علائم انسداد روده در سگ

 

 

علائم انسداد روده در سگ

 

قبل از اینکه بخواهیم در مورد علائم انسداد روده در سگ صحبت کنیم، بد نیست بدانید که انسداد روده یکی از جدی ترین مشکلات در سگ‌ها محسوب می‌شود.

 

در واقع سگ‌ها یکی از حیواناتی هستند که تمایل دارند غذاها و اشیاء مختلف را از طریق دهان بجوند، این روند به خصوص در توله‌سگ‌ها بیشتر دیده می‌شود.

 

این عادت سگ‌ها می‌تواند باعث گیرکردن اشیا و غذاهای نامناسب در دستگاه گوارش سگ شود.

 

به‌طور کلی، انسداد روده در سگ زمانی که معده یا روده سگ به‌طور جزئی یا کامل مسدود شده باشد و این انسداد باعث اختلالات گوارشی و روده شود، خطرناک بوده و ممکن است به سگ آسیب وارد کند.

 

در شرایط این چنینی مدفوع و گازها دفع نمی‌شود و تجمع این مواد در روده‌ها برای بدن و دستگاه گوارش بسیار مضر خواهد بود.

 

عوامل زیادی باعث بروز این پدیده می‌شوند، اما رژیم غذایی نامناسب از مهم ترین عوامل ایجاد این اتفاق ناگوار هستند.

 

اگر می‌خواهید در مورد علائم و نشانه‌های انسداد روده در سگ‌ها بیشتر بدانید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و همچنین میتوانید با کلیک بر روی بیماری سگ دیگر مقالات ارائه شده را ملاحظه فرمایید.

 

دلایل انسداد روده سگ

 

دلایل انسداد روده سگ

 

از شایع ترین دلایل انسداد در دستگاه گوارش سگ، بلع جسم خارجی است. برخی از سگ‌ها هر چیزی که در دسترس باشد را درون دهان می‌گذارند، از جمله این موارد می‌توان به اسباب بازی، استخوان، ذرت و لباس به ویژه جوراب و لباس زیر اشاره نمود.

 

اجسام تیز می‌توانند پوشش داخلی دستگاه گوارش را مسدود کرده و یا سوراخ کنند و باعث خونریزی داخلی خطرناک شوند.

 

طناب‌ها و مواردی از این دست می‌توانند یک جسم خارجی خطی را تشکیل دهند که باعث ایجاد انسداد می‌شود، بسیاری از اجسام خارجی نمی‌توانند به‌طور کامل توسط اسید معده هضم یا حل شوند.

 

اگر متوجه شدید که سگتان چیزی می‌خورد که می‌تواند باعث انسداد روده در سگ شود، فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

البته همیشه جسم خارجی سبب انسداد روده نمی‌شود، در ادامه به برخی دلایل دیگر اشاره خواهیم کرد:

 

تومورها: اگر سگ در بدن خود توده‌ای داشته باشد که در مرور زمان توده رشد کند و باعث انسداد شود، می‌تواند سلامت حیوان را به خطر بی اندازد. برای مثال تومور داخل شکم ممکن است آن‌قدر بزرگ شود که به روده‌ها فشار وارد کند و سبب مسدود شدن روده گردد.

 

تنگی پیلور: گاهی اوقات مسیر معده به روده باریک می‌شود و در مرور زمان سبب انسداد دستگاه گوارش شده و سلامت حیوان را به خطر می‌اندازد، این بیماری معمولا در سگ‌های مسن به چشم می‌خورد، البته این بیماری یک نقص مادرزادی به شمار می‌رود که ممکن است هر سگی را درگیر کند.

 

انواژیناسیون: در این روده‌ها به درون خود جمع شده و سبب انسداد روده در سگ می‌شود. انواژیناسیون به دلیل عفونت، انگل، تومور و اجسام خارجی و یا بر اثر یک عارضه بعد از جراحی روده ظاهر شود.

