هپاتیت عفونی سگ

 

هپاتیت عفونی سگ

 

هپاتیت عفونی سگ نوعی بیماری ویروسی بسیار واگیردار است که بیشتر در سگ های جوان دیده میشود، اما سگ ها در تمام سنین، در خطر ابتلا به این بیماری هستند به همین منظور این بیماری در صورت دیر شدن درمان، حتی میتواند مرگبار باشد. البته توجه داشته باشید که این بیماری از نوع بیماری های نادر است و بیشتر سگ هایی که واکسن نزده اند را درگیر میکند.

 

هپاتیت ویروسی سگ باعث ایجاد التهاب در کبد، کلیه، ریه و چشم سگ ها میشود، اما خوشبختانه این بیماری خطری برای انسان ها ندارد و فقط میان سگ ها، روباه و خرس منتقل میشود.

 

این بیماری عفونی در خانواده آدنوویروس (CANINE ADENOVIRUS) قرار دارد که برای سگ ها نوعی ویروس خطرناک به حساب می آید. یک دناویروس فاقد پوشش از خانواده ی آدنوویریده در ایجاد این بیماری نقش دارد. ویروس عامل این بیماری می­تواند ماه ­ها در محیط ماندگار باشد.

 

این ویروس در برابر مایع های سفید کننده خانگی و بیشتر ضدعفونی کننده ­های دیگر حساس است و به راحتی به کمک آن ها می توان آن را از بین برد. عامل هپاتیت عفونی سگ آدنوویروس تیپ 1 است، اگرچه به آدنوویروس تیپ 2 (علت شایع تراکئوبرونشیت عفونی سگ سانان) خیلی شبیه است اما این دو ویروس کاملا جدا از هم هستند.

 

که این ویروس از طریق تماس با ادرار، مدفوع یا بزاق آلوده در محیط وارد بدن می­شود. سگ های آلوده، ویروس را تا 6 ماه دفع می­کنند. حامل­ها (به ویژه وسایل و لوازم آلوده به ادرار) یک راه مهم برای انتقال بیماری هستند.

 

وقتی ویروس وارد بدن می­شود، ابتدا در لوزه ­ها تکثیر پیدا می کند و سپس به گره های لنفاوی مرتبط انتشار می ­یابد. ویروس از طریق جریان خون به بافت های کبدی، کلیه ها، طحال، شش ها و چشم ها گسترش پیدا می کند.

 

در ادامه مقاله به بررسی موارد مختلف این بیماری خواهیم پرداخت.

 

همچنین شما همراهان گرامی میتوانید با مراجعه به بیماری سالمونلا از مطالب ارائه شده درباره این بیماری دیدن فرمایید.

 

علائم بالینی هپاتیت عفونی سگ

 

علائم بالینی هپاتیت عفونی سگ

 

به دلیل عفونی بودن این بیماری میتواند علائم مختلف در بدن از خود نشان دهد. به این صورت که ابتدا فقط با یک تب خفیف خود را نشان میدهد اما همراه با افزایش عفونت به مرور زمان علائم شدیدتری مانند لخته شدن خون و همچنین کاهش گلوبول های سفید را به همراه دارد.

 

علائمی که سگ در صورت بیماری از خود نشان میدهد باتوجه به وضعیت سلامت و سیستم ایمنی بدن متفاوت است.

برخی از این علائم عبارتند از:

 

  • تب
  • بی اشتهایی
  • تورم لوزه ها
  • اسهال و استفراق
  • زردی پوست و مخاط ها
  • خارج شدن ترشحات از چشم و بینی

 

در برخی مواقع ممکن است لوزه سگ ها دچار التهاب شود که دامپزشکان و صاحبین سگ متوجه این علامت نمیشوند. همچنین ممکن است اجزای داخلی چشم اعم از قرنیه و عنبیه دچار التهاب شود به این صورت که حاله ای آبی رنگ دور قرنیه به وجود می آید که به آن چشم آبی نیز میگویند. در اغلب سگ های بهبود یافته، این حالت بعد از گذشت مدتی به شرایط عادی برمیگردد.

 

همانطور که عنوان شد بیماری هپاتیت عفونی سگ بیشتر در سگ های جوان خود را نشان داده، به این صورت که با گذشت 1 هفته علائم را خود بروز میدهد، البته توجه داشته باشید که در سگ های مسن تر ممکن است تا مدتی علائم بسیار خفیف و حتی در برخی مواقع علائمی از خود بروز ندهد.

 

آیا این بیماری میتواند به انسان ها منتقل شود؟

 

درسته که هپاتیت نوعی بیماری عفونی است اما تهدیدی برای انسان ها ندارد و نمی تواند به انسان ها منتقل شود، البته توصیه میشود در صورت مواجهه با سگ ناقل، از نوازش آن خودداری کرده و در صورت برخورد حتما دست خود را بشوئید.

 

تشخیص و درمان هپاتیت عفونی سگ چگونه است؟

 

تشخیص و درمان هپاتیت عفونی سگ چگونه است؟

 

با توجه به علائمی که این بیماری از خود بروز میدهد، تا حدودی راه تشخیص و درمان مشخصی دارد. به این صورت که بعد از معاینات بالینی، دامپزشکان با آزمایشاتی نظیر:

 

  • آزمایش خون
  • رادیولوژی و سونوگرافی
  • نمونه های بیولوژیکی از ادرار، مدفوع و بزاق

 

اقدام به تشخیص میزان شدت بیماری میکنند که در روند تشخیص بسیار تاثیر گذار هستند. بعد از انجام آزمایشات مختلف و تشخیص نوع بیماری اقدام به تجویز برخی قرص های تقویتی برای اندام آسیب دیده مانند:

 

  • قرص های کبد و کلیه
  • قرص های ضد تب و التهاب
  • قرص های ضد اسهال و استفراق
  • ضد عفونی کننده های چشم و گوش

 

همچنین باتوجه به این که درمان این بیماری معمولا طولانی و بسیار پیچیده و سخت است در برخی مواقع نیاز به تزریق پلاسما و خون برای جبران لخته شدن خون میباشد.

 

انتقال بیماری هپاتیت عفونی سگ چگونه است؟

 

همانطور که پیش تر عنوان شد سگ های جوان تر به دلیل اینکه سیستم ایمنی پایین تری نسبت به سگ های مسن دارند، در خطر ابتلا به این بیماری هستند، این بیماری معمولا بعد از تماس مستقیم سگ با سگ آلوده یا ناقل منتقل میشود، همچنین باتوجه به اینکه بیماری در ادرار سگ ها وجود دارد، در صورتی که در معرض ادرار سگ مبتلا قرار گیرند، احتمال انتقال وجود دارد.

 

توجه داشته باشید که حتی در صورت بهبود کامل، ویروس هپاتیت در بدن سگ وجود دارد و از طریق ادرار دفع میشود. حتما در نظر داشته باشید در صورتی که از دیگری نگهداری میکنید، از سگ مبتلا دور کنید و اجازه ندهید برخورد مستقیم یا غیر مستقیم باهم داشته باشند.

 

راه های پیشگیری از هپاتیت عفونی سگ

 

راه های پیشگیری از هپاتیت عفونی سگ

 

منطقی ترین راه برای پیشگیری از این بیمار، تزریق واکسن در زمان مناسب خود میباشد. واکسن اولیه ضد هپاتیت در سنین 6 تا 8 هفتگی و دوز دوم واکسن پس از 4 تا 8 هفته تزریق میشود. همچنین واکسیناسیون به صورت سالانه برای حفظ ایمنی بدن و در امان از این بیماری ضروری میباشد.

 

واکسیناسیون کمک بسیار زیادی برای جلوگیری از شیوع بیماری داشته که البته با مرور زمان تاثیرگذاری واکسن کاهش میابد که باتوجه به بازه زمانی که دامپزشک برای تزریق دوره های بعدی واکسن مشخص میکند، باید به صورت مرتب واکسن ها تزریق شوند.

 

در برخی مواقع ممکن است بیماری به صورت همگانی شیوع پیدا کند که در چنین شرایطی حتما اهمیت زیادی به زمانبندی واکسن ها داشته باشید.

 

سخن پایانی

 

باتوجه به نکات عنوان شده، در نظر داشته باشید که هپاتیت عفونی سگ از نوع بیماری های خطرناک و تاثیرگذار است که در صورت مشاهده هر کدام از علائم باید فورا مورد بررسی و درمان قرار گیرد. که در صورت سهل انگاری ممکن است عواقب جبران ناپذیر و حتی مرگ به همراه داشته باشد.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *