غذاهای خام برای سگ ها :

غذاهای طبیعی یا خام ، غذا هایی بوده که در زمین های کشاورزی یافت می شوند. این گونه از غذا ها، در طبیعت وجود دارند که در صورت فریزر نکردن، فاسد می شوند در واقع با اجزای خشکی که در غذاهای اکسترود شده ی سگ ها استفاده می شوند متفاوت می باشند؛ گوشت ، غلات ، ویتامین ها و مواد معدنی مصنوعی. موادی که در غذاهای تجاری استفاده می شود ، بصورت پودر می باشند که بصورت بسته بندی شده به فروش می رسند. حتی روغن و چربی مورد استفاده در این غذاها ، نیاز به فریزر کردن ندارد و نسبت به فاسد شدن ، مقاوم می باشند. اگر غذایی بعد از چند روز فاسد شد ، غذای طبیعی می باشد که فاقد مواد افزودنی و شیمیایی است این در حالی است که غذاهای تجاری و کنسرو ها می توانند ۶ ماه و یا حتی یکسال سالم باقی بمانند. واضح است که این غذاها به دلیل پخته شدن در دماهای بالا و نیز داشتن افزودنی های شیمیایی زیاد ، فاقد ارزش غذایی می باشند از طرفی دیگر به منظور لذیذ بودن برای سگ ها ، روغن و چربی های زیادی را به این غذاها می افزایند. قبل از دادن هر گونه غذایی به سگ ، باید از غیرتجاری بودن آن (فاقد نمک و شکر بالا، مواد غذایی کنسرو نشده، فاقد رنگ های مصنوعی) اطمینان حاصل کرد . یکسری نباید ها در تغذیه سگ وجود دارد که باید رعایت شوند در غیر اینصورت باعث صدمات و آسیب های جدی در آن ها می شود از جمله نباید به سگ ، استخوان پخته شده بدهید زیرا تکه های ایجاد شده از آن ( حین گوارش مکانیکی ) به مانند تیغه های چاقو می باشد که باعث زخمی شدن و آسیب روده ای می شود اما تکه های مربوط به استخوان های خام ، نرم هستند و به خوبی در دستگاه گوارش ، هضم می شوند و به راحتی در لوله ی گوارشی حرکت می کند . باید از دادن استخوان های بزرگ ( از جمله پای مرغ ) به سگ ها خودداری کرد زیرا به سختی خرد می شوند اما در نژاد های بزرگ مشکلی ایجاد نمی کند . شکلات از جمله مواد غذایی دیگری است که باید از جیره غذایی سگ ها حذف شود زیرا باعث ایجاد مسمومیت می شود . پیاز ، انگور و کشمش نیز برای سگ ها مناسب نمی باشد .

سگ ها تقریبا به ۷۰-۶۰ درصد پروتئین و ۴۰-۳۰ درصد سبزیجات نیاز دارند . سبزیجات موجود در جیره ی غذایی آن ها باید بیشتر حالت برگ دار داشته باشند از جمله کاهو ، بروکلی ، لوبیا سبز ، اسفناج ، بوک چوی ، جعفری ، کرفس ، اسکارول ، یونجه ، چای سبز . هرچه تنوع سبزیجات بیشتر باشد ، جیره غذایی ویتامین و مواد معدنی بیشتری خواهد داشت . افزودن هویج ، سیر ، سیب زمینی و سیب می تواند مفید واقع شود البته ذکر این نکته الزامی است که تمامی این مواد باید بصورت عصاره یا پوره مورد استفاده قرار بگیرند . سگ ها آنزیم لازم برای تجزیه ی سلولز دیواره ی سلولی گیاهان را ندارند بنابراین اگر بصورت مخلوط مورد استفاده قرار نگیرند ، سلولز بدون استفاده توسط دستگاه گوارش دفع می شود . سگ ها برخلاف انسان ها ، رژیم غذایی را بالانس نمی کنند بنابراین اگر ۳ بار در هفته از این مواد استفاده شود ، تمامی ویتامین های ضروری بدن را جذب می کنند .

  • امگا ۳ : تجویز روزانه دوز مشخصی از امگا ۳ توصیه می شود . امگا ۳ در هر ماهی سرد آبی از جمله سالمون ، ساردین ، شاه ماهی و ماهی خال مخالی یافت می شود . اگر این ماهی ها را بصورت کنسرو یا طبیعی به سگ بدهید ، نیازی به مصرف روغن خالص نیست . ساردین برای سگ ها خیلی لذیذ می باشد و بهترین مکمل غذایی برای سگ هاست . بدن قادر به تولید امگا ۳ نمی باشد بنابراین باید بصورت مکمل به جیره ی غذایی اضافه شود . امگا ۳ در تنظیم فعالیت های مغزی ، تغذیه ی بافت های نرم در مفصل ها و نیز در سلامتی پوست نقش دارد .
  • پروتئین : گوشت مرغ ، در دسترس ترین پروتئین برای سگ هاست . توصیه بر این است که از پروتئین های متنوع تری از جمله گوشت بوقلمون ، بره ، آهو ، گاو و خرگوش در جیره ی غذائی سگ ها استفاده شود . زمانی که سگ ، خرگوشی را شکار می کند ، محتویات معده ( علف های نیمه هضم شده ) ، ماهیچه ها و در آخر استخوان های آن را می خورد که جدا از پروتئین های موردنیاز بدن ، کلسیم ، فسفات ، ویتامین ها و آنزیم های ضروری بدن تامین می شود . احتمالا گردن و پشت مرغ به همراه گردن بوقلمون راحت ترین و در دسترس ترین مواد غذایی برای خرید می باشند .همچنین گوشت چرخ کرده به همراه پوسته ی تخم مرغ می تواند مفید باشد که کلسیم غذایی را تامین می کند . در همبرگر های چرخ کرده ، هیچ استخوانی وجود ندارد بنابراین باید به آن افزوده شود .
  • سیرابی : دومین یا سومین معده ی گاو است که غذای کامل به حساب می آید . سیرابی محل زندگی باکتری های مفید معده است که بدبو ترین غذایی است که می توان به سگ ها داد .
  • لبنیات : تخم مرغ ارزان ترین منبع پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی است که در سگ ها بهتر است به همراه پوسته و بصورت خام مصرف شود تا کلسیم بدن نیز تامین شود . ماست هم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد ولی کرفس به دلیل داشتن باکتری های ضروری برای سلامت روده بهتر است .
  • غلات : مصرف غلات در جیره ی غذایی سگ ها توصیه نمی شود زیرا جزو بخش های اساسی رژیم غذایی آن ها به حساب نمی آید . گندم آلرژن قوی است که باعث مشکلات پوستی و عفونت گوش می شود . البته بلغور جو دوسر پخته شده در کاهش وزن ها موثر واقع می شود . غلات باعث تولید گاز ، تنفس بد و دندان های کثیف می شود که در کیبل های تجاری هم این مشکلات دیده می شود . وقتی سگ ها غلات را مصرف می کنند برای هضم آن باید مقدار زیادی آب مصرف کنند که این خود مثانه ، کلیه ها و کبد را تحت تاثیر قرار می دهد .

تغییر رژیم غذایی به غذاهای خام و طبیعی :

روش های زیادی برای تغییر رژیم غذایی ( به غذاهای خام و طبیعی ) وجود دارد اما برای هر سگی متفاوت است . سن سگ ، وضعیت سلامتی آن و مدت زمان مصرف غذای تجاری طول این دوره را تعیین می کند . در سگ های بالغ و زیر پنج سال ، در صورتی که قبلا مشکل سلامتی نداشته اند ، استفاده از آنزیم های تجزیه کننده در چند ماه اولیه می تواند به تغییر رژیم غذایی آن کمک کند اما در سگ های مسن تر و با داشتن سابقه ی بیماری ، تغییر رژیم غذایی باید به آرامی و با دادن وعده های غذایی کوچکتر در طول روز انجام بگیرد . اگر می خواهید یک وعده ی غذایی خام و یک وعده غذای کیبل به سگ خود بدهید باید بصورت جداگانه داده شود . نباید غذای خام را با غذای کیبل مخلوط کرد زیرا سرعت هضم این دو باهم متفاوت می باشد و باعث استرس در فعالیت گوارشی می گردد . غذای خام نسبت به کیبل سریعتر از دستگاه گوارش عبور می کند این در حالی است که هضم کیبل ها برای سگ ها دشوار است . تغییر رژیم غذایی در برخی از نژاد های سگ ، آسان تر صورت می گیرد در حالی که در برخی دیگر از جمله نژاد های کوچکتر به سختی انجام می گیرد ؛ آن ها اغلب غذاهای گرم را دوست دارند به همین دلیل توصیه می شود که کاسه ی غذا را در یک سینک حاوی آب داغ قرار داده شود . نکته مهم این است که از پختن غذا و گذاشتن آن در مایکروویو خودداری شود که قبلا در ارتباط با این مورد بحث شده است . شاید در اولین بار ، سگ از خوردن غذا امتناع کند که دلیل آن ، ترس و احتیاط است . در صورت گرسنگی شدید ، غذا را امتحان می کند که بعد از این که متوجه شد که غذا به آن آسیب نمی رساند ، با اشتیاق آن را می خورد . بعضی از افراد با افزودن کنسرو تن ساردین به غذا ، سگ را تشویق به غذا خوردن می کنند . یک قاشق کامل ماست و یا روغن سالمون هم می تواند تاثیرگذار باشد . بدان دلیل که سگ ها به مواد نگهدارنده ، چربی های پخته شده و نمک های موجود در غذاهای تجاری عادت کرده اند ، حداقل ۳ روز برای تغییر رژیم غذایی زمان لازم است . در واقع غذاهای تجاری باعث ایجاد اعتیاد در سگ ها می شوند که حذف آن از جیره ی غذایی زمان بر است . اگرچه استفاده از غذاهای پخته شده برای سگ ها توصیه نمی شود اما برخی از افراد بر این باورند در صورت وجود بیماری در آن ها ، استفاده از غذای پخته شده می تواند موثر واقع شود .