 

 

مهم‌ترین علائم انسداد روده سگ

 

زمانی که سگ دچار انسداد روده می‌شود، علائم مختلفی در بدن سگ رخ می‌دهد و هر یک از این علائم باید به صورت جداگانه و زیر نظر دامپزشک بررسی شوند.

 

انسداد روده در سگ یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به درمان سریع و فوری دارد، زیرا اگر این مشکل به موقع درمان نشود، خطر مرگ سگ وجود دارد.

 

هر چه انسداد بیشتر طول بکشد، جریان خون با محدودیت بیشتری مواجه می‌شود و مرگ اتفاق می‌افتد.

 

مهم‌ترین علائم انسداد روده عبارت‌اند از:

  • ضعف
  • افسردگی
  • کم شدن تحرک
  • کاهش آب بدن
  • سوءهاضمه
  • درد در ناحیه شکم
  • متورم شدن شکم
  • یبوست
  • کم شدن اشتها
  • استفراغ

 

توجه کنید که اگر با این علائم روبه‌رو شده‌اید بایستی سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید و فکر نکنید که مشکل گوارشی ساده و گذرا است؛ زیرا با این علائم انسداد ایجاد می‌شود و حتی یک ساعت تاخیر در درمان عوارض جبران ناپذیر زیادی را به دنبال دارد.

 

به عنوان یک صاحب حیوان خانگی، بسیار مهم است که همیشه به دفعات، نوع، شکل و رنگ مدفوع سگ و گربه خود توجه کنید.

 

مدفوع حیوانات اطلاعات زیادی در مورد کیفیت دستگاه گوارش سگ و گربه شما ارائه می‌دهد. علاوه بر این، اگر گربه دارید، بهتر است هنگام برداشتن و تمیز کردن بستر، وضعیت مدفوع را بررسی کنید.

 

تشخیص انسداد روده در سگ

 

تشخیص انسداد روده در سگ

 

اگر متوجه علائم انسداد روده در سگ خود شده‌اید، بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید. اجازه ندهید علائم خفیف یا متوسط ​​بیش از یک یا دو روز طول بکشد، زیرا ممکن است آسیب جبران ناپذیری به سگ بزند.

 

اگر سگ علائم شدیدی را نشان داد، باید برای درمان فوری به نزدیک‌ترین دامپزشکی مراجعه کنید.

 

دامپزشک در ابتدا سگ را معاینه می‌کند و قبل از اینکه آزمایش‌ها بیشتری را درخواست کند، درباره سابقه او صحبت خواهد کرد.

 

اگر مشکوک به انسداد دستگاه گوارش باشد، گام بعدی عکس برداری از شکم برای بررسی وجود هر گونه ناهنجاری است.

 

برای تجسم بهتر انسداد روده در سگ، ممکن است لازم باشد معاینه دستگاه گوارش فوقانی را با کنتراست انجام دهید.

 

سگ باید یک ماده نیمه شفاف را بخورد که در رادیوگرافی قابل مشاهده است. برای نظارت بر حرکت ماده حاجب از طریق دستگاه گوارش، یک سری عکس‌برداری با اشعه ایکس در فواصل گرفته می‌شود.

 

این به دامپزشک اجازه می‌دهد تا جریان دستگاه گوارش را به خوبی بررسی کند و محل انسداد را تعیین نماید.

 

همچنین ممکن است برای ارزیابی سلول‌های خون و عملکرد اندام حیوان به آزمایش خون و ادرار نیاز باشد. این آزمایش‌ها به دامپزشک شما اجازه می‌دهد تا سلامت کلی سگ را ارزیابی کند و بهترین درمان را انتخاب کند.

 

 

پیشگیری از انسداد روده

 

شما می‌توانید با دور نگه داشتن وسایل خطرناک از دسترس سگ خود از بلعیدن جسم خارجی و خطرناک جلوگیری کنید.

 

اطمینان حاصل کنید که اسباب‌بازی‌ها برای قورت دادن و جویدن مناسب نیستند و اگر این چنین است آن‌ها را از دسترس سگ خارج کنید.

 

اگر سگ شما دوست دارد اسباب‌بازی‌ها را بجود، مطمئن شوید که اسباب‌بازی‌ها آسیبی به حیوانتان وارد نمی‌کند.

 

سگ خود را از سطل زباله دور نگه دارید تا مبادا از سطل زباله چیزی بخورد، وقتی بیرون هستید مراقب سگ خود باشید تا از زمین هر چیزی را وارد دهان خود نکند.

 

سرطان و سایر بیماری‌های روده قابل پیشگیری نیستند، اما تشخیص زودهنگام می‌تواند از رفع کامل انسداد روده در سگ جلوگیری کند، همچنین می‌تواند آسیب روده را به حداقل برساند.

 

در صورت بروز علائم، حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

شما باید سالانه به دامپزشک خود برای بررسی‌های معمول سلامت حیوانتان مراجعه کنید یا طبق دستور دامپزشک به دفعاتی که لازم است در زمان مقرر به بیمارستان دامپزشکی مراجعه فرمایید تا ویزیت‌های دوره‌ای برای حیوان دلبندتان صورت گیرد.

 

درمان

 

درمان

 

برای درمان صحیح انسداد روده در سگ، شناخت به موقع بیماری و مشورت با دامپزشک ضروری است. در اغلب موارد زمانی که انسداد روده با جسم خارجی رخ می‌دهد، انسداد با جراحی برطرف می‌شود.

 

در طول این عمل، به‌اصطلاح لاپاراتومی اکتشافی، دامپزشک روده را باز می‌کند و انسداد را به صورت دستی برطرف می‌کند، سپس روده را معاینه می‌کند، آن را از نظر آسیب بررسی می‌کند و درنهایت آن را بخیه می‌زند.

 

علاوه بر جراحی می‌توان از روش‌های آندوسکوپی نیز استفاده کرد. آندوسکوپی زمانی انجام می‌شود که انتهای معده یا مری مسدود شده باشد و یکی از روش‌های غیر تهاجمی و موثر برای درمان انسداد محسوب می‌شود.

 

با این حال در بیشتر موارد، انسداد روده در سگ‌ها را می‌توان با جراحی درمان کرد که معمولا یک عمل جراحی اورژانسی است که نباید حتی یک ساعت به تعویق بیفتد؛ زیرا هر تاخیری عوارض انسداد روده را در سگ افزایش می‌دهد و خطر مرگ را در پی دارد.

 

 

هزینه جراحی روده سگ

 

اگر قصد دارید انسداد روده در سگ را از طریق جراحی درمان کنید و بعد از مشورت با پزشک به این نتیجه رسیده‌اید که هرچه زودتر این عمل صورت گیرد، بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا بعد از بررسی و میزان سختی جراحی و عوامل دیگر، هزینه جراحی به شما اعلام گردد.

 

طبیعی است که بدون انجام معاینه و بررسی‌های لازم جهت جراحی نمی‌توان هزینه عمل را به صاحبان حیوانات اعلام نمود، همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

 

سخن پایانی

 

برای جلوگیری از انسداد روده در سگ و اطمینان از اینکه سگ شما هرگز به این بیماری کشنده و خطرناک مبتلا نمی‌شود، اشیاء خارجی خطرناک را تا حد امکان از سگ خود دور نگه دارید تا ناگهان آن‌ها را قورت ندهد.

 

همچنین به سگ خود غذای پر فیبر بدهید، زیرا یبوست مداوم و طولانی مدت خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

 

برای تهیه غذای سگ با فیبر بالا می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل کنید.

 

این غذاها نه تنها دارای ویتامین و پروتئین هستند، بلکه منبع غنی از مواد معدنی و فیبر نیز محسوب می‌شوند. گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی روزانه سگ شما فواید زیادی به همراه دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *