لیس زدن سگ

لیس زدن سگ نشانه چیست؟

تمامی حیوانات شیوه متفاوتی برای بروز احساس و همچنین برقراری ارتباط دارند، سگ نیز برای نشان دادن احساس و همچنین برقراری ارتباط با صاحب خود رفتار‌های مختلفی را نشان می‌دهد. یکی از رفتار‌های پرتکرار لیس زدن سگ است.

بسیار دیده‌اید که سگ‌ها صاحب خود و حتی افراد دیگر را لیس می‌زنند اما تا به حال برایتان این سؤال به وجود آمده است که هدف و منظور سگ از لیس زدن چیست؟

و همچنین سگ در چه مواقعی و چه افرادی را لیس می‌زند؟

سگ در برخی مواقع اقدام به لیس زدن می‌کند که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

      خوشحالی: یکی از نشانه‌های خوشحالی سگ لیس زدن است. همان‌طور که گفتیم سگ‌های خانگی علاقه بسیار زیادی به صاحب خود دارند و زمانی که صاحب سگ مدت زمانی سگ را در منزل تنها می‌گذارد و سپس باز می‌گردد سگ بسیار خوشحال شده و شروع به لیس زدن صاحب خود می‌کند.

نکته‌ای که در ارتباط با این موضوع وجود دارد این است که سگ‌ها به هم نوعان خود نیز این‌گونه محبت می‌کنند و با لیس زدن این محبت را ابراز می‌کنند. جالب است که بدانید در یکی از کشور‌های اروپایی محققین وسیله‌ای تولید کرده‌اند که شبیه به زبان انسان است و با این وسیله می‌توان همانند خود سگ به او ابراز محبت کرد.

      ترس و استرس: بسیاری از سگ‌ها زمانی که وارد کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی می‌شوند به دلیل اینکه بوی حیوانت مختلف در آنجا وجود دارد، دچار استرس می‌شوند.

این استرس و ترس سبب می‌شود که زمانی که دامپزشک می‌خواهد سگ را معاینه کند، سگ شروع به لیس زدن دامپزشک کند.

در حقیقت می‌توان گفت در این مواقع سگ با لیس زدن می‌خواهد موقعیت را به نفع خود کند تا خطری او را تحدید نکند.

لازم به ذکر است که تمامی سگ‌ها در مواقعی که می‌ترسند یا دچار استرس می‌شوند اقدام به لیس زدن نمی‌کنند بلکه برخی از آنان نیز رفتار‌های خشونت‌آمیزی از خود نشان می‌دهند و با پرخاشگری اجازه نمی‌دهند کسی نزدیکشان شود.

      ایجاد زخم یا بروز بیماری: می‌دانید که اکثر حیوانات از جمله گربه و سگ زمانی که زخمی بر روی بدن آنان به وجود می‌آید اقدام به لیس زدن آن زخم می‌کنند.

جالب است که بدانید محتویات موجود در بزاق دهان این حیوانات خاصیت میکروب‌زدایی دارد و با لیس زدن زخم خود را ضدعفونی می‌کنند؛ البته باید گفت که این لیس زدن همواره برای زخم خوب نیست و گاهی برخی از زخم‌ها با لیس زدن تشدید شده و عفونت می‌کنند.

به عنوان مثال زخمی که پس از عمل عقیم‌سازی بر روی بدن سگ به وجود می‌آید به هیچ عنوان نباید لیسیده شود چراکه لیس زدن ناحیه جراحی سبب باز شدن زخم و عفونت آن می‌گردد.

سگ‌هایی که در محیط بیرون زندگی می‌کنند گاهی بر اثر ضربه یا نزاع دچار آسیب و خراشیدگی پوست می‌شوند و در این مواقع آن ناحیه که آسیب دیده را لیس می‌زنند تا بهبود پیدا کند. علاوه بر موارد گفته شده برخی از بیماری‌ها نیز وجود دارد که سبب می‌شود سگ دائما خود را لیس بزند که از جمله‌ای بیماری‌ها می‌توان به حساسیت و قارچ پوستی اشاره کرد.

زمانی که دچار این بیماری‌ها می‌شود خارش شدیدی در بدنش به وجود می‌آید که سگ سعی می‌کند این خارش را با لیس زدن یا پنجه زدن به بدن خود کاهش دهد.

لیس زدن سگ نشانه چیست

آیا لیس زدن سگ نگران‌ کننده است؟

برای جواب دادن به این سؤال باید گفت که بستگی به عامل لیس زدن سگ دارد. اگر سگ به دلیل بیماری یا وجود عامل خارجی اقدام به لیس زدن بدن خود کند، نگران‌کننده است اما اگر لیس زدن سگ از روی محبت و ابراز علاقه باشد جای نگرانی ندارد.

در حالت کلی لیس زدن سگ یک عادت رفتاری است که به صورت غریزی در سگ وجود دارد. کمی پیش اشاره کردیم که یکی از مواقعی که سگ اقدام به لیس زدن بدن خود می‌کند زمانی است که بدن دچار خراشیدگی یا زخم می‌شود اما همان‌طور که گفتیم این لیس زدن گاهی می‌تواند زخم را تشدید کند و سبب عفونت شود مانند زمانی که سگ را عقیم می‌کنیم.

سوال اینجاست که چگونه جلوی انجام این کار را بگیریم؟ وسیله‌ای برای جلوگیری از لیس زدن سگ وجود دارد که به آن الیزابت گفته می‌شود.

این وسیله که به حالت قیف است به دور گردن سگ بسته می‌شود و اجازه نمی‌دهد سگ بدن خود را لیس بزند. این وسیله بسیار کاربردی و برای سگ حیاتی است.

گاهی در برخی از درمان‌ها نیاز است تا بر روی ناحیه از بدن سگ پماد زده و اجازه دهیم این پماد ساعت‌ها بر روی بدن بماند مانند بیماری قارچی که در این بیماری نواحی مختلفی از بدن سگ دچار زخم و ریزش مو می‌شود و نیاز است بر روی این نواحی پماد بزنیم؛ به دلیل اینکه در صورت لیس زدن این پماد توسط سگ، مسمومیت رخ می‌دهد استفاده از الیزابت بسیار مهم است.

دلیل لیس زدن سگ

چه نژاد‌هایی بیشتر اقدام به لیس زدن می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم لیس زدن یک عادت رفتاری در سگ است و ارتباط چندانی به نژاد ندارد اما با این حال به طور میانگین برخی از نژاد‌ها از جمله روتوایلر، گلدن و ژرمن نسبت به بقیه نژاد‌ها بیشتر لیس می‌زنند.

نکته‌ای که در ارتباط با لیس زدن حیوانات وجود دارد این است که سگ از لیس زدن بیشتر به عنوان ابراز محبت استفاده می‌کند اما گربه از لیس زدن بیشتر به عنوان تمیز کردن و پاک‌سازی خود استفاده می‌کند.

سخن پایانی

سگ‌ها خیلی علاقه دارند که به صاحب خود با لیس زدن ابراز محبت کنند به همین دلیل سعی کنید آنان را از این کار منع نکنید. توجه داشته باشید که اگر سگ بدن خود را بیش از حد معمول لیس می‌زند سریعا او را به مرکز دامپزشکی منتقل کرده تا علت آن مشخص شود.

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *