واکسن ‌هاری گربه

 

هاری یک بیماری ویروسی خطرناک است که انسان‌ها و حیوانات را درگیر می‌کند و باعث التهاب پیش‌رونده و کشنده مغز و نخاع می‌شود.

 

بهترین راه برای مبارزه با این بیماری تزریق واکسن ‌هاری گربه است، افراد پس از گزش توسط حیوان آلوده به این ویروس آلوده می‌شوند.

 

علائم بالینی ممکن است پس از گزش در فرد رخ ندهد، با این حال هاری می‌تواند باعث درد، خستگی، سردرد و تب شود، هفته‌ها یا ماه‌ها پس از گزش این علائم بالینی با تشنج، توهم و فلج نیز همراه خواهد بود.

 

اگرچه با ظاهر شدن علائم تهدید کننده، هاری کاملا قابل پیشگیری است.

 

به طور کلی گربه حیوان مستقلی است و اگر شرایطی مانند غذای مناسب، آب و خاک و البته شرایط و وسایل لازم بازی برای آن‌ها فراهم کنید، می‌توانند در آرامش زندگی کنند.

 

همچنین واکسن ‌هاری گربه و واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین موارد در حفظ سلامتی حیوان است، واکسیناسیون گربه‌ها می‌تواند از آن‌ها در برابر بیماری‌های مختلف عفونی، ویروسی و باکتریایی محافظت کند،

 

که در ادامه شما همراهان گرامی میتوانید با مراجعه به بیماری گربه از مطالب ارائه شده دیدن فرمایید.

 

 

اولین واکسن گربه

 

در حین شیردهی، گربه‌های ماده آنتی بادی‌های خود را از طریق شیر به بچه‌گربه‌هایشان می‌رسانند. این آنتی بادی‌ها تا حدی از بدن بچه‌گربه‌ها در برابر بیماری محافظت می‌کنند.

 

با این حال، همین آنتی بادی‌ها در پاسخ بدن بچه گربه به واکسیناسیون اختلال ایجاد می‌کنند و حتی از عملکرد صحیح واکسن جلوگیری می‌کنند.

 

به همین دلیل واکسیناسیون بچه‌گربه‌ها از 6 تا 8 هفتگی شروع می‌شود و تا 4 تا 5 ماهگی هر 3 تا 4 هفته یک‌بار تکرار می‌شود،

 

توجه داشته باشید که برای انجام واکسیناسیون می‌توانید به دامپزشکی شبانه روزی مراجعه کنید.

 

 

 

 

اگر گربه واکسن نزند چه اتفاقی می‌افتد؟

 

اگر بچه‌گربه‌ها و گربه‌های بالغ واکسن‌های لازم را در طول زندگی خود دریافت نکنند، احتمالا به بیماری‌های مختلفی مانند کلسی ویروس، دیستمپر، لوسمی و رینوتراکیت ویروسی مبتلا می‌شوند.

 

در واقع عدم واکسیناسیون اعم از واکسن ‌هاری گربه و دیگر واکسن‌های لازم سلامت گربه‌ها را به خطر می‌اندازد.

 

متاسفانه برای گربه‌های خیابانی هیچ واکسنی تزریق نمی‌شود و اگر گربه واکسن نزده ما با گربه‌های خیابانی در ارتباط باشد، ممکن است به بیماری‌های مختلف مبتلا شود،

 

اما در صورتی که گربه ما واکسن زده باشد و با گربه خیابانی در ارتباط باشد، جز عفونت انگلی خطری گربه ما را تهدید نمی‌کند.

 

عفونت انگلی در گربه جای نگرانی ندارد و پس از سه ماه درمان ضد انگلی با قرص‌های ضد انگلی مخصوص از بین می‌رود.

 

به طور کلی توصیه می‌کنیم واکسن ‌هاری گربه و دیگر واکسن‌ها که سبب حفظ سلامتی گربه می‌شود، در زمان معین برای گربه تزریق شود.

 

 

آیا هاری از حیوان به انسان منتقل می‌شود؟

 

ویروس هاری بسیار مسری و اغلب کشنده است، از آنجایی که این بیماری در انسان و حیوان شایع است انتقال آن به انسان نیز امکان پذیر خواهد بود.

 

هاری عموما از طریق بزاق حیوان آلوده و بیشتر از طریق گاز گرفتن حیوان آلوده منتقل می‌شود.

 

البته هاری همچنان از طریق پنجه گربه یا حیوانات دیگر قابل انتقال است، اما این انتقال کمتر اتفاق می‌افتد.

 

یکی دیگر از راه‌های کمتر مشاهده شده انتقال ویروس هاری، تماس زخم‌های باز یا غشاهای مخاطی با بزاق حیوان آلوده است.

 

اگر واکسن ‌هاری گربه برای حیوان تزریق نشده باشد و گربه‌ای که واکسن نزده فردی را گاز بگیرد، آن فرد بایستی به پزشک مراجعه کند تا اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری بر اثر گاز گرفتگی حیوان صورت گیرد.

 

نکاتی در رابطه با تزریق واکسن گربه

 

 

نکاتی در رابطه با تزریق واکسن گربه

 

اول اینکه واکسن ‌هاری گربه و واکسیناسیون گربه از حیوان خانگی شما در برابر انگل محافظت نمی‌کند به‌خصوص اگر گربه شما به بیرون از خانه رفته باشد،

 

لازم است هر چند ماه یک‌بار درمان برای مبارزه با انگل‌های احتمالی انجام دهید، البته اگر یک گربه در داخل خانه دارید، دامپزشک شما ممکن است سالی یک بار این درمان را توصیه کند.

 

نکته بعدی این است که واکسن گربه یا واکسن سه گانه گربه برای محافظت از گربه‌ها در برابر تعدادی از بیماری‌های خاص گربه در نظر گرفته شده است و به استثنای هاری که در انسان و گربه شایع است،

 

هیچ یک از این بیماری‌ها قابل انتقال نیست.

 

بیماری‌های زیادی وجود دارد که گربه‌ها هر ساله به آن مبتلا می‌شوند و در بسیاری از موارد به دلیل درد زیاد منجر به مرگ حیوان می‌شوند، بنابراین بسیار مهم است که گربه‌ها را به موقع واکسینه کنید.

 

اگر در رابطه با واکسن‌ هاری گربه و انواع واکسن‌های حیوانات سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

اگر واکسن ‌هاری گربه برای گربه شما تزریق نشده است و گربه شخصی را گاز گرفت، به او بگویید که سریعا با پزشک خود تماس بگیرد و یا به بیمارستان مراجعه کند.

 

متاسفانه هاری همیشه برای حیوانات واکسینه نشده کشنده است و معمولا در عرض 7 تا 10 روز پس از ظهور اولین علائم ظاهر می‌شود.

 

 

انواع هاری و علائم آن‌ها

 

دو نوع هاری وجود دارد: هاری فلجی و خشمگین، در مراحل اولیه بیشتر گربه‌ها علائم خفیف حالت‌های روانی غیرطبیعی را نشان می‌دهند که معمولا یک تا سه روز زمان می‌برد.

 

سپس بیماری گربه در سه مرحله پیشرفت می‌کند: مرحله خشم، مرحله فلج یا ترکیبی از هر دو، بسیاری از گربه‌ها بدون علائم عمده جان خود را از دست می‌دهند.

 

هاری که به خشم منتهی شود با تغییرات شدید در رفتار از جمله رفتار پرخاشگرانه مشخص می‌شود، هاری فلجی که بی حس کننده نیز نامیده می‌شود با ضعف و عدم هماهنگی حرکتی در گربه‌ها همراه خواهد بود.

 

این ویروس خیلی سریع پیشرفت می‌کند و اگر بلافاصله پس از بروز علائم درمان انجام نشود، خطر جدی جان حیوان را تهدید می‌کند و ممکن است مرگ گربه را در پی داشته باشد.

 

بنابراین اگر گربه شما با حیوان دیگری دعوا کرده باشد، توسط حیوان دیگری گاز گرفته یا مجروح شده باشد،

 

یا به هر دلیلی مشکوک باشید که گربه شما با حیوانی که به هاری مبتلا شده است حتی اگر واکسن ‌هاری گربه را تزریق کرده باشد تماس پیدا کرده است باید گربه خود را فورا نزد دامپزشک ببرید.

 

علائم هاری در گربه عبارت‌اند از

 

 

علائم هاری در گربه عبارت‌اند از:

 

  • تب
  • تشنج
  • فلجی
  • ترس از آب
  • فک افتاده
  • مشکل در بلعیدن
  • عدم هماهنگی در عضلات
  • پرخاشگری
  • تحریک پذیری
  • بی قراری
  • تغییر در رفتار
  • ترشح بیش از حد بزاق

 

در صورتی که این علائم را در گربه خود مشاهده نمودید بایستی سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای درمان گربه صورت گیرد.

 

 

واکسن در منزل

 

معمولا گربه‌ها جا به جایی و رفت و آمدهای طولانی مدت را دوست ندارند و در روزهایی که بایستی در دامپزشکی ویزیت شوند و در ترافیک و هیاهوی شهر مسافتی را طی کنند معمولا دچار استرس زیادی می‌شوند.

 

برخی از صاحبان حیوانات خانگی به دلیل تعداد زیاد گربه‌های تحت مراقبت، کمبود وقت یا دلایل دیگر ترجیح می‌دهند واکسن ‌هاری گربه و سایر اقدامات بهداشتی معمول را در محل زندگی حیوان خانگی انجام دهند.

 

واکسیناسیون گربه در محل یکی از خدماتی است که توسط برخی از دامپزشکان ارائه می‌شود،

 

فقط با دامپزشکانی که این خدمات را برای واکسیناسیون گربه‌ها در منزل ارائه می‌دهند تماس بگیرید تا کادر آموزش دیده بیمارستان دامپزشکی برای شما ارسال می‌شود.

 

قبل از انتخاب دامپزشک مناسب، با بیمارستان تماس بگیرید و از ارائه خدمات استاندارد و صحیح اطمینان حاصل کنید.

 

اگر ساکن تهران هستید، می‌توانید با بیمارستان دامپزشکی دکتر تقی پور تماس بگیرید و درباره واکسن ‌هاری گربه اگر سوالی دارید از متخصصان بپرسید و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

 

بعد از واکسن گربه چه اقداماتی صورت گیرد

 

 

بعد از واکسن گربه چه اقداماتی صورت گیرد؟

 

بعد از تزریق واکسن ‌هاری گربه بایستی مراقبت‌هایی از گربه انجام شود تا حیوان با مشکل مواجه نشود، برای مراقبت‌های لازم از گربه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  1. اگر حیوان دیگری در خانه دارید برای چند روز او را از گربه خود دور کنید.
  2. محلی مناسب برای استراحت گربه محیا کنید تا حیوان در آرامش و در محیطی گرم و نرم به زندگی خود ادامه دهد.
  3. سعی کنید آب و غذای تمیز در دسترس گربه قرار دهید تا در هر زمان که به آن نیاز داشت از آب و غذا بخورد.
  4. بعد از واکسن ‌هاری گربه به او محبت کنید اما تا جایی که امکان دارد از نوازش گربه خودداری نمایید.
  5. به احوالات گربه خود توجه کنید تا اگر عوارض شدیدی در حیوان خود مشاهده کردید سریعا با دامپزشک خود تماس بگیرید و یا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.
  6. بعد از تزریق واکسن ‌هاری گربه ممکن است حیوان دچار بی‌اشتهایی شود و تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد، به همین خاطر بهتر است غذای مورد علاقه گربه را تهیه کنید اما اصراری به خوردن غذا نداشته باشید.
  7. بعد از اینکه واکسیناسیون برای گربه انجام شد، بهتر است 30 دقیقه در بیمارستان دامپزشکی بمانید تا اگر عوارض و علائم غیر عادی در گربه مشاهده شد، سریعا معاینه انجام شود.
  8. تشنج، از هوش رفتن یا بی حالی شدید و سردی بدن از جمله علائمی است که اگر بعد از واکسن در گربه ایجاد شد باید سریعا گربه را به بیمارستان دامپزشکی ببرید.

 

 

سخن پایانی

 

در این مطلب نکاتی در مورد واکسن ‌هاری گربه بیان شد، امیدواریم این مطالب برایتان مفید بوده باشد.

 

توجه داشته باشید که واکسیناسیون در حفظ سلامتی گربه تاثیر بسزایی دارد و اگر واکسن‌های مورد نیاز به موقع به گربه تزریق نشود، ممکن است سلامت گربه را به خطر بیاندازد.

 

به همین خاطر توصیه می‌کنیم واکسیناسیون گربه را جدی بگیرید و نسبت به آن بی‌اعتنا نباشید، در صورتی که قصد دارید برای گربه خود واکسیناسیون انجام دهید می‌توانید به بیمارستان دامپزشکی مراجعه فرمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله (اولین ستاره از سمت راست کم ترین و آخرین ستاره از سمت چپ بیشترین امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها