتهای او دارد. برخی از این گربه‌ها به‌جای جویدن با دندان، غذای خود را کامل می‌بلعند و در نتیجه استفراغ می‌کنند.

برخی از گربه‌ها هنگامی که غذا می‌خورند، رفتاری پرخاشگرانه و عصبانی دارند، زیرا نمی‌توانند به راحتی و بدون درد غذا بخورند. علاوه بر این، به دلیل دردی که زمان خوردن غذا احساس می‌کنند، قادر به تمیز کردن دندان خود نیستند.

برخی از گربه‌ها هنگام دندان درد با زبان غذا می‌خورند، این نوع رژیم می‌تواند منجر به پر شدن شکم و استفراغ بعد از غذا شود.

متاسفانه بسیاری از آن‌ها در هنگام ابتلا به بیماری‌های دندان هیچ نشانه‌ای از بیماری را نشان نمی‌دهند. با وجود این مشکل، آن‌ها اغلب به غذا خوردن ادامه می‌دهند، زیرا غریزه بقا آن‌ها بسیار قوی است.

توصیه می‌کنیم با مشاهده این علائم سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا از بیشتر شدن دندان درد گربه جلوگیری کنید، در صورتی که نسبت به بیماری‌های دندان گربه نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

درمان دندان درد گربه

درمان دندان درد گربه

اولین قدم در درمان بیماری‌های دندان گربه تعیین علت دندان درد توسط دامپزشک است. بهترین راه برای انجام این امر مراجعه به متخصص و انجام معاینه و آزمایش ویژه از دهان و دندان برای ارزیابی و بررسی است.

آزمایشات تحت بیهوشی انجام می‌شود، زیرا 60 درصد دندان‌های گربه زیر خط لثه است.

تا زمانی که بیهوش نشده باشد امکان معاینه تمام دندان‌های گربه وجود ندارد، زیرا تنها 40 درصد از دندان‌های گربه قابل مشاهده است.

این آزمایش شامل یک نوع تصویربرداری از قسمت آسیب دیده دندان واقع در زیر لثه است. این نوع تصویربرداری امکان بررسی دقیق تری از داخل دهان گربه، ساختار دندان‌ها و فک را فراهم می‌کند.

توصیه‌های مهم

  1. نکته مهم استفاده از غذای مخصوص گربه است که حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی متناسب با متابولیسم ارگانیسم گربه باشد و سیستم ایمنی بدن گربه را تقویت کند. خوردن غذای نامناسب خطر ابتلا به بیماری‌های دندان گربه افزایش می‌دهد و ممکن است گربه شما حتی نتواند آن را به راحتی بجود.
  2. بازی‌های خطرناک و یا برخوردهای شدید مانند تصادف ممکن است دهان و دندان گربه را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. به همین خاطر اگر گربه در معرض این موارد قرار گرفت، بهتر است نزد دامپزشک بروید تا سلامت دندان گربه بررسی شود.
  3. هنگامی که گربه‌ها به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مانند آنفولانزا مبتلا می‌شوند، سیستم ایمنی آن‌ها تحریک می‌شود و التهاب لثه ممکن است رخ دهد. شما می‌توانید سیستم ایمنی حیوان خانگی خود را با تامین مکمل‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز آن‌ها تقویت کنید.

سخن پایانی

بر اساس مطالب و نکات مفیدی که در این مطلب در مورد آن‌ها صحبت کردیم، متوجه شدیم که سلامت دندان گربه به اندازه سلامت دندان انسان مهم و ارزشمند است.

توجه ویژه به دندان‌های گربه نشان می‌دهد که چقدر برای حیوان خانگی خود ارزش قائل هستید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم نسبت به بیماری‌های دندان گربه خود بی‌اعتنا نباشید و در اولین فرصت نسبت به رفع بیماری اقدام فرمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله (اولین ستاره از سمت راست کم ترین و آخرین ستاره از سمت چپ بیشترین امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها