کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی

 

 

کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی

 

امروزه از فناوری ریزتراشه در صنایع مختلفی استفاده می‌شود، از رایانه‌ها و تلفن‌های همراه گرفته تا ریزتراشه‌های کاشته شده در حیوانات وحشی و کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی که اطلاعات شناسایی حیوانات را ارائه می‌دهند.

 

میکروچیپ شناسنامه حیوان بوده و به منظور شناسایی دائمی حیوان خانگی است.

 

برای جلوگیری از گم شدن حیوانات خانگی، یک ریزتراشه به اندازه یک دانه برنج که برای هر حیوان منحصربه فرد بوده به حیوانات متصل می‌شود.

 

همچنین ردیاب و ریزتراشه حیوانات نیازی به باتری ندارند و با اسکنر مخصوص شناسایی می‌شود، این بدان معنا است که پس از کاشت این میکروچیپ در بدن حیوان، نیازی به اتصال به منبع برق نداریم.

 

توجه داشته باشید که شماره شناسایی میکروچیپ در صورتی که صاحب حیوان مشخصات خود را در پایگاه داده میکروچیپ ثبت نکرده باشد، بی فایده است؛

 

به عبارت دیگر این شماره کمکی به بازگشت حیوان خانگی گمشده به خانه نمی‌کند، در نتیجه صاحب حیوان بایستی نام و اطلاعات تماس فعلی خود را با شماره موجود در پایگاه داده مطابقت دهد.

 

چگونه میکروچیپ حیوانات را با مشخصات مالک ثبت کنیم؟

 

چگونه میکروچیپ حیوانات را با مشخصات مالک ثبت کنیم؟

 

دامپزشکی که کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی را برای حیوان شما انجام داده، شماره شناسایی و دستورالعمل ثبت نام را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

چندین سیستم و سامانه جهت ثبت ریزتراشه وجود دارد که شما به صورت رایگان می‌توانید مشخصات خود را ثبت کنید.

 

در حالی که برخی از سیستم‌ها برای ثبت میکروچیپ، ردیابی حیوان خانگی گم شده و سایر خدمات هزینه دریافت می‌کنند، توجه داشته باشید که قیمت این خدمات در برخی از سامانه‌ها متفاوت است.

 

برخی از صاحبان حیوانات خانگی تصمیم می‌گیرند که در چندین سیستم و سامانه مشخصات خود را ثبت کنند، اما این امر می‌تواند به روز رسانی اطلاعات تماس را دشوار کند.

 

اگر شماره تلفن یا آدرس ایمیل شما قدیمی باشد، ارتباط بین شما و حیوان خانگی گمشده قطع خواهد شد.

 

علاوه بر این اگر حیوان خانگی جدیدی دارید، باید اطلاعات آن را در سیستم ثبت میکروچیپ به روز کنید.

 

شما باید با ارائه گواهی پزشکی، گواهی واکسیناسیون یا سایر مدارک مالکیت را زمان کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی ثبت کنید.

 

 

مزایای کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی

 

کاشت میکروچیپ یک روش دائمی محسوب می‌شود و در مقایسه با سایر روش‌های علامت‌گذاری حیوانات مانند خالکوبی و نصب پلاک‌های ویژه که اکثرا روی گردن نصب می‌شود، میکروچیپ مزایای زیادی دارد.

 

از معایب دیگر روش‌ها می‌توان به جدا شدن پلاک‌های نصب شده و یا کمرنگ شدن تتوهای حیوان اشاره نمود؛ اما میکروچیپ به صورت مادام‌العمر زیر پوست باقی می‌ماند و می‌توان آن را در معاینه در روز اول کاشت اسکن کرد.

 

علاوه بر این، درصد پیدا شدن حیوانات خانگی گمشده که میکروچیپ دارند به طور قابل توجهی بیشتر از حیوانات خانگی بدون میکروچیپ است.

 

 

عوارض کاشت میکروچیپ

 

علیرغم تفاوت‌های موجود در نشانه گذاری بین حیوانات، کاشت میکروچیپ برای تمام حیوانات، سریع، آسان و نسبتا بدون درد است.

 

درد ناشی از کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی برای اکثر حیوانات شبیه به درد تزریق واکسن بوده و دامپزشکان برای کاشت ریزتراشه از سوزنی استفاده می‌کنند که تقریبا مشابه سوزنی است که برای تزریق واکسن استفاده می‌شود.

 

برای به حداقل رساندن خطر و درد، بهتر است حیوان خانگی خود را زمانی که برای عقیم سازی تحت بیهوشی هستند، کاشت میکروچیپ انجام دهید.

 

با این حال، حیوانات هوشیار نیز کاشت میکروچیپ را به خوبی تحمل می‌کنند.

 

کاشت ریزتراشه هیچ عارضه ای ندارد و درد و خطر زیادی در حین کاشت حیوان را تهدید نمی‌کند؛ بنابراین، می‌توانید با خیال راحت شروع به کاشت میکروچیپ حیوان خانگی خود کنید.

 

نحوه نصب میکروچیپ

 

نحوه نصب میکروچیپ

 

در مورد مراحل کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی در بدن حیوان باید بگوییم که قبل از کاشت ریزتراشه در زیر پوست حیوان، لازم است میکروچیپ را اسکن کنید تا تأیید شود که کد شماره شناسایی فرستنده با برچسب روی بسته مطابقت داشته باشد.

 

سپس سوزن حاوی میکروچیپ را به یک تفنگ یا سرنگ مخصوص وارد کرده و در زیر پوست حیوان مورد نظر کاشته می‌شود.

 

به عنوان مثال، در مورد کاشت ریزتراشه در سگ و گربه، محل استاندارد برای کاشت، بافت زیر جلدی در امتداد خط وسط پشت (مهره‌های ستونی) بین تیغه‌های شانه سگ است.

 

برای قرارگیری صحیح، سگ شما باید بایستد یا روی شکم بخوابد. تکه ای از پوست شل بین تیغه‌های شانه با دقت بالا کشیده می‌شود و سوزن به سرعت وارد می‌شود.

 

با فشار دادن ماشه اپلیکاتور، ریزتراشه به بافت تزریق می‌شود.

 

 

چه زمانی باید کاشت میکروچیپ انجام دهیم؟

 

شما می‌توانید در هر زمانی یک میکروچیپ برای سگ یا گربه خود در نظر بگیرید. با این حال، اگر قصد دارید به خارج از کشور بروید،

 

به خاطر داشته باشید که در اسرع وقت برای دریافت شناسنامه سگ یا گربه، دریافت گواهی سلامت و همراه داشتن محصولات بهداشتی و فرودگاه‌ها برای سگ یا گربه اقدام کنید.

 

اگر در زمان سفر کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی برای حیوانتان انجام شده باشد، نسبت به گم شدن حیوان و مسائل این چنینی خیالتان راحت است اما به طور کلی سن 5 تا 8 هفتگی زمان مناسبی بوده،

 

با این حال دامپزشکان توصیه می‌کنند در صورتی که حیوان در زمان عقیم سازی بی‌هوش است می‌توانید کاشت میکروچیپ را انجام دهید.

 

 

تفاوت ردیاب با میکروچیپ

 

به یاد داشته باشید که میکروچیپ با ردیاب متفاوت است، کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی برای شناسایی حیوان استفاده می‌گردد اما ردیاب GPS برای ردیابی و مکان یابی حیوان در لحظه استفاده می‌شود.

 

در واقع، آن‌ها مکمل یکدیگر هستند و هنگام جستجوی حیوان خانگی گمشده شما به روش‌های مختلف مفید هستند.

 

دستگاه‌های ردیاب می‌توانند مکان حیوان خانگی را به شما اطلاع دهند، ردیاب‌های GPS نیز به باتری نیاز دارند و با توجه به نوع نصب ممکن است از حیوان جدا شده و گم شود.

 

کاشت تخصصی میکروچیپ

 

کاشت تخصصی میکروچیپ

 

سالانه میلیون‌ها حیوان از خانه خارج می‌شوند و دیگر باز نمی‌گردند و صاحبان آن‌ها ویران می‌شوند.

 

متاسفانه تنها 15 تا 20 درصد از سگ‌های گم شده و کمتر از 2 درصد از گربه‌های گم شده به صاحبانشان بازگردانده می‌شوند.

 

یکی از راه‌های افزایش شانس خود برای پیدا کردن حیوان خانگی گمشده، کاشت یک میکروچیپ در بدن حیوان خانگی خود است.

 

کاشت ریزتراشه در حیوان خانگی شما یک روش ساده و ارزان است و خطر بسیار کمی دارد.کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی که به‌درستی ثبت و نگهداری می‌شوند، شانس بازگشت حیوانات را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

 

میکروچیپ ها دارای یک کد 15 رقمی منحصر به فرد برای حیوانات خانگی هستند و پس از کاشت آن‌ها در بدن حیوان، اطلاعات کامل در مورد آن‌ها در پایگاه‌های داده ویژه ثبت می‌شود.

 

بنابراین اگر کاشت میکروچیپ به صورت تخصصی و دقیق برای حیوان خانگی شما انجام شده باشد،

 

می‌توانید به راحتی ثابت کنید که صاحب آن هستید و در صورت گم شدن حیوان خانگی، شانس خود را برای پیدا کردن حیوان خود افزایش دهید.

 

کارشناسان و دامپزشکان توصیه می‌کنند که کاشت ریزتراشه را جدی بگیرید.

 

بنابراین اگر نگران از دست دادن حیوان خانگی محبوب خود هستید، در اسرع وقت اقدامات لازم برای انجام میکروچیپ را در دستور کار خود قرار دهید.

 

متخصصان ما آماده ارائه خدمات کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی هستند و در زمینه ثبت ریزتراشه به شما مشاوره می‌دهند، اگر در رابطه با کاشت میکروچیپ به مشاوره نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

قیمت کاشت میکروچیپ

 

عوامل متعددی مانند نژاد، سن، وزن و جثه حیوان و نوع حیوان در قیمت کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی تاثیرگذار است.

 

برای اطلاع از قیمت میکروچیپ می‌توانید با بیمارستان دامپزشکی دکتر تقی پور تماس بگیرید تا در مورد قیمت میکروچیپ اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

آیا کاشت میکروچیپ اجباری است؟

 

آیا کاشت میکروچیپ اجباری است؟

 

صاحبان حیوانات خانگی در سراسر جهان اغلب ریزتراشه را در حیوانات خود قرار می‌دهند اما در ایران استفاده از ریزتراشه در حیوانات هنوز به رسمیت شناخته نشده است،

 

اگرچه سازمان دامپزشکی کشور پس از تحقیق و بررسی در این مورد در سال 1382 مجوز علمی و فنی را برای استفاده از آن اعلام کرد.

 

کاشت ریزتراشه بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنید قوانین خاص خود را دارد، به عنوان مثال در انگلستان و اسکاتلند نصب ریزتراشه در بدن حیوانات بزرگ‌تر از 8 هفته اجباری است.

 

مالکانی که از این قانون پیروی نکنند تا 500 پوند جریمه خواهند شد. با این حال، در مجموع می‌توان گفت که نصب میکروچیپ در اکثر کشورها از جمله ایران کاملا اختیاری است.

 

اما اگر از گم شدن حیوانتان هراس دارید و می‌خواهید در زمان گم شدن حیوانتان خیلی زود او را پیدا کنید،

 

بهتر است کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی و ردیاب را برای حیوان خود انجام دهید تا ترسی نسبت به گم شدن و از دست دادن حیوان خود نداشته باشید.

 

 

سخن پایانی

 

در این مطلب نکاتی در رابطه با کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی بیان شد، امیدواریم از مطالب ذکرشده نهایت بهره را برده باشید و این نکات بتواند شما را در مورد کاشت میکروچیپ حیوانتان کمک کرده باشد.

 

برای کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی و اطلاع از نصب و استفاده از آن می‌توانید به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا بعد از مشاوره و راهنمایی از دامپزشک بهترین زمان برای انجام این کار را انتخاب و اقدامات لازم را انجام دهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله (اولین ستاره از سمت راست کم ترین و آخرین ستاره از سمت چپ بیشترین امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها