نکاتی که در روز اول آوردن توله سگ به خانه باید مدنظر قرار دهید (آموزش کامل و دقیق) :

امروز شاید مهم ترین روز برای آموزش سگ تان باشد. در واقع روزی است که برای اولین بار سگ تان را به خانه آورده اید. شما باید امروز را به طور کامل در اختیار سگ تان قرار دهید و جز این سمت کار دیگه ای نرید. قبل از آوردن سگ به خانه، نامی برای آن انتخاب کنید که از همان لحظه ی ورود به خانه، سگ تان را با همان نام صدا کنید. همین که سگ تان وارد خانه می شود، آموزش بایستی شروع شود، پس به اهمیت انتخاب نام برای سگ تان توجه کنید. سگی که شما خریداری کرده اید، ممکن است از قبل نامی برای آن انتخاب شده است. اگر نام قبلی سگ تان را دوست دارید، بهتر است که با همان نام صدایش کنید، در غیر این صورت نامی دلخواه برای سگ تان انتخاب کنید. شما باید به گونه ای با سگ تان رفتار کنید که نام جدید را بپذیرد؛ به نرمی و آرامی سگ تان را صدا بزنید که شاید هم زمان بر باشد.

آیا شرایط ورود به خانه را فراهم کرده اید ؟

قبل از آوردن سگ به خانه بایستی شرایط مناسب را برای آن فراهم کنید؛ خوراک موردنیاز آن را آماده کنید؛ مکان مناسب برای استراحت و خواب آن در نظر بگیرد؛ وسایل بازی و تفریح سگ تان را تهیه کنید؛ قلاده ی مناسب برای سگ تان بخرید. مهمتر از هر چیزی اطمینان حاصل کنید که محیط خانه برای سگ تان امن است. سگ ها حیوانات کنجکاوی هستند که همه جای خانه را بررسی می کنند، بنابراین اگر وسایل و مواد خطرناکی در دسترس آن ها باشد، ممکن است خطر آفرین باشد. برخی از مواد برای سگ ها سمی و مرگبار است، بنابراین بایستی دور از دسترس آن ها قرار بگیرد. تمیز کننده های خانگی، ضد یخ، دارو ها و برخی از گیاهان و گل ها برای سگ ها سمی است. جدا از این برخی از وسایل داخل خانه باعث آسیب های جسمانی در آن ها می شود. جدا از محیط داخل خانه، محیط خارج و پیرامون خانه نیز بایستی برای آن ها ایمن باشد. اطمینان حاصل کنید که حیاط فاقد گودال و شکاف بین نرده ای یا شکاف دیوار است. علف کش ها، حشره کش ها، ابزار های سنگین و تیز باغبانی و گیاهان سمی باید دور از دسترس آن ها باشد. سگ ها عاشق جویدن اشیاء هستند، پس نباید به سیم های برق و اشیایی که احتمالا باعث خفگی آن ها می شود، دسترسی داشته باشند.

یک نکته ی مهم !

آماده کردن غذا قبل از آوردن سگ به خانه یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه شود. خوردن غذا پس از ورود به خانه به سگ تان کمک می کند که هر چه سریعتر با محیط جدید سازگاری پیدا کند.

چگونگی آوردن سگ به خانه :

برای حمل سگ تان می توانید از یک باکس استفاده کنید. باکس های مخصوص حمل به فراوانی در پت شاپ ها یافت می شوند. ممکن است سگ تان از رفتن به داخل باکس خودداری کند، پس بهتر است از چند روز قبل، باکس را به پرورش دهنده بدهید تا این چند روز سگ تان با باکس عادت کند. در غیر اینصورت، باکس حمل را در یک اتاق بگذارید، طوری که راه فرار وجود نداشته باشد. در باکس را باز کنید و کمی غذا را در داخل آن بگذارید تا سگ تان با میل خود وارد باکس شود. اگر به زور این کار را انجام دهید، ممکن است برای دفعات بعد که بخواهید از باکس برای حمل آن استفاده کنید (از جمله بردن به کلینیک)، ممانعت کند. پس از رفتن به داخل باکس، اسباب بازی در اختیار آن قرار بدهید تا در حین حمل سرگرم باشد. حمل توله ها نسبت به سگ های بالغ راحتتر است، زیرا کمتر ممانعت می کند. باکس حمل را روی صندلی پشتی ماشین قرار بدهید و در حین حرکت، نگاهی به آن داشته باشید. می توان از کمربند برای مهار باکس استفاده کنید. بعضی از افراد دوست دارند که توله یشان را بر روی پاهای خود بگذارند و با دست مهار کنند، اما این روش اصلا توصیه نمی شود، زیرا ممکن است حین حرکت احساس ناخوشایند کرده و به شما آسیب وارد کند؛ همچنین احتمال کثیف کاری هم وجود دارد. اگر هم اصرار دارید به این شیوه توله یتان را حمل کنید، یک حوله دور آن بپیچید. در صورتی که فاصله ی موردنظر از محیط خانه یتان دور است، هر چند وقت یکبار می توانید ماشین را متوقف کرده و به آن آب و غذا بدهید و نیز فرصتی برای دفع ادرار و مدفوع آن فراهم کنید. البته در هر جایی ماشین تان را متوقف نکنید، زیرا ممکن است محیط موردنظر آلوده باشد و از این طریق توله یتان دچار بیماری شود. اجازه ندهید که توله، انگشت هایتان را گاز بگیرد؛ اگر احساس درد هم کردید، آن را بروز ندهید که این رفتار تقویت می شود. آموزش هایتان را از همان روز اول شروع کنید؛ البته شما نباید از یک توله زیاد انتظار داشته باشید که دستورات شما را به خوبی اطاعت کند، اما آموزش تان را از همان روز اول شروع کنید. سعی کنید با صدای نرم و آرام به توله یتان آموزش بدهید. هرگز با خشونت و تندی آن را صدا نزنید، زیرا در این مواقع فقط خشونت شما را می بیند نه چیز دیگری !

لحظه ی ورود به خانه :

این مهمترین لحظه ای است که سگ تان تجربه می کند. سگی که وارد محیط جدید می شود، دچار استرس می شود؛ از طرفی دیگر به دلیل جدا شدن از اعضای خانواده ی خود احساس ناراحتی می کند، پس باید محیطی کاملا آرام را برای آن فراهم کرد. در لحظه ی ورود، همه ی اعضای خانواده ممکن است بخواهند سگ را لمس کنند و آن را در آغوش بگیرند، اما این کار درست نیست و ممکن است برای سگ تان تجربه ی خوبی نباشد؛ معرفی سگ به اعضای خانواده باید به مرور صورت بگیرد. در لحظه ی ورود به خانه، بهتر است تعداد افراد حاضر کم باشند تا سگ تان کمتر دچار ترس و استرس شود. سگ های بالغ نسبت به توله ها سریع تر با شرایط سازگار می شوند و پس باید زمان بیشتری را به توله یتان بدهید. در صورتی که از باکس برای حمل سگ تان استفاده کرده اید، باکس حمل را در گوشه ای آرام بگذارید و در آن را باز کنید. از باکس دور شوید تا سگ با میل خود بیرون بیاید. به زور سگ تان را از باکس بیرون نیاورید؛ به آن اجازه بدهید که خودش از باکس خارج شود و به جستجو کردن در محیط بپردازد. پس از بررسی کامل محیط با شما ارتباط برقرار می کند؛ بلافاصله آن را به جایی ببرید که قرار است در آن جا دفع ادرار و مدفوع انجام بدهد. این بهترین زمان برای آموزش دادن این عمل است؛ مکان موردنظر باید از قبل در نظر گرفته شود. پس از دفع ادرار در آن جا، یک روزنامه را به ادرار آن آغشته کنید و در آن جا بگذارید و این باعث می شود که سگ تان یاد بگیرد که هر دفعه برای دفع به آن جا برود. البته گاهی اوقات پیش می آید که سگ تان در جای دیگری این کار را انجام بدهد و باید خودتان را برای این شرایط آماده کنید. پس از آن به سگ تان غذا و آب بدهید، البته ممکن است در لحظات اولیه چیزی نخورد. قبل از آن که چیزی به سگ تان بدهید، از پرورش دهنده یا صاحب قبلی در مورد خوراک مصرفی سگ تان سوال کنید. تغییر رژیم غذایی سگ ها باید به مرور و به آرامی انجام بگیرد، در غیر اینصورت به مشکلات گوارشی در آن ها منجر می شود. سعی کنید یک جعبه ی بزرگ را برای سگ تان فراهم کنید که در آن جا استراحت کند. جعبه باید به اندازه ای باشد که سگ بتواند در آن به راحتی جا به جا شود. در روز های اولیه ممکن است وارد آن نشود، اما پس از آشنایی با محیط، آن را به عنوان مکان استراحت خود انتخاب می کند.

معرفی کردن سگ تان به خانواده :

در لحظه ی ورود به خانه، همه ی اعضای خانواده ممکن است بخواهند که سگ را نوازش کنند و آن را در آغوش بگیرند، اما باید در نظر داشته باشید که سگ تان به دلیل جدایی از هم توله هایش، شرایط نا خوشایند حمل و نا آشنا بودن محیط جدید، رفتار های خشونت آمیز از خود نشان بدهد. معرفی اعضای خانواده به سگ تان باید به تدریج و به مرور انجام بگیرد. سگ ها پس از ورود به محیط جدید ممکن است احساس ترس کنند، پس باید محیط آرامی را برای آن فراهم کرد و به آرامی با آن حرف بزنید. به اعضای خانواده خود بگویید که سگ تان را با نام خودش صدا بزنند. بچه ها ممکن است در برخورد اولیه با سگ ها هیجان زده باشند، بنابراین سعی کنید که در روز های اول، آن ها را تحت نظارت قرار بدهید. معرفی سگ ها و کودکان به یکدیگر بیشتر قابل اهمیت است و باید زمان بیشتری را برای آن صرف کنید. شما باید به کودک تان بیاموزید که به سگ تان آسیب نزند، آن را به تندی و با فشار بغل نکند؛ با مهربانی با آن رفتار کند. کودک شما نباید مزاحم استراحت سگ شود و کاری به اسباب بازی های آن نیز نداشته باشد.

آب و غذای سگ تان را فراهم کنید :

پس از آوردن سگ به خانه، آب تازه و غذای کافی در اختیار آن قرار بدهید. سگ ها تا سن 2 ماهگی از شیر مادر تغذیه می کنند که بعد از آن به خوردن غذا عادت پیدا می کنند؛ البته برخی از پرورش دهندگان توله ها را قبل از سن 2 ماهگی از مادرشان جدا می کنند که کار بسیار نادرستی است. در صورتی که می خواهید سرپرستی توله سگ را بر عهده بگیرید، آن را پس از سن 2 ماهگی به خانه بیاورید. غذا های تجاری زیادی در دسترس هستند که می توانید برای سگ تان خریداری کنید، همچنین می توانید از غذا های خانگی در تغذیه ی آن استفاده کنید. البته بهتر است قبل از هر چیزی با صاحب قبلی سگ تان حرف بزنید. سگ ها به تغییر ناگهانی غذا حساس هستند و ممکن است به مشکلات گوارشی در آن ها منجر شود؛ اگر قرار است تغییری در رژیم غذایی آن ها اعمال شود، این تغییرات باید بصورت تدریجی انجام بگیرد. نکته ی مهم این است که از شیر گاو در تغذیه ی سگ تان استفاده نکنید، زیرا دارای سطح بالایی از لاکتوز است که ممکن است به اسهال در آن ها منجر شود. قبل از آوردن سگ به خانه، بایستی ظرف مخصوص آب و غذای آن را تهیه کنید. غذا را در داخل ظرف آن بریزید و جلوی آن بگذارید، سپس به آرامی آن را صدا بزنید و یکبار به آن بگویید که غذایش را بخورد؛ هرگز از روی اجبار این کار را انجام ندهید.

پس از هر وعده ی غذایی، چه کاری را باید انجام داد ؟

کنترل مثانه در توله ها ضعیف است، بنابراین حدود 10 دقیقه پس هر وعده ی غذایی باید آن ها را به محل توالت راهنمایی کرد. با توجه به توانایی ضعیف آن ها در کنترل مثانه، بهتر است که آن را با دستانتان حمل کنید و سریعا به محل توالت ببرید. تکرار این روند (بردن مکرر آن ها به محل توالت) باعث می شود که آن ها یاد بگیرند که تنها در محل موردنظر این کار را انجام بدهند. شما یا نباید مسئولیت قبول کنید، یا اگر قبول کردید، باید به خوبی آن را انجام بدهید؛ باید وقت کافی برای آموزش و تربیت سگ تان بگذرانید. البته اگر سرپرستی یک سگ بالغ را بر عهده بگیرید، به مراتب کارتان راحت تر است، زیرا سگ های بالغ معمولا آموزش دیده اند و لازم نیست که وقت زیادی را برای آن صرف کنید. یک توله ی 2 ماهه، در هر روز به 5 وعده ی غذایی نیاز دارد که 10 دقیقه و 25 دقیقه پس از هر وعده ی غذایی باید آن را به محل توالت برد (جدا از اینکه بایستی هر ساعت یکبار این کار را انجام داد). سگ ها معمولا قبل از توالت کردن، زمین را بو می کنند و این می تواند به شما کمک کند.

آموزش رفتن به داخل جعبه (محل استراحت) :

قبل از آوردن سگ به خانه باید برای آن یک مکان استراحت در نظر بگیرید. بهتر است از یک جعبه استفاده کنید؛ انتخاب جعبه از چند نظر حائز اهمیت است، از جمله اینکه سگ ها دوست ندارند که در محل استراحت شان، عمل دفع ادرار یا مدفوع انجام بدهند و نگهداری آن در جعبه باعث می شود که تا زمانی که در آن جا قرار دارند، این کار را انجام ندهند. البته نگهداری در جعبه ممکن است برای توله یا سگ تان زیاد خوب نباشد، زیرا سگ ها حیواناتی اجتماعی هستند و تمایل زیادی به ارتباطات دارند، پس نگهداری مداوم آن ها در جعبه باعث ناراحتی و افسردگی آن ها می شود. اگر سگ تان را در داخل جعبه نگهداری می کنید، باید زمان بیشتری را برای تفریح و بازی کردن با آن ها بگذرانید، اگر هم زمان کافی برای این کار ندارید، بهتر است که تنها هنگام شب، سگ تان را در داخل جعبه بگذارید. جعبه ی موردنظر نباید زیاد بزرگ باشد (فراموش نکنید که جعبه تنها برای استراحت سگ تان است)؛ اگر زیاد بزرگ باشد، ممکن است در گوشه ای از آن، ادرار یا مدفوع کند. البته باید در چند هفته ی اول، به طور کامل حواس تان به توله باشد تا زمانی که به طور کامل آموزش می بیند. اگر توله یتان در داخل جعبه بی قراری می کند و اطراف خود را بو می کند، هر چه سریعتر آن را بیرون بیاورید و به محل توالت ببرید. پس از تکرار چند مرحله، سگ تان یاد می گیرد که باید فقط در محل توالت کار خود را انجام دهد. سگ ها معمولا در جایی کارشان را انجام می دهند که بوی ادرار یا مدفوع قبلی شان به جا مانده باشد، پس باید محل توالت آن ها یک مکان ثابت باشد. زمانی که سگ تان را برای کار توالت از جعبه بیرون آورده اید، با آن بازی نکنید تا بفهمد که برای چه کاری و با چه هدفی از جعبه بیرون آورده شده است. سعی کنید در آموزش به سگ تان کاملا جدی باشید و احساسی رفتار نکنید. زمانی که برای اولین بار می خواهید که سگ تان وارد جعبه شود، هرگز از روی اجبار این کار را انجام ندهید؛ به سگ تان فرصت دهید که خودش این کار را انجام بدهد. سعی کنید سگ تان را تشویق کنید که وارد جعبه شود؛ می توانید از اسباب بازی یا یک تکه خوراک استفاده کنید. اسباب بازی یا خوراک را داخل جعبه بندازید و سگ تان را تشویق کنید که برود آن را بیارد. سگ پس از ورود به داخل جعبه، احساس ترس آن برطرف می شود. داخل جعبه در واقع محل استراحت سگ تان است، پس یک پتو را در داخل آن پهن کنید که جای آن، نرم و گرم باشد. سعی کنید تعدادی اسباب بازی برای سگ تان تهیه کرده و در داخل جعبه بگذارید؛ این باعث می شود که سگ تان سرگرم شود و کمتر احساس ناراحتی کند.

بردن توله به محل توالت :

پس از اینکه به توله یتان آموزش دادید که وارد جعبه شود (حدود نیم ساعت پس از آن)، آن را بردارید و به محل توالت ببرید. در واقع حدود نیم ساعت پس از غذا خوردن، توله ها دوباره ادرار یا مدفوع شان را دفع می کنند، پس بهتر است که خودتان را برای انجام این کار آماده کنید. پس از بردن توله به محل موردنظر، به توله یتان دستور بدهید که کار خود را انجام دهد؛ یک کلمه انتخاب کنید و هر بار فقط این کلمه را به کار ببرید، برای مثال می توانید از کلمه بیرون استفاده کنید. هر بار که توله یتان را به محل توالت آوردید، این کلمه را تکرار کنید؛ باعث می شود که این کلمه ملکه ی ذهن توله یتان شود و هر بار با شنیدن این کلمه، کار توالت خود را انجام دهد. در محل توالت با توله یتان بازی نکنید و حرف نزنید؛ در غیر اینصورت زمان را از دست می دهید و توله یتان هم به خوبی آموزش نمی بیند. حدود 10 دقیقه به توله یتان فرصت بدهید که به طور کامل خود را تخلیه کند. پس از اینکه توله کار خود را انجام داد، آن را تشویق کنید. اگر هم کار دستشویی خود را انجام نداد، حدود 15 دقیقه به آن فرصت بدهید؛ در غیر اینصورت آن را دوباره به جعبه برگردانید و 15 دقیقه ی بعدی، دوباره آن را بیرون بیاورید. توله یتان را تحت نظارت قرار بدهید؛ در صورتی که اطراف خود را بو می کند، نشان دهنده ی این است که نیاز به توالت دارد. بهتر است از روزنامه استفاده کنید؛ روزنامه ها را روی هم بگذارید و پس از هر بار، روزنامه ی بالایی را جمع کرده و دور بندازید. این باعث می شود که بوی ادرار یا مدفوع شان بر روی روزنامه های زیرین بماند و در دفعات بعدی بهتر ناحیه ی توالت را شناسایی کند. آموزش اولیه بسیار زمان بر و دشوار است، البته بعدا ارزش آن را درک می کنید.

برگرداندن توله به داخل جعبه :

پس از اینکه سگ تان کار توالت خود را انجام داد، آن را به سمت جعبه هدایت کنید. سعی کنید از یک کلمه یا جمله برای این کار استفاده کنید؛ از جمله برو داخل. هر بار که خواستید سگ تان را به داخل جعبه هدایت کنید، از این کلمه یا جمله استفاده کنید. پس از مدتی سگ تان به این کلمه واکنش نشان می دهد و پس از شنیدن آن، سریعا به سمت جعبه می رود. پس از رفتن به داخل جعبه، در آن را ببندید و بگذارید که استراحت کند و با اسباب بازی هایش بازی کند. شاید ورود سگ به خانه برای سایر اعضای خانواده جالب باشد و هر بار بخواهند به سمت جعبه بروند و مانع از استراحت آن شوند؛ یادتان باشد که سگ تان هنوز با شرایط جدید سازگار نشده است و نیاز به زمان دارد. به اعضای خانواده ی خود بگویید که سگ تان نیاز به استراحت دارد و باید حق آن را رعایت کنند.

بعد از استراحت کردن :

جعبه ی سگ تان باید در زاویه ی دید شما باشد. همین که سگ تان از خواب بیدار شد، آن را بیرون بیاورید و به سمت محل توالت هدایت کنید. سگ ها در هر سنی که باشند، پس از بیدار شدن تمایل دارند که خود را تخلیه کنند. بی قراری آن ها در داخل جعبه یا بو کردن اطراف خود نشان می دهد که نیاز به توالت دارند. این اولین بار است که سگ تان را پس از خواب از جعبه بیرون می آورید، با تکرار این روند، سگ تان به مرور یاد می گیرد که بعد از خواب باید برود که کار دستشویی خود را انجام بدهد. به آن دستور بدهید و از جملات قبلی برای این کار استفاده کنید (بیرون مثلا). اجازه ندهید که هنگام دفع از محل توالت خارج شود. گاهی اوقات پیش می آید که توله یتان به صورت اشتباهی و در جایی دیگر، کار دستشویی خود را انجام می دهد؛ در این موارد هرگز بر روی سگ تان داد نزنید. مکان موردنظر را تمیز کرده و از ضد عفونی کننده برای این کار استفاده کنید. پس از آن دوباره آموزش خود را شروع کنید.

بازی کردن با سگ :

سگ ها حیوانات اجتماعی هستند که باید وقت زیادی را با آن صرف کنید. تفریح و بازی از جمله فعالیت هایی است که سگ ها به آن نیاز دارند. بازی کردن با سگ ها از جنبه های زیادی حائز اهمیت هستند، از جمله سلامت جسمی و روانی سگ ها، ارتباط نزدیک و صمیمی شما با سگ تان و تخلیه ی انرژی های منفی. هنگام بازی کردن باید اصولی رفتار کنید، زیرا نوع بازی می تواند در شکل گیری رفتار سگ تان نقش داشته باشد. اگر به آرامی با آن بازی کنید، سگ تان آرام و در غیر اینصورت وحشی و مهاجم خواهد بود و حتی ممکن است به آسیب های جسمانی در آن ها منجر شود. هنگام بازی کردن همچنین می توانید به سگ تان آموزش بدهید، برای مثال آموزش نشستن و دنبال کردن در بازی قایم باشک. شما هم می توانید برای سگ تان اسباب بازی تهیه کنید و هم اینکه خودتان در مواقعی از روز با آن بازی کنید. پرتاب کردن دیسک های چرخان و دنبال کردن آن توسط سگ ها، پرتاب کردن توپ توسط شما و آوردن توسط سگ، طناب کشی و قایم باشک از جمله بازی های محبوبی است که می توانید با سگ تان انجام بدهید. هر کدام از این بازی ها می تواند سگ تان را به چالش بیاندازد. البته توصیه می شود که بازی طناب کشی را با سگ های بالغ انجام دهید، زیرا ممکن است بر توله ها تاثیر بدی داشته باشد و به پرخاشگری در آن ها منجر شود. به نظر می رسد که قایم باشک جذاب ترین بازی برای سگ ها باشد که حتی می توانید در داخل خانه هم این بازی را با سگ تان انجام بدهید. در بازی قایم باشک می توانید اسباب بازی و یا خود را از سگ تان مخفی کنید و از آن بخواهید که شما یا اسباب بازی را پیدا کند؛ پس از هر بار پیدا کردن، آن را تشویق کنید. انتخاب نوع بازی به تمایل خود و سگ تان بستگی دارد؛ سعی کنید در حین بازی به سگ تان آموزش بدهید و رفتار های نادرست آن را اصلاح کنید. برخی از بازی ها ممکن است به لجبازی، پرخاشگری، گاز گرفتن و بد غذایی در آن ها منجر شود، بنابراین لازم در انتخاب نوع بازی بیشتر دقت کنید. نکته ی بسیار حائز اهمیت این است که در تمامی طول بازی، سگ تان را با نام خودش صدا بزنید؛ این باعث می شود که ارتباط شما با سگ تان قوی تر گردد. همچنین در تمامی طول بازی نشان دهید که بر سگ تان مسلط هستید؛ اگر سگ تان احساس کند که بر شما تسلط دارد، دیگر در مواقع دیگر هم از شما آموزش نمی پذیرد. هر زمانی برای بازی کردن با سگ ها مناسب نیست؛ پس از اینکه سگ تان از خواب بیدار شد و کار توالت خود را نیز انجام داد، بازی کردن با سگ تان را شروع کنید. این بهترین زمان برای بازی کردن است، زیرا سگ تان کاملا سرحال و آماده است. بازی کردن با سگ تان بهتر است در نزدیک محل استراحت آن انجام بگیرد.

بردن دوباره توله به محل توالت :

در بین بازی فرصتی را ایجاد کنید که سگ تان را به محل توالت ببرید. هیجان باعث می شود که مثانه ی توله یتان از ادرار پر شود؛ توجه به این نکته الزامی است. اگر به این نکته توجه نکنید، توله ممکن است در بین بازی کثیف کاری کند. حدود 10 دقیقه به توله یتان فرصت بدهید که خود را تخلیه کند. پس از اینکه کار خود را انجام داد، دوباره آن را به محل موردنظر بیاورید و بازی تان را دوباره شروع کنید. البته به جای بازی کردن، می توانید سایر اعضای خانواده را به سگ تان معرفی کنید، زیرا سگ تان تا حدودی با محیط جدید آشنایی پیدا کرده است و این هم باعث می شود که سگ بیشتر احساس امنیت و آرامش کند.

معرفی کردن سگ تان به سایر حیوانات خانگی :

در صورتی که سگ یا حیوان خانگی دیگری را در خانه نگهداری می کنید، بایستی آن را به سگ جدیدتان معرفی کنید و این بهترین زمان برای انجام این کار است، زیرا سگ تان آب و غذا خورده است، استراحت کرده است و به توالت هم رفته است. هنگام معرفی کردن سگ به دیگر حیوانات خانگی تان، کاملا آن ها را تحت نظارت قرار بدهید که آسیبی به همدیگر وارد نکنند. در صورتی که از قبل سگ دیگری را در خانه نگهداری می کنید، بهتر و زودتر با هم سازش پیدا می کنند. اگر هم حیوان خانگی قبلی شما یک گربه است، در چند روز اول بهتر است که هر کدام از آن ها را در مکانی جدا نگهداری کرده و سپس مکان آن ها را با هم عوض کنید که با بوی همدیگر آشنایی پیدا کنند؛ پس از این چند روز، می توانید آن ها را در یک مکان نگهداری کنید که هیچ آسیبی به یکدیگر وارد نخواهند کرد؛ البته بهتر است که در ملاقات اولیه، آن ها را به طور کامل تحت نظارت قرار بدهید. برخلاف تصور عموم، سگ ها و گربه ها می توانند دوستان صمیمی برای یکدیگر باشند، به ویژه زمانی که در سنین کم با یکدیگر آشنا شوند.

دادن خوراک سبک به سگ تان :

پس از بازی کردن بهتر است مقداری خوراک سبک از جمله بیسکویت را به سگ تان بدهید. دقت کنید که نمی توانید هر چیزی را به سگ تان بدهید، زیرا برخی از خوراک ها از جمله شکلات برای سگ ها سمی است و می تواند به مسمومیت در آن ها منجر شود. سعی کنید در یک مکان ثابت به سگ تان غذا بدهید، از جمله نزدیک جعبه استراحت. اگر اعضای خانواده در نگهداری سگ تان به شما کمک می کند، به آن ها بگویید که همین کار را انجام بدهند؛ زیرا باعث می شود که سگ تان به خوبی آموزش ببیند و منسجم باشد. بیسکویت را به تکه های کوچکی تقسیم کنید و هر بار یک تکه را به سگ تان بدهید.