آموزش تمیز کردن گوش سگ

 

آموزش تمیز کردن گوش سگ | نکات مهم برای تمیز کردن گوش سگ ها

 

یکی از مواردی که در نگهداری از حیوانات خانگی به خصوص سگ حائز اهمیت است، تمیز کردن گوششان است. آموزش تمیز کردن گوش سگ از مواردی است که حتماً باید انجام شود.

 

در ارتباط با این مورد سؤالات متداولی وجود دارد که تا پایان این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. در هنگام تمیز کردن گوش سگ باید به چه مواردی دقت کنیم؟

 

برای تمیز کردن گوش سگ همانند انسان‌ها و دیگر جانوران باید مواردی رعایت شود تا گوش آسیب نبیند.

 

یکی از نکات جالبی که در ارتباط با ساختار گوش سگ وجود دارد این است که برخلاف گوش انسان کانال گوشی حالت ال شکل دارد و پرده گوش در انتهای این کانال قرار گرفته است.

 

تمیز کردن گوش سگ

 

این ساختار باعث می‌شود پرده گوش تحت حفاظت بیشتری قرار بگیرد و همچنین بسیار آسیب‌پذیری کمتری نسبت به پرده گوش انسان داشته باشد.

 

در عین حال برای تمیز کردن گوش سگ باید مواردی رعایت شود تا گوش آسیب نبیند که از جمله این موارد می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

 

۱- توله سگ‌ها نسبت به سگ‌های بالغ و همچنین سگ‌های نژاد کوچک گوش‌های حساسی دارند و باید به طور مرتب تمیز شوند که اگر این کار انجام نشود، سبب افزایش آلودگی در گوش شده و سگ دائما گوش خود را می‌خواراند.

 

۲- در داخل گوش‌های سگ همواره مو‌های زائدی رشد می‌کند که این موهارا باید به طور مرتب از بین برد چراکه می‌تواند آلودگی در گوش را افزایش داده و از نظر صاحب سگ پنهان کند.

 

۳- برای تمیز کردن گوش سگ حتماً باید از محلول‌های مخصوص استفاده کرد و به هیچ عنوان استفاده از محلول‌های انسانی برای تمیز کردن گوش سگ توصیه نمی‌شود چراکه می‌تواند ایجاد حساسیت و التهاب در گوش کند.

 

محلول برای تمیز کردن گوش سگ

 

همانطور که گفتیم برای تمیز و ضدعفونی کردن گوش سگ باید تنها از محلول‌های مخصوص استفاده کرد.

 

خوشبختانه امروزه انواع مختلفی از محلول‌های پاک‌کننده در داخل پت شاپ‌ها وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

نکته‌ای که در ارتباط با ضدعفونی کردن گوش سگ وجود دارد این است که گاهی دامپزشکان برای کاهش التهاب و همچنین تمیزی سطحی گوش سگ استفاده از دهان شویه‌های بدون الکل را پیشنهاد می‌دهند.

 

جالب است که بدانید دهان شویه نقش مؤثری در تمیز کردن و ضدعفونی کردن گوش دارد اما استفاده بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد.

 

از مواردی که باید به آن دقت کنید این است که بسیاری از سگ‌ها اجازه تمیز کردن گوش خود را به صاحبشان نمی‌دهند که این مورد امری طبیعی است؛ برای حل این مشکل نیاز است در طی مدت زمان طولانی این عمل را انجام داد تا سگ به آن عادت کرده و به صاحب خود اجازه تمیز کردن گوشش را بدهد.

 

هر چند مدت یکبار باید گوش سگ را تمیز کنیم؟

 

تعداد دفعات تمیز کردن گوش سگ بستگی به عوامل مختلفی دارد. برخی از سگ‌ها روزانه نیاز به تمیز کردن گوش دارند در عین حال برخی دیگر از سگ‌ها ماهی یکبار برای تمیز کردن گوششان کافی است.

 

از جمله عواملی که کثیف شدن گوش سگ را تسریع می‌کند می‌توان به محل نگهداری و همچنین نحوه نگهداری اشاره کرد. نکته‌ای که باید به توجه کنید این است که کثیف شدن گوش علت دیگری نیز می‌تواند داشته باشد و آن بیماری است.

 

علائم برخی از بیماری‌ها با ترشحات گوش خود را نمایان می‌کند. در این بیماری‌ها علاوه بر آنکه ترشحات گوش زیاد می‌شود بلکه رنگ ترشحات تغییر کرده و همچنین سطح داخلی گوش دچار تورم می‌گردد.

 

سؤالی که ممکن برای شما به وجود بیاید این است که اگر گوش را تمیز نکنیم و ترشحات را خارج نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

 

در جواب این سؤال باید گفت: ممکن است تا مدت زیادی هیچ مشکلی برای سگ به وجود نیاید اما در عین حال امکان دارد که این ترشحات سبب عفونت و درد برای سگ شود و همچنین امکانن دارد شنوایی سگ را کاهش داده و به پرده گوش آسیب برساند.

 

به همین توصیه بر این است که همواره گوش سگ را تمیز کرده و این موضوع را جدی بگیرید.

 

پاک کردن گوش سگ

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن گوش سگ

 

برای تمیز کردن گوش سگ نیاز به وسایلی است که حتما باید توسط آن گوش را تمیز کرد چراکه استفاده از وسایل غیره و نامربوط برای تمیز کردن گوش می‌تواند به گوش آسیب برساند یا گوش را به خوبی تمیز نکند.

 

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن گوش سگ عبارت است از:

 

  • محلول تمیز‌کننده مخصوص گوش

 

  • دو تکه پنبه یا گاز استریل

 

  • پنس

 

برای تمیز کردن گوش سگ باید ابتدا یک تکه پنبه را به دور پنس پیچید سپس مقداری از محلول را بر روی پنه اضافه کرد و پس از آن به آرامی داخل گوش را تمیز کرد.

 

دقت داشته باشید تمیز کردن گوش سگ باید به صورت دورانی باشد تا آلودگی‌ها به خوبی از گوش خارج شود.

 

این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان به غیر از محلول‌های تمیز‌کننده مخصوص گوش (و دهان شویه در موارد خاص) از هیچ محلول دیگری استفاده نشود.

 

قطره‌هایی وجود دارد که برای درمان عفونت و دیگر بیماری‌های گوش استفاده می‌شود و نحوه استعمال آن‌ها با محلول‌های تمیز‌کننده گوش متفاوت است، به این صورت که قطره‌ها یا محلول‌های درمانی را به صورت مستقم داخل گوش میریزیم و سپس چند دقیقه انتهای گوش سگ را ماساژ می‌دهیم تا محلول وارد گوش شود درحالی که محلول‌های تمیز‌کننده گوش را ابتدا بر روی پنبه ریخته و سپس وارد گوش می‌کنیم.

 

سخن آخر

 

همواره به خاطر داشته باشید که تمیز کردن و ضدعفونی گوش سگ بسیار مهم است و برای این کار می‌توانید به کلینیک یا بیمارستان‌های دامپزشکی مراجعه کنید.

 

نکته‌ای که در ارتباط با این موضوع وجود دارد این است که گاهی سگ در گوش خود احساس درد شدیدی می‌کند و اجازه نمی‌دهند که صاحبش گوشش را لمس کند. وجود درد گوش می‌تواند نشان دهنده بروز بیماری یا موارد دیگری باشد که باید سریعاً پیگیری شود.

 

دقت کنید که هیچ گاه اقدام به خود درمانی نکنید چراکه خود درمانی در بسیاری از موارد نه تنها باعث رفع مشکل نمی‌شود بلکه مشکل را تشدید می‌کند.

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *