معرفی تومور ماست سل پوستی در حیوانات خانگی :

ماست سل ها در هر نقطه ای از بدن یافت می شوند، اما میزان آن ها در پوست زیاد است. تومور هایی که از این ماست سل ها حاصل می شود، شایع ترین تومور بدخیم در سگ ها و دومین تومور پوستی شایع در گربه ها به حساب می آید، با این وجود بیشتر آن ها در گربه ها خوش خیم است. در این مقاله به معرفی کلی بیماری، علایم بالینی، روش های تشخیصی و درمانی آن می پردازیم.

تومور های ماست سل پوستی در هر نقطه ای از بدن حیوان و در هر سنی یافت می شوند که بسیار مضر واقع می شوند، زیرا از ماست سل های آسیب دیده، هیستامین آزاد می شود که می تواند منجر به آسیب های بافتی بیشتر و اختلالات معده ای شود. تومور های ماست سل در هر نقطه ای از بدن یافت شوند که به دلیل آزاد سازی هیستامین مخرب، منجربه عوارض سیتمیک می شود. پیش آگهی این بیماری به مرحله ی آن بستگی دارد، با این وجود سگ ها در مقایسه با گربه ها احتمالا پیش آگهی ایمن تری دارند. گربه ها معمولا پیش آگهی خوبی دارند، مگر این که تومور ها احشایی باشند.

علایم بالینی تومور ماست سل پوستی در حیوانات خانگی :

  • تومور های ماست سل به صورت یک توده بر جسته و نودولار ظاهر می شوند که ممکن است نرم یا سفت باشند. این توده ها از نظر ظاهری تنوع گسترده ای دارند.
  • در گربه ها توده های نودولار مجزا و در اطراف سر و گردن آن ها بروز پیدا می کند (وجود ریزش مو در اطراف توده). این بیماری معمولا در گربه های میانسال اتفاق می افتد و گربه های سیامی نسبت به نژاد های دیگر بیشتر مستعد این بیماری هستند.
  • در سگ ها معمولا توده های چندگانه بر روی تنه، اندام های حرکتی و فضا های بین انگشتی بروز پیدا می کند. در نژاد های باکسر، انگلیش بولداگ، بوستون تریر، شارپی، لابرادور رتریور، گلدن رتریور، شناوزر و کاکر اسپانیل مستعد شدگی به این بیماری وجود دارد.

تشخیص تومور ماست سل پوستی در حیوانات خانگی :

  • توجه به علایم بالینی، بررسی تاریخچه و معاینه پزشکی به تشخیص بیماری و رد سایر علل بیماری کمک می کند. این بیماری با توجه به علایم بالینی به آسانی تشخیص داده می شود و در برخی موارد، تشخیص قطعی نیازمند انجام روش های تشخیصی دیگر است.
  • تشخیص قطعی می تواند به کمک FNA انجام بگیرد. اگر دامپزشک نتواند بیماری را با توجه به علایم بالینی تشخیص بدهد، می تواند این روش را به کار بگیرد.
  • بیوپسی نه تنها منجربه تشخیص قطعی بیماری می شود، بلکه مرحله ی تومور را هم نشان می دهد. MCT ها از 1 تا 3 مرحله بندی می شوند که مرحله ی 3 بدترین پیش شناخت را دارد.

درمان تومور ماست سل پوستی در حیوانات خانگی :

  • در صورت بروز علایم بالینی مرتبط با این بیماری، حیوان خانگی تان را به کلینیک دامپزشکی ببرید تا تحت معاینه و درمان قرار بگیرد. هرگز به صورت خودسرانه، درمان این بیماری را شروع نکنید.
  • تومورها بایستی با حاشیه ی گسترده و عمیق از طریق جراحی حذف شوند. این اقدام در گربه ها موفقیت آمیز تر است.
  • حیوانات بیمار ممکن است هم چنین با مصرف دارو های آنتی هیستامین (به منظور توقف یا کاهش آزادسازی هیستامین از ماست سل ها) درمان شوند.
  • تابش، فزون گرمایی و مصرف دارو های کورتیکو استروئید اغلب همراه با جراحی مورد استفاده قرار می گیرند، به عبارتی دیگر اغلب ترکیبی از چند درمان صورت می گیرد.