بیماری کنل کاف سگ

 

بیماری کنل کاف در سگ چیست و چگونه درمان می‌شود؟

 

اگر از سگی نگهداری می‌کنید بهتر است با انواع بیماری‌هایی که سگ را درگیر می‌کند آشنایی داشته باشید، بیماری کنل کاف در سگ نوعی برونشیت عفونی در قسمت نای است که معمولا مسری بوده و شیوه‌ی انتقال آن از سگی به سگ دیگر از طریق تماس با سگ بیمار است.

 

منظور از تماس هرگونه نزدیکی که منجر به نزدیک شدن و تماس دهان سگ‌ها و یا استفاده از یک ظرف غذا است. حال برای جلوگیری از ابتلای این بیماری بایستی محیطی که سگ را در آن قرار می‌دهید را بررسی کنید.

 

برای مثال مکان‌هایی که چندین سگ در آنجا هستند مانند پانسیون حیوانات یا حتی پارک‌ها این مراقبت‌ها برای سگ‌های کمتر از شش ماه بایستی بیشتر باشد، زیرا بیماری کنل کاف در سگ‌های توله که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند خطرناک بوده و شدت بیشتری نیز دارد.

 

بیماری کنل کاف سگ قابل درمان است و برای درمان آن بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

 

بیماری کنل کاف

 

علائم کنل کاف

 

این بیماری سگ‌ ممکن است علائم مختلفی داشته باشد، این علائم به میزان شدت بیماری، سن، میزان مقاومت سیستم ایمنی و نوع تغذیه سگ متفاوت است؛ اما به طور کلی بیماری کنل کاف در سگ با علائم زیر خود را بروز می‌دهد.

 

  • با توجه به اینکه این بیماری در نای شکل می‌گیرد در نتیجه شاهد سرفه‌های شدیدی از سگ خواهیم بود.

 

  • عطسه‌های پی‌ در پی یکی دیگر از نشانه‌های بیماری کنل کاف سگ است.

 

  • اگر سگ مثل سابق حوصله بازی و فعالیت را نداشته باشد و بی‌حال باشد ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشد.

 

  • به تغذیه حیوان دقت کنید، معمولا کنل کاف سبب کاهش اشتها در سگ می‌شود.

 

  • آبریزش بینی

 

  • بالا رفتن دمای بدن سگ که سبب تب می‌شود.

 

همان‌طور که گفته شد توله‌ها بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند و علائم شدیدتری مانند بی‌حالی، تب، بی‌اشتهایی و ذات الریه دیده در آن‌ها می‌شود.

 

معمولا این بیماری سبب مرگ حیوان نمی‌شود و اگر این علائم را مشاهده کردید، ابتدا مطمئن شوید که چیزی در گلوی سگ گیر نکرده باشد زیرا ممکن است آن را با سرفه کنل کاف اشتباه گرفته باشید.

 

بنابراین دهان سگ را خیلی آهسته باز کنید و قسمت تحتانی را با دقت بررسی نمایید، اگر سگ شما پرخاشگر و بی‌قرار است، بایستی با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

kennel Cough dog

 

درمان بیماری کنل کاف در سگ

 

درمان این بیماری در سگ‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. به محض اینکه متوجه شدید سگتان بیمار است، مراقب او باشید و مطمئن شوید که بی‌حال نیست و خوب نفس می‌کشد و غذا می‌خورد.

 

بسیار مهم است که سگ خود را در این شرایط زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که همه چیز عادی به نظر می‌رسد و هیچ بیماری او را تهدید نمی‌کند.

 

اگر متوجه علائم غیرعادی شدید، بهتر است فورا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید. دامپزشک احتمالا آنتی‌بیوتیک هایی مانند آزیترومایسین را برای درمان عفونت باکتریایی تجویز می‌کند. البته یادتان باشد این دارو حتما باید توسط دامپزشک تجویز شود و از مصرف خودسرانه این دارو برای سگ خود خودداری کنید.

 

هنگام درمان در خانه باید بیش از حد معمول به تغذیه و استراحت سگ توجه شود. به سگ خود آب کافی بدهید زیرا در بهبود سرفه موثر است. در مورد بیماری خفیف، سگ در عرض 7 تا 14 روز بهبود می‌یابد و در وضعیت خوبی قرار می‌گیرد.

 

درمان خانگی بیماری کنل کاف سگ

 

عسل: عسل یکی از رایج ترین درمان‌های خانگی برای سرفه در سگ‌ها است. عسل گلو را تسکین می‌دهد، بنابراین سرفه سگ را به حداقل می‌رساند. برای انجام این کار، کافی است نصف قاشق غذاخوری را با آب گرم مخلوط کنید و اجازه دهید سگتان آن را بنوشد. بسته به اینکه سگ شما چند بار سرفه می‌کند، می‌توانید این معجون درمان را تا سه بار در روز ادامه دهید.

 

 

دستگاه بخور: از دیگر درمان‌های خانگی برای کاهش سرفه بیماری کنل کاف در سگ استفاده از دستگاه بخور بوده که می‌توان از مدل‌های ارزان و کوچک این دستگاه نیز بهره برد. در این بیماری معمولا سگ دچار سرفه‌های خشک می‌شود و بهترین راهکار برای درمان سرفه خشک، مرطوب نگه داشتن هوا است.

 

پراکسید هیدروژن: مقداری از پراکسید هیدروژن را بر روی مسواک سگ بریزید و سپس دندان‌های سگ را مسواک بزنید. همچنین می‌توانید 3 قطره از این محلول 3 درصد را بر روی 1 قاشق غذاخوری عسل بریزید و به سگ بدهید، این روش در کاهش سرفه‌های سگ تاثیر چشم گیری دارد.

 

توصیه می‌شود برای درمان خانگی بیماری کنل کاف در سگ به استراحت حیوان توجه ویژه‌ای داشته باشید و محیط مناسبی برای سگ فراهم کنید تا به خوبی استراحت کند، همچنین توجه داشته باشید که دود سیگار ممکن است سرفه‌های سگ را تشدید کند. در نتیجه از استعمال دخانیات در محیطی که سگ در آنجا زندگی می‌کند خودداری کنید.

 

البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای درمان این بیماری باید از یک متخصص کمک بگیرید تا روند درمان به بهترین شکل ممکن انجام شود. انجام درمان خانگی بیماری کنل کاف توصیه نمی شود.

 

سخن پایانی

 

علاوه بر واکسینه کردن سگ خود، توصیه می‌کنیم اقدامات دیگری نیز برای جلوگیری بیماری کنل کاف در سگ‌ها انجام دهید. اگر متوجه شدید سگ شما به این بیماری مبتلا شده، بهتر است هرچه سریع‌تر به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

 

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *