افسردگی فصلی سگ چیست؟

 

 

افسردگی فصلی سگ چیست و چگونه درمان می شود؟

 

قبل از اینکه بخواهیم در مورد افسردگی فصلی سگ صحبت کنیم بد نیست بدانید که حیوانات و انسان‌ها شباهت‌های زیادی دارند، از جمله اینکه به تغییرات فصلی واکنش نشان داده و تغییراتی را در خلق‌وخو، متابولیسم و ​​رفتار خود تجربه می‌کنند.

 

بسیاری از مردم در فصل سرما بیشتر می‌خوابند، بیشتر غذا می‌خورند و معمولا روزهای کوتاه را دوست ندارند. بسیاری از ما منتظر بازگشت روزهای گرم و آسمان آفتابی هستیم و برخی دیگر آن‌قدر افسرده می‌شوند که انجام کارهای روزمره برایشان دشوار می‌شود.

 

افسردگی فصلی سگ‌ که به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) نیز شناخته می‌شود، می‌تواند در زمستان زمانی که دما کاهش می‌یابد و روزها کوتاه‌تر می‌شود رخ دهد.

 

در انسان، این وضعیت خود را به صورت افسردگی طولانی مدت، خستگی و کناره گیری اجتماعی نشان می‌دهد.

 

علائم احتمالی SAD را می‌توان در سگ‌هایی که احساسات مشابه افسردگی را تجربه می‌کنند نیز مشاهده کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با دلایل و راه‌حل‌های مقابله با افسردگی در سگ‌ها آشنا کنیم و میتوانید با کلیک بر روی بیماری سگ از مطالب ارائه شده دیدن فرمایید.

 

دلایل افسردگی فصلی سگ

 

ملاتونین هورمون تنظیم چرخه خواب بوده که درست مانند انسان در سگ‌ها تولید می‌شود. وقتی هوا تاریک است، بدن شما ملاتونین بیشتری تولید می‌کند که باعث خواب آلودگی می‌شود.

 

دانشمندان معتقدند SAD با روزهای کوتاه‌تر و افزایش تولید ملاتونین مرتبط است. این هورمون در سگ‌ها نیز تولید می‌شود و آن‌ها مستعد ابتلا به افسردگی خواهند بود.

 

افسردگی در سگ‌ها صرفا بابت تغییر فصل نیست و عوامل زیادی از جمله تغییر در روال، محیط یا نتیجه استرس و یا اضطراب مزمن ناشی از ترس ها، فوبیاها یا الگوهای رفتاری زندگی است.

 

صاحبان اغلب نوسانات خلقی سگ خود را تشخیص نمی‌دهند یا فکر می‌کنند برگرداندن احوالات سگ به حالات عادی بسیار دشوار است.

 

بیشتر سگ‌ها تمایل به انجام کارهای روتین دارند و وقتی در محیط اطراف خود احساس امنیت می‌کنند خوشحال تر هستند. تغییراتی مانند جابجایی محیط زندگی، ساخت و ساز یا نوسازی محیط زندگی می‌تواند باعث ناراحتی سگ شما شود.

 

نتایج تغییرات در شخصیت یا رفتار سگ شما را نشان می‌دهد؛ زیرا آن‌ها دوست دارند خود را تطبیق دهند و روال و امنیت پیدا کنند.

 

در افسردگی فصلی سگ صاحبان چه نقشی دارند؟

 

در افسردگی فصلی سگ صاحبان چه نقشی دارند؟

 

سگ‌ها تغییرات روتین زندگی خود را درک می‌کنند، در نتیجه نرفتن به گردش یا پیاده‌روی و عدم ورزش روزانه و نداشتن رابطه و بازی با توله‌های دیگر در هوای سرد باعث می‌شود آن‌ها احساس انزوا کنند. با این حال، زمستان را نمی‌توان همیشه به عنوان یک فصل تاریک و غم انگیز برای سگ شما تفسیر کرد.

 

اگر در زمستان نمی‌توانید سگ را از خانه بیرون ببرید و او را در خیابان و پارک سرگرم کنید بایستی در خانه زمان بیشتری را با سگ خود بگذرانید.

 

به طور خلاصه سگ‌ها همیشه از رفتار صاحبان خود آگاه هستند و نسبت به محیط اطراف خود واکنش نشان می‌دهند؛ بنابراین، خلق‌وخوی بد و بی‌اعتنایی در فصول سرد نیز می‌تواند منجر به افسردگی فصلی سگ شود.

 

می‌توان به سگ آموزش داد تا بتواند بدون حضور صاحبش و بدون اینکه در فصول سرد از خانه خارج شود، خودش را سرگرم کند.

 

توجه داشته باشید که صاحب سگ می‌تواند نقش موثری در افسردگی فصلی سگ داشته باشد، در نتیجه بهتر است صاحبان حیوانات نسبت به نیازهای حیوان خود اطلاعات کاملی داشته باشد تا نسبت به رفع آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهد تا از افسردگی سگ جلوگیری نماید.

 

افسردگی فصلی سگ چه علائمی دارد

 

همان‌طور که از زندگی با یک سگ پشمالو و دوست داشتنی در هوای سرد لذت می‌بریم، بد نیست آن‌ها را بررسی کنیم تا ببینیم آیا علائم افسردگی را نشان می‌دهند یا خیر.

 

بد خلقی: این موضوع را در سگ بررسی کنید که آیا حیوان بدخلق است یا خیر؟ مطمئنا اگر سگ به طور کلی با شما رفتار خوبی دارد اما به یکباره بدخلق شده و کنترل آن دشوار گردیده بایستی این امر را با جزییات بررسی کنید تا مبادا به افسردگی فصلی سگ دچار شده باشد.

 

افزایش ساعت خواب: یکی دیگر از علائمی که در زمان افسردگی فصلی سگ رخ می‌دهد، افزایش چشم گیر ساعت خواب سگ است. زمانی که سگ دچار افسردگی می‌شود دیگر مانند قبل علاقه چندانی به بازی نشان نمی‌دهد.

 

کم شدن اشتها: برخی از افراد این اشتباه را مرتکب می‌شوند که در هوای سرد بیش از حد به حیوان خانگی خود غذا می‌دهند و یا تصور می‌کنند که کم شدن اشتها به دلیل سرما بوده و این امر را طبیعی می‌دانند، اما کم شدن اشتها می‌تواند دلیل افسردگی سگ باشد.

 

توصیه می‌کنیم در صورتی که متوجه شده‌اید تغییراتی در خلق‌وخوی حیوانتان ایجاد شده، سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا بعد از شناسایی و شناخت دلیل عوض شدن خلق‌وخو نسبت به درمان و رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.

 

برای مقابله با افسردگی فصلی حیوان چه راهکارهایی وجود دارد؟

 

برای مقابله با افسردگی فصلی حیوان چه راهکارهایی وجود دارد؟

 

راهکارهایی برای پیشگیری و مقابله با افسردگی فصلی سگ وجود دارد که اگر این راهکارها به درستی انجام شود می‌تواند تا حد زیادی از افسردگی سگ جلوگیری کند، در ادامه قصد داریم هریک از این راهکارها را بررسی کنیم.

 

نور: واکنش سگ‌ها به نور مانند مردم است، شما با نور بیشتر شادتر هستید؛ بنابراین زمانی که هوا برای بیرون رفتن خیلی سرد است، پرده‌ها را کنار بزنید و اجازه دهید تا حد امکان نور طبیعی وارد محیط شود، چراغ‌های خانه را روشن کنید و در صورت لزوم از لامپ‌های بزرگ و روشن تر استفاده کنید.

 

تشویق به بازی و سرگرمی: سگ‌ها به بازی و سرگرمی نیاز دارند و اگر هوا آن‌قدر سرد است که نمی‌توانید حیوان را از خانه خارج کنید بهتر است او را تشویق کنید تا در خانه با اسباب بازی خود سرگرم شود.

 

یک بازی برای آن‌ها ترتیب دهید، از آن‌ها بخواهید دنبال شما بیایند تا بدانند که به آن‌ها توجه می‌کنید و حیوان خود را نادیده نگرفته‌اید.

 

استفاده از رایحه‌های خوب: اجسام معطر برای سگ‌ها سرگرم کننده است زیرا می‌خواهند منبع بو را پیدا کنند. به طور کلی برای جلوگیری از افسردگی فصلی سگ راه‌های گوناگونی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از این بیماری جلوگیری کنید.

 

بیرون بردن سگ از خانه: سگ‌ها نیاز دارند تا در مواقعی از خانه خارج شوند، حال اگر هوا سرد است و نگران سلامتی حیوان خود هستید می‌توانید گاهی او را با خودروی خود به گردش ببرید تا بر اثر یکنواخت شدن محیط دچار افسردگی نشود.

 

افسردگی در نژادهای مختلف

 

ابتدا به یاد داشته باشید که علائم افسردگی را نباید با سایر رفتارهایی که معمولا همه سگ‌ها از خود نشان می‌دهند اشتباه گرفت.

 

همچنین توجه داشته باشید که گاهی افسردگی فصلی سگ در نژادهای مختلف ممکن است به شیوه‌های مختلفی رخ دهد.

 

برای مثال یک سگ تریر ممکن است رفتارهایی مانند خشونت و بی رحمی را به شکل گاز گرفتن از خود نشان دهد. این رفتارها بر اساس غرایز سگ است و نباید با افسردگی تریر اشتباه گرفته شود.

 

مشکل دیگر این است که برخی از افرادی که با سبک زندگی سگ‌ها آشنایی ندارند و تصمیم می‌گیرند از سگ نگهداری کنند گاهی نگران ضربان قلب بالای سگ هستند

 

و فکر می‌کنند که ضربان قلب بالا ناشی از استرس سگ است و آن را به استرس فصلی سگ ربط می‌دهند، در صورتی که قلب سگ‌ها عموما تندتر از انسان‌ها می‌تپد.

 

برای جلوگیری از افسردگی در سگ خود، نباید آموزش را متوقف کنید. نترسید که سگتان عصبانی شود یا احساس تنهایی کند اگر روی او آب بپاشید یا مثلا او را از انجام کاری منع کنید.

 

برخی از سگ‌ها مانند شیتزو بسیار حساس هستند و در مواجهه با روش‌های آموزشی مانند اسپری آب و غیره ممکن است عصبانی شوند. اینها نشانه افسردگی در سگ‌های شیتزو نیستند، به آموزش سگ خود ادامه دهید و نگران نباشید.

 

چه زمانی بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنیم؟

 

چه زمانی بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنیم؟

 

سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها ویژگی‌ها و شخصیت‌های متفاوتی دارند. برخی از ما انسان‌ها به طور طبیعی بدون دلیل شاد و پرانرژی هستیم، در حالی که برخی دیگر ساکت و محجوب هستیم.

 

این موضوع در مورد سگ‌ها نیز صدق می‌کند و سگ‌ها نیز ویژگی‌های متفاوتی دارند، بنابراین بسیار مهم است که خلق‌ و خوی سگ خود را بشناسید و از ویژگی‌های رفتاری او آگاه باشید.

 

اما در صورتی که احساس کردید رفتار و خلق‌وخوی حیوانتان تغییر کرده و دیگر مانند سابق شاداب و پر انرژی نیست و به افسردگی فصلی سگ مشکوک شده‌اید یا هر کدام از علائم ذکر شده در این مطلب را در حیوان خود مشاهده کردید، بهتر است به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید

 

سخن پایانی

 

مهمترین نکته در مورد افسردگی فصلی سگ این است که نباید هر علائمی را به افسردگی نسبت دهید.

 

به طور معمول مشکلاتی که احساسی به نظر می‌رسند، دلایل فیزیکی دارند؛ بنابراین اگر متوجه علائم افسردگی در سگ خود شده‌اید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با دامپزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا مشکل جسمی وجود دارد یا خیر.

 

اگر سگ شما از بیماری جسمی رنج نمی برد ولی خلق‌ و خو و سبک زندگی اش تغییر کرده است احتمال ابتلا به افسردگی را بایستی در نظر بگیرید و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *