سزارین سگ

سزارین سگ چیست؟

سزارین سگ چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با سزارین سگ نکات مهمی را بیان کنیم بد نیست بدانید که برخی از علل مرگ نوزادان در سگ‌ها شامل طولانی شدن مدت بارداری سگ، هیپوکسی و زایمان سخت است.

این مشکلات می‌تواند ناشی از علل فیزیولوژیکی، رفتاری و یا حتی محیطی باشد. برخی از مرگ و میر نوزادان به دلیل مشکلات ژنتیکی در حیوان یا برخی از عفونت‌ها ایجاد می‌شود.

با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که بین 20 تا 30 درصد از تمام توله‌ها مرده به دنیا می‌آیند.

گاهی حیوان برای به دنیا آوردن توله‌ها به کمک نیاز دارد، بعضی اوقات آن‌قدر زایمان دیر رخ می‌دهد تا موجب مرگ توله می‌شود و گاهی نیز بایستی به دلایل مختلف زایمان زودتر از موعد انجام شود تا به توله آسیبی وارد نشود.

این کمک گاهی اوقات می‌تواند با جراحی و سزارین همراه باشد، برای تشخیص اینکه آیا سگ شما به سزارین نیاز دارد یا خیر، بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید و از دامپزشک مشورت بگیرید.

اگر دامپزشک بعد از انجام معاینات به این نتیجه برسد که وضعیت طبیعی به نظر نمی‌رسد و روند زایمان یا بارداری غیرعادی است، در اسرع وقت نسبت به سزارین سگ اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

همچنین شما همراهان گرامی در صورت نیاز میتوانید با کلیک بر روی بیماری سگ مطالب ارائه شده را مطالعه فرمایید.

روش تشخیص نیاز به سزارین سگ

یکی از دلایلی که سگ‌ها ممکن است به سزارین نیاز داشته باشند، ویژگی‌های فیزیکی حیوان است.

به عنوان مثال سر جنین در بولداگ های فرانسوی و انگلیسی بسیار بزرگ‌تر از باسن او بوده و این امر باعث می‌شود بسیاری از بولداگ ها قادر به زایمان طبیعی نباشند، اگر این نژاد باردار شد باید از قبل برای سزارین سگ برنامه‌ریزی شود.

البته هر نژاد دیگری با ساختار بدنی مشابه در همین وضعیت قرار دارد. به عنوان مثال، بوستون تریر، پاگ و پکنیز اغلب نیاز به سزارین دارند. برخی از آن‌ها می‌توانند به طور طبیعی زایمان کنند،

اما تولد این نژادها معمولا تحت نظارت پزشک اتفاق می‌افتد و در نظر گرفته می‌شود که نیاز به سزارین دارد یا خیر.

در هر صورت بهتر است این موقعیت حساس را از قبل پیش بینی کنید تا اینکه ناگهان با یک موقعیت عجیب و غیرقابل کنترل مواجه شوید.

تمام ترشحات واژن باید قبل از زایمان به صورت کاملا شفاف باشد، اگر سبز باشد به این معنی است که توله از دیواره رحم جدا شده است.

اگر ترشحات سبز مایل به سبز یا سیاه مایل به سبز قبل از زایمان ظاهر شود، ممکن است نشان دهنده مرگ یک یا چند جنین باشد.

در این صورت حیوان باید توسط دامپزشک معاینه شود تا مشخص شود که توله‌های باقی مانده هنوز زنده هستند یا خیر.

با این حال، ترشحات سبز رنگ معمولا نشان دهنده نیاز به سزارین سگ است.

آیا سزارین خطرات و عوارض جانبی دارد؟

بهتر است بدانید که ریسک کلی این جراحی بسیار کم است و در خطرات اصلی سزارین می‌توان به بیهوشی عمومی، خونریزی و عفونت پس از عمل و شکستگی زخم (شکستگی استخوان در سگ) در محل برش اشاره نمود،

به طور کلی عوارض این جراحی زیاد نیست اما عوارض موجود می‌تواند بسیار خطرناک بوده و گاهی سبب مرگ حیوان شود.

با اینکه بیهوشی در حین جراحی می‌تواند عوارضی برای مادر ایجاد کند اما تقریبا 70 تا 90 درصد از توله‌ها از سزارین جان سالم به در می‌برند و تا 99 درصد مادران پس از عمل بهبود می‌یابند.

خونریزی حین جراحی ممکن است نیاز به تجویز اکسی توسین و در موارد شدید هیسترکتومی داشته باشد.

حتی پس از درمان گاهی ممکن است خونریزی رخ دهد که می‌تواند زندگی سگ را تهدید کند. پس از جراحی، التهاب رحم یا عفونت در محل جراحی امکان دارد اتفاق بیافتد.

مراقبت‌های بعد از سزارین

مراقبت‌های بعد از سزارین

پس از سزارین سگ، برای تسکین درد به حیوان مسکن داده می‌شود. این داروها باید در حد اعتدال تجویز شود و بی خطر باشد، سگ‌های جوان معمولا در عرض 24 تا 48 ساعت بهبود می‌یابند و ظرف یک یا دو روز پس از جراحی به خانه می‌روند.

در برخی موارد، سگ می‌تواند در همان روز عمل به خانه برود. البته مراقبت در منزل باید ادامه یابد تا بخیه طی 10 تا 14 روز بهبود یابد.

همان‌طور که میدانید توله از مادر تغذیه می‌کند، در نتیجه مهم است که مادر یک رژیم غذایی کافی و غنی از کلسیم، فسفر، مواد معدنی و ویتامین‌ها را برای حفظ انرژی دریافت کند.

همچنین توجه داشته باشید که پس از عمل، بایستی آب تمیز برای مادر تامین کنید.

علاوه بر این، صاحب حیوان خانگی باید محل برش زایمان و محل جراحی را هر روز از نظر علائم قرمزی، تورم، درد یا ترشح بررسی کند.

سزارین سگ چه مراحلی دارد؟

ابتدا سگ را بی‌هوش می‌کنند و پس از بیهوشی، حیوان را به حالت خوابیده روی شکم بر روی میز عمل قرار می‌دهند،

موهایی که در قسمت تحتانی وجود دارد کوتاه می‌شود و مو پوست این ناحیه با صابون مخصوص تمیز می‌شود و ناحیه برای جراحی استریل می‌شود.

سپس دامپزشک یک برش کوچک ایجاد می‌کند، شبیه به روشی که حیوان را عقیم می‌کند، البته این برش کمی بزرگ‌تر خواهد بود.

از یک چاقوی جراحی کوچک برای بریدن پوست زیر شکم و سپس باز کردن حفره شکم استفاده می‌شود.

رحم در معرض دید قرار می‌گیرد و نوزادان متولد می‌شوند، توله‌ها به صورت جداگانه به دستیار سپرده می‌شوند تا راه هوا باز شود و تنفس تحریک شود.

سپس رحم بخیه زده می‌شود، ناحیه ای که این بخیه‌ها گذاشته شده به مرور زمان بهبود می‌یابد و لایه‌های مختلف شکم با بخیه‌های قابل جذب بسته خواهد شد.

 

در بیشتر موارد سزارین سگ حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد، این زمان شامل آماده سازی و بیهوشی است.

برای حیوانات چاق این زمان ممکن است بیشتر طول بکشد یا حتی در برخی موارد نیاز به حضور دو جراح باشد.

بیمارستان دامپزشکی

توجه داشته باشید که عمل سزارین جزو جراحی‌های مهم تلقی می‌شود و اگر امکانات کافی محیا نباشد و یا دامپزشک از مهارت کافی بهره مند نباشد ممکن است مرگ توله و یا مادر را به همراه داشته باشد.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم این عمل را در بیمارستان دامپزشکی برای حیوانتان انجام دهید زیرا امکانات لازم برای این عمل در بیمارستان نسبت به کلینیک دامپزشکی کامل تر و بیمارستان دامپزشکی مجهزتر از کلینیک است.

در صورتی که برای انجام سزارین سگ به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید با ما در تماس باشید و یا به صورت حضوری از دامپزشک مشورت دریافت نمایید.

آزمایش های قبل از سزارین

آزمایش‌هایی که قبل از سزارین بایستی انجام شود

معاینات قبل از عمل به سن و سلامت عمومی حیوان بستگی دارد. این معاینات اغلب با انجام آزمایش‌هایی همراه است تا دامپزشک از فرارسیدن زمان زایمان اطمینان حاصل کند.

در عین حال، وضعیت را با استفاده از اشعه ایکس بررسی کند. قبل از بی‌هوش کردن حیوان، یک آزمایش خون ساده نیز انجام می‌شود.

برای حیوانات مسن‌تر که سلامت آن‌ها ممکن است به خطر بیافتد آزمایش‌های بیشتری لازم است.

آزمایش‌های خون، آزمایش ادرار و عکس‌برداری با اشعه ایکس قفسه سینه احتمالا قبل از انجام سزارین برای مادر انجام می‌شود.

این آزمایش‌ها در موارد مختلف متفاوت است و به طور کلی به سلامت عمومی حیوان در زمان جراحی بستگی دارد.

آیا ترشح خونی واژن مادر نگران‌کننده است؟

ترشحات واژن مادر سه تا هفت روز پس از تولد توله طبیعی بوده و می‌تواند در سه روز اول پس از تولد بسیار شدید باشد و سپس ناپدید شود.

اگر بیش از یک هفته ادامه داشت، تغییر رنگ داد یا بوی نامطبوع داشت، مادر باید از نظر عفونت یا سایر عوارض معاینه شود.

اگر در زمان سزارین اواریوهیسترکتومی انجام شده باشد، باید ترشحات واژینال کم باشد یا اصلا وجود نداشته باشد.

بیهوشی سزارین

همان‌طور که نوع بیهوشی برای زایمان انسان مهم است، برای سگ نیز امری مهم محسوب می‌شود تا سزارین سگ به بهترین نحو ممکن انجام شود.

بی حسی نخاعی انتخاب خوبی برای سگ‌ها نیست، حیوان اغلب همکاری نمی‌کند و بعید است که حتی پس از کاهش کامل درد آرام شود؛ بنابراین بیهوشی کامل برای از بین بردن درد، بی حسی و آرامش لازم است.

معمولا به حیوان یک تزریق وریدی برای اثرات بهتر آرام بخش و مسکن صورت می‌گیرد. سپس می‌توانند یک لوله تنفسی را وارد نای او کنند و او را با گاز بیهوشی بی‌هوش کنند و سپس به او اکسیژن بدهند.

هزینه سزارین سگ چقدر است؟

هزینه سزارین سگ به عوامل مختلفی چون وضعیت سلامت مادر و توله، انجام آزمایش‌های مختلف و مورد نیاز و … بستگی دارد.

به همین خاطر هزینه دقیق بعد از انجام معاینات و مشخص شدن آزمایش‌های مورد نیاز مشخص می‌شود، اما برای اطلاع از هزینه پایه سزارین سگ می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

سخن پایانی

در بسیاری از مواقع زایمان سگ به صورت طبیعی انجام می‌شود و نیازی به سزارین نیست اما در برخی موارد سزارین می‌تواند جان مادر و یا توله را نجات دهد و اگر سزارین انجام نشود ممکن است مادر و یا توله تلف شوند.

امیدواریم این مطلب و نکاتی که بیان شد بتواند کمکی به صاحبان حیوانات بکند و اطلاعات کافی در رابطه با سزارین سگ به شما عزیزان داده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *